اگر تاکنون مقاله ” روغن ترمز DOT در مقابل روغن معدنی – برنده کدام است …؟ ” را نخوانده اید، در ابتدا به شما پیشنهاد می کنیم که قسمت اول داستان رقابت بین روغن ترمز معدنی و روغن DOT را مطالعه نموده و سپس نتیجه این رقابت را در این مقاله دنبالq کنید، به نظر شما برنده این رقابت کدام خواهد بود؟ با ما همراه باشید 🙂

ماندگاری روغن ترمز

روغن ترمز DOT

ماندگاری روغن ترمز DOT بر پایه گلیکول به دلیل خواص رطوبت بسیار کم است، به همین دلیل است که هر بطری باید یک فویل فشرده هوا داشته باشد که دهانه را بپوشاند. به محض شکسته شدن این مهر و موم، روغن شروع به جذب رطوبت از محیط می کند و نقطه جوش شروع به افت می کند.

کاسترول توصیه می کند که روغن DOT در ظروف قبلاً باز شده باید پس بعد از 12 ماه دور ریخته شود. به نظر ما استفاده از روغن DOT از یک بطری که بیش از چند ماه در آن باز است، عاقلانه نیست و تا جایی که امکان دارد استفاده نکنید. برای جلوگیری از دور ریز روغن ترمزهای DOT از بطری های 100 میلی لیتری کوچکتر استفاده کنید.

روغن معدنی

از آنجا که روغن معدنی آبگریز است و آب را از محیط خود جذب نمی کند، یکی از مزایای بزرگ آن نسبت به روغن DOT این است که پس از باز شدن می توان آن را به مدت نامحدود ذخیره کرد.

سازگاری بین روغن های ترمز

سازگاری بین روغن های ترمز

حاب=ل سوال پیش می آید که کدام روغن های ترمز را می توانیم مخلوط کنیم، بدون اینکه به سیستم ترمز آسیب برساند؟ بیایید نگاهی به نمودار زیر بیندازیم.

نمودار سازگاری روغن ترمز

همانطور که مشاهده می کنید تمام روغن های DOT مبتنی بر گلیکول (3 ، 4 و 5.1) کاملاً با یکدیگر سازگار هستند و می توانند به راحتی مخلوط شوند بدون اینکه بر عملکرد ترمز یا خصوصیات آن تأثیر منفی بگذارد. تغییر اصلی در کاهش یا افزایش نقطه جوش روغن ترمز به طور کلی اتفاق خواهد افتاد. به عنوان مثال اگر DOT 3 را که روغن ترمز جدید شماست با DOT 5.1 که قبلا بعنوان روغن ترمز از آن استفاده کرده اید، مخلوط کنید، احتمالاً با روغن ترمز با نقطه جوش کمتری روبرو خواهید شد. ما می گوییم “احتمالاً” زیرا این موضوع به عمر مفید روغن های قدیمی هم بستگی دارد. اما در حالت کلی، مخلوط کردن مایعات DOT مبتنی بر گلیکول خیلی اشتباه نیست.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، Silicone DOT 5 با هیچ یک از روغن های DOT دیگر سازگار نیست و همچنین نمی تواند با روغن ترمز Mineral Oil مخلوط شود. از آنجا که هیچ ترمز دوچرخه کوهستانی هیدرولیکی با استفاده از روغن DOT 5 وجود ندارد، ما زیاد نگران آن نخواهیم بود. نکته اصلی که باید بخاطر بسپارید این است که هرگز نباید آنرا با DOT 5.1 اشتباه گرفت زیرا آنها روغن های ترمز کاملاً متفاوتی هستند.

در مورد سازگاری بین روغن ترمز روغن ماینرال یا معدنی چطور؟

اینجا جایی است که اوضاع کمی مبهم می شود. برخلاف مایع DOT که کاملاً واضح است، مخلوط کردن روغن های معدنی یک داستان کاملاً متفاوت است. در بازه ای از زمان، افرادی اعتقاد داشتند که تمام روغن های معدنی تولید شده برای استفاده در ترمزهای هیدرولیک با یکدیگر سازگار هستند، اما پس از بررسی یک جلسه پرسش و پاسخ بسیار آموزنده، به این نتیجه رسیدند که اعتقادات درستی ندارند زیرا:

یکی از نمایندگان شیمانو فاش کرد که هیچ یک از روغن های معدنی شخص ثالث برای استفاده در ترمزهای شیمانو تحریم نشده اند اما به شما توصیه می کنیم که از روغن ترمز اختصاصی آنها استفاده کنید. وی با “اطمینان کامل” ادامه داد که “مایع ماگورا در مدت زمان بسیار کوتاه ترمزهای شیمانو را از بین می برد.”

این ما را به فکر فرو برد. آیا Shimano به سادگی سعی در ایجاد ترس و وحشت بر مردم دارد تا آنها از چیزی غیر از روغن معدنی با نام تجاری Shimano استفاده نکنند؟  با Will Miles of Juice Lubes تماس گرفته شد و این مسئله به طور اختصاصی مورد بررسی قرار گرفت، در اینجا آنچه که آنها در مورد سازگاری بین روغن های معدنی بیان می کنند، آورده شده است:

روغن ترمز شیمانو

پس از بررسی سخنان بالا، نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که در هنگام تعویض روغن معدنی اختصاصی Shimano یا Magura خود به خاطر بسپارید که ممکن است در این مرحله ضمانت ترمز را باطل کنید و در این مورد به شما اخطار داده شده است.

کدام ترمز از کدام روغن ترمز استفاده می کند؟

بنابراین از کدام روغن ترمز باید با مجموعه ترمز استفاده کنید؟ خوب این البته به مدل ترمز شما بستگی دارد. معمولاً مایعات و روغن هایی را انتخاب می کنید که ترمز شما برای استفاده از آن در جایی از مجموعه مام آن را چاپ کرده است. این کار شناسایی شما را آسان می کند و شما را از خطای مهلک در ورود مایعات اشتباه و از بین بردن درزهای داخلی ترمز در امان می دارد.

کدام ترمز از کدام روغن ترمز استفاده می کند؟

اما در حالی که ما در این زمینه هستیم، بیایید نگاهی بیندازیم که تولیدکننده های مختلف ترمز هنگام انتخاب روغن ترمز به کدام سمت متمایل می شوند. نگاهی به جدول زیر بیندازید.

انواع ترمز و انتخاب روغن مناسب آنها

از این تصویر مشخص است که مایع DOT توسط اکثر قریب به اتفاق تولیدکنندگان ترمز هیدرولیکی دوچرخه استفاده می شود، اما آیا این لزوماً به این معنی است که بهترین انتخاب برای کاربران است؟ بیایید کمی دقیق تر بررسی کنیم و نگاهی به نقاط قوت و ضعف هر روغن بیندازیم.

مزایا و معایب

مزایا و معایب روغن ترمز

بیایید با روغن DOT شروع کنیم و به یاد داشته باشیم که نکات زیر فقط برای روغن های DOT مبتنی بر گلیکول اعمال می شود، ما سیلیکون DOT 5 را مستثنی می کنیم زیرا در ترمزهای هیدرولیکی استفاده نمی شود.

مزایا و معایب روغن ترمز DOT

همانطور که می بینید، نکات مثبت بسیاری در مورد روغن ترمز DOT وجود دارد، از جمله این واقعیت است که می توان آن را تقریبا در هر جایی با کمتر از نصف قیمت روغن معدنی یافت. وقتی صحبت از ویژگی جذب آب آن می شود، خبرهای خوب و بدی وجود دارد، به همین دلیل اگر دقت کنید ما آن را در هر دو جدول وارد کرده ایم تا هر دو طرف داستان را نشانتان دهیم.

در مورد این نکته خاص، شخصاً احساس می کنم که مزایای آن بیش از معایب آن است. تعویض سالانه روغن ترمز برای تسخیر افت نقطه جوش هزینه کمی است که باید برای جلوگیری از جمع شدن آب در سیستم ترمز پرداخت کنید.

مزایا و معایب روغن ترمز معدنی

یک عیب بزرگ روغن معدنی، یا روغن ترمز اختصاصی، هزینه آن است. از آنجا که فقط یک نوع است و هیچ رقابتی وجود ندارد و ضمانت نامه به شما می گوید که باید از آن استفاده کنید، آنها اساساً می توانند آنچه را که می خواهند اجرا شود، شارژ کنند – وشما هم بایستی همان را بخرید و این جالب نیست!

در مقابل روغن ترمز DOT، روغن معدنی روغن تنظیم شده نیست. این بدان معنی است که امثال شیمانو و ماگورا در ساخت آن آزادی بیشتری دارند. شیمانو مطمئناً این را یک مزیت می داند زیرا “لازم نیست به استانداردهای آزمایش دیگران اعتماد کنند”، پس روغن هایشان را فقط و فقط بر اساس ترمز اختصاصی خودشان تنظیم کرده و به فروش می رسانند.

نکته جالب دیگر در مورد روغن معدنی این است که این ماده باعث از بین رفتن رنگ آمیزی شما نمی شود، و این چیزی است که برای بسیاری از مردم مهم است.

بنابراین دو روغن ترمز معدنی و DOT که امروزه در ترمزهای دوچرخه کوهستان هیدرولیکی استفاده می شود هر دو در گریم بسیار متفاوت هستند و با ویژگی های خاص خودشان مورد استفاده قرار می گیرند، اما در نهایت نقش یکسانی را بازی می کنند.

روغن ترمز و مزایای تعویض آن

تعویض روغن ترمز برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز ضروری است. به عبارت دیگر با تعویض مرتب روغن ترمز می توانید از عمر بالای سیستم ترمز مطمئن شوید.

که در نهایت فقط یک سوال باقی می گذارد – کدام یک بهترین است؟ ما تمامی موارد را برای شما شرح دادیم و معایب و مزایای مربوط به هر کدام را برای شما بازگو کردیم، حال نوبت شماست  چرا به ما نمی گویید؟ شما شواهد را دیده اید و موارد بسیاری را شنیده اید، اکنون وقت آن است که شما برنده نهایی را از نگاه خودتان و با ذکر دلایل برای ما مشخص کنید. در نظرات روغن ترمز انتخابی تان را ذکر کرده و به ما بگویید که دلیل انتخاب شما چیست؟

 

منبع:

https://epicbleedsolutions.com/blogs/articles/dot-brake-fluid-vs-mineral-oil

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *