با شروع فصل سرما و کاهش ساعات روشنایی، دوچرخه سواران معمولا به سمت انجام تمرینات خانگی می روند. آن ها منتظر فصل بهار می مانند تا دوباره به جاده ها و طبیعت برگردند. در این مقاله نشان می دهیم با رعایت برخی نکات دوچرخه سواری در تاریکی شب نیز می تواند لذت بخش باشد. احتمالا دوچرخه سواری در شب از ماندن در خانه و تماشای تلویزیون سرگرم کننده تر خواهد بود. البته در نظر داشته باشید، دوچرخه سواری در تاریکی لزوما یک انتخاب نیست. گاهی اوقات تغییرات پیش بینی نشده در برنامه ریزی، ممکن است شما را مجبور کند در تاریکی هم رکاب بزنید تا به مقصد برسید.
اگر در شب دوچرخهسواری میکنید، چه در جادههای روشن شهر، چه در جادههای بدون نور و چه در جادههای خارج از شهر، مهم است که به درستی آماده باشید. اقدامات واضحی وجود دارد، مانند نصب چراغ دوچرخه، اما راههای دیگری وجود دارد که میتوانید سواری در شب را ایمنتر و راحتتر کنید.
چراغ دوچرخه
طبیعی است که چراغ در تاریکی مهم ترین آیتم ایمنی است. هرگز شب ها بدون آنها برای دوچرخه سواری بیرون نروید. مطمئن شوید که یک چراغ سفید جلو و یک چراغ قرمز در عقب دارید. بسته به شرایط می توان از هر کدام در حالت ثابت یا چشمک زن استفاده کرد.
قدرت آنها در لومن اندازه گیری می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، نور قدرتمندتر است. به عبارت دیگر، لومن بیشتر = روشنایی بیشتر.
مطمئن شوید که قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور خود یا کشوری که به آن سفر می کنید را می دانید و برای انتخاب چراغ های مناسب از خود سه سوال بپرسید:
- مقصد شما کجاست؟
- با چه سرعتی قرار است حرکت کنید؟
- چه مدت در تاریکی دوچرخه سواری خواهید کرد؟
بسته به پاسخ ها، به چراغ های کم و بیش قدرتمند نیاز خواهید داشت. بهترین و قدرتمندترین آنها گران هستند، بنابراین اگر بودجه کمی دارید ممکن است نتوانید به همان اندازه، سریع و تا زمانی که می خواهید دوچرخه سواری کنید.
اگر در مناطقی با نور خوب رانندگی میکنید، چراغهای قابل مشاهده برای اطمینان از دیده شدن شما توسط عابران پیاده و سایر وسایل نقلیه کافی است. چراغ جلو باید حداقل 100 لومن برای حداقل ایمنی داشته باشد. بیش از 100 لومن به این معنی است که در مناطق کم نور دیده خواهید شد و بهتر خواهید دید.
اگر به غیر از مناطق با نور خوب، به مناطق کم نور یا تاریک نیز وارد می شوید، برای روشن کردن زمین پیش رو نیز به روشنایی نیاز دارید. چراغ جلو 500 لومن به شما امکان می دهد در جاده های کم نور به راحتی حرکت کنید. 1000 لومن دید خوبی را برای سواری سریع در جاده های تاریک و بدون نور ارائه می دهد. هر چیزی بالاتر از 1000 دید بهتری ایجاد می کند.
رابطه سرعت و میزان نور مورد نیاز
در مناطق کم نور یا بدون نور، سرعت ما یک عامل کلیدی در انتخاب نورهای مناسب است زیرا زمان واکنش ما در سرعت بالا کوتاهتر است. هرچه زودتر چاله یا مانع را ببینیم، سریعتر می توانیم واکنش نشان دهیم.
- در 20-25 کیلومتر در ساعت بین 500 تا 700 لومن.
- بیش از 25 کیلومتر در ساعت، حداقل 700 لومن.
- بیش از 30 کیلومتر در ساعت، 1000 لومن.
- هر چیزی بالاتر از 1000 لومن به شما کمک می کند تا سرازیری را بهتر ببینید.
در MTB همیشه ایده خوبی است که قدرت روشنایی اضافی و یک چراغ جلو روی کلاه ایمنی اضافه کنید تا ناحیه روبروی شما روشن شود. این امر به ویژه در مسیرهای باریک یا اگر جرات کاوش در مسیرهای شبانه پر از چالش را داشته باشید بسیار مهم است.
سه عنصر کلیدی در چراغ های دوچرخه:
باتری
- چراغ های قابل شارژ به چراغ های نیازمند به باتری ترجیح دارند.
- نشانگر وضعیت شارژ برای جلوگیری از تمام شدن برق و نور.
- نکته اضطراری: یک باتری خارجی کوچک برای شارژ مجدد چراغ ها.
نحوه نصب
اکثریت قریب به اتفاق چراغ ها دارای سیستم نصب هستند. نگهدارنده ها انواع مختلفی دارند: حلقه های O-رینگ لاستیکی، تسمه های پلاستیکی، نوار چسب، گیره های فلزی، آداپتورهای پایه کامپیوتر دوچرخه و غیره.
- مطمئن شوید که برای پایه صندلی یا زین (چراغ عقب) و دسته یا ساقه (چراغ جلو) کار می کند.
- اگر به یک پایه مخصوص نیاز دارید، ممکن است انتخاب شما از چراغ های دوچرخه محدود باشد.
- چراغهای Be-seen به سادهترین پایهها نیاز دارند، در حالی که قویترین، سنگینترین و گرانترین چراغها به پیچیدهترین و مقاومترین پایهها نیاز دارند.
حالت ها
- چشمک زن و ثابت.
- انواع مختلف حالت چشمک زن، چراغ ها را بیشتر به چشم می آورد.
- می تواند 1، 2 یا 3 شدت مختلف در حالت ثابت وجود داشته باشد. این به ما امکان می دهد تا با شرایط نوری منطقه سازگار شویم و همچنین از اذیت کردن دید سایر وسایل نقلیه یا عابران پیاده جلوگیری کنیم.
چگونه چراغ ها را نصب کنیم و نور آن را به چه سمتی قرار دهیم؟
چراغ های های عقب باید روی پایه صندلی یا روی خود زین نصب شوند. مطمئن شوید که آنها توسط کیسه زین یا هر مورد دیگری پوشانده نشده اند. اگر در زمین های مرطوب و خاکی دوچرخه سواری می کنید بیشتر مراقب باشید. چراغ عقب ممکن است با خاک پوشیده شود و به سختی قابل مشاهده باشد.
چراغهای جلو باید اندکی به سمت پایین باشند. این کار نور را روی جاده متمرکز کرده و به ما کمک میکند تا بدون آزار رساندن به دید سایر وسایل نقلیه یا عابران پیاده، بخش جلو را ببینیم.
افزایش دید شما در جاده ها در شب فقط به این معنی نیست که جلوی دوچرخه خود را روشن کنید. به طور کلی، رانندگان به جلو نگاه می کنند، بنابراین شما باید مطمئن شوید که در میدان دید آنها هستید.
در صورتی که قصد دوچرخه سواری در شب را دارید و به چراغ های جلو و عقب دوچرخه نیاز دارید، حتما به بخش چراغ های دوچرخونه مراجعه کنید.
لباس ها و عینک های دوچرخه سواری
اکثریت قریب به اتفاق لباس های دوچرخه سواری دارای جزئیات انعکاسی هستند. به خصوص شلوار دوچرخه سواری، کفش و دستکش موارد مهمی هستند که حتما باید بخش های انعکاسی داشته باشند.
جزئیات انعکاسی به لطف حرکات دست و پا، دید بیشتری به دست می آورند. دستکشهای انعکاسی باعث میشوند هنگام چرخش یا حرکت در اطراف ما بیشتر دیده شوند.
اگر لباس شما دارای جزئیات بازتابنده نیست، می توانید نوارهای بازتابنده الاستیک برای ساعد، مچ پا یا کمر خود بخرید. آنها بسیار کاربردی هستند و به راحتی می توانید آنها را خریداری نمایید.
فراموش نکنید که در شب عینک دوچرخه سواری خود را بزنید. به سادگی لنز معمولی را با یک لنز شفاف جایگزین کنید تا از چشمان خود در برابر باد، سرما، خاک و حشرات محافظت کنید. لنزهای فتوکرومیک در شب نیز این کار را انجام می دهند.
انواع و اقسام لباس ها و عینک های مناسب برای شرایط مختلف در بخش پوشیدنی های دوچرخونه موجود است. در صورت نیاز این محصولات را بررسی و از شرایط آن های اطلاع پیدا کنید.
خود را به درستی بپوشانید
لازم نیست به شما بگوییم که احتمالاً در شب هوا سردتر است، اما مطمئن شوید که به درستی برای شرایط آماده شده اید. اگر قصد دارید به طور منظم در ماههای سردتر رکاب بزنید، سرمایهگذاری روی کیت دوچرخهسواری زمستانی مناسب، تفاوت را ایجاد میکند.
حتی در یک شب تابستانی، ممکن است هوا سرد شود. اما اگر کیت مناسبی نداشته باشید، سواری با دمای نزدیک به 0 درجه سانتیگراد در زمستان می تواند بسیار ناخوشایند باشد. تعویض دستکش های زمستانی تمام انگشت، جوراب شلواری و جوراب های ضخیم تر به گرمتر نگه داشتن اندام های بدن کمک می کند.
مه شما را نیز خنک میکند، بنابراین ارزش دارد که لایههای بیرونی مقاوم در برابر آب داشته باشید، حتی اگر انتظار باران نداشته باشید. اگر باران پیش بینی می شود، یک ژاکت ضد آب با کیفیت ضروری است.
گردش های گروهی را انتخاب کنید
ممکن است خطرناکتر به نظر برسد، اما در واقع کاملاً برعکس است زیرا دستهای از چراغهای چشمک زن بسیار بیشتر از یک چراغ قابل مشاهده هستند. با دیدن چراغهای زیاد، سایر وسایل نقلیه اقدامات احتیاطی بیشتری انجام میدهند که باعث میشود سواری گروهی ایمنتر شود.
قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید و مطمئن شوید که رابطه خوبی در گروه وجود دارد (دوچرخه سوارانی را انتخاب کنید که عادت دارید با آنها دوچرخه سواری کنید). دوچرخه سوارانی که بهترین چراغ های جلو را دارند باید پیشتاز باشند تا بتوانند به دوچرخه سواران دیگر در مورد چاله ها یا مشکلات جاده هشدار دهند.
در مکان های شناخته شده دوچرخه سواری کنید
هرچه زمین را بهتر بشناسید، ایمن تر خواهید بود. شما تحت تاثیر توانایی خود در به خاطر سپردن چاله ها، منحنی ها و دیگر ویژگی های زمین قرار خواهید گرفت. فقط بیش از حد اعتماد به نفس نداشته باشید، بالاخره شب است و پیچی که معمولاً چسبندگی زیادی دارد ممکن است خیس باشد و شما را به طرز ناخوشایندی غافلگیر کند.
برای تمرین، به دنبال زمین آشنا و پر نور باشید. به این ترتیب می توانید روی تلاش متمرکز شوید و بهترین عملکرد را داشته باشید.
حتما افرادی را در جریان سفر خود قرار دهید
به افرادی اطلاع دهید که قصد دارید کجا دوچرخه سواری کنید و انتظار دارید چه مدت در خارج از خانه باشید، به خصوص اگر در حال حرکت در خارج از جاده هستید. افراد بسیار کمتری در شب بیرون می آیند تا شما را در صورت آسیب دیدگی یا نیازمند به تعمیر پیدا کنند، به خصوص اگر در حال دوچرخه سواری در خارج از جاده باشید.
هنگام غروب و سحر مراقب باشید
اگرچه این مقاله بر نکاتی برای سوارکاری در شب تمرکز دارد، اما نمیخواهیم این فرصت را از دست بدهیم تا تاکید کنیم در سحر و غروب احتیاط کنیم. خورشید در این مواقع از روز بسیار کم نور است و تابش خیره کننده آن به چشم ما برخورد می کند. توجه بیشتری داشته باشید زیرا می تواند به راحتی دوچرخه سواران، عابران پیاده و رانندگان را خیره کند.
اگر در شهر دوچرخه سواری می کنید و آفتاب دید شما را محدود کرده است، به یاد داشته باشید که سایر رانندگان و عابران پیاده را نیز کور میکند. بنابراین تمام چراغها را در حالت چشمک زن روشن نگه دارید و تمام حواس خود را بر آنچه در اطراف میگذرد متمرکز کنید. اگر اصلاً چیزی نمی بینید، توقف کنید، بچرخید و به دنبال یک مسیر جایگزین بگردید. کار از محکم کاری عیب نمیکند.
نتیجه گیری
ما از تجربه شخصی خود می دانیم که دوچرخه سواری در شب امن تر از چیزی است که به نظر می رسد. اولاً به این دلیل که معمولاً ترافیک کمتری وجود دارد و دوم اینکه رانندگان عموماً در شب احتیاط بیشتری دارند (البته این نکته در همه جا برقرار نیست. اگر در منطقه نا امنی قرار دارید حتما در دوچرخه سواری در شب تجدید نظر کنید). یک چراغ چشمک زن در شب بیشتر از روز روشن توجه ما را به خود جلب می کند. بنابراین اجازه ندهید تاریکی شما را منصرف کند. به خوبی مجهز شوید و به یک دوچرخه سوار شب تبدیل شوید.
منابع:
https://www.siroko.com/blog/c/cycling-in-the-dark-tips-for-riding-at-night/
بدون دیدگاه