تعویض خودرو دوچرخه

هنگامی که حدود 2000 کیلومتر را با دوچرخه خود طی کردید، وقت آن است که به خودرو دوچرخه خود نگاهی دقیق بیندازید. (میزان سایش بسته به وضعیت زنجیر شما و مکانی که دوچرخه سواری می کنید، از کوهستان تا جاده، بسیار متفاوت خواهد بود) اگر دندانه‌های چرخ دنده های پرکاربرد شما بیشتر گرد و کوتاه شده اند و مانند چرخ دنده های کم استفاده لبه های تیز ( مانند باله کوسه ) ندارند، زمان تعویض خودرو دوچرخه شما فرا رسیده است.

انواع خودرو دوچرخه و سازگاری آن‌ها

خودرو دوچرخه یکی از اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت در دوچرخه است که نیروی پدال زدن را به چرخ عقب منتقل می‌کند. انواع مختلفی از خودروهای دوچرخه وجود دارد که هر کدام برای کاربرد و سبک سواری خاصی مناسب هستند. در این بخش به بررسی انواع خودرو، سازگاری آن‌ها با سایر قطعات و عوامل موثر بر انتخاب خودرو می‌پردازیم.

انواع خودرو دوچرخه

  1. کاست (Cassette): متداول‌ترین نوع خودرو است که از چندین چرخ‌دنده بر روی یک هاب تشکیل شده است. کاست‌ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و تعداد دنده‌های آن‌ها نیز متفاوت است.
  2. اسپراکت (Sprocket): ساده‌ترین نوع خودرو است و تنها یک چرخ‌دنده دارد. معمولاً در دوچرخه‌های تک‌سرعته یا فیکس‌گیر استفاده می‌شود.
  3. فیکس‌گیر (Fixed Gear): این نوع خودرو فاقد چرخ‌دنده آزاد است و همیشه با چرخ عقب درگیر است. معمولاً در دوچرخه‌های پیست و برخی از مدل‌های شهری استفاده می‌شود.

عوامل موثر بر انتخاب خودرو

  • تعداد دنده‌ها: تعداد دنده‌های خودرو به نوع دوچرخه و سبک سواری شما بستگی دارد. دوچرخه‌های کوهستانی معمولاً تعداد دنده‌های بیشتری نسبت به دوچرخه‌های جاده‌ای دارند.
  • پهنای زنجیر: پهنای زنجیر باید با پهنای چرخ‌دنده‌های خودرو سازگار باشد.
  • نوع توپی عقب: توپی عقب باید با نوع خودرو سازگار باشد. توپی‌های کشویی برای کاست‌ها و توپی‌های رزوه‌ای برای اسپراکت‌ها استفاده می‌شوند.
  • سبک سواری: سبک سواری شما (کوهستان، جاده، شهری) بر انتخاب نوع خودرو و تعداد دنده‌ها تأثیرگذار است.
  • بودجه: قیمت خودروهای دوچرخه متفاوت است. شما باید بودجه خود را در نظر بگیرید و خودرویی را انتخاب کنید که با بودجه شما سازگار باشد.

سازگاری خودرو با سایر قطعات

  • زنجیر: زنجیر باید با تعداد دنده‌های خودرو و پهنای چرخ‌دنده‌ها سازگار باشد. زنجیرهای ۹ سرعته با خودروهای ۹ سرعته سازگار هستند و همینطور برای زنجیرهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ سرعته.
  • توپی عقب: توپی عقب باید با نوع خودرو سازگار باشد. توپی‌های کشویی برای کاست‌ها و توپی‌های رزوه‌ای برای اسپراکت‌ها استفاده می‌شوند.
  • شانژمان: شانژمان باید با تعداد دنده‌های خودرو سازگار باشد. شانژمان‌های ۱۰ سرعته با خودروهای ۱۰ سرعته سازگار هستند.
  • دسته‌دنده: دسته‌دنده باید با تعداد دنده‌های خودرو سازگار باشد.

مشکلات رایج در خودرو دوچرخه و راه حل‌های آن‌ها

خودرو دوچرخه یکی از مهم‌ترین اجزای دوچرخه است و با استفاده مداوم ممکن است با مشکلاتی روبرو شود. در این بخش به برخی از مشکلات رایج در خودرو دوچرخه و راه حل‌های آن‌ها می‌پردازیم:

مشکلات رایج و راه حل‌ها

  • سایش دندانه‌ها:
    • علت: استفاده مداوم، عدم روغن‌کاری مناسب و گرد و غبار.
    • راه حل: تعویض خودرو یا دندانه‌های آسیب‌دیده، تمیزکاری و روغن‌کاری منظم خودرو.
  • پریدن زنجیر:
    • علت: تنظیم نبودن محدود کننده زنجیر، سایش دندانه‌ها، کشیدگی زنجیر.
    • راه حل: تنظیم محدود کننده زنجیر، تعویض زنجیر یا خودرو، تمیزکاری و روغن‌کاری.
  • تغییر دنده سخت:
    • علت: کثیفی و خشک‌شدن کابل‌های شانژمان، تنظیم نبودن شانژمان، سایش دندانه‌ها.
    • راه حل: تمیزکاری و روغن‌کاری کابل‌ها، تنظیم شانژمان، تعویض کابل‌ها یا خودرو.
  • صدای غیرعادی:
    • علت: سایش دندانه‌ها، شل شدن پیچ‌ها، ورود آب یا گل و لای به داخل خودرو.
    • راه حل: تمیزکاری خودرو، سفت کردن پیچ‌ها، تعویض دندانه‌های آسیب‌دیده.
  • لقی خودرو روی توپی:
    • علت: شل شدن مهره قفل خودرو، فرسودگی قطعات توپی.
    • راه حل: سفت کردن مهره قفل خودرو، تعویض قطعات فرسوده توپی.

دلایل بروز مشکلات و پیشگیری از آن‌ها

  • عدم نگهداری مناسب: تمیز نکردن و روغن‌کاری نکردن به موقع خودرو باعث سایش زودرس و بروز مشکلات می‌شود.
  • استفاده از ابزار نامناسب: استفاده از ابزار نامناسب هنگام نصب یا تعمیر خودرو می‌تواند باعث آسیب به قطعات شود.
  • تنظیم نبودن اجزا: تنظیم نبودن شانژمان، محدود کننده زنجیر و سایر اجزا می‌تواند باعث بروز مشکلات عملکردی شود.
  • استفاده از قطعات نامرغوب: استفاده از قطعات نامرغوب باعث کاهش عمر مفید خودرو و بروز مشکلات زودهنگام می‌شود.

نکات تعویض خودرو دوچرخه

گاهی اوقات می توان به جای کل خودرو چرخ دنده های تکی را تعویض کرد، اما همه خودرو ها قطعات تعویضی ندارند و اغلب بهتر است کل آن را تعویض کنید. از تکنسین دوچرخه مورد اعتماد خود بپرسید که چه چیزی برای دوچرخه شما بهتر است.

نوع توپی دوچرخه خود را بررسی کنید

مراحل زیر برای برداشتن خودرو شما بیان شده و فرض می کند که شما توپی کشویی دارید. درواقع اکثر دوچرخه های مدرن این سبک را دارند. برای بررسی نوع توپی خود، چرخ عقب خود را از دوچرخه جدا کنید و به کوچکترین چرخ دنده روی خودرو نگاه کنید. اگر مهره ای را دیدید که بیرون از کوچکترین چرخ دنده قرار گرفته است (معمولاً با کلمه “LOCK” مشخص می شود)، پس شما یک خودرو کشویی دارید.

ابزاری برای تعویض خودرو دوچرخه

مهره خودرو یا lockring برای نگه داشتن چرخ دنده های خودرو در جای خود روی توپی طراحی شده است. برای برداشتن و تعویض خودرو دوچرخه، باید این مهره را باز کنید. برای این کار به سه ابزار نیاز دارید: یک آچار خودرو دو تیکه ( شامل آچار زنجیری و آچار نگهدارنده مهره خودرو ) و یک آچار فرانسه بزرگ یا آچار تخت متناسب با سایز مهره آچار خودرو.

ابزارهای تعویض خودرو دوچرخه

برداشتن خودرو دوچرخه

مرحله اول:

بعد از اینکه چرخ عقب را از دوچرخه خود خارج کردید، سیخ ضامن را از چرخ جدا کنید. سپس، آچار نگهدارنده مهره را داخل خودرو قرار دهید و آن را بچرخانید تا جا بیفتد. این شرایط فقط در یک نقطه خاص تنظیم می شود. اگر آچار شما با خودرو شما متناسب نیست، از یک تکنسین دوچرخه کمک بخواهید. فروشگاه دوچرخونه با داشتن تجربه چندین ساله، برای انجام این امور تخصصی در کنار شماست، برای انجام هرگونه امور مربوط به دوچرخه خود به ” ارتباط با فروشگاه دوچرخونه ” مراجعه نمایید.

توپی کشویی بهمراه جدا کننذه حلقه قفل

دقت کنید که برای محکم نگه داشتن آچار نگهدارنده مهره خودرو ، می توانید فنرها را از سیخ ضامن خود خارج کنید و سپس سیخ را مجدداً از داخل چرخ و آچار نگهدارنده مهره وارد کنید و سفت کنید.

 (اگر دوچرخه شما دارای یک محورعبوری است که به توپی عقب چرخ متصل شده است، به جای سیخ ضامن، می‌توانید محور را به کمک مهره آن محکم کنید. این کار باعث می‌شود وقتی خودرو را خارج می‌کنید، تمام قطعات خودرو مرتب باشند.)

خودرو بهمراه جدا کننده حلقه قفل و

مرحله دوم:

پشت چرخ بایستید (در حالی که چرخ عمودی و لاستیک روی زمین است)، و آچار زنجیری را روی یکی از چرخ‌دنده‌های بزرگ‌ تر خودرو قرار دهید تا بتوانید دسته را با دست چپ خود بگیرید. آچار فرانسه را طوری تنظیم کنید که در قسمت بیرونی آچار نگهدارنده مهره قرار گیرد و آن را با دست راست خود نگه دارید. آچار زنجیری (ابزار نگهدارنده خودرو) از چرخیدن خودرو در حالی که از آچار برای باز کردن مهره خودرو استفاده می کنید، جلوگیری می کند.

باز کردن حلقه قفل دوچرخه

حتما در نظر داشته باشید آچار فرانسه و آچار زنجیر را در جهت مخالف فشار دهید. هنگامی که مهره شل شد، آچار زنجیری و آچار فرانسه را رها کنید و با چرخاندن آچار نگدارنده مهره خودرو با دست به باز کردن مهره خودرو ادامه دهید.

مرحله سوم:

مهره را بردارید و سپس خودرو را خارج کنید. اگر قصد استفاده مجدد از هر خودرو یا قطعه ای از آن را دارید، خودرو را با احتیاط خارج کنید – گاهی اوقات چرخ دنده ها و فاصله اندازهای آن از هم جدا هستند.

نصب خودرو دوچرخه

خودرو جدید را روی بدنه توپی کشویی بلغزانید. (وقتی خودرو جدید خود را خریداری می کنید، مطمئن شوید که یک برند سازگار با توپی دوچرخه شما است.) شیارهایی در خودرو وجود دارد که با برجستگی هایی که روی توپی کشویی قرار گرفته اند متناسبند ، بنابرین خودرو فقط در یک جهت کار می کند. سمت صاف خودرو باید رو به دوچرخه باشد و قسمت چرخ دنده ها رو به بیرون خواهند بود.

توپی کشویی و خودرو

اطمینان حاصل کنید که هر چرخ دنده در خودرو شما یک فاصله انداز داخلی دارد، یا اینکه بین هر دو چرخ دنده ای یک فاصله انداز قرار می گیرد (فاصله انداز ها روی خودرو جدید وچود دارند). هنگامی که خودرو را مونتاژ کردید، به چرخ دنده ها نگاه کنید تا مطمئن شوید که همه فاصله ها به یک اندازه باشد.

اکنون مهره خودرو را با استفاده از آچار نگهدارنده مهره خودرو مجدد ببندید و آن را با یک آچار فرانسه در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سفت شود (اما مراقب باشید بیش از حد سفت نشود). سپس، اگر آچار ترکمتر دارید، آن را مطابق با مشخصات سازنده محکم کنید. اگر نه، به فروشگاه دوچرخه محلی خود بروید و از آنها بخواهید این قسمت را برای شما انجام دهند.

سیخ ضامن را به شکلی که فنرهای مخروطی رو به داخل باشند سر جای خود قرار دهید. چرخ را دوباره روی دوچرخه خود نصب کنید و قبل از سوار شدن، دنده ها را چک کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می کند.

نکات تکمیلی

حداقل چند بار در سال خودرو خود را کاملاً تمیز کنید. هنگام تمیز کردن اطراف توپی مراقب باشید. توپی را با فشار زیاد آب یا حلال های قوی تمیز نکنید زیرا ممکن است گریس داخل بلبرینگ ها را حل کنید.

همچنین این ایده خوبی است که زنجیر خود را هنگام تعویض خودرو، عوض کنید. اگر با نحوه تغییر زنجیر دوچرخه آشنا نیستید، روی مقاله پیش رو کلیک کنید: “ نحوه تغییر یا تعمیر زنجیر دوچرخه

یادآوری می شود که زنجیرها سریعتر از خودرو شما ساییده می شوند، بنابراین به احتمال زیاد قبل از تعویض خودرو دوچرخه خود چنیدین زنجیر تعویض خواهید کرد. خودرو ها و زنجیرها باید با یکدیگر سازگار باشند. به عنوان مثال، اگر یک خودرو 9 سرعته دارید، به یک زنجیر 9 سرعته نیاز دارید.

توجه کنید که وضعیت نامناسب زنجیر می‌تواند دندانه های خودرو شما را سریع‌تر از حد معمول فرسوده کند. اگر در نزدیکی ساحلی زندگی می کنید که شن و ماسه می تواند وارد پیشرانه شما شود، یا اگر در محیطی مرطوب زندگی می کنید که زنجیر شما زنگ زده است، عاقلانه است که زنجیر خود را به طور مرتب جایگزین کنید. برای جزئیات نحوه انجام، مقاله ما را بخوانید، چگونه زنجیر دوچرخه خود را تغییر دهید.

جمع بندی

تعویض خودرو دوچرخه یک کار فنی است که نیاز به دقت و ابزار مناسب دارد. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید خودروی دوچرخه خود را با موفقیت تعویض کنید و از عملکرد بهتر دوچرخه خود لذت ببرید. فراموش نکنید که در صورت عدم اطمینان، از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید.

در فروشگاه دوچرخونه طیف وسیعی از قطعات دوچرخه وجود دارد، چنانچه قصد تعویض خودروی دوچرخه خود را دارید با مراجعه به بخش ” انواع خودروی دوچرخه ” محصولات را بررسی و در صورت تمایل ثبت سفارش نمایید.

منبع:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/change-bike-cassette.html

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *