نحوه انتخاب دوچرخه کوهستان

آیا می خواهید بفهمید کدام دوچرخه کوهستان برای شما مناسب است؟ در اینجا نحوه برخورد با این سوال آمده است:

  • سبک دوچرخه سواری: سبک های مختلف دوچرخه سواری به دوچرخه متناسب خودشان نیاز دارند، بنابراین اولین توجه شما به این باشد که در کجا و چگونه قصد دارید تا از دوچرخه خود استفاده کنید.
  • ویژگی های کلیدی: سیستم تعلیق، اندازه چرخ، مواد تنه، دنده و ترمز است.
  • تناسب: آخرین، اما نه کم اهمیت، مطمئن شوید که دوچرخه شما به خوبی برای شما مناسب است. این کار بهتر است شخصاً در یک فروشگاه دوچرخه مانند فروشگاه دوچرخونه انجام شود.

انواع دوچرخه کوهستان

دوچرخه های تریل

دوچرخه تریلTrail Mountain Bike این نوع دوچرخه مسلماً رایج‌ترین سبک دوچرخه‌سواری کوهستانی است زیرا این دسته دوچرخه برای هیچ نوع مسابقه خاصی نیست. اگر دوست دارید با دوستان خود در مسیرهای محلی ملاقات کنید و ترکیبی از صعود و فرود را در کنار یکدیگر داشته باشید، این سبک برای شماست. دوچرخه های این دسته بر سرگرمی، کارایی و وزن کلی معقول تاکید دارند.

مشخصات معمولی: ۱۲۰-۱۴۰ میلی متر مسیر تعلیق. زاویه سر لوله ۶۷-۶۹ درجه

(مسیر تعلیق مقدار حرکت ارائه شده توسط سیستم تعلیق جلو و عقب دوچرخه است. زاویه سر لوله زاویه ای است که لوله سر با زمین ایجاد می کند. زاویه سر لوله تندتر به طور کلی نشان می دهد که دوچرخه سریعتر می چرخد ​​و بهتر بالا می رود. زاویه سست (کمتر) عموماً نشان می‌دهد که دوچرخه در سرعت‌های بالا پایداری بهتری را ارائه می‌کند اما به همان اندازه بالا نمی‌رود.)

دوچرخه های کراس کانتری

دوچرخه کراس کانتری

دوچرخه کوهستانی کراس کانتری و این سبک سواری معمولاً به سواری سریع، با تأکید بر مهارت کوهنوردی اشاره دارد. مسافت‌ها از چند مایل تا ۲۵ مایل متغیر است و دوچرخه‌ها روی کارایی و وزن کم تمرکز دارند. اگر می‌خواهید وارد رقابت یا مسابقه ای شوید یا می‌خواهید برای مسیرهای محلی خود یک دوچرخه سواری کنید، این دوچرخه‌ها می‌توانند عالی باشند.

مشخصات معمولی: ۸۰-۱۰۰ میلی متر مسیر تعلیق. زاویه سر لوله ۷۰-۷۱ درجه

دوچرخه لاستیک ضخیم و فربه

دوچرخه چربی تایر

استفاده از لاستیک‌ های ضخیم وپهن در دوچرخه‌ های اوورسایز، از ۳.۷ اینچ تا ۵+ اینچ پهن، به این دوچرخه‌ ها کشش عالی، به ویژه در شن یا برف می‌دهند. دوچرخه‌های لاستیک ضخیم و پهن برای مبتدیان عالی هستند، زیرا لاستیک ضخیم و پهن قابل اطمینان تر هستند، با وجود این لاستیک ها، دوچرخه‌سوار از میان زمین‌های ناهموار، هموارترین مسیر را انتخاب می‌کند.

دوچرخه های all-mountain

دوچرخه تمام کوهستانی

دوچرخه کوهستانی از نوع all-mountain را در نظر بگیرید. دوچرخه سواری در تمام کوهستان به عنوان یک مسیر سواری بر روی استروئیدها، با صعودهای شدید بزرگتر، فرودهای طولانی تر، ترسناک تر و ویژگی های فنی بیشتر – چه ساخته دست بشر و چه طبیعی- وجود دارد. این نوع دوچرخه ها به گونه ای طراحی شده اند که در سرازیری های شیب دار عملکرد خوبی داشته باشند و در عین حال به اندازه کافی سبک و چابک هستند تا در سربالایی ها به راحتی پدال بخورند.

مشخصات معمولی: ۱۴۰-۱۷۰ میلی متر سفر تعلیق. زاویه سر لوله ۶۵-۶۸ درجه

دوچرخه های دانهیل

دوچرخه های دانهیل بزرگ و سخت هستند و دوچرخه سواران هنگام مواجهه با پرش ها، برم ها، باغ های صخره ای و نردبان های چوبی از کلاه ایمنی تمام صورت و زره بدن استفاده می کنند. این دوچرخه فقط برای پیمایش مسیر های بسیار سخت و سرپایینی بسیار تند طراحی شده است.

مشخصات معمولی: ۱۷۰-۲۰۰+ میلی متر مسیر تعلیق (بازی دوشاخ جلو). زاویه سر لوله ۶۳-۶۵ درجه

ویژگی های دوچرخه کوهستان

نوع تعلیق و قطر چرخ دو ویژگی کلیدی هستند که وابسته به نوع زمینی را که دوچرخه در آن تردد دارد، می باشد. شما همچنین می بایست مواردی مانند مواد تنه، تعداد دنده ها و نوع ترمزها را در هنگام انتخاب دوچرخه خود در نظر بگیرید.

انواع سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستان سفت و سخت Rigid

دوچرخه کوهستان سفت و سخت Rigid

رایج‌ترین نوع دوچرخه کوهستان نیست، دوچرخه‌های کوهستانی «سخت» هیچ سیستم تعلیقی ندارند. نگهداری از آن‌ها آسان است و معمولاً ارزان‌تر هستند، اما بیشتر دوچرخه‌سواران برای راحتی بیشتر دوچرخه‌های دارای سیستم تعلیق را ترجیح می‌دهند. اکثر دوچرخه‌های با لاستیک ضخیم و پهن، از نوع rigid هستند، زیرا دوچرخه سواران متوجه می‌شوند که لاستیک‌های پهن و فشار کم لاستیک، تمام فشار لازم برای جذب ضربه‌های موجود در مسیر را فراهم می‌کنند.

Hardtail

دوچرخه هاردتیل

این دوچرخه ها دارای یک دوشاخ در جلو برای کمک به جذب ضربه روی چرخ جلو هستند، اما عقب دوچرخه فاقد تعلیق است. هاردتیل معمولاً ارزان‌تر از دوچرخه‌های Full suspension هستند و قطعات متحرک کمتری دارند (که اغلب به نگهداری کمتری منجر می‌شود). بیشتر هاردتیل ها توانایی قفل کردن دوشاخ جلو را برای مواقعی دارند که دوچرخه کاملاً سفت و سختی می خواهید.

دوچرخه سواران کراس کانتری معمولاً به سمت هاردتیل جذب می شوند زیرا این دوچرخه ها امکان انتقال مستقیم نیرو را بین حرکت پدال و لاستیک عقب فراهم می کنند. هاردتیل ها با هزینه کمتر و نگهداری آسان تر، آنها را به گزینه ای محکم برای همه چیز تبدیل می کند، به جز مسیرهای سراشیبی جدی با آسانسور.

Full suspension

سیستم تعلیق کامل

انواع مختلفی از دوچرخه‌های با Full suspension وجود دارد، اما ایده کلی این است که دوشاخه جلو و شوک عقب ضربه‌های مسیر را جذب کنند. این به شدت ضربه را روی سوارکار کاهش می‌دهد، کشش را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که سواری راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. یک دوچرخه Full suspension می‌تواند بسیاری از دست‌اندازهای مسیر را جذب کند، اما با استفاده از این دوچرخه ممکن است در هنگام بالا رفتن از سربالایی مقداری از انتقال انرژی را از دست بدهید. در نتیجه، اکثر ددوچرخه های Full suspension این قابلیت را دارند که سیستم تعلیق عقب را قفل کنید تا انتقال قدرت بهتر و بالا رفتن کارآمدتر را ارائه دهند.

اندازه چرخ دوچرخه کوهستان

اندازه چرخ دوچرخه کوهستاناندازه چرخ دوچرخه کوهستان ۲۶ اینچ: در گذشته ای نه چندان دور، همه دوچرخه های کوهستان بزرگسالان به چرخ های ۲۶ اینچی مجهز بودند. هنوز هم این اندازه چرخ موجود است، اما اکنون وقتی وارد یک فروشگاه دوچرخه می شوید و در مورد دوچرخه های کوهستان پرس و جو می کنید، احتمالاً از شما پرسیده می شود: “۲۶ اینچ، ۲۷.۵ اینچ یا ۲۹ اینچ؟”

۲۷.۵ اینچ (۶۵۰b): این دوچرخه‌ها با ارائه حد وسطی بین چرخ‌های استاندارد ۲۶ اینچی و ۲۹s، از راه‌حل «بهترین هر دو جهان» استفاده می‌کنند که راحت‌تر از ۲۶s در زمین غلت می‌زنند، اما مانورپذیرتر از ۲۹s هستند. چرخ‌های ۲۷.۵ اینچی را می‌توان در هر دو full-suspension و هاردتیل یافت.

۲۹ers: این دوچرخه‌ها دارای چرخ‌های ۲۹ اینچی هستند که سرعت شتاب آن‌ها کمی کندتر است، اما وقتی شروع به حرکت کردید، می‌توانید زمین‌های بسیار بیشتری را به مراتب راحت‌تر از دوچرخه‌هایی با چرخ‌های ۲۶ اینچی فتح کنید. آنها برای دوچرخه سواری های طولانی تر کارآمدتر هستند زیرا حرکت خود را بالا نگه می دارند و “زاویه حمله – attack angle ” بالاتری دارند، به این معنی که چرخ راحت تر از روی موانع عبور می کند. این دوچرخه ها در بین مردم بسیار محبوب شده اند که کراس کانتری از این دسته است. ۲۹ers را می‌توان در rigid، هاردتیل و full-suspension نیز یافت.

برای کمک به انتخاب بین چرخ‌های ۲۶ اینچی، ۲۷.۵ اینچی و ۲۹ اینچی، به مقاله ” کدام سایز لاستیک برای دوچرخه کوهستان من مناسب است؟ ” مراجعه کنید.

۲۷.۵+ اینچ: نماد مثبت بیان کننده چرخ‌ها و لاستیک‌های پهن است، معمولاً ۲.۸ اینچ یا بیشتر عرض دارند. لاستیک‌های پهن‌تر، سواری راحت‌تری را ارائه می‌دهند. آنها همچنین با مقاومت غلتشی کمتری مواجه می شوند، بنابراین این روزها گرایش دوچرخه ها به چرخ ها و لاستیک های پهن تر است.

۲۴ اینچ: دوچرخه‌های کوهستانی کودکان معمولاً دارای چرخ‌های ۲۴ اینچی هستند تا پاهای کوتاه‌تر کودکان را در خود جای دهند. بیشتر آنها نسخه های ارزان تر دوچرخه های بزرگسال با اجزای ساده تر هستند. به طور کلی، اینها برای بچه های ۱۰ تا ۱۳ ساله مناسب هستند، اما این بیشتر به اندازه کودک بستگی دارد تا سن. کودکان کوچکتر می توانند دوچرخه های کوهستانی با چرخ های ۲۰ اینچی را استفاده کنند.

مواد تنه دوچرخه کوهستان

تنه روی وزن، قدرت، طول عمر، کیفیت و قیمت دوچرخه تاثیر می گذارد.

آلیاژ آلومینیوم رایج ترین ماده مورد استفاده برای تنه دوچرخه کوهستان است. برخی از مدل‌های گران‌تر دارای تنه های آلومینیومی سبک‌تر هستند که در نتیجه سازنده هزینه و تلاش بیشتری برای انتخاب مواد، طراحی لوله‌ها و فرآیند تولید می‌کند.

سایر مواد تنه عبارتند از فولاد، تیتانیوم و فیبر کربن. فولاد سخت، ارزان است و سواری نرمی را ارائه می دهد، اما برای دوچرخه کوهستان نسبتاً سنگین است. تیتانیوم سبک و قوی است اما برای همه دوچرخه‌های کوهستانی به جز گران‌قیمت ها، بسیار گران است. فیبر کربن به دلیل استحکام و وزن کم در دوچرخه‌های کراس کانتری، دوچرخه‌های لاستیک ضخیم، و دوچرخه‌های تریل و all-mountain بسیار رایج است، اما نسبتاً گران است زیرا نیاز به ساخت بخش سخت‌افزاری دارد.

دنده های دوچرخه کوهستان

تعداد دنده‌هایی که یک دوچرخه دارد، حاصل تعداد سینی طبق جلو ضرب در تعداد پره های روی خودرو است. دوچرخه های کوهستان با همه چیز از یک سرعت تا ۳۰ دنده یا بیشتر در دسترس هستند. هنگامی که ترکیب های زیادی از سینی طبق جلو و دندانه ها و تعداد دندان های روی آنها را در نظر بگیرید، همه چیز پیچیده می شود.

برای ساده نگه داشتن آن، مهمترین چیزهایی که باید در نظر بگیرید، سطح تناسب اندام و زمینی است که در آن سوار خواهید شد. اگر سوار بر تپه‌های شیب‌دار زیادی می‌روید و بالا رفتن را چالش برانگیز می‌دانید، باید دنده‌های بیشتری را انتخاب کنید.

دوچرخه های کوهستان به طور سنتی دارای دو یا سه سینی طبق جلو هستند تا انواع دنده های سبک برای کوهنوردی را فراهم کنند. با این حال، دوچرخه های کوهستان با سینی های طبق جلو تک و خودرو با ۹، ۱۰ یا ۱۱ دندانه در حال حاضر بسیار محبوب هستند. دوچرخه‌های دارای یک زنجیر سبک‌تر و ساده‌تر هستند، زیرا برای حرکت از میان دنده‌های روی خودرو فقط به یک شیفتر نیاز دارید و بیشتر دنده‌های مورد نیاز را ارائه می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که دنده دوچرخه پس از خرید دوچرخه به راحتی قابل تغییر است، بنابراین لازم نیست در انتخاب دوچرخه دغدغه اصلی شما باشد.

در صورتی که تمایل دارید تا در مرود دنده های دوچرخه بیشتر بدانبد، به مقاله ما با عنوان ” معرفی دنده های دوچرخه ” مراجعه نمایید.

ترمز دوچرخه کوهستان

ترمز دوچرخه کوهستانترمزهای دیسکی جایگزین ترمزهای رینگ در همه دوچرخه های کوهستانی به غیر از سطح پایه شده اند.

ترمزهای دیسکی: در این ترمزها، لنت‌های ترمز روی روتور ترمز نصب شده روی توپی چرخ می‌گیرند. ترمزهای دیسکی در دو نسخه عرضه می شوند: ترمزهای دیسکی هیدرولیک ترمز پیشرفته تر و قوی تری را با تلاش انگشت کمتر ارائه می دهند و برای سایش لنت ترمز خود به صورت خودکار تنظیم می شوند. ترمزهای فعال شده با کابل (مکانیکی) به هنگام سایش لنت ها نیاز به تنظیم دستی دارند.

  • مزایا در مقایسه با ترمزهای رینگ: ترمز ثابت تر در همه شرایط. جایگزین کردن روتور فرسوده بسیار ارزان تر از چرخ کامل است. عملکرد برتر در زمین های شیب دار و مرطوب؛ فشار انگشت کمتر
  • معایب نسبت به ترمزهای رینگ: بررسی سایش لنت و تعویض لنت دشوارتر است. سرویس ترمزهای هیدرولیک گران تر است.

ترمز دوچرخه کوهستان

طوقه ترمز: برخی از دوچرخه های کوهستانی سطح پایه دارای ترمزهای رینگ هستند. ترمزهای رینگ دارای لنت هایی هستند که روی رینگ چرخ ها می چسبند.

  • مزایا در مقایسه با ترمزهای دیسکی: اقتصادی; مشاهده سایش لنت ترمز و تعویض لنت های فرسوده آسان است.
  • معایب نسبت به ترمزهای دیسکی: به تدریج رینگ چرخ فرسوده می شود و نیاز به تعویض چرخ دارد. قدرت توقف کمتر؛ در شرایط مرطوب یا گل آلود کمتر موثر است. برای ترمز تهاجمی به تلاش انگشتان بیشتری روی اهرم ها نیاز دارد.

تناسب دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستانی فیت و متناسب، دوچرخه‌ای است که به خوبی با قد و وزن شما متناسب است و انعطاف پذیری بالایی دارد، در واقع این دوچرخه، همان دوچرخه‌ای است که دوست دارید سوار شوید. یک دوچرخه مناسب می تواند هندلینگ و اعتماد به نفس شما را در مسیر بهبود بخشد و به شما در مقابله با سواری های فنی و چالش برانگیز کمک کند.

تناسب دوچرخه کوهستاندوچرخه‌های کوهستانی چگونه سایز می‌شوند: دوچرخه‌های کوهستان در اندازه‌های استاندارد (S، M، L) هستند و عموماً در بین برندها مشابه هستند. اندازه ها به طور کلی با قد شما مطابقت دارند. بسیاری از تولیدکنندگان دوچرخه، نمودارهای اندازه ای را ارائه می کنند که محدوده ارتفاعی را برای هر سایز دوچرخه نشان می دهد.

با رفتن به یک فروشگاه دوچرخه بهترین تناسب را به دست آورید: با داشتن یک حس کلی در مورد نوع دوچرخه ای که به دنبال آن هستید، اکنون زمان خوبی است که به یک فروشگاه دوچرخه تخصصی بروید تا برخی از مدل های مناسب را شناسایی کنید و یک دوچرخه را امتحان کنید. این بهترین راه برای به دست آوردن بهترین تناسب است. با کمک یک متخصص فروش، باید بتوانید انتخاب خود را به دو یا سه دوچرخه محدود کنید. اگرچه ممکن است قیمت ها و اجزای مشابهی داشته باشند، اما قطعا دوچرخه سواری با هر کدام متفاوت خواهد بود. هر کدام را به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه بر روی سطوح مختلف، از جمله بالا رفتن از یک تپه کوتاه، امتخان کنید. در بیشتر موارد، یک دوچرخه برای شما احساس بهتری نسبت به بقیه دارد.

تعمیر و نگهداری دوچرخه کوهستان

فروشگاه دوچرخونه برای دوچرخه شما، قبل از اینکه از در خارج کنید، آخرین بازرسی ایمنی مکانیکی را انجام می دهد. همچنین، تنظیمات تعلیق دوچرخه انتخابی، متناسب با وزن بدن شما تنظیم می گردد.

مطمئن شوید که حداقل لوازم ضروری برای تعمیر و نگهداری را دارید: لوله یدکی، کیت پچ، تایلیور، پمپ، چند ابزار، روغن زنجیر و چیزی برای حمل آن. کلاه ایمنی را فراموش نکنید. بسیاری از فروشگاه ها مانند دوچرخونه اولین تنظیمات مربوط به دوچرخه انتخابی شما را بصورت رایگان ارائه می دهند.

 

 

منبع:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/mountain-bike.html

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.