تعمیر و نگهداری دوچرخه

تعمیر و نگهداری دوچرخه موضوع گسترده ای است و ما در این مقاله با اصول اولیه شروع می کنیم: بازرسی قبل از سواری، اتصال پیچ ها و تمیز کردن و روغن کاری اجزای کلیدی.

همچنین، تعمیر و نگهداری منظم توسط مکانیک دوچرخه را نادیده نگیرید. اگر به طور منظم دوچرخه‌سواری می‌کنید، دوچرخه‌تان را دو بار در سال برای تنظیم ببرید تا مطمئن شوید که اجزای پیچیده و غیرقابل ارزیابی مانند پره‌ها، سطوح بلبرینگ، دنده‌ها و کابل‌ها به‌طور مرتب بازرسی و سرویس می‌شوند. این قطعات دوچرخه همیشه باید توسط مکانیک های مجرب سرویس و تنظیم شوند.

بازرسی دوچرخه

بهترین کار برای پیدا کردن قطعات شل، بازرسی معمول قبل از هر سواری است. این کار به شما کمک می کند پیش از این که این مسائل کوچک تبدیل به خطرات بزرگی شوند، آن ها را تشخیص دهید. اکثر تنظیمات بازرسی قبل از سواری را می توان با یک یا چند ابزار ساده دوچرخه انجام داد.

هوا، ترمز، زنجیر

هوا ترمز زنجیرقبل از هر سواری، حتماً «هوا، ترمز و زنجیر» را بررسی کنید تا دوچرخه‌تان ایمن‌تر شود و دوام بیشتری داشته باشد.

  • هوا: حفظ باد لاستیک مناسب، به جلوگیری از صاف شدن لاستیک ها کمک می کند. میزان فشار باد مناسب لاستیک معمولا روی دیواره جانبی لاستیک نوشته شده است. در حالی که هوا را چک می‌کنید، از این فرصت استفاده کنید و مطمئن شوید که اهرم‌ها و محورهای عبوری به درستی سفت شده‌اند. سپس، قبل از سوار شدن، مطمئن شوید که کیت پچ و تلمبه خود را همراه دارید.
  • ترمز: اهرم های ترمز جلو و عقب خود را فشار دهید تا مطمئن شوید که ترمزها به درستی و روان درگیر می شوند.
  • زنجیر: به زنجیر خود و همه چرخ دنده ها نگاه کنید. روغن کاری و تمیز نگه داشتن زنجیر باعث می شود دنده راحت تر تعویض شود و پیشرانه (از سینی طبق جلو، کاست عقب، دنده عقب و زنجیر) دوام بیشتری داشته باشد.

محکم کردن پیچ دوچرخه

 اجزای دوچرخه توسط ده ها پیچ و مهره در کنار هم نگه داشته می شوند. یکی از نکات مهم تعمیر و نگهداری دوچرخه، بررسی وضعیت این پیچ و مهره ها است. زیرا قطعات شل (یا به طور نامناسب سفت شده) می توانند منجر به ساییدگی و شکاف های جدی و در نتیجه باعث عملکرد ضعیف و ایجاد خطر شوند.

هنگام سفت کردن پیچ های دوچرخه، برای مشخصات گشتاور مناسب به دفترچه راهنمای دوچرخه خود مراجعه کنید. سفت شدن بیش از حد می تواند منجر به آسیب یا خرابی قطعات شود.

تمیز کردن و روغن کاری دوچرخه

تمیزکاری و روغن کاریداشتن یک برنامه منظم برای تعمیر و نگهداری دوچرخه (ماهانه، هفتگی، … بسته به نوع سواری شما) خیل مهم است. اگر زمان زیادی را صرف دوچرخه‌سواری در شرایط مرطوب و گل‌آلود می‌کنید، یا اگر سخت، سریع و مکرر دوچرخه‌سواری می‌کنید، برنامه‌ریزی کنید که دوچرخه‌تان را بیشتر تمیز کنید.

تمیز نگه داشتن و روغن کاری صحیح قطعات دوچرخه برای عملکرد خوب بسیار مهم است. روغن کاری، از قطعات متحرک در برابر سایش بیش از حد ناشی از اصطکاک محافظت می کند. همچنین از “یخ زدن” آنها جلوگیری کرده و به جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی کمک می کند.

روغن کاری شانژمانبا این حال مراقب باشید. روغن کاری بیش از حد می تواند منجر به عملکرد ضعیف و آسیب اجزا شود. روغن کاری اضافی، کثیفی و سایر ذرات ساینده را جذب می کند. به عنوان یک قاعده کلی، روغن اضافی همیشه باید قبل از دوچرخه سواری با دقت پاک شود.

نکته: هنگام روغن کاری همزمان تعدادی از قطعات، ترتیب روغن کاری قطعات را به خاطر بسپارید. پاک کردن روغن اضافی به همان ترتیب، به قطعات زمان می دهد تا روغن را جذب کنند.

لوازم اولیه تعمیر و نگهداری دوچرخه

مواد لازم تمیزکاریبیشتر کارهای تمیز کاری و روغن کاری را این ابزارهای ساده انجام می دهند:

  •  پارچه تمیز: مقدار زیادی پارچه تمیز را برای کارهای مربوط به گریس و روغن کاری و برای تمیز کردن و خشک کردن کلی در دسترس داشته باشید.
  • برس: اندازه ها و شکل های مختلفی دارند تا در قسمت های غیر قابل دسترسی قرار بگیرند. از آن ها برای پاک کردن کثیفی هایی که شستشوی خالی آن ها را پاک نمی کند، استفاده می شود. مسواک های قدیمی هم برای این کار بسیار مناسبند.
  • آب: هنگامی که آب با دقت استفاده شود، می تواند ابزار مفیدی باشد، اما در اینجا مراقب باشید. آب، به ویژه هنگامی که از یک شلنگ فشار قوی می آید، می تواند به سیستم های یاتاقان حساس در سراسر دوچرخه شما آسیب برساند.
  • صابون /مایع شستشو: از صابون رقیق شده، مایع ظرفشویی یا مایع شستشوی دوچرخه از پیش ساخته شده برای تمیز کردن بدنه استفاده کنید.
  • چربی‌ گیر: چربی‌گیر مخصوص دوچرخه قسمت‌های لثه‌ای مانند زنجیر دوچرخه را تمیز می‌کند. از نفت یا مواد مانند آن برای این کار استفاده نکنید. حلالی را انتخاب کنید که برای محیط زیست (و شما) مضر نباشد. هنگام دور ریختن تمام حلال ها خیلی دقت کنید.
  • روغن زنجیر: روغن کاری صحیح زنجیر، به افزایش عمر پیشرانه شما کمک می کند. همیشه روغن روغن مخصوص دوچرخه را روی یک زنجیر تمیز بمالید.

دو نوع روغن وجود دارد: مرطوب یا خشک.

هنگامی که در شرایط مرطوب سواری می کنید، بهتر است از روغن مرطوب استفاده کنید. به شدت به پیشرانه می‌چسبد و در برخورد با آب باران خیلی دیرتر شسته می‌شود. همانطور که گفته شد، کثیفی و شن نیز به آن می چسبد، بنابراین مطمئن شوید که روغن اضافی را پاک کنید.

روغن خشک در محیط خشک عالی است. خاک و شن کمتر به روغن خشک می چسبد. اما اگر در باران سوار شوید، روغن خشک به راحتی شسته می شود.

  • پایه دوچرخه: این پایه شما را قادر می سازد که دوچرخه را در حالی که روی آن کار می کنید در ارتفاعی راحت قرار دهید. همچنین به شما این امکان را می دهد که پدال ها را بچرخانید یا چرخ ها را بردارید تا بتوانید تمام قسمت های متحرک و غیر قابل دسترسی را تمیز کنید.

جهت خرید انواع اسپری شستشو و روغن زنجیر، می توانید به بخش لوازم جانبی فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

چه چیزی را تمیز کنیم و چگونه تمیز کنیم

 اکثر اجزای کثیف دوچرخه را می توان با پاک کردن آن ها با یک دستمال مرطوب (یا خشک) تمیز کرد. سایر اجزاء، نیاز به مسواک کردن، شستشو و روغن کاری مجدد دارند. پیشرانه شما (سینی طبق جلو، کاست عقب، دنده عقب و زنجیر) نیازمند بیشترین توجه است.

  • زنجیر: زنجیر شما «در معرض خطر» ترین قسمت روغن کاری شده دوچرخه شماست. آن را مرتباً تمیز و روغن کاری کنید تا سرعت سایش زنجیر کاهش یابد.

برای تمیز کردن زنجیرهایی که کثیفی زیادی ندارند، به سادگی از پارچه و چربی‌گیر استفاده کنید. برای زنجیرهای خیلی کثیف، ممکن است لازم باشد از یک دستگاه تمیزکننده زنجیر استفاده کنید که دقیق تر و تمیز تر است.

 پس از خشک شدن چربی‌گیر، قطره‌های روغن را به آرامی روی زنجیر بمالید و مقداری از آن را روی هر پیوند بزنید. بگذارید روغن خشک شود، سپس روغن اضافی را پاک کنید تا کثیفی بیشتری جذب نشود.

به طور کلی، هر زمان که زنجیر تان جیرجیر می کند یا “خشک” به نظر می رسد، روغن کاری کنید. روغن کاری بعد از سواری در باران و جاهای خیس، به جلوگیری از زنگ زدن زنجیر کمک می کند.

  • سینی طبق جلو و کاست عقب: سطوح را با برس و چربی‌گیر در حین چرخاندن پدال‌ها تمیز کنید. اگر کثیفی زیادی وجود دارد، از دستمال های پارچه ای برای پاک کردن هرگونه کثیفی، و از نخ برای تمیز کردن بین چرخ دنده ها استفاده کنید.
  • اهرم های ترمز و شانژمان: یک یا دو قطره روغن را به صورت دوره ای روی محورهای اهرم ها بزنید تا به درستی کار کنند.
  • کابل‌های ترمز و شانژمان: آنها را مرتباً بررسی کنید (مخصوصاً در شرایط مرطوب) و گه گاه نیز روغن کاری کنید.
  • مونتاژ ترمز و شانژمان: این مجموعه‌ها از تعدادی قطعات متحرک کوچک تشکیل شده‌اند. مراقب بازوها، چرخ‌ها و قرقره‌های آن‌ها باشید تا به هم چسبیده یا سفت نشوند. روغن را به نقاط محوری بمالید.

در صورت تمایل می توانید برای مشاهده و تهیه انواع قطعات مربوط به دنده و ترمز، به بخش سیستم دنده و سیستم ترمز در فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.

منبع:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/bike-maintenance.html

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *