قبل از اینکه دوچرخه کوهستان جدید خود را سوار شوید، باید مطمئن شوید که به درستی تنظیم شده است. سواری با قطعات در موقعیتهای پایین تر از حد مطلوب میتواند باعث درد زانو، بازو، شانهها و عضلات پشت شود. اگر مراحل ساده ای را که در این مقاله برای راه اندازی دوچرخه کوهستان بیان شده است دنبال کنید، تجربه سواری بسیار بهتری خواهید داشت.
- قبل از شروع: اگر دوچرخه خود را از یک فروشگاه دوچرخه خریداری کرده اید، آن ها احتمالا خودشان خدمات راه اندازی دوچرخه کوهستان را ارائه می دهند.
- مطمئن شوید که ابزار مناسبی برای کار دارید: بیشتر تنظیمات را می توان با یک یا چند ابزار استاندارد دوچرخه انجام داد. با این حال، برای انجام یک کار مناسب، به یک آچار گشتاور نیاز دارید. گاهی اوقات تنظیمات گشتاور مشخص شده، روی یک قطعه مهر می شود. اگر روی خود قطعه نبود، می توانید به وب سایت سازنده قطعه مراجعه کنید.
- دوچرخه شما ممکن است تنظیمات متفاوتی داشته باشد: اگر در مورد نحوه انجام هر یک از این روش ها مطمئن نیستید، به فروشگاه دوچرخه بروید.
تنظیم ارتفاع زین هنگام راه اندازی دوچرخه کوهستان
برای تنظیم ارتفاع زین، به روشی نیاز دارید که دوچرخه را در حالت ایستاده نگه دارید. یکی از گزینه ها این است که یک دوست رو به شما باشد، چرخ جلو را بچرخانید و فرمان را نگه دارید. همچنین می توانید به درخت، دیوار یا میز کار تکیه دهید.
مطلوب شما: می خواهید 25 تا 30 درجه زانوی خود را روی دوچرخه خم کنید. این را با قرار دادن پای خود روی پدال ها و دراز کردن یک پا به سمت پایین حرکت پدال بررسی کنید.
نحوه تنظیم: از آچار آلن استفاده کنید تا پیچ کلاسور را باز کنید و پایه صندلی را به بالا یا پایین بکشید. پس از اطمینان از اینکه زین در ارتفاع صحیح قرار دارد، پیچ کلاسور را مجدداً با گشتاور مشخص شده ببندید یا اهرم باز کردن سریع را دوباره سفت کنید.
تنظیم موقعیت و زاویه زین هنگام راه اندازی دوچرخه کوهستان
موقعیت جلو/پشت: برای بررسی این موضوع، به یک باب شاقول ساده نیاز دارید – یک ریسمان با وزنه ای (مانند یک مهره فلزی) که در انتهای آن بسته شده باشد. در حالی که زین خود را در ارتفاع مناسب و یک پدال در موقعیت ساعت 3 قرار داده اید، پای خود را روی محور آن پدال قرار دهید.
شاقول را از جلوی زانوی خود آویزان کنید تا درست بالای پای شما آویزان شود. اگر زین در موقعیت مناسب قرار دارد، یک خط خیالی که در امتداد رشته شاقول قرار دارد، محور پدال دوچرخه شما را به دو نیم میکند. برای بررسی دقیق تر، از شخصی بخواهید که در کنار شما باشد تا این را تأیید کند.
زاویه مطلوب شما: شما یک زین مسطح می خواهید. زین کج می تواند باعث درد لگن و کمر شود و شما را ملزم به صرف انرژی برای جلوگیری از سر خوردن از جلو یا عقب کند. برای دقیق بودن می توانید از یک تراز ساده برای بررسی این موضوع استفاده کنید.
نحوه تنظیم موقعیت و زاویه صندلی: پیچهای آلن را که گیرهای را که ریلها را زیر زین نگه میدارد، باز کنید (در زینهای مختلف، طراحی گیره ممکن است متفاوت باشد). زین را به سمت جلو یا عقب بلغزانید در حالی که همزمان آن را در یک موقعیت تراز می چرخانید.
پس از جابجایی زین، پیچ ها را مجدداً سفت کنید و چیزها را دوباره با شاقول و تراز بررسی کنید. پس از اطمینان از اینکه همه چیز در جایی است که باید باشد، زین را دوباره به گشتاور مشخص شده ببندید.
تنظیم اهرم ترمز هنگام راه اندازی دوچرخه کوهستان
تنظیمات صحیح اهرمهای ترمز به زمان واکنش و کنترل شما کمک میکند و به شما کمک میکند تا در موقعیتی که هنگام ترمزگیری به خوبی متعادل است، بمانید.
تنظیم زاویه اهرم ترمز
مطلوب شما: زمانی که اهرم ها در زاویه صحیح قرار دارند، مچ دست شما صاف خواهد بود. اگر برای گرفتن اهرم ترمز باید مچ دست شما به سمت بالا بچرخد، در حین سوار شدن، تمایل دارید خیلی به جلو خم شوید.
نحوه تنظیم: پیچ آلن روی گیره اهرم ترمز را باز کنید و آن را بچرخانید تا اهرم ها در زاویه 45 درجه قرار گیرند. سپس پیچ را دوباره با گشتاور مشخص شده محکم کنید.
تنظیم موقعیت اهرم ترمز روی فرمان
در حالی که بسیاری از موتورسواران دوست دارند سه انگشت روی دسته و یکی روی اهرم ترمز داشته باشند، اکثر ترمزهای دیسکی طوری طراحی شده اند که با یک اهرم دو انگشتی کنترل شوند. این باعث می شود که با دو انگشت و یک انگشت شست هنگام سواری در زمین های ناهموار، فرمان را محکم بگیرید.
مطلوب شما: برای راهاندازی یک اهرم دو انگشتی، میخواهید انگشت میانیتان روی انتهای خمیده اهرم قرار بگیرد.
نحوه تنظیم: تنظیم موقعیت اهرم روی دسته فرمان ساده است. به سادگی پیچ آلن روی گیره اهرم ترمز را باز کرده و گیره را به سمت داخل یا خارج بلغزانید. سپس تراز اهرم را دوباره بررسی کنید. وقتی به جایی رسید که میخواهید، به سادگی پیچ را دوباره به گشتاور مشخص شده ببندید.
تنظیم فاصله اهرم ترمز
هدف در اینجا این است که خارجی ترین بند انگشت (های) انگشت (های) ترمز شما روی اهرم ترمز قرار بگیرد. اگر مجبور باشید بیش از حد انگشتتان را بکشید تا به اهرم برسد، واکنشپذیری خود را از دست میدهید. اگر اهرم خیلی نزدیک باشد، هنگام فشار دادن اهرم، قدرت توقف آن را از دست می دهید.
این مرحله یکی از تنظیماتی است که اغلب از دوچرخه ای به دوچرخه دیگر متفاوت است. برخی از دوچرخه ها تنظیم فاصله دستیابی اهرم ترمز را ارائه نمی دهند. با این حال، به طور کلی، یک پیچ را روی اهرم ترمز می چرخانید که اهرم را از دستگیره فرمان نزدیک یا دورتر می کند. وقتی در موقعیت مورد نظر قرار گرفت، کار شما تمام شده است – به آچار گشتاور نیازی نیست.
جهت مشاهده و خرید انواع قطعات مربوط به سیستم ترمز، می توانید به بخش سیستم ترمز فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.
تنظیم شیفترها هنگام راه اندازی دوچرخه کوهستان
این تنظیم ظریف بسیار به اولویت شخصی بستگی دارد. علاوه بر این، پس از تنظیم صحیح اهرم های ترمز، ممکن است فضای زیادی برای حرکت دادن شیفترهای خود نداشته باشید. (توجه: اگر قبلاً اهرمهای ترمز خود را تنظیم نکردهاید، ابتدا این کار را انجام دهید زیرا این تنظیم مهمتر است.)
مطلوب شما: می خواهید از چرخاندن مچ دست خود در هنگام تنظیم شیفتر خودداری کنید. دستان خود را در موقعیت طبیعی روی دستگیره های میله قرار دهید و انگشتان خود را روی اهرم های ترمز قرار دهید. بعد بررسی کنید که آیا می توانید اهرم تعویض دنده را به راحتی با انگشتان شست خود حرکت دهید یا خیر.
نحوه تنظیم: اهرمهای تعویض دنده مانند اهرمهای ترمز تنظیم میشوند: از طریق پیچ آلن که گیرههای آنها را نگه میدارد. پیچ ها را باز کنید و شیفترها را حرکت دهید، آنها را بچرخانید و/یا به سمت داخل یا خارج بلغزانید تا زمانی که به راحت ترین موقعیت تعویض دنده شما برسند. سپس پیچ های آلن در گیره ها را مجدداً با گشتاور مشخص شده ببندید.
تنظیم باد لاستیک هنگام راه اندازی دوچرخه کوهستان
برخلاف بسیاری از تنظیمات دیگر، تنظیمات باد لاستیک چیزی است که قبل از هر سواری باید بررسی شود. تغییر دمای هوا بر فشار باد تایرها تأثیر می گذارد و لاستیک ها با گذشت زمان مقدار کمی از فشار را از دست می دهند.
مطلوب شما: به طور کلی، شما می خواهید فشار باد لاستیک خود را تا حد امکان پایین بیاورید. PSI لاستیک توصیه شده، که به عنوان محدوده ذکر شده است، در دیواره جانبی لاستیک شما یافت می شود. در حالی که نمیخواهید در یک سواری لاستیک خود را با فشار زیاد (در لاستیک تیوب دار) به خطر بیندازید، اجرای PSI پایین مزایای عملکردی قابلتوجهی دارد. در این وضعیت یک سواری نرم تر را تجربه خواهید کرد و به شما کشش بهتری می دهد.
نحوه تنظیم: ابزارهای مورد نیاز ساده هستند: شما به یک فشارسنج و یک تلمبه متناسب با نوع والو (پرستا یا شریدر) نیاز دارید. اکثر فشارسنج ها و تلمبه ها با هر دو نوع سازگار هستند. همچنین می توانید یک آداپتور والو جداگانه بخرید تا تناسب مناسب با والو را داشته باشید.
در حال حاضر از دستورالعمل های تنظیم فشار زیر استفاده کنید. ممکن است پس از تجربه سواری بیشتر با دوچرخه خود، تنظیمات مطلوب شما با این دستورالعمل ها متفاوت باشد. در جایی که محدوده ای از PSI ذکر شده است، متناسب با وزن خود، محدوده PSI را تنظیم کنید:
- 45 تا 72 کیلوگرم وزن دارید: از حداقل PSI استفاده کنید.
- 72 تا 90 کیلوگرم وزن دارید: 0 تا 5 PSI را به حداقل PSI اضافه کنید.
- 90 کیلوگرم یا بیشتر وزن دارید: 5 تا 10 PSI را به حداقل PSI اضافه کنید.
تنظیمات پایه سیستم تعلیق هنگام راه اندازی دوچرخه کوهستان
یک تنظیم کلیدی در سیستم تعلیق فنر هوا، تنظیم “sag” است، که مقداری است که دوشاخ یا شوک دهنده عقب شما هنگام نشستن روی دوچرخه فشرده می شود. “sag” همچنین بر نحوه واکنش سخت یا روان سیستم تعلیق شما به ضربه ها تأثیر می گذارد.
اگر به جای آن سیستم تعلیق فنر سیم پیچی دارید، ممکن است یک صفحه تنظیم پیش بارگذاری در بالای دوشاخ خود داشته باشید. تنظیم آن یک موضوع ترجیح شخصی است. افزایش پیش بارگیری، سواری شما را سفت می کند، که می تواند راندمان پدال زدن را افزایش دهد. اگر وضعیت خیلی سخت به نظر می رسد، می توانید پیش بارگذاری را کاهش دهید تا سواری خود را نرم کنید.
جمعبندی:
تنظیم صحیح دوچرخه کوهستان، کلید لذت بردن از یک سواری ایمن و راحت است. با تنظیم دقیق ارتفاع زین، موقعیت فرمان و سایر اجزا، میتوانید از دردهای مزمن و آسیبها جلوگیری کرده و عملکرد خود را بهبود بخشید. این راهنما به شما کمک میکند تا دوچرخه خود را به طور کامل تنظیم کنید و از هر سواری نهایت لذت را ببرید. پس دست به کار شوید و دوچرخهتان را برای یک ماجراجویی جدید آماده کنید!
جهت خرید انواع دوچرخه کوهستان، می توانید به بخش دوچرخه فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.
منبع:
https://www.rei.com/learn/expert-advice/set-up-new-mountain-bike.html
بدون دیدگاه