تفاوت های شیرهای شریدر و پرستا


Notice: Undefined offset: 0 in /home/dochir/domains/docharkhooneh.ir/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 255

Notice: Undefined offset: 1 in /home/dochir/domains/docharkhooneh.ir/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 256

Notice: Undefined offset: 2 in /home/dochir/domains/docharkhooneh.ir/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 257

همان طور که در مقاله راهنمای کامل خرید انواع تیوب دوچرخه اشاره شد، چرخ‌های دوچرخه شما به احتمال زیاد با سوپاپ پرستا (Presta) یا سوپاپ شریدر (Schrader) سازگار هستند، در حالی که Presta در بین این دو استاندارد رایج‌تر است. اما سوالی که شاید برای علاقه مندان به دوچرخه سواری ایجاد شود این است که سوپاپ پرستا یا شریدر چه تفاوت هایی با هم دارند؟ شناخت از تفاوت های این دو نوع سوپاپ دارای اهمیت است. زیرا انتخاب نادرست می تواند به لاستیک چرخ شما آسیب بزند.

ویژگی های سوپاپ های پرستا:

سوپاپ های پرستا بلندتر و باریکتر از شیرهای شریدر هستند. آنها یک پیچ در نوک خود دارند که هنگام وصل کردن تلمبه برای باد کردن آن را باز می کنید. همچنین می توانید نوک باز شده را فشار دهید تا هوا آزاد شود. برخی از شیرهای پرستا دارای یک هسته قابل تعویض هستند که در صورت آسیب می توان آن ها را جایگزین کرد.  این هسته سوپاپ باز می شوند. ابزار کوچک مخصوصی برای گرفتن دو طرف هسته وجود دارد که با کمک آن، هسته را از سوپاپ جدا می کنند.  توجه داشته باشید، گاهی اوقات این هسته ها به طور تصادفی هنگام استفاده از تلمبه باز می شوند.

شیرهای پرستا معمولاً در تیوپ های با فشار بالاتر مانند دوچرخه های جاده ای مورد استفاده قرار می گیرند. برای باد کردن یا خالی کردن تیوپ دارای شیر پرستا، باید قسمت بالایی باز شود که این مساله به هسته شیر اجازه می دهد آزادانه حرکت کند و باز و بسته شود. پمپاژ شیرهای پرستا راحت تر از شریدر است زیرا فنر سوپاپ برای غلبه بر آنها وجود ندارد. قطر کوچک سوپاپ پرستا به سوراخ کوچکتری در رینگ نیاز دارد که در رینگ های دوچرخه رده بالا مساله مهمی محسوب می شود.

ویژگی های سوپاپ های شریدر:

سوپاپ‌های شریدر کوتاه‌تر و سفت‌تر هستند و دقیقاً شبیه سوپاپ‌های لاستیک‌های خودرو به نظر می رسند. سوپاپ شریدر در تیوپ های کم فشار مانند دوچرخه‌های کوهستان مورد استفاده قرار می گیرد. این سوپاپ ها شبیه دریچه‌های مورد استفاده در لاستیک‌های خودرو هستند و در مواقع اضطراری می‌توان آن‌ها را به راحتی در پمپ بنزین محلی پر کرد (توصیه اکید وجود دارد که یک تلمبه مخصوص قابل حمل دوچرخه همراه داشته باشید). دریچه‌های شریدر استحکام بیشتری دارند، به طور جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای یک هسته با قابلیت تعویض هستند.

توجه مهم هنگام خرید:

هنگام خرید تیوپ، مطمئن شوید که سوپاپ مناسب را انتخاب می کنید: یک شیر شریدر از طریق سوراخ سوپاپ در لبه لاستیک برای شیر پرستا قرار نمی گیرد. و یک شیر پرستا خیلی باریک است که نمی تواند به طور ایمن در سوراخ شیر شریدر قرار بگیرد. در این حالت لاستیک اطراف شیر در معرض دید قرار می گیرد و به سوراخ سوپاپ مالش می یابد و خطر سوراخ شدن لاستیک را تهدید می کند. بیشتر تلمبه ها با هر دو نوع شیر کار می کنند. برخی از تلمبه ها برای جابجایی بین Presta و Schrader نیاز دارند تا قسمتی از سر آن را جدا کنید در حالی که برخی دیگر دارای سوراخ های جداگانه برای هر یک از شیرها هستند.

طول سوپاپ تیوب:

لوله های داخلی پرستا بسته به عمق پروفیل های رینگ دارای طول های مختلف هستند. اگر چرخ شما دارای لبه عمیق است، مطمئن شوید که شیر آنقدر بلند است که از سوراخ رینگ خارج شود و همچنان بتوان تلمبه را روی آن قرار داد. افزایش دهنده طول شیر را می توان به راحتی خریداری کرد که به شما امکان می دهد یک شیر کوتاه را بلندتر کنید و  از آن استفاده کنید.  اندازه های متداول موجود برای شیرهای پرستا 40 میلی متر تا 80 میلی متر هستند.

 

تفاوت های شیرهای پرستا و شیدر

سوپاپ دانلوپ (Dunlop valve) چطور؟

 

شیر دانلوپ تیوببه غیر از Presta و Schrader، نوع سومی از شیرها نیز وجود دارد – شیر دانلوپ (که گاهی اوقات به عنوان دریچه Woods شناخته می شود)، که بیشتر در دوچرخه های شهری در اروپا رایج است. این سوپاپ ها بسیار به ندرت در بریتانیا/ایالات متحده، یا در دوچرخه های جاده و کوهستان دیده می شوند. پایه شیر دانلوپ از نظر قطر شبیه به شیر شریدر است، اما با همان سر پمپ شیر پرستا باد می شود.

در این مقاله تلاش داشتیم تفاوت های سوپاپ های مختلف را بیان کنیم. به طور مشخص تر دلایل انتخاب سوپاپ پرستا یا شریدر را تشریح کردیم. همانطور که می دانید یکی از مهم ترین اجزای لاستیک، تیوب آن است که لازمه ی انتخاب یک تیوب مناسب و درست برای لاستیک شناخت کافی از تیوب است. برای خرید بهترین تیوب متناسب با دوچرخه تان لازم است انواع تیوب ها را مورد بررسی و مقایسه قرار دهید تا بتوانید بهترین تیوب را از نظر کیفیت، قیمت و سایر مشخصات انتخاب نمایید. جهت خرید انواع لاستیک دوچرخه و تجهیزات مربوط به آن، به بخش تایر و تیوب فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.

 

منبع:

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/bike-inner-tubes

https://blog.bumsonthesaddle.com/2019/07/11/inner-tube-buying-guide/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *