لاستیک تیوب دار در مقابل لاستیک تیوبلس:
لاستیکهای تیوبلس که زمانی صرفاً توسط مسابقه دهندههای حرفه ای استفاده میشدند، این روزها محبوبیت بیشتری در بین اغلب دوچرخه سوار ها پیدا کرده اند. لاستیک خودرو ها سال ها است که به لاستیک های تیوبلس ارتقا پیدا کرده اند، بنابراین تعجب آور نیست که ببینیم همان تغییر در دنیای دوچرخه نیز اتفاق بیافتد.
برای اینکه لاستیک تیوبلس داشته باشید، باید لبه لاستیک روی دایره ( طوقه ) قفل شود. همچنین باید لاستیک، دایره و والو تیوبلس کاملاً غیرقابل نفوذ هوا باشند. استفاده از یک مایع تیوبلس ویژه کلید کارکرد همه این ها است.
اگر فکر میکنید زمان آن رسیده است که از لاستیک تیوبلس استفاده کنید، این مقاله میتواند به شما کمک کند.
با بررسی مقاله نحوه انتخاب لاستیک دوچرخه کوهستان، می توانید در مورد سایر عواملی که باید در هنگام ارتقا لاستیکهای خود در نظر بگیرید، بیاموزید.
اگر دوچرخه جادهای دارید، میتوانید گزینههای بدون تیوب را برای این نوع دوچرخه نیز پیدا کنید، اگرچه در مقایسه با لاستیک های دوچرخهسواری کوهستان، هنوز عقب تر هستند.
مزایا و معایب لاستیک تیوبلس
مزایا:
- با این نوع لاستیک احتمال پنچری کمتری خواهید داشت: لاستیک زمانی که به جسم سختی مانند سنگ برخورد می کند تغییر شکل می دهد. با یک ضربه بزرگ و یک لاستیک تیوب دار، آن سنگ و لاستیک می توانند به شدت به هم فشرده شوند تا تیوب پاره شود. فرقی نمیکند که اندازه پنچری چقدر است، به هر حال یک پنچری برای تعمیر دارید.
به لطف مایع ریخته شده در هنگام نصب، لاستیکهای تیوبلس کمتر دچار پنچری میشوند. لاستیک های خود را به لاستیکهای تیوبلس ارتقا دهید تا خیلی کمتر مچبور به پنچرگیری لاستیک های خود شوید.
- سواری بهتری خواهید داشت: بسیاری از سوارکاران گزارش می دهند که حذف تیوب به آن ها احساس بهتری در طول مسیر می دهد. علاوه بر این، لاستیکهای تیوبلس را میتوان با فشار بسیار کمتری نسبت به لاستیکهای تیوب دار سوار شد، که باعث میشود آج تایر بیشتری در تماس با زمین باشد. نتیجه آن کشش بهتر به خصوص در پیچ هاست.
دویدن با PSI پایین به حفظ حرکت دوچرخه شما نیز کمک می کند، زیرا تایرها می توانند با موانع منطبق شوند، نه اینکه از آنها رد شوند. همچنین به لاستیک اجازه میدهد تا ضربههای کوچک و صداهای دنبالهدار را جذب کند و سواری نرمتری به شما بدهد.
- مقداری از وزن دوچرخه خود را کاهش خواهید داد: محاسبه میزان تغییر وزن با تغییر لاستیک ها به لاستیک تیوبلس کار دشواری است، چرا که روش های مختلفی برای این ارتقا وجود دارد. برای شروع، حذف یک تیوب استاندارد می تواند تا ۲۰۰ گرم موجب کاهش وزن شود. همه چرخها و لاستیکهای تیوبلس دارای یک دریچه باد و درزگیر در داخل هستند که این کاهش وزن را جبران میکند، اما نتیجه خالص تقریباً همیشه وزن کمتر است.
نکته مثبت در مورد حتی اندکی کاهش وزن این است که موجب مصرف انرژی کمتر در هنگام سواری شده و بنابراین پاهای شما شاداب تر می شوند.
معایب:
- پول بیشتری خرج خواهید کرد: لاستیکها و چرخهای بدون تیوب در واقع هزینه بیشتری دارند. اما شما معمولاً ارزش بیشتری در قبال پول خود دریافت می کنید. پیشرفته ترین محصولات برندها معمولا تیوبلس هستند، بنابراین هنگام خرید قطعات تیوبلس احتمالاً لاستیک هایی با ترکیبات لاستیکی پیشرفته و چرخ هایی را می بینید که قوی و سبک هستند.
- زمان بیشتری برای نصب شدن نیاز دارند: نصب لاستیک های بدون تیوب می تواند کمی مشکل باشد. بزرگترین چالش این است که مهره لاستیک به درستی روی رینگ بنشیند – مهر و موم باید هوابند باشد. این فرآیند مستلزم آن است که با دقت درزگیر و سپس مقدار زیادی هوا را با عجله اضافه کنید.
- همچنان باید همراه خود تیوب حمل کنید: اگر هنگام سواری پنچر کنید، به این معنی است که شکاف بزرگتر از آن است که درزگیر بتواند خودش را تعمیر کند، بنابراین راه حل این است که یک تیوب در لاستیک خود قرار دهید. بنابراین، همیشه باید یک تیوب اضطراری همراه داشته باشید.
- احتمالا با درزگیر مشکل خواهید داشت: افزودن درزگیر برای مهر و موم هوا بین لاستیک و رینگ یک فرآیند ذاتا سخت است. تمیز کردن درزگیر نیز چندان سرگرمکننده نیست.
همچنین باید به طور دورهای درزگیر اضافه کنید. این امر ممکن است هر چند ماه یک بار در آب و هوای گرم یا یک بار در سال اگر در قسمت خنک و مرطوب کشور زندگی می کنید، انجام شود.
راه های ارتقا به لاستیک تیوبلس
گزینه ۱: چرخها و لاستیکهای تیوبلس بخرید.
به دنبال یک طراحی لاستیک تیوبلس استاندارد اصلی، مانند “UST” (سیستم جهانی تیوبلس) باشید.
نصب کردن رینگها و لاستیکهای تعیینشده توسط UST تا حدی به این دلیل که مهرههای لاستیک به خوبی روی رینگ قفل میشوند، آسان تر است. آن ها معمولاً به درزگیر کمتری نیز نیاز دارند، زیرا ذاتاً هوابندی بیشتری دارند. اجزای UST کمی سنگینتر هستند.
ممکن است چرخها یا لاستیکهای فعلی شما از قبل آماده باشند، بنابراین قبل از اینکه فرض کنید آماده نیستند، دوباره بررسی کنید. برخی از دوچرخههای رده بالا با رینگها و لاستیکهای تیوبلس عرضه میشوند، اگرچه ممکن است برای سادهسازی نصب در نمایشگاه با لاستیک های تیوب دار عرضه شده باشند.
تهیه رینگها و لاستیکهای جدید گرانترین راه برای ارتقا است، اما همچنین آسانترین راهاندازی و قابلاطمینانترین مهر و موم مهره به رینگ را نیز ارائه میدهد. برای انجام نصب به درزگیر و شاید تعدادی میل سوپاپ نیاز دارید، اما این ها میزان هزینه های اضافی شما خواهند بود.
گزینه ۲: تایرها و چرخ های فعلی خود را به Run Tubeless تبدیل کنید
تقریباً هر ترکیبی از چرخ ها و لاستیک ها را می توان با استفاده از کیت تبدیل تیوبلس تغییر شکل داد. البته تنظیم آن ها از ساده تا چالش برانگیز متغیر است، زیرا هوا میتواند مکانهای بیشتری را برای نشتی در اجزای غیرآماده تیوبلس پیدا کند.
کیت های تبدیل حدود ۷۰ دلار قیمت دارند، اگرچه می توانید با خرید قطعات به صورت جداگانه این هزینه را کاهش دهید. حداقل به درزگیر، نوار لبه و میل سوپاپ نیاز دارید.
نکاتی برای نصب لاستیک تیوبلس
اهرمها، بهویژه اهرمهای فلزی، میتوانند مهره را کج کرده و نشتی ایجاد کنند. اگر از آن ها استفاده می کنید، این کار را با ملایمت و کم انجام دهید. برای کمک به چسباندن مهره لاستیک روی لبه، از محلول آب صابون استفاده کنید.
- کمپرسور هوا کمک بزرگی است. این وسیله مشکل باد کردن لاستیک را به اندازه کافی سریع حل می کند تا مهره به سرعت روی رینگ قرار گیرد. شما همچنین می توانید از یک کارتریج C02 استفاده کنید.
- برداشتن هسته سوپاپ نیز می تواند کمک کننده باشد. انجام این کار در ابتدا به شما کمک می کند تا لاستیک را با سرعت بیشتری پر کنید تا مهره لاستیک را به طور کامل روی رینگ قرار دهید. پس از نشستن، می توانید هسته سوپاپ را تعویض کرده و تایر را تا PSI مورد نظر باد کنید.
- قرار دادن تیوب می تواند کمک کننده باشد. اگر مهره لاستیک به خوبی قرار نمی گیرد، سعی کنید یک تیوب را داخل لاستیک قرار دهید. سپس آن را به مدت یک شب در داخل لاستیک باد کرده تا به شکل اولیه لاستیک بازگردد.
اگر بتوانید لاستیک را عوض کنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید، ارتقا لاستیک را با موفقیت انجام داده اید. اگر مشکلاتی هنگام انجام آن بوجود آمد، ناامید نشوید، زیرا حتی مکانیک های کهنه کار دوچرخه نیز با برخی لاستیک های ناسازگار مواجه می شوند. همیشه این امکان را دارید که تایر و چرخ خود را به یک فروشگاه دوچرخه ببرید تا از آن ها بخواهید این کار را برای شما انجام دهند.
جهت مشاهده و خرید انواع چرخ و لاستیک دوچرخه میتوانید به بخش تایر و تیوب فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.
منبع:
https://www.rei.com/learn/expert-advice/tubed-vs-tubeless.html
بدون دیدگاه