مزایای استفاده از گاز نیتروژن به جای هوای معمولی در لاستیک دوچرخه چیست؟

همواره برای دوچرخه سواران، داشتن لاستیک دوچرخه با تعادل و فشار مناسب بسیار مهم است. برخلاف خودروها، دوچرخه‌ تعادل خود را روی دو چرخ حفظ می کند و در صورت تغییر فشار و تعادل، ممکن است باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری برای سرنشین آن شود. مزیت تنظیم صحیح باد لاستیک این است که هنگام حرکت و عبور از پیچ‌ ها، انعطاف‌ پذیری سطح آج و دیواره لاستیک، باقی می‌ماند و از انعطاف و خم شدن بیش‌ از حد دیواره لاستیک و انعطاف بین سطح آج و بافت زیر آج جلوگیری می‌ شود. با این حال، کمبود فشار باد لاستیک باعث می‌ شود لاستیک دوچرخه هنگام حرکت، بیشتر خم شود و تکان بخورد که باعث افزایش اصطکاک جنبشی می‌شود. در این حالت، افت قابل‌ توجه دقت فرمان و تعادل دوچرخه هنگام پیچیدن را تجربه می‌ کنید که این تغییر می تواند منجر به تصادف و حتی مرگ شود. لاستیک هایی که فشار باد بالاتر از حالت عادی دارند، نمی‌توانند ناهمواری‌ ها را به‌خوبی جذب کنند و باعث افت واکنش فرمان و تعادل دوچرخه هنگام پیچیدن می‌ شوند. فشار نامناسب باد لاستیک باعث از بین رفتن استحکام لاستیک شده و واکنش، چسبندگی و هندلینگ دوچرخه را کاهش می‌ دهد. در این وبلاگ به طور کامل، مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک دوچرخه را مورد بررسی قرار می دهیم.

لاستیک ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که مدت زمان طولانی، خدمات عالی را ارائه می دهند اما باید به درستی از آن ها نگهداری شوند. عنصر کلیدی نگهداری مناسب لاستیک، حفظ فشار باد لاستیک است. توصیه می شود که دوچرخه سوار، فشار باد لاستیک دوچرخه خود را، در فواصل منظم حداقل یک بار در ماه و قبل از هر سفر طولانی یا دو بار در ماه بسته به شرایط بررسی کند. در حال حاضر، همه گازها هنگام گرم شدن منبسط می شوند و هنگام سرد شدن منقبض می شوند. فشار باد لاستیک می تواند با تغییر دمای محیط حدود یک psi (پوند بر اینچ مربع) به ازای هر 10 درجه فارنهایت افزایش یا کاهش یابد. بنابراین، توصیه می‌ شود قبل از اینکه گرمای خورشید یا گرمای لاستیک در اثر حرکت طولانی، باعث افزایش فشار باد لاستیک شود، فشار لاستیک ها را در زمان مناسبی معمولا صبح زود چک کنید. اینجاست که صحبت از گاز نیتروژن می شود. گاز نیتروژن باعث افزایش طول عمر لاستیک می شود. همچنین با استفاده از این گاز تغییرات فشار کمتری در لاستیک وجود دارد و هندلینگ حتی با تغییر دما ثابت می ماند. نیتروژن به عنوان جایگزینی برای هوا، برای پر کردن باد لاستیک ارائه می شود.

استفاده از نیتروژن در لاستیک ها

استفاده از نیتروژن در تایرها

نیتروژن در شکل خالص خود، عمدتاً به این دلیل استفاده شده است که رطوبت یا احتراق را پشتیبانی نمی کند. در واقع نیتروژن یک گاز بی اثر و غیر قابل اشتعال است که اساساً چیزی بیش از هوای خشک با حذف اکسیژن نیست. در حالت کلی، هوای محیط دارای حدود 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد گاز متفرقه است. به دلیل خواص بی اثر نیتروژن، اغلب در کاربردهای بسیار تخصصی خدمات لاستیک و یا محیط های سخت استفاده می شود. از کاربردهای خدمات نیتروژن معمولاً در لاستیک هواپیما، در معدن، و استفاده تجاری و سنگین است. همچنین از نیتروژن، در مسابقات اتومبیل  رانی حرفه ای که در آن سرعت های شدید خودرو دخالت دارد استفاده می شود. در این رابطه از نیتروژن خشک برای کمک به کاهش تغییرات فشار لاستیک ها استفاده می‌ شود، جایی که حتی تفاوت‌ های کوچک فشار می‌ تواند بر هندلینگ دوچرخه در محدودیت‌ های شدید عملکرد تأثیر بگذارد. اما وقتی صحبت از دوچرخه‌ سواری به میان می‌آید، تقاضا برای نیتروژن در لاستیک‌ های دوچرخه بسیار ناچیز است.

آیا نیتروژن مناسب است؟

برای کاربردهای معمولی و خدمات روزمره دوچرخه سواری، نیازی به باد کردن لاستیک نیتروژن نیست. با این حال، باد لاستیک نیتروژن به لاستیک آسیب نمی رساند و ممکن است به طور جزئی به کاهش افت باد لاستیک کمک کند. با این وجود، نیتروژن از اتلاف باد لاستیک ناشی از پنچری، شل شدن رابط لاستیک (مهره)، نشت سوپاپ، نشت چرخ و سایر نشت‌ های مکانیکی جلوگیری نمی‌ کند. باز هم، استفاده از نیتروژن به تنهایی جایگزین اهمیت بررسی منظم فشار باد لاستیک نمی شود. اگر فشار باد لاستیک کمتر از فشار مشخص شده در دوچرخه باشد، لاستیک باید دوباره چه با هوا یا نیتروژن با فشار باد مناسب باد شود.

اکثر دوچرخه سواران، لاستیک دوچرخه را با هوای معمولی پر می کنند. فقط تعداد کمی از آنها از گاز نیتروژن استفاده می کنند و از مزایای آن آگاه هستند. هوای معمولی حاوی 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن و 1 درصد باقیمانده از بخار آب و گازهای دیگر تشکیل شده است. نیتروژن به شکل خالص دارای مزایای متعدد دیگری نیز هست. در حالی که لاستیک‌ های پر از نیتروژن کمک زیادی به اصلاح ویژگی‌های دوچرخه می‌ کنند.

نکات زیر مزایای استفاده از نیتروژن نسبت به هوا در لاستیک دوچرخه را به خصوص در لاستیک های دوچرخه نشان می دهد.

مزایا و معایب استفاده از نیتروژن نسبت به هوا در لاستیک دوچرخه

وقتی صحبت از جایگزینی هوا در لاستیک ها با نیتروژن است، شایان ذکر است که هوا در حال حاضر از 78٪ نیتروژن تشکیل شده است. بنابراین، ما واقعاً به دنبال جایگزینی چیزی با نیتروژن با حتی بیشتر هستیم. اگرچه ممکن است تفاوت آن ها کوچک به نظر برسد، اما کافی است تا یه سفر هیجان انگیز را داشته باشید. اما چگونه نیتروژن بهتر از هوا است؟

مزایای استفاده از نیتروژن در لاستیک دوچرخهمزایای استفاده از نیتروژن در لاستیک دوچرخه :

  1. نیتروژن دمای کارکرد لاستیک را کاهش می دهد و رطوبت نیتروژن باعث می شود تا لاستیک خنک‌تر شود. این مسئله هنگامی که دوچرخه با حداکثر ظرفیت بار و سرعت کار می‌کند، یسیار سودمند است.
  2. نیتروژن موجود در لاستیک ها، کیفیت دوچرخه سواری را بهبود می بخشد. این گاز بسیار سبک تر از هوا است و بنابراین، از نظر وزن برای لاستیک ها مفید است. چون مولکول های نیتروژن از مولکول های اکسیژن بزرگتر است، این کار از افت فشار جلوگیری می کند. نیتروژن برعکس هوا باعث خوردگی نمی شود و انبساط گرمایی نیتروژن از هوا کمتر و عملکرد آن بیشتر است.
  3. فرض بر این است که نیتروژن عمر لاستیک را افزایش می دهد و دمای لاستیک را در زمان حرکت و سرعت کاهش می دهد و در نتیجه عمر لاستیک را افزایش می دهد. بسیاری از مردم تمایل دارند تا زمانی که لاستیک تحت فشار قرار نگیرد، با فشار کم لاستیک سوار شوند. این امر باعث کاهش عمر لاستیک می شود زیرا قسمت بیرونی آج سریعتر فرسوده می شود اما نیتروژن نسبت به هوای معمولی برتری دارد. زیرا لاستیک های دارای نیتروژن فشار خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند.
  4. اعتقاد بر این است که نیتروژن، فشار لاستیک ها را ثابت نگه می دارد. فرض بر این است که گاز محدوده فشار پایدارتری را در ارتباط با دمای لاستیک فراهم می کند. با این حال، این فاکتور در مواقع بار سنگیی و شرایط سرعت بالا قابل استفاده است.

  5. لاستیک ها، به دلیل متخلخل بودن در طبیعت مستعد کاهش فشار هستند. به دلیل ساختار شیمیایی، نیتروژن در مقایسه با هوای فشرده به کندی نشت می کند. بنابراین، سرعت افت فشار را کاهش می دهد.
  6. اکسیژن با مواد لاستیک و طوقه واکنش می دهد و باعث اکسیداسیون یا تشکیل زنگ در قطعات فلزی می شود اما نیتروژن، به عنوان یک گاز بی اثر، با مواد لاستیک و طوقه واکنش نمی دهد. هوای معمولی حاوی بخار آب است که روی طوقه ها می نشیند. درنهایت به طوقه های فولادی آسیب می رساند و باعث خوردگی می شود اما گاز نیتروژن خالص و فاقد ذرات آب است. برای بررسی ذرات آب در لاستیک، شیر را با انگشت شست خود فشار دهید و مقداری هوا آزاد کنید. اگر انگشت شست شما خیس شد، ذرات آب در لاستیک وجود دارد.
  7. ایستگاه های پر کردن نیتروژن از ماشین های مدرن و کاملاً کالیبره شده برای پر کردن نیتروژن در لاستیک ها استفاده می کنند. از سوی دیگر، هوای معمولی دسترسی بهتری نسبت به نیتروژن دارد.

  8. با گذشت زمان، هوای معمولی از دیواره لاستیک عبور می کند که منجر به کاهش فشار هوا می شود اما نیتروژن تمایل دارد برای مدت طولانی تری در لاستیک باقی بماند.
  9. اکسیژن همچنین حاوی بخار آب است و بر عملکرد تأثیر می گذارد. با گرم شدن لاستیک ها، فشار افزایش می یابد و مقدار بخار غیرقابل پیش بینی می شود. اما اگر به دنبال عملکرد ثابت هستید، این بدیهی است که اکسیژن نمی تواند گزینه ی مناسبی باشد. گرما روی لاستیک های اتومبیل های مسابقه ای در شرایط مسابقه بسیار زیاد است. هر گونه نوسان کوچک می تواند مشکلاتی را در حمل و نقل لاستیک ایجاد کند یا به لاستیک آسیب برساند.

معایب استفاده از نیتروژن در لاستیک دوچرخه :

  1. در حالت کلی، باد کردن لاستیک با نیتروژن نسبت به اکسیژن بسیار پر هزینه است.
  2. پرکردن لاستیک ها با نیتروژن به نگهداری بیشتری در مقایسه با گاز فشرده دارد.
  3. در دسترس بودن گاز نیتروژن، بزرگترین نقطه ضعف باد کردن لاستیک ها است، زیرا به راحتی در دسترس نیست و معمولاً فقط توسط فروشندگان متخصص لاستیک یافت می شود.
  4. به طور کلی در مورد دوچرخه های مسافرتی چندان سودمند نیست. علاوه بر این 78 درصد هوا دارای نیتروژن است. این فقط در مورد اتومبیل های فرمول، اتومبیل های مسابقه ای با سرعت بالا و موتور سیکلت ها و وسیله نقلیه باربری بالا می تواند گزینه ی سودمندی باشد.

هزینه نیتروژن

در حالی که استفاده از نیتروژن هزینه هنگفتی ندارد، می تواند به دلیل تعدد دفعات استفاده از آن، هزینه آن افزایش یابد، به خصوص اگر پنچرهای معمولی داشته باشید. وقتی لاستیک های دوچرخه خود را باد می کنید، اگر محتوای نیتروژن به اندازه کافی زیاد نباشد، می تواند باعث افزایش فشار در مقایسه با هوا شود. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از دوچرخه سواران دریافته‌ اند که نیتروژنی که استفاده کرده‌ اند کمتر از هوا مؤثر بوده است. همچنین بحث هایی در مورد اینکه آیا نیتروژن لاستیک ها کندتر از هوا تجزیه می شود وجود دارد. اگر اینطور باشد، می تواند به معنای صرفه جویی بالقوه در لاستیک ها باشد و احتمالاً صرفه جویی حداقلی است که برای اکثر مردم ارزش زیادی دارد.

اگر وسوسه می‌ شوید که نیتروژن را برای لاستیک‌های دوچرخه‌ تان امتحان کنید، تنها مزیتی که ممکن است داشته باشد این است که لاستیک‌ هایتان را کمتر پر کنید. با توجه به مدت زمان رفتن و هزینه، منطقی تر است که پمپ خود را بگیرید و هر از چند گاهی خودتان لاستیک را پر کنید. این ایده خوبی است که لاستیک های خود را به طور منظم چک کنید و آنها را پر کنید، مهم نیست که آنها را با چه چیزی باد می کنید.

برای سایر عناصر عملکرد، از آنجایی که شما با سرعت‌ هایی که حتی نزدیک به آنچه برای ایجاد تفاوت لازم است سوار نمی‌ شوید، می‌گوییم هوا را حفظ کنید. تقریباً احتمال هیچ سودی وجود ندارد، و اگر از پیت استاپ فرمول یک استفاده نمی کنید، هر نیتروژنی از گاراژ محلی شما چند دلار هزینه دارد و به اندازه هوا شانس تغییر فشار را خواهد داشت.

در این مقاله به طور کامل، مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک دوچرخه را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم تا حدودی به شما برای داشتن تجربه بهتر دوچرخه سواری، کمک کند.

نیتروژن

هم اکنون شما مشتری گرامی، می توانید جهت مشاهده و خرید انواع لاستیک دوچرخه و هچنین خرید انواع تیوب، به بخش خرید تایر و تیوب از فروشگاه دوچرخونه مراجعه فرمایید. همچنین در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه دوچرخه، می توانید به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.

شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه استفاده از گاز نیتروژن به جای هوای معمولی در لاستیک دوچرخه دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

منبع:

https://continentaltire.com/learn/nitrogen-vs-air-what-right-my-tire

https://ebikepursuits.com/is-filling-bicycle-tires-with-nitrogen-worth-it/

https://bikeadvice.in/pros-cons-nitrogen-gas-tyres/

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *