دوچرخه توریستی

در قسمت قبلی مقاله در مورد ویژگی‌های دوچرخه توریستی صحبت کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم، به یکی از مهم ترین اجزای دوچرخه یعنی چرخ و لاستیک دوچرخه های توریستی بپردازیم. امیدواریم که به شما کمک کند، بهترین دوچرخه را برای خرید انتخاب کنید. پس همراه ما باشید.

اندازه چرخ برای دوچرخه های توریستی:

وقتی صحبت از اندازه چرخ می شود، سه انتخاب اصلی برای آن دارید. آنها به ترتیب از کوچکترین به بزرگ ترین چرخ فهرست شده اند و عبارتند از:

  • ۲۶ اینچ (ISO: 559mm): این اندازه چرخ دوچرخه کوهستان، کلاسیک است. ۲۶ اینچ، رایج ترین اندازه چرخ دوچرخه است که در سراسر جهان یافت می شود و در دوچرخه های توریستی مسافرتی معمول هستند. زیرا لاستیک ها، تیوب ها و طوقه های یدکی در مناطق دورافتاده نیز راحت تر پیدا می شوند.
  • ۲۷.۵ یا ۶۵۰b (ISO: 584mm): هر دوی آن ها قطر یکسانی دارند. البته بستگی به محل دوچرخه سواری شما دارد. این اندازه در بین گردشگران دوچرخه و دوچرخه سواران محبوبیت بیشتری دارد. در واقع به عنوان یک چرخ سایز متوسط ​​خوب، بین ۲۶ اینچ و ۲۹ اینچ است.
  • ۷۰۰c و ۲۹er (ISO: 622mm): این دو قطر چرخ، طوقه های یکسان دارند. اما تفاوت آن ها این است که ۷۰۰c به چرخ های دوچرخه جاده اشاره دارد، در حالی که ۲۹er معمولاً به چرخ های دوچرخه کوهستان اشاره دارد. از طرفی، طوقه های ۷۰۰c باریک تر هستند و طوقه های ۲۹er پهن‌تر هستند، بنابراین می‌توانند لاستیک های آفرود پهن‌ تری را در خود جای دهند. بهترین اندازه چرخ به این بستگی دارد که آیا شما در حال مسافرت به خارج از جاده هستید یا در جاده و در هرجای دنیا که قصد دارید سفر داشته باشید. به طور کلی، اگر در جهان توسعه یافته در جاده ها سفر می کنید، ۷۰۰c بهترین انتخاب برای شما است. اگر در مناطق دور افتاده در یا کشور های در حال توسعه سفر می کنید، ۲۶ اینچ انتخاب بهتری برای شما است.

در ادامه، بیشتر در مورد چرخ دوچرخه های توریستی توضیح خواهیم داد:

  • چرخ های ۷۰۰c: بهترین و رایج ترین اندازه چرخ برای سفر های جاده ای، چرخ های ۷۰۰c است. این نوع چرخ ها، دوچرخه سواری راحت تری را ارائه می دهند و به دلیل قطر زیاد به راحتی از روی موانع مانند چاله ها و سنگ ها عبور می کنند. آنها همچنین کارآمد تر هستند. زیرا چرخ های بزرگتر مقاومت کمتری دارند. چرخ‌ های ۷۰۰c نیز بیشترین گزینه‌ ها را از نظر لاستیک‌ ها، طوقه ها و تنه ارائه می‌ کنند. زیرا محبوب‌ ترین اندازه‌ برای دوچرخه های امروزی هستند. امروزه در جهان توسعه یافته، در دسترس بودن قطعات امری مهم و ضروری است. یکی از اشکالات چرخ های ۷۰۰c این است که از نظر ساختاری، ضعیف تر از چرخ های ۲۶ اینچی هستند. پره ها به دلیل قطر بیشتر بلندتر هستند. این مسئله باعث می شود که پره ها به سرعت آسیب دیده و شکسته شود. ازطرفی، چرخ ها نیز نمی توانند بارهای سنگین را تحمل کنند. امروزه، در دسترس بودن قطعات در جهان مسئله ی مهمی است. زیرا، ممکن است به دلیل در دسترس نبودن قطعات، در مناطق دورافتاده برای تهیه لاستیک یا طوقه جدید به مشکل بربخورید.
  • چرخ های ۲۹er: همان مزایا و معایب ۷۰۰c را دارند. اما تفاوت آن ها این است که به گونه ای طراحی شده اند که لاستیک های عریض تری را برای استفاده در خارج از جاده تعبیه می کنند. این چرخ ها برای سواری در زمین های ناهموار عالی هستند. زیرا به دلیل قطر زیاد به راحتی از روی صخره ها، شاخه ها و سایر موانع عبور می کنند.
  • چرخ های ۲۶ اینچی: چرخ های ۲۶ اینچی هنگام گشت و گذار در مناطق دورافتاده می تواند انتخاب بهتری باشد. زیرا قطعات به طور گسترده تری در دسترس هستند. چرخ های ۲۶ اینچی نیز از نظر ساختاری قوی تر از چرخ های ۷۰۰c هستند زیرا پره ها کوتاه تر هستند. این بدان معنی است که آنها می توانند وزن بیشتری را تحمل کنند و بدون شکستن ضربان بیشتری را تحمل کنند. اشکال اصلی چرخ های ۲۶ اینچی این است که به دلیل قطر کمتر، کمی سفت تر حرکت می کنند. آنها از روی موانع به سختی حرکت می کنند. این اندازه چرخ در جهان توسعه یافته امروزی، بطور معمول از کار افتاده است. بنابراین، تولیدکنندگان این روزها بیشتر بر روی سایز چرخ های بزرگتر تمرکز می کنند.
  • چرخ‌های ۶۵۰b (27.5 اینچی): چرخ‌ های ۶۵۰b از نظر قدرت و عملکرد بین ۲۶ اینچ و ۷۰۰c قرار دارند. برای برخی از دوچرخه سواران، ۷۰۰c بسیار بزرگ است اما همچنان مزایای یک چرخ های بزرگتر را شامل می شود. برخی از دوچرخه سواران متوجه می شوند که چرخ های ۶۵۰b در خارج از جاده بهتر از سایزهای دیگر عمل می کنند. با این حال، بزرگترین مشکل چرخ های ۶۵۰b در دسترس نبودن قطعات آن است. این سایز، احتمالا کوچکترین اندازه چرخ در سراسر جهان است.

چرخ دوچرخه توریستیاستحکام چرخ و تعداد پره

با تمام وزن اضافی که دوچرخه در طول سفر حمل می کند، قدرت چرخ ها نیز تقریباً به اندازه سایز چرخ، مهم است. قدرت چرخ، بر اساس تعداد پره ها، الگوی پره، کیفیت اجزای چرخ و کیفیت ساخت تعیین می شود. برای سفر، چرخ های ۳۶ پره ایده آل هستند. پره های اضافی به چرخ های شما این قدرت را می دهند تا وزن اضافی تمام وسایل شما را تحمل کنند. آنها همچنین به شما این امکان را می دهند که با زمین های ناهموار تر با حالت مطلوبی برخورد کنید. همچنین با چرخ های ۳۶ پره کمتر دچار شکستگی یا ترک خوردگی طوقه خواهید شد. حداقل، چرخ های دوچرخه توریستی، باید ۳۲ پره داشته باشد.

علاوه بر آن، کیفیت طوقه ها و پره های شما نیز نقش مهمی در استحکام چرخ های شما دارد. چرخ ها بخشی از دوچرخه شما هستند که باید به آن اهمیت زیادی دهید. درواقع همیشه به دنبال طوقه های دو جداره، پره های فولادی و توپی با کیفیت ساخته شده توسط تولید کنندگان مطرح باشید. یک مجموعه با کیفیت از چرخ ها می تواند، مسافتی بیش از ۲۰۰۰۰ مایل را دوام بیاورد.

شما همچنین باید مطمئن شوید که چرخ های شما به درستی ساخته شده اند. اگر الگوی نصب پره ها اشتباه باشد، دچار شکستگی خواهید شد. قبل از شروع سفر، پره های دوچرخه را بررسی کنید. اگر چرخ‌های جدیدی می‌خرید، مطمئن شوید که توسط یک چرخ‌ ساز با کیفیت ساخته شده‌اند.

جنس چرخ نیز، مسئله ی بسیار مهمی است و باید به آن توجه کرد. برای دوچرخه های توریستی، چرخ های آلومینیومی به طور کلی ترجیح داده می شوند. برای دوچرخه توریستی، ممکن است بخواهید نصب یک دینام را نیز در نظر بگیرید. اینها در حین سوار شدن، برق تولید می کنند. شما می توانید از این برق برای شارژ وسایل الکترونیکی کوچک مانند گوشی، جی پی اس، دوربین و … استفاده کنید، همچنین می توانید چراغ جلو را روشن کنید.

انتخاب لاستیک مناسب برای دوچرخه های توریستی

تایر دوچرخه توریستی

لاستیک ها یکی از مهم ترین اجزای دوچرخه هستند. به هر حال، آنها تنها قسمت دوچرخه هستند که با زمین تماس پیدا می کنند. لاستیک ها، بر روی تعادل و کیفیت دوچرخه سواری دوچرخه، تأثیر زیادی می گذارد. هنگام انتخاب لاستیک برای دوچرخه توریستی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پهنای لاستیک: پهنای لاستیک ایده آل برای دوچرخه توریستی، به انواع سطوحی که قصد دارید در آن مسیر سوار دوچرخه سواری کنید، بستگی دارد. لاستیک های پهن تر در خارج از جاده بهتر عمل می کنند. کشش بهتری دارند و ضربه ها و ارتعاشات را به راحتی جذب می کنند. اما لاستیک های باریک، برای سفرهای جاده ای ترجیح داده می شوند، زیرا مقاومت کمتری دارند و به شما این امکان را می دهند تا سریعتر و کارآمدتر دوچرخه سواری کنید. برای تورهای جاده ای، حداقل اندازه توصیه شده برای پهنای لاستیک، ۲۸ میلی متر است. بسیاری از دوچرخه سواران، لاستیک‌هایی با عرض ۳۵ تا ۴۰ میلی‌متر را انتخاب می‌کنند، زیرا آن‌ها به اندازه کافی پهن هستند و می‌توانند برخی از جاده‌های شنی عبور کنند. آنها همچنین راحت تر هستند و برای دوچرخه‌سواری یا سفرهای خارج از جاده، اکثر دوچرخه سواران، لاستیک‌های پهن ۲ تا ۳ اینچی را ترجیح می‌دهند.
  • محافظت در برابر پنچری: برخی از لاستیک ها، با نواری از کولار (Kevlar) یا مواد بادوام مشابه که در داخل ساخته شده اند و احتمال پنچری را کاهش می دهد، پوشیده شده اند. در واقع منگنه‌ها، میخ‌ها، چسب‌ها و سایر مواد زائد می‌توانند وارد لاستیک شوند، اما به آن آسیب جدی وارد نمی کند و یا حتی اگر با یک تکه قطعه به اندازه کافی بزرگ برخورد کنید، همچنان می توانید به مسیر خود ادامه دهید. محافظت در برابر پنچری وزن لاستیک را افزایش می دهد و شما را از توقف و معطلی نجات می دهد.
  • دوام: دوام لاستیک با موادی که از آن ساخته شده است، تعیین می شود. لاستیک های ساخته شده از ترکیبات سخت تر و عمر طولانی تری دارند. همچنین، مواد نرم تر معمولاً سریعتر فرسوده می شوند. به طور کلی، لاستیک های سخت تر به اندازه لاستیک های نرم تر، کشش زیادی ندارند. لاستیک‌های توریستی، مانند ماراتن شوالبه، بسته به نوع سطوحی که روی آن ها دوچرخه سواری میکنید، می‌توانند ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر دوام بیاورند.
  • طرح آج: الگوی آج در کشش لاستیک نقش دارد. لاستیک‌هایی با آج عمیق، کشش را روی شن، گل و خاک حفظ می‌کنند. آنها برای دوچرخه سواری خارج از جاده و ایده آل مناسب هستند. لاستیک های جاده صاف و برای رانندگی در جاده کارآمدتر هستند اما می توانند کشش را در برخی سطوح از دست بدهند. بیشتر گردشگران دوچرخه از لاستیک هایی با طرح آج ساده استفاده می کنند که می تواند استحکام را روی سطوح مختلف فراهم کنند.
  • Tube یا Tubeless: برخی از لاستیک ها برای استفاده بدون تیوب طراحی شده اند. درواقع از طوقه های مخصوص و یک درزگیر داخلی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود هوا در آنها نفوذ نکند، بنابراین نیازی به لوله‌ ای برای نگه داشتن هوا در داخل آن ها نیست. مزیت اصلی این نوع لاستیک ها این است که هنگام پنچر شدن، وصله می شوند و سوراخ، با یک درزگیر مخصوص در حین نصب در لاستیک اسپری می شود و آن را مهر و موم می کنند. برخی از گردشگران در حالی که بدون تیوب می‌روند، ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر را  عبور می کنند.
  • تنه و ترمز: حداکثر عرض لاستیک که می توانید استفاده کنید با ترمزهای تنه و طوقه شما تعیین می شود. اگر لاستیک‌های شما خیلی پهن هستند، می‌ توانند روی دو شاخ، زنجیر یا زین ها ساییده شوند. همچنین ممکن است بازوهای ترمز طوقه شما بیش از حد عریض باشند و نتوانند به اطرافشان برسند. در این صورت لاستیک ها ساییده می شوند. گلگیرها همچنین می توانند عرض لاستیک شما را محدود کنند. قبل از خرید لاستیک های پهن باید حداکثر فاصله را اندازه بگیرید.
  • تاشو یا غیر تاشو: برخی از لاستیک‌های دوچرخه های تور، می‌توانند جمع شوند که حمل آن‌ها به عنوان لاستیک زاپاس آسان می‌کند. برخی از لاستیک ها دارای یک مهره سیم در داخل هستند که قابل تا شدن نیست. وقتی لاستیک ها نصب می شوند، مهم نیست که می توانند تا شوند یا نه. این فقط برای لاستیک‌های یدکی که حمل می‌کنید اهمیت دارد.
  • بررسی قیمت: لاستیک تورهای سطح بالا گران هستند. اگر بهترین نوع را می خواهید تهیه کنید، می توانید تا ۱۰۰ دلار برای هر لاستیک خرج کنید. از طرفی، اگر بودجه کمی نیز دارید، می توانید لاستیک های ارزان قیمت را با قیمت ۱۰ تا ۲۰ دلار برای هر لاستیک خریداری کنید.

لاستیک دوچرخه توریستی

یکی از محبوب ترین لاستیک ها برای تورهای دوچرخه سواری، شوالبه ماراتون پلاس است. این لاستیک های تورینگ دارای تسمه کولار (Kevlar) برای مقاومت در برابر سوراخ شدن هستند. ترکیب سیلیکا ماراتون بسیار ماندگار است. آنها در طیف گسترده ای از اندازه ها و عرض ها هستند. شما مشتری گرامی می توانید جهت خرید انواع لاستیک، به بخش خرید لاستیک دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

قسمت سوم این مقاله با عنواندر هنگام خرید دوچرخه توریستی، به چه نکاتی توجه کنیم؟ (۳) از وبلاگ دوچرخونه، به ادامه بررسی دیگر اجزای دوچرخه های توریستی خواهیم پرداخت. در صورت تمایل با ما همراه باشید. همچنین در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه دوچرخه به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دسترسی راحت تر، می توانید به مقاله های مرتبط زیر در فروشگاه دوچرخونه، مراجعه فرمایید.

مقالات پیشنهادی و مکمل:

 

شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه خرید دوچرخه توریستی دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://wheretheroadforks.com/how-to-choose-a-touring-bike/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.