نصب لاستیک تیوبلس دوچرخه

توانایی تعمیر پنچری لاستیک دوچرخه در طول مسیر سواری، یک مهارت کلیدی در دوچرخه سواری است، اما حتی بهتر است در وهله اول از پنچر شدن لاستیک جلوگیری کنید. به این منظور از لاستیک‌های تیوبلس استفاده کنید، که دیگر دارای یک تیوب داخلی درون لاستیک دوچرخه نیستند. با نصب لاستیک تیوبلس دوچرخه شما می توانید فشار باد لاستیک ها را با یک تلمبه استاندارد به راحتی تنظیم کنید. این سیستم امکان انحراف را زمانی که با نیروی زیاد به سنگ یا جسم دیگری برخورد می کنید، از بین می‌ برد. همچنین یک سیستم تیوبلس به کمک یک درزگیر در داخل تایر که سوراخ‌های کوچک را پر می‌کند، به کاهش پنچری هم کمک می‌کند.

استفاده از لاستیک تیوبلس می تواند به بهبود سواری شما نیز کمک کند. سیستم‌های تیوبلس معمولاً سبک‌تر از لاستیک‌های سنتی هستند و در صورت نصب لاستیک تیوبلس دوچرخه، می‌توانید دوچرخه خود را با فشار کمتری برانید و به بهبود کشش هم کمک می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر، می توانید مقاله چه زمانی لاستیک هایم را به لاستیک تیوبلس ارتقا دهم؟ را مطالعه نمایید.

اگر لاستیک های آماده تیوبلس یا لاستیک های سازگار با تیوبلس دارید، این راهنما شما را با مراحل نصب لاستیک تیوبلس دوچرخه آشنا می کند.

(توجه: ما توصیه نمی‌کنیم رینگ‌ها و لاستیک‌های استانداردی که با تیوبلس سازگار نیستند را به تیوبلس تبدیل کنید.)

نگران نباشید اگر برای انجام پروژه به تنهایی آماده نیستید، می توانید دوچرخه خود را برای کمک به یک فروشگاه دوچرخه ببرید.

لوازم مورد نیاز برای نصب لاستیک تیوبلس دوچرخه

  •  تایرهای سازگار با تیوبلس
  •  رینگ های سازگار با تیوبلس
  •  اهرم لاستیک
  • نوار رینگ تیوبلس (مطمئن شوید که با عرض داخلی رینگ های شما مطابقت دارد)
  • والو تیوبلس
  • درزگیر لاستیک دوچرخه
  • ابزار حذف هسته والو
  • پارچه و تمیز کننده  برای تمیز کردن
  • پیچ گوشتی
  • پمپ کف یا کمپرسور هوا

مراحل نصب لاستیک تیوبلس دوچرخه

  •  اطمینان حاصل کنید که رینگ‌ها و لاستیک‌های تیوبلس یا سازگار با تیوبلس دارید.
  • چرخ و لاستیک را بردارید.
  • هر گونه نوار لبه موجود را بردارید.
  • لبه نواری میل سوپاپ بدون تیوب را نصب کنید.
  • والو را نصب کنید.
  • لاستیک را روی رینگ نصب کنید.
  • لاستیک را باد کنید.
  • درزگیر اضافه کنید.
  • لاستیک را باد کنید.

چرخ و لاستیک را بردارید

برداشتن لاستیک و چرخمراحل اولیه برای برداشتن چرخ و لاستیک استاندارد قبلی را دنبال کنید. (مراحل تعمیر لاستیک پنچر شده را می توانید در مقاله نحوه پنچرگیری لاستیک دوچرخه مشاهده کنید.)

هر گونه نوار لبه موجود را بردارید

حذف لبه های قبلی

  • اگر یک پایه دارید، راحت است که تمام کارها را روی پایه انجام دهید. اگر پایه ندارید، می توانید چرخ (بدون لاستیک) را دوباره روی دوچرخه نصب کنید تا کار با چرخ راحت تر شود.
  • بسته به نحوه تنظیم رینگ، ممکن است مجبور شوید نوار رینگ موجود را از داخل رینگ بردارید – یا اگر رینگ از قبل با نوار تیوبلس نصب شده باشد، ممکن است لازم باشد این مرحله را به طور کامل نادیده بگیرید. در صورت شک داشتن، بهتر است نوار تیوبلس جدید نصب کنید.
  • پس از برداشتن والو، نوار لبه باید به راحتی آزاد شود. حالا یک پارچه و الکل بردارید و داخل لبه را تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که باقیمانده نوار یا درزگیر باقی نمانده است، به خصوص در قلاب رینگ که مهره لاستیک در آن قرار دارد.
  • قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید، مطمئن شوید که لبه آن خشک است.

لبه نواری تیوبلس را نصب کنید

نصب نوار تیوبلس

  • اطمینان حاصل کنید که لبه به درستی با نوار لبه سازگار تیوبلس چسبانده شده است تا هوا نتواند از سوراخ های پره بیرون نشت کند. نوار باید تمیز، بدون چین و با حداقل حباب هوا مهر و موم شود (حباب های هوا می توانند بعدا منجر به نشت هوا شوند).
  • عرض نوار رینگ را با عرض داخلی لبه خود مطابقت دهید.
  • نصب نوار را از بالای سوراخ والو شروع کنید. نوار را محکم به سمت خود بکشید، در حالی که چرخ را می چرخانید، با مالش انگشت شست خود در امتداد سطح، آن را کشیده و محکم روی لبه فشار دهید. همچنین، نوار را در قسمت مرکزی لبه فشار دهید و به سمت بیرون حرکت کنید.
  • ابتدا و انتهای نوار باید چند اینچ همپوشانی داشته باشد تا از مهر و موم محکم اطمینان حاصل کنید. نوار را با قیچی ببرید.

والو را نصب کنید

نصب والو

  • پیچ گوشتی کوچک فیلیپس را بردارید و از سوراخ والو نوار را سوراخ کنید.
  • والو جدید خود را از سوراخ عبور دهید و انتهای لاستیکی والو را طوری تنظیم کنید که در برابر لبه و نوار چسب قرار گیرد.
  • همانطور که با انگشت شست، هسته والو را محکم روی لبه می‌گذارید، همزمان مهره قفل را محکم بپیچید تا والو محکم باشد و هوا نتواند از اطراف آن خارج شود.

هسته والو را بردارید

هسته والو را برداریداین به شما این امکان را می دهد که هوای بیشتری را به سرعت وارد لاستیک کنید. همچنین درزگیر را از طریق هسته والو می‌ریزید. با استفاده از ابزار حذف هسته والو، به سادگی مرکز والو (قطعه نقره ای داخل والو) را باز کنید. آن را کنار بگذارید و مراقب باشید آن را گم نکنید.

لاستیک را روی رینگ نصب کنید

داخل لاستیک را با پارچه تمیز کنید تا بقایای درزگیر، به خصوص در امتداد مهره پاک شود. اگر چرخ را برای چسباندن لبه به دوچرخه نصب کرده اید، باید چرخ را از دوچرخه جدا کنید. اطمینان حاصل کنید که لاستیک را در جهت درست قرار داده اید و مطمئن شوید که آج به جلو می رود. نصب آن قبل از افزودن درزگیر به درست نشستن مهره لاستیک کمک می کند. اگر از اهرم لاستیک استفاده می کنید، مراقب باشید که به نوار رینگ آسیب نرسانید.

لاستیک را باد کنید

سر پمپ کف را روی والو ثابت کنید و با شدت و به طور مداوم پمپ کنید. در طول این فرآیند، چندین صدای بلند را خواهید شنید. نگران نباشید، این طبیعی است. این صدای قرار گرفتن لاستیک در رینگ است.

با بررسی لاستیک و مشاهده آن که به طور مساوی در اطراف رینگ قرار گرفته است، متوجه خواهید شد که مهره به درستی تنظیم شده است.

پس از نشستن لاستیک، اکنون می توانید تمام هوا را از لاستیک خارج کنید (که به محض برداشتن سر پمپ از میل سوپاپ اتفاق می افتد). مهره باید حتی بدون هوا در لاستیک ثابت بماند.

جهت مشاهده و خرید انواع تلمبه دوچرخه می‌توانید به بخش تلمبه فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

درزگیر اضافه کنید

افزودن درزگیر

  • از طریق دریچه ای که نصب کرده اید، ۵۰ تا ۶۰ گرم درزگیر اضافه کنید.
  • انژکتور یا اپلیکاتور را به هسته والو وصل کنید و لاستیک را با مقدار مورد نظر درزگیر پر کنید.
  • وقتی افزودن درزگیر تمام شد، هسته والو را دوباره وارد کنید.
  • درزگیر به مرور زمان خشک می شود، بنابراین باید هر چند ماه یکبار درزگیر را تازه کنید.

لاستیک را باد کنید

  • اکنون تایر را با پمپ کف خود باد کنید تا به حداکثر فشار ذکر شده روی لاستیک برسد. (استفاده از کمپرسور هوا می تواند کمک کند و باد کردن لاستیک را به اندازه کافی سریع حل کند تا مهره روی رینگ قرار گیرد.)
  • هنگامی که چرخ کاملاً باد شد، آن را دوباره روی دوچرخه قرار دهید و لاستیک را روی محور آن بچرخانید تا درزگیر در اطراف پخش شود.
بهترین راه برای توزیع درزگیر این است که دوچرخه خود را سوار شوید.

ممکن است که هوا در ابتدا از جایی که مهره به لبه می نشیند، نشت کند. اگر این اتفاق بیفتد، متوجه حباب زدن درزگیر از کنار مهره خواهید شد. باز هم، این ممکن است طبیعی باشد. دوباره تا حداکثر فشار ذکر شده لاستیک را باد کنید و به درزگیر زمان بدهید تا کار خود را انجام دهد. با اطمینان از ثابت ماندن فشار باد در طول شب، مطمئن شوید که سیستم مهر و موم شده است. هنگامی که مطمئن شدید که سیستم نشتی ندارد، هوا را از لاستیک خارج کنید تا به فشار مورد نظر برای سواری خود برسید.

نصب لاستیک تیوبلس دوچرخه، به این معنی نیست که نیازی به حمل تیوب یدکی ندارید. این امکان وجود دارد که لاستیک شما سوراخ یا بریدگی بزرگی در آن ایجاد شود که آنقدر بزرگ باشد که درزگیر نتواند آن را ببندد. همیشه تیوب یدکی همراه داشته باشید. اکنون نصب لاستیک تیوبلس دوچرخه به پایان رسید و می توانید به سواری بروید و از محافظت بیشتر در برابر کشش و سوراخ شدن لذت ببرید!

جهت مشاهده و خرید انواع چرخ و لاستیک دوچرخه می‌توانید به بخش تایر و تیوب فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

منبع:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/tubeless-tires.html#remove%20wheel

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *