خرید بهترین توپی دوچرخه

توپی دوچرخه، قلب تپنده‌ی چرخ‌های آن است. این قطعه‌ی کوچک اما حیاتی، نقش مهمی در عملکرد، دوام و راحتی دوچرخه‌سواری شما ایفا می‌کند. با خرید توپی دوچرخه مناسب، می‌توانید از سواری نرم‌تر، روان‌تر و لذت‌بخش‌تری بهره‌مند شوید. در این مقاله، به بررسی جامع توپی‌های دوچرخه، به‌ویژه توپی تنه، می‌پردازیم. توپی تنه که وظیفه انتقال قدرت از پدال‌ها به چرخ عقب را بر عهده دارد، یکی از مهم‌ترین اجزای دوچرخه محسوب می‌شود.

در ادامه، به بررسی انواع توپی، متریال‌های ساخت، عوامل موثر در انتخاب توپی مناسب و نکات مهم برای خرید و نگهداری از آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با آگاهی کامل، بهترین توپی را برای دوچرخه خود انتخاب کنید.

مقدمه

وظیفه توپی های دوچرخه این است که به راحت تر چرخیدن چرخ های دوچرخه کمک کنند، در واقع توپی های چرخ، در مرکز چرخ ها قرار گرفته و چرخ را به دوشاخ دوچرخه متصل می کنند که هر دوچرخه 2 عدد توپی چرخ دارد که برای عقب و جلو مناسب است. لازم است بدانید که توپی چرخ های عقب و جلو با یک دیگر متفاوت بوده و در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید که قصد خرید توپی برای چرخ عقب را دارید و یا جلو.

توپی تنه دوچرخه نیز، یکی از بخش های مهم از اجزای محرکه دوچرخه است. این قطعه از یک پوسته خارجی و دو ست بلبرینگ و یا ساچمه و میل لنگ داخلی که آزادانه امکان چرخش آن فراهم باشد، تشکیل شده است. توپی تنه، طبق قامه و چرخ‌دنده‌های جلو دوچرخه را به تنه دوچرخه متصل می‌کند و با حرکت طبق قامه و چرخ‌ دنده‌های جلو و انتقال قدرت به وسیله زنجیر دوچرخه به خودرو باعث حرکت دوچرخه می شود. توپی تنه دوچرخه دارای چندین استاندارد در قطر و همچنین در طول آن است.

اکثر تعمیرکاران با مشکل خرابی توپ تنه دوچرخه مواجه هستند. زیرا، این قسمت فشار زیادی را تحمل می کند و برای تعویض توپی تنه دوچرخه و تعمیر آن، می بایست هزینه زیادی را انجام داد و زمان زیادی را صرف کرد.

اگر شما هم ترس این رو دارید که توپی تنه دوچرخه شما خراب است یا نه، کافیست به صدای توپی تنه دوچرخه گوش دهید. زیرا، این صدا گویای تمامی مشکلات و خرابیهای احتمالی دوچرخه شماست. برای تعویض بلبرینگ توپی تنه دوچرخه و سرویس آن، حتما این نکته را به خاطر بسپارید که اینکار حساس را به فردی که شرایط لازم را دارد و در کارش متخصص است بسپارید.

توپی تنه اسرم Truvativتوپی های چرخ جلو و عقب دوچرخه چیست؟

همانطور که دوچرخه ها دارای چرخ های جلو و عقب هستند، هر کدام نیز دارای توپی های مخصوص جلو و عقب هستند. توپی جلو به سادگی طراحی شده است تا چرخ را به حرکت در آورند، در حالی که توپی عقب کمی پیچیده تر است. زیرا بخشی از گیربکس دوچرخه را نیز تشکیل می دهد. خودرو یا چرخ دنده ای که چرخ عقب را به حرکت در می آورد به توپی عقب متصل است. توپی مرکز چرخ دوچرخه شما است.

توپی ها بسته به نوع دوچرخه ای که دارید می توانند کمی متفاوت باشند، اما معمولاً از اجزای یکسانی تشکیل شده اند. در ادامه، درمورد انواع توپی دوچرخه که برای چرخ های دوچرخه هستند صحبت خواهیم کرد.

توپی چرخ جلو (Front hubs)

توپی جلو، همانطور که از نامش پیداست، در جلوی دوچرخه شما قرار دارد و به طور معمول بسیار ساده تر از توپی عقب است. زیرا زنجیر را در خود جای نمی دهد و بنابراین نیروی زیادی را محتمل نمی شود. توپی جلوی دوچرخه، در مرکز چرخی است که هدایت می کند، نه چرخی که دوچرخه شما را به حرکت در می آورد.

توپی های جلو، از یک بدنه لوله ای معمولا از جنس فلز با مجموعه ای از بابرینگ ها در هر انتها تشکیل شده است. بلبرینگ های ساچمه ای که در یک مجموعه بسته بندی شده و از طریق مهره های قفلی محکم می شوند یا بلبرینگ هایی از نوع کارتریج هستند که به صورت یک واحد فشار می آورند. محور چرخ از بدنه عبور می کند و روی این بلبرینگ ها می چرخد. بسته به نوع دوچرخه و توپی، اکسل ممکن است با استفاده از پیچ و مهره یا گیره‌های سریع به دوشاخ یا تنه محکم شود. توپی معمولا دارای یک لبه برآمده در دو انتها است که با سوراخ هایی برای پره ها سوراخ می شودو باز هم تعداد سوراخ ها و پره های توپی بسته به نوع چرخ تعین و انتخاب می شود.

توپی چرخ عقب (Rear hubs)

اکثر توپی های عقب دوچرخه های جاده ای، MTB و BMX دارای یک چرخ آزاد در سمت درایو توپی هستند که یک لوله فلزی (آلومینیوم یا فولادی) است که خودرو روی آن می‌لغزد و شامل پنجه‌های فنری است و مسئول ایجاد صدای کلیکی است که هنگام حرکت روی دوچرخه می‌شنوید. توپی عقب، به دلیل اینکه قدرت دوچرخه را کنترل می‌کند، یک فناوری درگیرتر است. در دوچرخه‌های دنده ثابت، قدرت فقط از سختی پدال زدن دوچرخه‌سوار ناشی می‌شود. اما در یک دوچرخه چند دنده، توپی عقب نیز وظیفه انتقال دوچرخه را بر عهده خواهد داشت. یعنی گیربکسی که سرعت و گشتاور را تنظیم می کند بین دوچرخه سوار و چرخ متعادل است.

دوچرخه های دنده دار، دارای یک چرخ آزاد هستند که به توپی عقب متصل شده است که امکان تغییر سرعت را فراهم می کند. داخل توپی عقب، چیزی به نام مکانیسم جغجغه و پنجه وجود دارد. این مکانیزم یک چرخ دنده دندانه دار است که به دوچرخه سوار این امکان را می دهد تا در هنگام حرکت در مسیر بین چرخ آزاد سوئیچ کند و در صورت نیاز گیربکس را درگیر کند. به همین دلیل، توپی های عقب بسیار پیچیده تر از همتایان جلویی خود هستند.

تعداد دندانه های جغجغه در توپی عقب شما تعیین کننده نوع دوچرخه سواری است که می توانید انجام دهید. دوچرخه‌سواران BMX و کسانی که گشتاور بیشتری می‌خواهند اغلب دندان‌های کمتر و بزرگ‌تری روی جغجغه‌های خود دارند، در حالی که دوچرخه‌سواران جاده اغلب دندانه های بیشتری برای تعویض سریع‌تر و بدون درز دنده دارند. توپی عقب یک عنصر حیاتی برای هر دوچرخه ای است، صرف نظر از اینکه روی دوچرخه BMX باشد یا دوچرخه سواری. تمام نیرویی که تولید می کنید باید از توپی عقب عبور کند. بنابراین آن را به یکی از مهم ترین عناصر دوچرخه شما تبدیل می کند.

خرید بهترین توپی دوچرخهآیا توپی، دوچرخه شما را سریعتر می کنند؟

توپی ها، به محورهای دوچرخه متصل می شوند و با سرعتی که دوچرخه سوار می تواند رکاب بزند، در شرایط مناسب می چرخند. اگر بلبرینگ های توپی کشش اضافی ایجاد می کنند، چرخ ها با سرعت نمی چرخند و دوچرخه شما به سرعت حرکت نمی کند. بنابراین، توپی های مناسب مطمئناً دوچرخه شما را سریعتر می کنند.

فرض کنید در حال دوچرخه سواری هستید و باید مطمئن شوید که حداقل تلاش را انجام داده تا چرخ‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بچرخانید. قدرت شما از پدال‌هایتان به زنجیر و توپی عقب می‌رود اما این بدان معنا نیست که توپی جلویی، کشش اضافی را وارد معادله نمی‌کند. دوچرخه یک ماشین است و هر قطعه باید به درستی روغن کاری شود تا به خوبی کار کند. در مورد توپی عقب، جایی است که بیشتر فکر می کنند تمام سرعت به دست آمده یا از دست رفته است که این دیدگاه درست نیست!

توپی برای انواع دوچرخه:

چندین نوع مختلف از توپی وجود دارد که اغلب بر اساس نوع دوچرخه شما تعیین می شود. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند و غیر معمول نیست که نوع دیگری از دوچرخه را با نوع متفاوتی از توپی جفت کنیم. رایج ترین انواع توپی دوچرخه عبارتند از:

توپی های دوچرخه کوهستان:

توپی های دوچرخه کوهستان یا MTB،  معمولا از آلومینیوم سبک ساخته می شوند. در مدل‌های بالاتر، توپی‌های MTB، اغلب از فیبر کربن نیز ساخته می‌شوند تا سبک‌ترین وزن را همراه با قوی‌ترین مواد ارائه دهند. برای توپی های MTB با کارایی بالاتر، چرخ آزاد اغلب از فولاد ضد زنگ ساخته می شود تا از حداکثر دوام اطمینان حاصل شود. این دوام به ویژه در مورد دوچرخه های پرش، با توجه به نیاز به فرودهای سخت، مورد نیاز است. توپی MTB،  برای دوچرخه سوارانی که به دوام بیشتری نیاز دارند عالی است.

توپی های دوچرخه جاده ای:

این نوع از توپی ها، اغلب دارای سوراخ های کمتری نسبت به همتایان MTB و BMX خود هستند. این توپی ها، اغلب دارای فضایی برای 24 پره، در مقابل 32 یا 36 پره هستند. مانند هر قطعه در دوچرخه جاده، وزن مهم است! هنگامی که شما در۷۰ کیلومتر دوچرخه سواری کنید، حتی چندین گرم نیز می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. مانند برخی از دوچرخه های MTB، توپی های جاده ای، گاهی دارای پایه ای برای ترمزهای دیسکی در هاب جلو هستند که این امکان را به دوچرخه سوار می دهد تا دو ترمز روی دوچرخه نصب شود. یکی در جلو و دیگری در عقب. محورهای جاده‌ای برای دوچرخه‌سوارانی که به سبکی تا حد امکان نیاز دارند و به پره‌های کمتری برای چرخ‌های خود نیاز دارند، مناسب هستند.

خرید بهترین توپی دوچرخهجمع بندی خرید بهترین توپی دوچرخه:

در این مقاله، به بررسی جامع توپی‌های دوچرخه پرداختیم. توپی‌ها، به عنوان قلب تپنده‌ی چرخ‌ها، نقش بسیار مهمی در عملکرد و دوام دوچرخه دارند. با درک انواع توپی‌ها، متریال‌های ساخت آن‌ها، و عوامل موثر در انتخاب، می‌توانید بهترین توپی را برای دوچرخه خود انتخاب کنید.

نکات کلیدی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم عبارتند از:

  • انواع توپی‌ها: توپی‌های چرخ جلو و عقب، توپی‌های بلبرینگی و ساچمه‌ای، و انواع توپی‌ها بر اساس نوع دوچرخه (کوهستان، جاده، شهری و …)
  • مهم‌ترین ویژگی‌های یک توپی خوب: دوام، روانکاری، وزن، سازگاری با سایر قطعات دوچرخه و …
  • عوامل موثر در انتخاب توپی مناسب: نوع دوچرخه، سبک سواری، بودجه و …
  • نکات مهم برای نگهداری و تعمیر توپی‌ها: روغن‌کاری منظم، تنظیم بلبرینگ‌ها و تعویض به موقع آن‌ها در صورت نیاز

در نهایت، انتخاب توپی مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. با توجه به نیازها و بودجه خود، می‌توانید بهترین توپی را برای دوچرخه خود انتخاب کنید. توصیه می‌شود قبل از خرید، با یک متخصص دوچرخه مشورت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

به یاد داشته باشید: یک توپی خوب نه تنها باعث عملکرد بهتر دوچرخه می‌شود، بلکه عمر مفید آن را نیز افزایش می‌دهد.

همچنین اگر قصد دارید از موجودی مدل های مختلف توپی دوچرخه در فروشگاه دوچرخونه را دارید، تنها کافیست از طریق لینک “خرید توپی دوچرخه” از طریق فروشگاه دوچرخونه اقدام به خرید کنید.

منبع:

https://hub.chainreactioncycles.com/buying-guides/wheels-and-tyres/hubs-buying-guide/

https://www.siroko.com/blog/c/sunglass-lens-tint-and-color-guide/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *