یک سوال همه برای علاقه مندان تازه کار در دوچرخه سواری این است که چه زمانی باید از دنده های پایین یا بالا استفاده کنیم؟ جواب آن کاملا به این بستگی دارد که تلاش دارید چه کاری را انجام دهید! توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با سیستم دنده دوچرخه به مقاله معرفی دنده های دوچرخه مراجعه کنید.

دنده پایین، مانند اسب قابل اعتمادی است که با گشتاور و کنترل اضافی خود آماده است تا به شما در سخت ترین تپه ها و زمین های ناهموار کمک کند. از سوی دیگر، دنده بالا، شیطان سرعت است، همیشه آماده است تا شما را به ارتفاعات جدید سرعت و قدرت برساند!

۱۰ تفاوت دنده های پایین یا بالا

هر کدام از دنده های پایین یا بالا، کارایی خود را دارند. دانستن تفاوت های بین این دو نوع دنده به شما کمک شایانی خواهد کرد.

۱. توان

در دنده پایین نیاز است که رکابزن نیروی بیشتری به پدال ها وارد کند. این مساله می تواند برای مدت طولانی خسته کننده باشد. دنده های پایین فقط زمانی استفاده می شوند که استفاده از دنده های بالا امکان پذیر نباشد. به عنوان مثال، هنگام بالا رفتن از تپه ها یا عبور از زمین های بسیار ناهموار. در شرایط صاف یا سراشیبی، دنده بالا نیاز به نیروی کمتری برای اعمال به پدال‌ها دارد، که باعث می‌شود سرعت ثابت برای مدت‌های طولانی‌تر حفظ شود.

۲. اجزای فیزیکی

اجزای فیزیکی دنده پایین شامل یک زنجیر کوچکتر و یک چرخ دنده بزرگتر است، در حالی که دنده بالا از یک زنجیر بزرگتر و یک چرخ دنده کوچکتر استفاده می کند. چرخ دنده در عقب به پدال ها متصل است، بنابراین یک چرخ دنده بزرگتر نیاز به پدال زدن بیشتری دارد.

۳. سطوح مختلف

دنده پایین برای حفظ کشش در سطوح لغزنده یا ناهموار بهتر است، زیرا سرعت کمتر به دوچرخه سوار اجازه می دهد تا سریعتر به تغییرات زمین واکنش نشان دهد. به عنوان مثال، دنده پایین به خوبی در موارد زیر کار می کند:
  • جاده های بیش از حد مرطوب
  • مسیرهای گل آلود
  • یک سطح ناهموار
دنده بالا برای حفظ حرکت روی سطوح خشک و صاف که دوچرخه سوار می تواند از سرعت بالاتر استفاده کند بهتر است. به عنوان مثال، شما باید از دنده های بالا در موارد زیر استفاده کنید:
  • جاده ها و سنگفرش های مسطح
  • سرازیری روی سطوح نسبتا صاف
  • دوچرخه سواری با باد پشت سرت

۴. دوام دوچرخه

اگر می‌خواهید دوچرخه خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید، دنده‌های بالا بهترین راه هستند. این به دلیل تأثیر بر پیشرانه دوچرخه شما است.

“قطار محرکه” فقط یک نام زیبا برای تمام قسمت هایی از دوچرخه است که به حرکت آن کمک می کند. پدال ها، زنجیرها، دنده ها، چرخ دنده ها و میل لنگ را در نظر بگیرید. دنده بالا فشار کمتری به پیشرانه دوچرخه وارد می‌کند، زیرا گشتاور کمتر باعث سایش و پارگی کمتر قطعات می‌شود. از سوی دیگر، دنده پایین به دلیل گشتاور بیشتر، فشار بیشتری به پیشرانه وارد می کند.

بنابراین، اگر هدف شما این است که دوچرخه‌تان را طولانی‌مدت مورد استفاده قرار بگیرد، استفاده بیشتر از دنده‌های بالا تر راه حل خوبی است.

۵. انرژی مصرفی

مصرف انرژی واقعاً به نوع زمینی که شما در آن دوچرخه سواری می کنید مرتبط است. اگر از یک تپه شیب دار بالا می روید، حتی دنده های پایین تر نیز انرژی را کاهش می دهند (استفاده از دنده های بالا غیرممکن خواهد بود!) با این حال، اگر همه چیز برابر باشد، دنده بالا برای صرفه جویی در انرژی بهتر است، زیرا دوچرخه سوار می تواند سرعت ثابتی را بدون نیاز به اعمال نیروی زیادی بر روی پدال ها حفظ کند. دنده بالا برای به حداکثر رساندن توان خروجی بهتر است، زیرا دوچرخه سوار می تواند از گشتاورهای بیشتر برای تولید قدرت بیشتر استفاده کند.

۶. آهنگ

در جاده‌های صاف، دنده‌های بالا باعث کاهش سرعت یا تعداد دور پدال‌ها در دقیقه می‌شود که می‌تواند برای ماهیچه‌هایدوچرخه سوار در مدت زمان طولانی بهتر باشد. دنده پایین باعث سرعت بیشتر می شود که می تواند چالش برانگیزتر باشد و ممکن است منجر به خستگی عضلانی شود. همچنین، حتی اگر در دنده پایین سریعتر رکاب بزنید، بسیار کندتر حرکت می کنید.
به طور کلی، آهنگ شما یکی از بزرگترین پارامترهایی است که باید در انتخاب دنده ای که باید در هر لحظه با آن رکاب بزنید به آن فکر کنید. به طور کلی، دوچرخه‌سواران باتجربه سعی می‌کنند با دور در دقیقه بین 60 تا 80 (دور در دقیقه) حرکت کنند. برای حفظ این سرعت در صعودها، باید تا حد امکان به دنده‌های پایین تر بروید، در حالی که دنده‌های بالاتر در شیب‌های پایین و تخت مناسب هستند.

۷. سربالایی و سرازیری

دنده پایین برای حفظ سرعت ثابت در هنگام بالا رفتن از تپه مفید است، زیرا دوچرخه سوار می تواند نیروی ثابتی را به پدال ها وارد کند بدون اینکه نگران از دست دادن کنترل دوچرخه باشد. دنده بالا برای شتاب گیری سریع یا حفظ سرعت های بالا در بخش های صاف یا سراشیبی مفید است، زیرا دوچرخه سوار می تواند از سرعت و گشتاور بالاتر استفاده کند.

۸. کنترل

در دنده پایین، دوچرخه ممکن است کندتر باشد و شتاب گیری آن دشوار باشد، اما حفظ کنترل در سرعت های کمتر آسان تر است. در دنده بالا، دوچرخه ممکن است چابک تر باشد و شتاب گیری آن آسان تر باشد، اما حفظ کنترل در سرعت های بالاتر دشوارتر است.

۹. بار اضافی

دنده پایین برای دوچرخ سوارانی که با بار سنگینی مانند کوله پشتی هستند مفید است. زیرا به آنها اجازه می دهد برای جبران وزن اضافه، نیروی بیشتری به پدال ها وارد کنند.عواملی که ممکن است نیاز به دنده پایین را افزایش دهند عبارتند از:
  • دوچرخه سواری به سمت باد مخالف شدید
  • دوچرخه سواری با بار سنگین.
  • دوچرخه سواری در هوای حجیم.
  • دوچرخه سوار با وزن سنگین تر.
از سوی دیگر، دنده بالا برای سوارانی که با هر یک از شرایط زیر دوچرخه سواری می کنند مفید است:
  • آنها یک باد شدید پشت سر خود دارند.
  • آنها تناسب اندام و استقامت بیشتری دارند.

۱۰. فشار کم

دنده پایین برای دوچرخه سوارانی که در حال نقاهت پس از آسیب هستند یا قدرت بدنی کمتری دارند مفید است. زیرا، به آنها اجازه می دهد با سرعت کمتری رکاب بزنند بدون اینکه بیش از حد به خود فشار بیاورند. این می تواند برای دوچرخه سوارانی که به تازگی شروع به افزایش قدرت و استقامت خود پس از آسیب دیدگی کرده اند یا از نظر فیزیکی توانایی حفظ سرعت بالا را ندارند مفید باشد. در صورت بازگشت از آسیب دیدگی (با توجه به توصیه های پزشکی) باید از دنده بالاتر با احتیاط بیشتری استفاده کرد.

درک دنده پایین در مقابل دنده بالا

در نهایت، انتخاب بین دنده پایین و دنده بالا به اهداف دوچرخه سوار، زمینی که در آن رکاب می زنند و سطح تجربه آنها بستگی دارد. دنده پایین برای مقابله با زمین های چالش برانگیز یا حفظ کنترل در سرعت های کمتر بهتر است. در حالی که دنده های بالا برای به حداکثر رساندن سرعت و توان خروجی در سطوح صاف بهتر است. مسافتی که دوچرخه با یک چرخش پدال ها طی می کند با نسبت دنده مشخص می شود.

جابجایی بین دنده های پایین و زیاد

4 نکته ساده وجود دارد که به شما کمک می کند به طور موثرتری دنده های دوچرخه خود تعویض کنید:

نکته ۱:

هیچ راه کاملی وجود ندارد! این را بیش از هر چیز در هنگام دوچرخه سواری به خاطر بسپارید: هیچ راه عالی برای تعویض دنده در دوچرخه وجود ندارد!

نکته ۲:

آهنگ ثابت را حفظ کنید. در حین دوچرخه سواری، حفظ آهنگ ثابت (میزان سرعتی که پدال های شما یک بار می چرخند) ضروری است. این صرف نظر از تغییر در زمین و بالا یا پایین رفتن شیب ها است.

نکته ۳:

به تدریج دنده ها را تغییر دهید. برای حفظ سرعت ثابت، با دست راست خود به دنده های پایین تر تغییر دهید.

نکته ۴:

از آسیاب کردن چرخ دنده ها خودداری کنید! هنگام تغییر دنده حتما همزمان رکاب هم بزنید تا تغییر چرخ دنده ها به طور نرم تری اتفاق بیافتد.

نتیجه گیری

در پایان، همه چیز در مورد یافتن ابزار مناسب برای کار است. دنده پایین و دنده بالا مانند دو روی یک سکه هستند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. دنده پایین مانند یک اسب قابل اعتماد است که گشتاور و کنترل بیشتری را در مواقعی که بیشتر به آن نیاز دارید ارائه می دهد. از سوی دیگر، دنده بالا، ابزاری است که همیشه آماده است تا شما را به ارتفاعات جدیدی از سرعت و قدرت برساند. چه در حال مقابله با تپه های شیب دار یا پرواز در جاده های صاف باشید، مهم است که ابزار مناسبی را برای کار در دست انتخاب کنید.
 

منبع:

https://bicycle2work.com/low-gear-vs-high-gear-differences/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *