راهنمای جامع دوچرخه های توریستی

در قسمت های قبلی مقالات، در مورد ویژگی‌ها و اجزای دوچرخه توریستی صحبت کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم، به ادامه این مباحث از اجزای دوچرخه توریستی بپردازیم. امیدواریم که این سلسله مقالات به شما کمک کند تا بهترین دوچرخه را برای خرید انتخاب کنید. پس همراه ما باشید.

استحکام چرخ و تعداد پره

با تمام وزن اضافی که در طول تور حمل می کنید، قدرت چرخ تقریباً به اندازه اندازه چرخ مهم است. قدرت چرخ، بر اساس تعداد پره ها، الگوی پره، کیفیت اجزای چرخ و کیفیت ساخت تعیین می شود. برای سفر، چرخ های ۳۶ پره ایده آل هستند. پره های اضافی به چرخ های شما این قدرت را می دهد تا وزن اضافی تمام وسایل شما را تحمل کنند. آنها همچنین به شما این امکان را می دهند که از زمین های ناهموارتر راحت تر عبور کنید. همچنین، با چرخ های ۳۶ پره کمتر دچار شکستگی یا ترک خوردگی طوقه خواهید شد. بطور کلی، چرخ های دوچرخه توریستی، حداقل باید ۳۲ پره داشته باشد.

استحکام چرخ و پره
ازطرفی، چرخ های دارای پره های متقاطع قوی تر هستند. حتی اگر الگوی پره ها به گونه ای باشند که چندین بار از هم عبور کنند، هنوز هم قوی هستند.

کیفیت توپی ها، طوقه ها و پره های شما نیز نقش مهمی در استحکام چرخ های شما دارد. چرخ ها بخشی از اجزای دوچرخه توریستی هستند که نباید بی کیفیت باشند. صرف نظر از قیمت، به دنبال طوقه های دو جداره، پره های فولادی و توپی های با کیفیت ساخته شده توسط تولید کنندگان بزرگ باشید. یک مجموعه با کیفیت از چرخ ها می تواند حتی بیش از ۲۰۰۰۰ مایل دوام بیاورد.
همچنین، مطمئن شوید که چرخ های شما به درستی نصب شده اند. اگر پره ها به درستی نصب نشده باشند یا اگر الگوی آن ها اشتباه باشد، دچار شکستگی چرخ و آسیب خواهید شد. قبل از شروع سفر، پره های دوچرخه خود را بررسی کنید. حتی اگر چرخ‌ های جدیدی نیز می‌ خرید، مطمئن شوید که توسط یک چرخ‌ ساز با کیفیت ساخته و تولید شده‌اند. جنس چرخ نیز نکته ی مهمی است که باید آن را درنظر گرفت. برای دوچرخه های تور، چرخ های آلومینیومی به طور کلی به فیبر کربن ترجیح داده می شوند.

لازم به ذکر است که برای تور، ممکن است بخواهید یک توپی دینام را نیز در نظر بگیرید. اینها در حین سوار شدن شما برق تولید می کنند. شما می توانید از این برق برای شارژ وسایل الکترونیکی کوچک مانند گوشی، جی پی اس، دوربین و … استفاده کنید، همچنین می توانید چراغ جلو را روشن کنید.

شانژمان و توپی های دنده داخلی یکی دیگر از اجزای دوچرخه توریستی

این قسمت، از نظر مکانیکی پیچیده ترین اجزای یک دوچرخه توریستی محسوب می شود. نیرو را از پدال ها به چرخ عقب منتقل می کند. همچنین باعث حرکت و تعویض دنده ها می شود. یک موتور محرکه دوچرخه شامل طبق قامه، حلقه های زنجیر، خودرو عقب، زنجیر یا تسمه و شانژمان یا توپی دنده داخلی است.
شما قرار است صدها یا هزاران مایل رکاب بزنید، بنابراین اجزای دوچرخه باید قابل اعتماد و با دوام باشند. شما باید قطعاتی را انتخاب کنید که بتوانند در برابر استفاده‌ های سنگین و مسافت های طولانی مقاومت بالایی داشته باشد تا مجبور نباشید وقت خود را صرف تنظیمات و تعویض قطعات فرسوده کنید. بهتر است از اجزای سبک وزن که با تکنولوژی بالا برای مسابقه طراحی شده اند، اجتناب کنید. شما باید از قطعات سنگین و آزمایش شده در دوچرخه خود استفاده کنید.
برای گشت و گذار باید یک محدوده دنده وسیع با حداقل یک دنده بسیار کم داشته باشید. محدوده دنده تفاوت بین پایین ترین و بالاترین دنده است. محدوده وسیع دنده به شما این امکان را می دهد تا در زمین های متنوعی که در حین دوچرخه سواری با آن مواجه می شوید، بتوانید دوچرخه را کنترل کنید.

دنده ها و توپی های دنده داخلی

دنده‌های پایین که رکاب زدن را برای آسان می‌کنند، مخصوصاً برای تورها اهمیت دارند. همانطور که می توانید تصور کنید، آنها در هنگام رکاب زدن دوچرخه توریستی در یک گردنه کوهستانی شیب دار به کار می آیند. برای تور های با بار کامل، دنده های ۲۰ تا ۱۰۰ اینچی می تواند گزینه مناسبی باشد. وقتی صحبت از دوچرخه های توریستی به میان می آید، دو گزینه برای دنده دارید: شانژمان و دیگری توپی های دنده داخلی. در ادامه، هر دو را شرح می‌دهیم و چند مورد از مزایا و معایب اصلی آن ها را توضیح می‌دهیم.

  • پیشرانه های شانژمان

پیشرانه های شانژمان
شانژمان، رایج ترین سیستم تعویض دنده برای گردش می باشد. بیشتر پیشرانه های شانژمان توریستی، دارای طبق قامه سه گانه و ۸-۱۰ خودرو سرعت، برای ۲۴-۳۰ مجموع دنده می باشند. امروزه، برخی از گردشگران دوچرخه تمایل دارند، از یک زنجیر تک و ۱۱-۱۲ خودرو سرعت استفاده کنند. زیرا نیازی به شانژمان جلویی نیست. این شیوه، سیستم را بیشتر ساده می کند.
مزیت اصلی استفاده از شانژمان ها، سادگی است. تعمیر و تنظیم پیشرانه های شانژمان با ابزارهای ساده ای که می توانید در کیت ابزار خود حمل کنید + دانش اولیه دوچرخه، آسان می باشد. از طرفی پیدا کردن این قطعات جایگزین نیز، بسیار ساده تر است. حتی دوچرخه‌ فروشی‌ های شهر های کوچک در مکان‌ های دورافتاده نیز، شانژمان ها، خودرو، دسته دنده و کابل‌ ها را موجود دارند. اگر چیزی فرسوده یا خراب شود، معمولاً می توانید جایگزینی برای آن پیدا کنید و دوباره به مسیرتان ادامه دهید. این مسئله باعث آرامش خاطر می شود. از دیگر ویژگی های این پیشرانه ها ارزان، سبک و بسیار کارآمدبودن آن هاست.
با این حال اشکالاتی وجود دارد: شانژمان نیاز به نگهداری زیادی دارند. برای اینکه همه چیز به خوبی کار کند، باید به طور منظم زنجیر را تمیز و روغن کاری کنید، شانژمان را تنظیم کنید و خودرو و زنجیر را در صورت فرسودگی و از بین رفتن (معمولاً هر ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ مایل) تعویض کنید. دنده ها کمی حساس هستند. از آنجایی که سیستم باز است، آنها به راحتی می توانند با شن، خاک و سایر زباله ها آلوده شوند. در شرایط آب و هوایی نامناسب و کثیف، آنها نیاز به تمیز کردن مکرر دارند. شما مشتری گرامی، برای مشاهده و تهیه انواع شانژمان می توانید به بخش خرید شانژمان دوچرخه به فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.

  • توپی دنده داخلی

این مدل توپی ها، دنده ها و مکانیسم تعویض دنده را در داخل توپی عقب قرار می دهند. بهترین توپی موجود برای گردش، Rohloff Speedhub (14 سرعته) است. این نوع توپی به دلیل قابلیت اطمینان، طول عمر و عملکرد در بین دوچرخه سواران محبوب هستند.

توپی دنده داخلی

مزیت اصلی که توپی دنده داخلی نسبت به شانژمان دارد این است که تعمیر و نگهداری زیادی نیاز ندارد. برای کار کردن آنها فقط باید روغن را هر ۵۰۰۰ کیلومتر عوض کنید و زنجیر را تمیز و روغن کاری کنید. از آنجایی که تمام قطعات متحرک در توپی مهر و موم شده اند، بادوام هستند و ماندگاری بالا دارند. از دیگر مزایای توپی دنده داخلی نسبت به شانژمان، می توان به قابلیت تعویض دنده در حالت توقف و تعویض دنده های متعدد به طور همزمان اشاره کرد.
البته چند ایراد هم دارد. بزرگترین ایراد آن هزینه بالای آن است. یک کیت دنده داخلی که برای مسافت های طولانی مناسب است به اندازه یک دوچرخه کامل تور با شانژمان، حدود ۱۶۰۰ دلار هزینه دارد. یکی دیگر از مشکلات توپی دنده داخلی این است که به راحتی قابل تعمیر نیستند. در واقع، بیشتر دوچرخه‌ فروشی‌ ها، توانایی تعمیر آن را ندارند. اگر توپی دوچرخه خراب شود، معمولاً باید آن را برای تعمیر یا تعویض به سازنده ارسال کنید. پیدا کردن قطعات جایگزین نیز می تواند مشکل ساز باشد که همه جا در دسترس نیستند. ممکن است لازم باشد آنها را در بخش های خاصی از سفر با خود حمل کنید. توپی های دنده داخلی نیز نسبت به اکثر پیشرانه های شانژمان محدوده دنده کمتری را ارائه می دهند.

سیستم ترمز برای دوچرخه های توریستی

همانطور که می‌ دانید، برای متوقف کردن دوچرخه، دنده و دوچرخه سوار، در حالی که با سرعت ۳۰ مایل در ساعت از یک گردنه کوهستانی شیب‌دار پایین می‌روید، به نیروی ترمز بسیار زیادی نیاز است. قطعا برای سفر نیز، به ترمزهای قابل اعتماد و قدرتمندی نیاز دارید.

وقتی صحبت از ترمز دوچرخه می شود، دو انتخاب داشته باشید: ترمزهای طوقه و ترمز دیسکی. اکثر دوچرخه های توریستی این روزها مجهز به ترمزهای دیسکی مکانیکی هستند که برای تورهای خارج از جاده، دوچرخه سواری در مناطق کوهستانی و دوچرخه سواری در آب و هوای نامناسب گزینه مناسبی هستند. از طرفی، ترمزهای طوقه برای گشت و گذار در کشورهای در حال توسعه ایده آل هستند. در ادامه، مزایا و معایب هر نوع ترمز را به طور کامل شرح می دهیم.

  • ترمز طوقه برای دوچرخه های توریستی

ترمز رینگ برای دوچرخه های تور

اینها ترمزهای دوچرخه کلاسیک هستند. ترمزهای طوقه نیروی ترمز را مستقیماً روی طرف های صاف طوقه ها با کالیپرهایی که رویتنه و دو شاخ نصب می شوند اعمال می کند. ترمزهای طوقه با کابل های فولادی فعال می شوند که از اهرم ترمز تا کالیپرها حرکت می کنند. مزایای طوقه ترمز، ارزان بودن و شرایط نگهداری و تعمیر آن است. اگر مشکلی پیش آمد، می توانید با چند ابزار ساده، کل کالیپر را از هم جدا کنید و پس از رفع مشکل دوباره آن ها را نصب کنید. لنت ها به راحتی قابل مشاهده و بررسی هستند. اگر به یک کالیپر نیاز دارید، می توانید به راحتی آنها را در هر کجای دنیا خریداری کنید و محدودیتی ندارید. زیرا قطعات ترمز طوقه بسیار رایج هستند.
عیب اصلی ترمزهای طوقه این است که قدرت توقف کمتری نسبت به ترمزهای دیسکی دارند. زیرا مزیت مکانیکی کمتری دارند. ترمزهای طوقه نیز در شرایط مرطوب نیز به خوبی کار نمی کنند. هنگامی که لنت ها و طوقه ها خیس می شوند، اصطکاک کاهش می یابد و این باعث افزایش فاصله توقف شما می شود که می تواند خطرناک باشد. ترمزهای طوقه نیز در اثر استفاده بیش از حد گرم می شوند که باعث ایجاد مشکل می شوند.

  • ترمز دیسکی برای دوچرخه های توریستی

ترمز دیسکی برای دوچرخه های تور

ترمزهای دیسکی، نیروی ترمز را به روتورهایی که به توپی ها متصل هستند، اعمال می کند. کالیپر ها روی دوشاخ و پایه زنجیر، نزدیک محور قرار می گیرند. هنگامی که اهرم ترمز را می کشید، لنت های ترمز، کالیپر روتور را فشار می دهند تا اصطکاک ایجاد شود و سرعت دوچرخه را کاهش دهد.

در حال حاضر دو نوع ترمز دیسکی وجود دارد. ترمزهای دیسکی مکانیکی مانند ترمزهای طوقه با کابل های فولادی فعال می شوند. ترمزهای دیسکی هیدرولیک هم از خطوط پر از مایع (fluid-filled lines)، در یک سیستم تحت فشار برای فشار دادن لنت های ترمز بر روی روتور استفاده می کنند.
ترمزهای دیسکی هیدرولیک برای تورهای دوچرخه سواری توصیه نمی شود. زیرا به سادگی قابل تعمییر نیستند. اگر مایع به هر دلیلی نشت کند، شما معطل خواهید ماند. یافتن قطعات این مدل ترمز نیز، در بسیاری از نقاط جهان دشوار است.
مزیت اصلی ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای طوقه این است که قدرت توقف بیشتری را ارائه می دهند زیرا مزیت مکانیکی بیشتری ایجاد می کنند و سطح توقف بزرگ تری دارند. این امر فاصله ترمز را کاهش می دهد و ایمنی را بهبود می بخشد. ترمزهای دیسکی نیز در هوای مرطوب با اطمینان بیشتر و سریع تر متوقف می شوند. علاوه بر این، تجمع گرما در این نوع ترمزها مشکل کمتری ایجاد می کنند. زیرا طوقه را گرم نمی کنند. ترمزهای دیسکی همچنین به شما این امکان را می دهد تا از لاستیک های پهن تری استفاده کنید.
استدلال اصلی در مورد استفاده از ترمزهای دیسکی برای تور، این است که یافتن قطعات در برخی از نقاط جهان دشوارتر است. اگر در حین دوچرخه سواری، روتور را خم کنید یا کالیپر از کار بیفتد، ممکن است نتوانید جایگزینی برای آن پیدا کنید که بسیار دشوار است.

در قسمت بعدی این مقاله با عنواندر هنگام خرید دوچرخه توریستی، به چه نکاتی توجه کنیم؟ (۴) از وبلاگ دوچرخونه که در ادامه منتشر خواهد شد، به ادامه و بررسی دیگر اجزای دوچرخه های توریستی خواهیم پرداخت. در صورت تمایل با ما همراه باشید. همچنین در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه انواع دوچرخه به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید. همچنین، برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دسترسی راحت تر، می توانید به مقاله های مرتبط زیر در فروشگاه دوچرخونه، مراجعه فرمایید.

 

مقالات پیشنهادی و مکمل:

 

شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه خرید دوچرخه تور و انواع مختلفی از دوچرخه ها دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

 

منبع:

https://wheretheroadforks.com/how-to-choose-a-touring-bike/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.