در هنگام دوچرخه سواری در کوهستان، پیچ و خم ها بخشی از مسیر شما خواهند بود، مگر اینکه مسیر افسانه ای دوچرخهسواری کوهستانی را پیدا کنید که کاملاً صاف و مسطح باشد (و اصلا لذت این مسیر چیست؟). اگر کمی روی تکنیکهای پیچ های switchback ،berm و off-camber کار کنید، میتوانید مسیرهای چالش برانگیزتری را طی کنید و هنگام عبور از پیچ ها در دوچرخه سواری کوهستان لذت بیشتری ببرید.
نکات ضروری عبور از پیچ ها در دوچرخه سواری کوهستان
پیچ های switchback ،berm و off-camber همگی از اصول یکسانی بهره میبرند. پیروی از دستورالعمل های زیر شما را برای موفقیت در هر پیچی آماده میکند.
ابتدا، اصول اولیه را بررسی کنید: آیا نیاز به مرور برخی از مهارت های اساسی دارید؟ مقالات اساسی ترین تکنیک های دوچرخه سواری کوهستان و دوچرخه سواری کوهستان برای مبتدیان را مطالعه کنید. این مقالات موضوعاتی را که در اینجا تحت پوشش قرار داده شده تکرار می کنند و محتوای وسیع تری را ارائه می دهند.
به پیچ ها توجه کنید: چک کردن یک پیچ باریک پیش از رسیدن به آن همیشه یک حرکت هوشمندانه است. به خصوص اگر مهارت های شما هنوز در ابتدای مسیر است یا اگر اولین بار است که در آن مسیر حرکت می کنید.
- آیا مسیر گل و لایی، شل است یا سفت؟
- آیا شعاع چرخش تنگ تر می شود یا عریض تر؟ شعاع تنگ تر به این معنی است که شما باید به کاهش سرعت خود ادامه دهید. شعاع عریض تر به شما امکان می دهد در هنگام خروج سرعت خود را افزایش دهید.
- آیا در این موانع، خطر سقوط ناخوشایند یا سایر خطرات وجود دارد؟
.
روی مسیر خود تمرکز کنید: اصطلاح “دوچرخه شما از چشمان شما پیروی می کند” همیشه به کار میآید، چه یک پیچ صاف باشد، چه berm باشد و چه off-camber. نگاهی به جلو بیندازید اما روی مسیر خود تمرکز کنید. تمرکز بر روی یک صخره یا پیچ شما را آماده می کند تا به روش مناسب تری با آن روبرو شوید.
در حالت مناسب قرار بگیرید: با آرنج های پهن و خمیده روی دسته فرمان خم شوید. زانوها را خم کنید و وزن خود را روی هر لاستیک تراز کنید. وزن برابر روی هر پدال و تراز بودن پدال ها را حفظ کنید. سر خود را بالا و تراز نگه دارید. دسته فرمان را به آرامی بگیرید و انگشتان خود را روی اهرم های ترمز قرار دهید.
ردیابی مسیر و پیچ خوردن: هنگام عبور از پیچ ها در دوچرخه سواری کوهستان، خم شدن بر روی دسته فرمان چرخ جلو را برای ردیابی مسیر آماده میکند. کم کردن سرعت قبل از پیچ، به چرخ جلو اجازه می دهد تا در امتداد خطی که می خواهید بچرخد. اگر باز هم باید در اواسط پیچ سرعت خود را کم کنید، از ترمز عقب استفاده کنید تا چرخ جلو قفل نشود و سر نخورد. انواع مختلف چرخش به سرعت های متفاوتی نیاز دارند:
- از switchback با سرعت “پیاده روی” عبور کنید.
- با سرعت “دوی سرعت” از پیچهای berm عبور کنید.
- با سرعت “پیاده روی” از off-camber عبور کنید.
بدن خود را بچرخانید: همچنین هنگام عبور از پیچ ها در دوچرخه سواری کوهستان، برای جهت گیری مناسب، بدن، سر و شانه های خود را به سمت داخل پیچ بچرخانید.
عبور از Switchback
اگر در جایی سواری میکنید که زمین به شدت شیب دار است، شما با switchback ها مواجه هستید، پیچ های تند منحنی که به تدریج از تپه بالا یا پایین می روند.
تکنیک های switchback در سربالایی
بر ورودی های عریض تمرکز کنید: یک نقطه ورودی عریض پیدا کنید زیرا عریض بودن مسیر بیشترین امکان را برای پیچیدن راحت به شما می دهد. بعد از اینکه وارد پیچ شدید، سر خود را بچرخانید (جدا از مسیر حرکت خود) تا نقطه خروجی خود را در جهت مستقیم قرار دهید.
تغییر جهت زودهنگام: به جلو نگاه کنید و قبل از ورود به switchback تغییر جهت دهید. هدف شما تلاش برای رکاب زدن متعادل است، لذا از دندههای خیلی سفت که باعث توقف شما میشود و دندههای خیلی راحت که دوچرخه شما را به «چرخ همستر» تبدیل میکند، اجتناب کنید.
به جلو خم شوید: چه جلوی زین بنشینید و چه بایستید و خم شوید، باید بدن خود را نزدیک دسته فرمان نگه دارید. که وزن تان شما را به جلو ببرد و کشش و ردیابی چرخ جلو را افزایش دهد. مطمئن شوید که پدال ها تراز و وزن یکسانی دارند.
حرکت مداوم: به حرکت پدال خود تا خروج کامل از پیچ ادامه دهید. اگر شتاب خود را حفظ نکنید، در خطر توقف خواهید بود.
تکنیک های switchback در سراشیبی
بر ورودی های عریض تمرکز کنید: دقیقاً همانطور که در سربالایی switchback انجام می دهید.
زودتر ترمز کنید: قبل از ورود به پیچ، با اعمال فشار یکسان به هر ترمز سرعت را کم کنید. پایین آوردن پاشنه پا در حین ترمزگیری می تواند به شما کمک کند موقعیت خود را روی دوچرخه حفظ کنید.
زانوها را باز نگه دارید: قرار گرفتن در حالت “کابویی” فضایی را برای حرکت دوچرخه بین زانوهای شما باز می کند.
پاهای سنگین و دست های سبک: داشتن پدال های تراز و وزن یکنواخت و دست های سبک، پایداری زیر پا و چابکی را در هنگام کنترل دسته فرمان فراهم می کند.
عبور از Berm
پیچهای berm از موانع طبیعی نیستند، اما از ویژگی های مشترک پارکهای دوچرخه و مسیرهای محلی هستند. ارزیابی یکپارچگی، شل یا سفت بودن مسیر، به ویژه در نزدیکی بالای لبه، کلیدی است.
تکنیک چرخش در Berm
زود ترمز کنید و خم شوید: از روشهای استاندارد چرخش پیروی کنید: سرعت را زود کاهش دهید و حالت بدن خود را به درستی تنظیم کنید. با آرنج و زانوی خم شده و وزن یکسان روی هر دو پدال در یک موقعیت سواری تهاجمی قرار بگیرید.
ورود از مسیرهای عریض و بلند: روی یک مسیر بلند تمرکز کنید تا سرعت بیشتری را در پیچ داشته باشید. آهسته خارج شوید تا بتوانید از لبه پایین بیایید و خود را از پیچ خارج کنید.
اگر قسمت بالای لبه ناهموار است، از پایین تر شروع کنید: هنگام عبور از پیچ ها در دوچرخه سواری کوهستان، در پیچ و در خروجی آهسته تر حرکت کنید و بعد خارج شوید.
جهت بدن خود را تنظیم کنید: اگر رو به بالا و سریع حرکت می کنید، لبه ها به شما کمک میکنند تا دوچرخه و بدن تان را به گونهای که عمود بر پایه مسیر باشند، خم کنید. اگر آهستهتر و پایینتر میروید، باید دوچرخه را به سمت داخل پیچ خم کنید، در حالی که باید بدن خود را بیشتر در حالت ایستاده نگه دارید تا تعادل برقرار شود.
عبور از Off-Camber
“Off camber” بخشی از مسیر را توصیف می کند که در آن لبه بیرونی مسیر پایین تر از لبه داخلی باشد. یک شیب جزئی به سمت بیرون، که از جمع شدن آب در مسیر جلوگیری می کند، خیلی نگران کننده نیست. با این حال، یک شیب اساسی تر، همه چیز را کمی سخت میکند.
وقتی یک پیچ Off-Camber در گوشه ای قرار دارد، هم نیروی جاذبه و هم نیروی حرکتی بر علیه شما هستند. تصادفات در این بخش ها ناخوشایندتر هستند زیرا بیشتر آن ها در سمت سرازیری مسیر اتفاق می افتند. هیچ سازنده مسیری، عمداً یک پیچ Off-Camber ایجاد نمی کند. در جنگلها، ریشههای درختان میتوانند بخشهایی را با چالشهای منحصربهفرد ایجاد کنند.
تکنیک های عبور از Off-Camber
ترمز کنید و تعادلتان را حفظ کنید: از قوانین استاندارد پیچیدن پیروی کنید، اما سرعت را زودتر از موعد کاهش دهید. بالاتنه خود را روی دسته فرمان خم کنید، وزن یکسانی را روی هر پدال و لاستیک قرار دهید. آرنج و زانو را خم کنید.
مسیر خود را بیابید: مسئله این نیست که حتما از مسیر عریض یا محکم بروید. بهترین مسیر به شما این امکان را می دهد که تندترین پیچ را در کمترین تنش انجام دهید. در صورت شک داشتن در انتخاب مسیر، از ارتفاعات شروع کنید تا امکان لغزیدن در سراشیبی فراهم شود.
دسته فرمان را بچرخانید: به جای تکیه بر گشتاور بدنه و تکیه دوچرخه، دسته فرمان را هدایت کنید تا لاستیک جلویی را در امتداد مسیر انتخابی خود هدایت کنید.
جهت بدن خود را تنظیم کنید: بدن خود را بیشتر در حالت عمودی نگه دارید تا سطح بیشتری از لاستیک های شما با سطح مسیر تماس پیدا کرده و به آن بچسبند.
تنظیم موقعیت پدال: پدال داخلی را بالاتر قرار دهید، اما وزن پدال ها را تراز نگه دارید.
نکات تجهیزاتی برای عبور از پیچ ها در دوچرخه سواری کوهستان
چند تنظیم میتواند عملکرد دوچرخهتان را در پیچهای فنی بهبود بخشد.
باد لاستیک را بررسی کنید: کاهش فشار لاستیک به لاستیک ها کمک می کند تا با زمین تماس بیشتر و چسبندگی بهتری داشته باشند. در لاستیکهایی که به شدت کم باد میشوند، دیواره کناری میتواند به طرفین تکان بخورد و موجب شود کنترل خود را از دست بدهید.
این تست فشار ساده را امتحان کنید: اگر لاستیک شما مانند یک سیب سفت است، بیش از حد باد شده است. اگر مانند هلو نرم باشد، کم باد شده است. لاستیک شما باید مانند یک پرتقال رسیده خوب باشد.
تنظیم دقیق وضعیت ترمز: پیچیدن فنی به ترمز سالم و دقیق نیاز دارد. مطمئن شوید که اهرم های ترمز شما در اولین بند انگشت (انگشت ترمز) قرار دارند.
تعلیق را تنظیم کنید: اکثر دوچرخهها دارای سیستم تعلیق قابل تنظیم هستند که میتواند به شدت بر کشش و هندلینگ دوچرخه در مسیر تأثیر بگذارد. پیروی از توصیههای تعمیر و نگهداری به شما کمک میکند تا اطمینان حاصل کنید که دوچرخه شما در هر بخش از مسیر، از جمله پیچ ها، به خوبی کنترل میشود.
زین خود را پایین بیاورید: اگر مسیر پیش رو سراشیبی، ناهموار یا هر دو است، پایین آوردن زین کمک خواهد کرد. دوچرخه می تواند آزادانه حرکت کند و شما می توانید بدن خود را پایین و در مرکز نگه دارید.
تجهیزات ایمنی خود را ارزیابی کنید: همه اهمیت کلاه ایمنی را درک می کنند، اما گاهی اوقات سایر وسایل حفاظتی نادیده گرفته می شوند. پدهای زانو و آرنج اکنون بسیار راحتتر از گذشته هستند، بنابراین زمان خوبی برای افزودن یا ارتقاء پد و تجهیزات ایمنی است.
جهت خرید انواع کلاه ایمنی، زانوبند و … به بخش پوشیدنی های فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.
منبع:
https://www.rei.com/learn/expert-advice/cornering-techniques.html
بدون دیدگاه