تنظیم ترمز دوچرخه

تنظیم ترمز دوچرخه، یک فرآیند بسیار ساده است. با این حال، ضروری است که قبل از هر دوچرخه سواری مطمئن شوید که آنها به طور دقیق تنظیم شده اند. امروزه دلایل زیادی وجود دارد که تا ترمز دوچرخه خود را تنظیم کنید که عبارت است از: تعویض لنت یا روتور ترمز تا جلوی جیرجیر آنها را بگیرد و از کشیده شدن و مالش آنها روی طوقه جلوگیری کند، برای سفت کردن یا شل کردن آنها، برای تمیز کردن ترمزها و دسترسی به بخش های پیچیده دوچرخه و همچنین برای نگهداری از آنها لازم است که ترمز دوچرخه خود را تنظیم کنید. هر دوچرخه سواری باید بتواند که چگونه ترمز دوچرخه را تنظیم کند و در حالی که تمام قطعات متحرک ترمز، ظاهری سخت و پیچیده دارد اما آنقدرها هم که به نظر می رسد پیچیده نیست. این مقاله اصول اولیه نحوه نگهداری، تراز و تنظیم ترمز دوچرخه خود را به شما آموزش می دهد و یک راهنمای سریع در مورد نحوه تنظیم ترمز دوچرخه است.

از سیستم ترمز دوچرخه چه می دانید؟

دوچرخه های مدرن را می توان به سه سیستم ترمز اصلی مجهز کرد: ترمز دیسکی، کالیپر یا ترمز V. ترمزهای کالیپر برای فعال کردن نیاز به کابل دارند. این نوع ترمز را می توان در دوچرخه های جاده ای یافت. همچنین ترمزهای V را می توان با ترمزهای کالیپر مقایسه کرد، زیرا آن ها هم به فعال سازی از طریق کابل نیاز دارند. این ترمزها در بین دوچرخه سواران کوهستان، به ویژه آنهایی که مجهز به سیستم تعلیق هستند، بسیار محبوب هستند. ترمزهای دیسکی مانند ترمزهای مدرن موتورسیکلت و خودرو کار می کنند. سیستم ترمز از یک روتور (یا کالیپر) و یک پیستون تشکیل شده است که دیسک (یا روتور) را فشرده می کند تا سرعت دوچرخه را کاهش دهد یا آن را متوقف کند. این سیستم ترمز در دوچرخه های هیبریدی، توری، آفرود موجود است. شما مشتری گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید انواع ترمز و بررسی تفاوت های آن ها باهم، به مقاله ترمزهای دیسکی هیدرولیک در مقابل مکانیکیاز وبلاگ دوچرخونه مراجعه فرمایید.

ابزارهای تنظیم ترمز

شما به چندین ابزار از جمله یک انبردست، یک آچار، یک آچار حلقه ای و کلید آلن نیاز دارید. بسته به مشخصات دوچرخه خود، ممکن است به ابزار اضافی نیز نیاز داشته باشید. برخی از دوچرخه سواران نیز گریس Anti-seize را برای افزایش عملکرد قطعات رزوه دار توصیه می کنند.

روش ۱: لنت ترمز خود را تنظیم کنید.
  1. قبل از انجام هر گونه تنظیمات، لنت ترمز دوچرخه را بررسی کنید. لنت‌های ترمز در واقع اشیایی هستند که هنگام کشیدن اهرم، لاستیک جلویی را روی چرخ‌های دوچرخه‌تان نگه می‌دارند. اگر فراتر از خط “خط سایش” فرسوده شود، باید لنت های ترمز دوچرخه را تعویض کنید. اگر خطوط سایش لنت ترمز شما مشخص نیست، باید آنها را با شیارهایی روی لنت نگه دارید. همچنین می توانید لنت ترمز جدید را به صورت آنلاین سفارش دهید یا آنها را از فروشگاه دوچرخه محلی خود تحویل بگیرید.
  2. اهرم ترمز را بفشارید تا مشخص شود لنت ها کجا به طوقه برخورد می کنند. طوقه لاستیک جلو و هر دو لنت ترمز باید در تماس باشند. لنت ها باید به لبه طوقه برخورد کنند و بین لنت و لاستیک فاصله ایجاد کنند. لنت هایی که لبه را خیلی پایین یا بلند به هم وصل می کنند، می توانند باعث تماس آنها با لاستیک یا پره های دوچرخه شوند. همانطور که اهرم ترمز را فشار می دهید، خم شوید تا لنت ها را ببینید. بررسی کنید که ضامن دوچرخه شما شل نباشد. زیرا، اگر محکم یا سفت نشود، ترمز کار نخواهد کرد.
  3. برای باز کردن پیچ های لنت ترمز از جای خود، از آچار آلن استفاده کنید. برای شل کردن پیچ ها، آچار آلن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. اگر همه پیچ‌ها را شل نکنید، ممکن است لنت‌های ترمزتان از نگهدارنده لنت ترمز جدا شوند که خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد.
  4. لنت های ترمز را می توان در نگهدارنده لنت ترمز بالا و پایین برد. هنگامی که پیچ ها برداشته شدند، باید بتوانند به سمت بالا یا پایین حرکت کنند. اگر آنها تا لبه خیلی پایین بودند، می توانید آنها را تا مرکز بالا ببرید. اگر خیلی بالا بودند، آنها را پایین بیاورید تا در مرکز قرار گیرند.
  5. از آچار آلن می توان برای سفت کردن پیچ های لنت ترمز استفاده کرد. به چرخاندن آچار آلن در خلاف جهت عقربه های ساعت ادامه دهید تا همه پیچ ها سفت شوند. مطمئن شوید که لنت های ترمز به درستی تراز شده اند. در صورت لزوم آن ها را تنظیم کنید.

لنت ترمز خود را تنظیم کنید.

روش ۲: کابل های ترمز دوچرخه را سفت کنید.
  1. اهرم ترمز را بکشید تا سفتی آن را بررسی کنید. اهرم‌های ترمز باید تقریباً ۱/۲ اینچ (۳.۸ سانتی‌متر) از دستگیره فرمان هنگام کشیدن آنها فاصله داشته باشند. ممکن است که کابل‌های ترمز بیش از حد شل شده باشند،
  2. برای تنظیمات جزئی کابل های ترمز، تنظیم کننده های سیلندر را شل کنید. اگر کابل های ترمز شما کمی شل شده باشند، می توان تنظیم کننده های سیلندر را شل کرد. آن ها را می توان در جایی که کابل های ترمز با اهرم های ترمز برخورد می کنند، پیدا کرد. تنظیم کننده سیلندر را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا کابل ترمز شل شود. اگر تنظیم کننده سیلندر شل شود، کابل ترمز کمی سفت می شود. بنابراین، تنظیم کننده سیلندر را شل کنید و اهرم ترمز را بکشید تا بررسی کنید که آیا مشکل حل شده است یا خیر. اگر کابل ترمز هنوز خیلی شل است، باید کالیپر را تنظیم کنید.
  3. پیچی را که کابل ترمز را به کالیپر نگه می دارد بردارید. فریم اصلی ترمزهایی که لنت های ترمز به آن وصل شده اند، کالیپر نام دارد. کابل ترمز، کابل کوتاهی است که از کالیپر امتداد می یابد. پیچ نگهدارنده کابل ترمز را پیدا کنید و با آچار آلن آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا کمی شل شود. پیچ را به طور کلی جدا نکنید. آچار آلن را ۲ تا ۳ بار در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا پیچ را باز کنید.
  4. برای سفت کردن کابل ترمز، آن را به سمت بیرون بکشید. هنگامی که پیچ شل شد، کشیدن کابل باید آسان باشد. هنگامی که کابل را با انگشتان خود کشیدید، آن را در جای خود نگه دارید. هنگام کشیدن کابل باید لنت های ترمز را روی لبه لاستیک جلویی محکم کنید. آنها باید به اندازه کافی محکم باشند تا در هنگام چرخاندن لاستیک مقداری مقاومت ایجاد کنند، اما نه آنقدر سفت که اصلاً از چرخش لاستیک جلوگیری کنند. اگر نمی توانید لاستیک را بچرخانید، اما بدون سیم ترمز آن را پایین بکشید.
  5. پیچی که کابل ترمز را به کالیپر نگه می دارد باید سفت شود. آچار آلن را ۲ تا ۳ بار در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا از چرخش متوقف شود. پس از سفت شدن پیچ، کابل باید در جای خود باقی بماند
  6. تنظیم کننده های سیلندر باید روی دسته ها سفت شوند. تنظیم کننده های بشکه را که قبلا شل کرده اید باید چندین بار در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا کاملا سفت شوند. لنت های ترمز با سفت کردن تنظیم کننده های بشکه از لاستیک جلو آزاد می شوند. پس از سفت شدن تنظیم کننده های بشکه، کابل های ترمز شما اکنون باید در وضعیت خوبی باشند. اهرم های ترمز را بکشید تا کابل های ترمز را بررسی کنید. اکنون، باید اهرم‌های ترمز را با فاصله ۱ ۱/۲ اینچ (۳.۸ سانتی‌متر) از دستگیره روی دسته‌تان بکشید.

کابل های ترمز دوچرخه را سفت کنید

چگونه ترمزهای دیسکی دوچرخه را تنظیم کنیم؟

روش ۱: بررسی ترمزهای دوچرخه
  1. دوچرخه خود را روی پایه دوچرخه قرار دهید یا آن را برگردانید. هنگام تنظیم ترمزهای دیسکی، چرخ دوچرخه شما باید از روی زمین بلند شود تا بتواند آزادانه بچرخد. اگر پایه دوچرخه ندارید، به سادگی دوچرخه خود را وارونه کنید تا چرخ ها به سمت بالا باشند و صندلی و فرمان روی زمین قرار گیرند. اکثر فروشگاه های لوازم ورزشی پایه های دوچرخه تاشو می فروشند. آنها معمولاً ۳۵ تا ۵۰ دلار آمریکا قیمت دارند.
  2. تعیین کنید که چه نوع ترمز دیسکی دارید. کولیس وسط هر چرخ دوچرخه خود را به دقت بررسی کنید. کولیس های دوچرخه اگر کابل کوتاهی به آن ها متصل باشد، از نوع مکانیکی هستند اما اگر هیچ کابلی به کولیس ها متصل نباشد، آن ها هیدرولیک هستند. اگر هنوز از نوع ترمز دوچرخه خود مطمئن نیستید، از آنها عکس بگیرید و آن را به فروشگاه دوچرخه محله خود بیاورید. روتور بین کولیس قرار گرفته است که شبیه یک جعبه کوچک به طول ۳ اینچ (۷.۶ سانتی متر) است. مکانیسم مکانیکی که به روتور فشار وارد می کند و سرعت دوچرخه شما را کاهش می دهد، کولیس نامیده می شود.
  3. قبل از تنظیم ترمز، چرخ خود را در drop house سفت کنید. قاب Y شکل که چرخ بین آن قرار دارد به عنوان خانه دوچرخه شناخته می شود. drop house با نصب در دو طرف چرخ به دوچرخه ثابت می شود. با چرخاندن اهرم کنار چرخ در جهت عقربه های ساعت، مطمئن شوید که چرخ محکم بسته شده است. پس از اینکه چرخ را سفت کردید، اهرم را به داخل تا کنید تا با چرخ همسطح شود. ممکن است لازم باشد در برخی از مدل‌های دوچرخه قدیمی‌تر، چرخ را با یک آچار آلن به‌صورت دستی سفت کنید.
  4. برای جلوگیری از آسیب دیدگی، از لبه روتور دور بمانید. روتور، یک دیسک فلزی دایره ای است که ترمزهای دیسکی به آن فشار وارد می کنند. هنگام تنظیم ترمزهای دیسکی، از لمس لبه دیسک خودداری کنید. شست و انگشتان باید روی دو طرف صاف دیسک قرار بگیرند تا آن را نگه دارند. بلافاصله آن را متوقف کنید و در صورت آسیب دیدگی آن را با صابون تمیز کنید. قبل از اتمام تنظیم ترمز، زخم ریز را درمان کنید.
روش ۲: تنظیم ترمز هیدرولیک

تنظیم ترمز هیدرولیک

  1. اگر ترمزهای شما ساییده می شود، دو پیچ کناری کالیپر خود را باز کنید. اگر هنگام دوچرخه سواری بتوانید صدای ترمزهای دیسکی خود را بشنوید که ترمزها خیلی سفت هستند. دو پیچ شش گوش ۱/۸ اینچی (۰.۳۲ سانتی متری) را که کولیس را روی قاب نگه می دارند با نگاه کردن به کولیس پیدا کنید. یک آچار آلن با اندازه مربوطه را وارد کنید، سپس آن را در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت تا نیمه بچرخانید. در نتیجه این شل شدن ترمزها باید مالش را متوقف کنند. این امکان وجود دارد که فقط یک چرخ دارای ترمزهای دیسکی باشد که بیش از حد سفت هستند. در این شرایط نیازی به سفت کردن ترمز چرخ دیگر خود نخواهید داشت.
  2. برای مرکزیت کالیپر روی روتور، اهرم ترمز را دو یا سه بار فشار دهید. پس از باز کردن دو پیچ شش گوش، اهرم ترمز مربوط به چرخی را که در حال تغییر آن هستید فشار دهید. اگر زمانی که شما آن را شل می‌کردید، دیسک روتور خارج از مرکز بود، با این کار، کولیس را دوباره در مرکز قرار می‌دهد. فشار را روی اهرم ترمز در حین فشردن نهایی حفظ کنید. ترمز جلو توسط اهرم ترمز سمت چپ کنترل می شود در حالی که ترمز عقب توسط اهرم ترمز سمت راست کنترل می شود.
  3. قبل از رها کردن اهرم، پیچ ها را نیم دور سفت تر کنید. آچار آلن را در یکی از دو پیچ شش گوش قرار دهید و در عین حال فشار روی اهرم ترمز مربوطه را حفظ کنید. برای سفت کردن کولیس دور روتور این بار، آچار را نیم دور در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. همچنین، مجموعه دوم پیچ های شش گوش را سفت کنید. اگر نیاز به تعمیر همزمان ترمزهای جلو و عقب دارید، از یکی از دوستانتان بخواهید هنگام کار روی کالیپرها، اهرم های ترمز را نگه دارد.
  4. بررسی کنید که آیا مالش با چرخاندن چرخ متوقف شده است یا خیر. اطمینان حاصل کنید که چرخ می تواند آزادانه بچرخد و مانعی نداشته باشد. چرخ را محکم بچرخانید (در هر جهت). برای صداهای مالش، گوش خود را بیرون نگه دارید. می دانید که ترمزهای دیسکی زمانی که دیگر ساییده نمی شوند به طور موثر تنظیم شده اند.
  5. اگر ترمزها همچنان ساییده می شوند، کولیس را به صورت بصری روی روتور قرار دهید. اگر ترمزها همچنان ساییده می شوند، پیچ ها را با یک چهارم چرخش شل کنید. با نگاه کردن به پایین از بالای کولیس، کولیس را طوری تراز کنید که مستقیماً بالای روتور قرار گیرد. موقعیت کالیپر ترمز را طوری تنظیم کنید که کاملاً در مرکز قرار گیرد و در عین حال فشار روی پدال ترمز را حفظ کنید. در مرحله بعد، پیچ های شش گوش را یک ربع سفت تر بچرخانید. یک بار دیگر چرخ را بچرخانید تا ترمزها را بررسی کنید و به صدای مالش ترمزها گوش دهید.
روش ۳: تنظیم ترمزهای دیسکی مکانیکی

تنظیم ترمزهای مکانیکی

  1. پیچ تنظیم کوچک را از سمت کولیس بردارید. برخی از انواع ترمزهای دیسکی مکانیکی شامل یک پیچ کوچک “تنظیمی” هستند که دکمه تنظیم کالیپر را محکم می گیرد تا هنگام دوچرخه سواری از لیز خوردن جلوگیری کند. پیچ تنظیم باید ۱-۲ چرخش کامل در خلاف جهت عقربه های ساعت با استفاده از پیچ گوشتی سر کوچک فیلیپس بچرخد. پیچ تنظیم روی کالیپر همیشه در دوچرخه‌هایی که ترمزهای دیسکی مکانیکی دارند وجود ندارد. اگر مرحله شما اینطور نیست، می توانید به مرحله بعدی بروید.
  2. برای تنظیم ترمز، دکمه تنظیم را در کنار کالیپر بچرخانید. یک صفحه پلاستیکی پهن ۱ اینچی (۲.۵ سانتی متری) معمولاً در کنار کالیپر (نزدیک پره های چرخ) دوچرخه ها با ترمزهای دیسکی مکانیکی یافت می شود. لنت ترمز را می توان با چرخاندن چرخ در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت تنظیم کرد. صفحه تنظیم کنار کالیپر ممکن است همیشه در دوچرخه هایی با ترمز دیسکی مکانیکی وجود نداشته باشد. در این مثال، کولیس دارای یک پیچ شش گوش است که همان هدف را انجام می دهد.
  3. صفحه را تا زمانی تنظیم کنید که روتور فلزی مستقیماً روی مرکز کولیس قرار گیرد. برای تراز کردن کولیس به طوری که در مرکز روتور قرار گیرد، معمولاً مقداری تنظیم لازم است. با چرخش دوره ای چرخ دوچرخه و بازرسی بصری لنت ترمز می توانید تشخیص دهید که لنت ترمز روی ترمز دیسکی ساییده شده است یا خیر. اگر در حین چرخش روتور متوجه لرزش خفیف شدید، نگران نباشید زیرا اکثر روتورها دقیقاً صاف نیستند.
  4. برای اطمینان از سفت شدن ترمزها، اهرم ترمز را فشار دهید. اهرم مربوط به ترمزی را که تنظیم می کنید محکم فشار دهید. در دو طرف روتور، دو لنت باید سفت شوند. اگر یک پد قبل از دیگری با دیسک روتور تماس پیدا کند، روتور به درستی در زیر کولیس تراز نشده است. ترمز جلو توسط اهرم ترمز سمت چپ و ترمز عقب توسط اهرم ترمز سمت راست کار می کند.
  5. قبل از دوچرخه سواری، پیچ تنظیم و مهره های شش گوش را ببندید. دو مهره شش گوش کنار کولیس را باید با استفاده از آچار آلن در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. بررسی کنید که آیا پیچ های شش گوش سفت هستند، حتی اگر هنگام تنظیم ترمزهای دیسکی مکانیکی خود، آنها را شل نکرده باشید. علاوه بر این، پیچ کوچک تنظیمی را که قبلاً با پیچ گوشتی خود باز کرده اید، ببندید. پس از سفت شدن پیچ ها، دوچرخه باید قابل سوار شدن باشد.

شما مشتری گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترمز دیسکی مکانیکی و ترمز دیسکی هیدرلیک و بررسی تفاوت های آن ها باهم، به مقاله ترمزهای دیسکی هیدرولیک در مقابل مکانیکیاز وبلاگ دوچرخونه مراجعه فرمایید.

پرسش و پاسخ:

چرا ترمزهای من مدام ساییده می شوند؟

پاسخ : شایع ترین دلیل هم تراز بودن کولیس ها است. برای جلوگیری از سایش زودرس لنت ها، کاربر باید عمل کرده و تراز کولیس را تنظیم کند.

برای تنظیم مالش ترمز دوچرخه به چه ابزارهایی نیاز است؟

پاسخ: آچار آلن تنها ابزار مورد نیاز برای تنظیم است.

نشانه های اشتباه اهرم ترمز چیست؟

پاسخ: شایع ترین علامت صدای جیرجیر یا جیغ است.

آیا می توانید با کالیپر ترمز گیر کرده سوار شوید؟

پاسخ: سواری استرس زا و خسته کننده خواهد بود زیرا ترمزها دائماً درگیر هستند.

چرا باید لنت ترمز را جفت عوض کرد؟

پاسخ: حفظ قدرت ترمز چرخ در تعادل بسیار مهم است.k

درحالت کلی، ترمزهای دوچرخه نیاز به تنظیم منظم دارند تا بهترین عملکرد ممکن را به شما ارائه دهند. برای اطمینان از نحوه عملکرد ترمزهای دوچرخه، ضروری است که آنها را به طور دوره ای تنظیم کنید. شما مشتری گرامی می توانید به منظور تهیه و خرید انواع ترمز دوچرخه، سیستم ترمزبندی و لوازم جانبی آن، به بخش خرید ترمز دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه فرمایید.پس در ادامه با همراه باشید.

 

 

 

 

منبع:

https://www.bsxinsight.com/how-to-adjust-bike-brakes/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.