لاستیک تیوبلس

آیا تا به حال هنگام دوچرخه‌سواری در مسیرهای ناهموار با مشکل پنچری مواجه شده‌اید؟ یا شاید از وزن اضافی تیوب داخلی و کاهش کارایی دوچرخه‌تان خسته شده‌اید. اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، وقت آن رسیده است که به ارتقای لاستیک‌های دوچرخه‌تان به سیستم تیوبلس فکر کنید و لاستیک تیوبلس دوچرخه را امتحان کنید.

سیستم تیوبلس، روشی نوین و کارآمد برای نصب لاستیک بر روی رینگ دوچرخه است که در آن به جای تیوب از یک درزگیر مخصوص استفاده می‌شود. این سیستم مزایای بسیاری از جمله کاهش وزن، افزایش کشش و مقاومت در برابر پنچری را به همراه دارد. اما آیا این سیستم برای همه دوچرخه‌سواران مناسب است؟ چه زمانی باید به فکر ارتقای لاستیک‌های خود به سیستم تیوبلس باشیم؟

در این مقاله، قصد داریم به بررسی مزایا و معایب سیستم تیوبلس، مقایسه آن با سیستم سنتی تیوب و همچنین عواملی که در تصمیم‌گیری برای ارتقا به سیستم تیوبلس موثر هستند بپردازیم. با مطالعه این مقاله، شما قادر خواهید بود تا با آگاهی کامل، تصمیم بگیرید که آیا ارتقای لاستیک‌های دوچرخه‌تان به سیستم تیوبلس برای شما مناسب است یا خیر.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • سیستم تیوبلس چیست و چه مزایایی دارد؟
  • چه عواملی در تصمیم‌گیری برای ارتقا به سیستم تیوبلس موثر هستند؟
  • چگونه می‌توان لاستیک‌های دوچرخه را به سیستم تیوبلس تبدیل کرد؟
  • آیا ارتقای لاستیک به سیستم تیوبلس برای همه دوچرخه‌سواران مناسب است؟

با ما همراه باشید تا به دنیای پیچیده و جذاب سیستم تیوبلس قدم بگذاریم.

مزایا و معایب لاستیک تیوبلس

لاستیک تیوبلس دوچرخه هم مانند هر قطعه دیگری در دوچرخه مزایا و معایبی دارد که باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرند. در این بخش سعی داریم به اختصار مزایا و معایب سیستم تیوبلس را شرح دهیم.

مزایا:

  • با این نوع لاستیک احتمال پنچری کمتری خواهید داشت: لاستیک زمانی که به جسم سختی مانند سنگ برخورد می کند تغییر شکل می دهد. با یک ضربه بزرگ و یک لاستیک تیوب دار، آن سنگ و لاستیک می توانند به شدت به هم فشرده شوند تا تیوب پاره شود. فرقی نمی‌کند که اندازه پنچری چقدر است، به هر حال یک پنچری برای تعمیر دارید. به لطف مایع ریخته شده در هنگام نصب، لاستیک‌های تیوبلس کمتر دچار پنچری می‌شوند.
  • سواری بهتری خواهید داشت: بسیاری از دوچرخه سواران  گزارش می دهند که حذف تیوب به آن ها احساس بهتری در طول  مسیر می دهد. همچنین به لاستیک اجازه می‌دهد تا ضربه‌های کوچک و صداهای دنباله‌دار را جذب کند و سواری نرم‌تری به شما بدهد.
  • مقداری از وزن دوچرخه خود را کاهش خواهید داد: محاسبه میزان تغییر وزن با تغییر لاستیک ها به لاستیک تیوبلس کار دشواری است، چرا که روش های مختلفی برای این ارتقا وجود دارد. برای شروع، حذف یک تیوب استاندارد می تواند تا 200 گرم موجب کاهش وزن شود. همه چرخ‌ها و لاستیک‌های تیوبلس دارای یک دریچه باد و درزگیر در داخل هستند که این کاهش وزن را جبران می‌کند، اما نتیجه خالص تقریباً همیشه وزن کمتر است. نکته مثبت در مورد حتی اندکی کاهش وزن این است که موجب مصرف انرژی کمتر در هنگام سواری می شو.

معایب:

  • پول بیشتری خرج خواهید کرد: لاستیک‌ها و چرخ‌های بدون تیوب در واقع هزینه بیشتری دارند. اما شما معمولاً ارزش بیشتری در قبال پول خود دریافت می کنید. پیشرفته ترین محصولات برندها معمولا تیوبلس هستند، بنابراین هنگام خرید قطعات تیوبلس احتمالاً لاستیک هایی با ترکیبات لاستیکی پیشرفته و چرخ هایی را می بینید که قوی و سبک هستند.
  • زمان بیشتری برای نصب شدن نیاز دارند: نصب لاستیک های بدون تیوب می تواند کمی مشکل باشد. بزرگترین چالش این است که مهره لاستیک به درستی روی رینگ بنشیند. این فرآیند مستلزم آن است که با دقت درزگیری و سپس مقدار زیادی هوا را با عجله اضافه کنید.
  • همچنان باید همراه خود تیوب حمل کنید: اگر هنگام سواری پنچر کنید، به این معنی است که شکاف بزرگتر از آن است که درزگیر بتواند خودش را تعمیر کند، بنابراین راه حل این است که یک تیوب در لاستیک خود قرار دهید. بنابراین، همیشه باید یک تیوب اضطراری همراه داشته باشید.
  • احتمالا با درزگیر مشکل خواهید داشت: افزودن درزگیر برای مهر و موم هوا بین لاستیک و رینگ یک فرآیند ذاتا سخت است. تمیز کردن درزگیر نیز چندان سرگرم‌کننده نیست.

عواملی که در تصمیم‌گیری برای ارتقا به سیستم تیوبلس موثر هستند

تصمیم‌گیری برای ارتقای دوچرخه به سیستم تیوبلس، به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام به نوبه خود بر روی عملکرد و تجربه سواری شما تاثیرگذار خواهند بود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین این عوامل می‌پردازیم:

نوع دوچرخه‌سواری و مسیر

  • دوچرخه‌سواری کوهستان: در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار، احتمال پنچری بسیار بالا است. سیستم تیوبلس با پر کردن سوراخ‌های کوچک به سرعت، از پنچری‌های ناگهانی جلوگیری کرده و به شما اجازه می‌دهد تا به مسیر خود ادامه دهید.
  • دوچرخه‌سواری جاده: در دوچرخه‌سواری جاده، کاهش وزن و مقاومت غلتشی اهمیت بیشتری دارد. سیستم تیوبلس با حذف تیوب داخلی، به کاهش وزن و افزایش سرعت کمک می‌کند.
  • دوچرخه‌سواری شهری: اگر در محیط‌های شهری با آسفالت‌های ناهموار دوچرخه‌سواری می‌کنید، سیستم تیوبلس می‌تواند به شما کمک کند تا از دست‌اندازها و شکستگی‌های آسفالت به راحتی عبور کنید.

بودجه

  • هزینه اولیه: تبدیل دوچرخه به سیستم تیوبلس نیاز به خرید لاستیک‌های تیوبلس، درزگیر و در برخی موارد نوار چسب مخصوص دارد که ممکن است هزینه قابل توجهی داشته باشد.
  • هزینه‌های بلند مدت: در بلند مدت، هزینه‌های نگهداری سیستم تیوبلس کمتر از سیستم تیوب داخلی است، زیرا نیازی به تعویض مداوم تیوب نخواهید داشت.

مهارت‌های فنی

  • نصب و تعمیر: اگر به تعمیرات دوچرخه مسلط هستید، می‌توانید به راحتی خودتان لاستیک‌های خود را به سیستم تیوبلس تبدیل کنید. اما اگر مهارت کافی ندارید، بهتر است از یک مکانیک دوچرخه کمک بگیرید.

شرایط آب و هوایی

  • آب و هوا: در مناطق با آب و هوای مرطوب و بارانی، سیستم تیوبلس می‌تواند به دلیل نفوذ آب به داخل لاستیک، با مشکل مواجه شود.

چگونه لاستیک‌های دوچرخه را به سیستم تیوبلس تبدیل کنیم؟

ارتقا به لاستیک تیوبلس

تبدیل لاستیک‌های دوچرخه به سیستم تیوبلس، فرایندی است که به کمی مهارت و ابزار نیاز دارد. با این حال، با دنبال کردن مراحل زیر، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

مراحل تبدیل لاستیک به سیستم تیوبلس:

  1. آماده‌سازی:

    • دوچرخه را روی پایه تعمیر قرار دهید و چرخ مورد نظر را باز کنید.
    • لاستیک قدیمی را از روی رینگ جدا کرده و رینگ را به خوبی تمیز کنید.
    • در صورت لزوم، نوار چسب مخصوص تیوبلس را دور رینگ بچسبانید تا از نشت هوا جلوگیری شود.
  2. نصب لاستیک تیوبلس:

    • لاستیک تیوبلس را روی رینگ قرار دهید و مطمئن شوید که مهره‌های لاستیک به درستی در جای خود قرار گرفته‌اند.
    • با استفاده از پمپ باد، لاستیک را تا حد امکان باد کنید. این کار باعث می‌شود که مهره‌های لاستیک محکم‌تر در جای خود قرار گیرند.
  3. اضافه کردن درزگیر تیوبلس:

    • سوراخ باد را باز کرده و مقدار مناسبی از درزگیر تیوبلس را به داخل لاستیک تزریق کنید. مقدار دقیق درزگیر به حجم لاستیک بستگی دارد و معمولاً بر روی بسته‌بندی درزگیر مشخص شده است.
    • پس از تزریق درزگیر، سوراخ باد را بسته و لاستیک را به آرامی بچرخانید تا درزگیر به طور یکنواخت در داخل لاستیک پخش شود.
  4. باد کردن لاستیک:

    • لاستیک را تا فشار توصیه شده توسط سازنده لاستیک باد کنید.
    • پس از باد کردن لاستیک، چندین بار دوچرخه را تکان دهید تا حباب‌های هوا از درزگیر خارج شوند.
  5. بررسی نشت هوا:

    • پس از گذشت چند ساعت، مجدداً فشار لاستیک را بررسی کنید تا از عدم نشت هوا مطمئن شوید. در صورت مشاهده هرگونه نشت هوا، محل نشت را با استفاده از درزگیر اضافی ترمیم کنید.

نکات مهم:

  • انتخاب لاستیک و رینگ مناسب: برای تبدیل به سیستم تیوبلس، باید از لاستیک و رینگ‌هایی استفاده کنید که برای این کار مناسب باشند. بسیاری از لاستیک‌های جدید به صورت آماده برای سیستم تیوبلس طراحی شده‌اند و رینگ‌های تیوبلس نیز دارای سوراخ‌های مخصوصی برای نصب نوار چسب هستند.
  • استفاده از درزگیر با کیفیت: استفاده از درزگیر با کیفیت بالا، نقش مهمی در عملکرد سیستم تیوبلس دارد.
  • صبر و حوصله: ممکن است برای نصب صحیح سیستم تیوبلس به چندین بار تلاش نیاز داشته باشید.
  • آموزش: اگر در انجام این کار مهارت کافی ندارید، بهتر است از یک مکانیک دوچرخه کمک بگیرید.

آیا ارتقای لاستیک به سیستم تیوبلس برای همه دوچرخه‌سواران مناسب است؟

نکات نصب لاستیک تیوبلس

خیر، ارتقای لاستیک به سیستم تیوبلس برای همه دوچرخه‌سواران مناسب نیست و عواملی وجود دارند که باید قبل از تصمیم‌گیری در نظر گرفته شوند.

در حالی که سیستم تیوبلس مزایای بسیاری دارد، مانند کاهش وزن، افزایش کشش و مقاومت در برابر پنچری، اما برای همه مناسب نیست. برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • نوع دوچرخه‌سواری و مسیر: برای دوچرخه‌سواری کوهستانی و مسیرهای ناهموار، سیستم تیوبلس بسیار مناسب است. اما برای دوچرخه‌سواری جاده‌ای در مسیرهای صاف و آسفالته، ممکن است مزایای سیستم تیوبلس به اندازه دوچرخه‌سواری کوهستانی قابل توجه نباشد.
  • بودجه: هزینه اولیه تبدیل به سیستم تیوبلس می‌تواند بالا باشد، مخصوصاً اگر بخواهید هم لاستیک‌ها و هم رینگ‌های خود را تعویض کنید.
  • مهارت‌های فنی: نصب و تعمیر سیستم تیوبلس نیاز به برخی مهارت‌های فنی دارد. اگر به تعمیرات دوچرخه مسلط نیستید، بهتر است از یک مکانیک دوچرخه کمک بگیرید.
  • شرایط آب و هوایی: در مناطق با آب و هوای مرطوب و بارانی، سیستم تیوبلس ممکن است با مشکلاتی مانند نشت هوا روبرو شود.
  • فرکانس استفاده از دوچرخه: اگر به ندرت از دوچرخه استفاده می‌کنید، ممکن است هزینه‌های اولیه تبدیل به سیستم تیوبلس توجیه اقتصادی نداشته باشد.

در برخی موارد، سیستم تیوبلس ممکن است مناسب نباشد:

  • دوچرخه‌های قدیمی: برخی از دوچرخه‌های قدیمی ممکن است برای تبدیل به سیستم تیوبلس مناسب نباشند، زیرا رینگ‌های آن‌ها برای استفاده از نوار چسب تیوبلس طراحی نشده‌اند.
  • دوچرخه‌های با فشار باد بسیار پایین: در دوچرخه‌هایی که با فشار باد بسیار پایین کار می‌کنند، احتمال نشت هوا در سیستم تیوبلس بیشتر است.

در نهایت، تصمیم‌گیری برای ارتقا به سیستم تیوبلس به اولویت‌ها و نیازهای شخصی شما بستگی دارد. اگر به دنبال افزایش عملکرد دوچرخه، کاهش وزن و مقاومت در برابر پنچری هستید، سیستم تیوبلس می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما اگر بودجه محدودی دارید یا به تعمیرات دوچرخه مسلط نیستید، ممکن است بهتر باشد از سیستم سنتی تیوب استفاده کنید.

قبل از تصمیم‌گیری، بهتر است با یک مکانیک دوچرخه مشورت کنید تا بتواند به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.

جمع بندی

خسته از پنچری‌های پی در پی و وزن اضافی تیوب دوچرخه‌تان هستید؟ سیستم تیوبلس را امتحان کنید! این سیستم با کاهش وزن، افزایش کشش و مقاومت در برابر پنچری، تجربه دوچرخه‌سواری شما را متحول می‌کند. اگرچه ممکن است هزینه اولیه بیشتری داشته باشد، اما در درازمدت با کاهش هزینه‌های تعمیر و افزایش لذت سواری، ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین گزینه، با یک متخصص دوچرخه‌سواری مشورت کنید.

 

جهت مشاهده و خرید انواع چرخ و لاستیک دوچرخه می‌توانید به بخش تایر و تیوب فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

 

منبع:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/tubed-vs-tubeless.html

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *