همواره برای دوچرخه سواران، داشتن لاستیک دوچرخه با تعادل و فشار مناسب بسیار مهم است. برخلاف خودروها، دوچرخه تعادل خود را روی دو چرخ حفظ می کند و در صورت تغییر فشار و تعادل، ممکن است باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری برای سرنشین آن شود. مزیت تنظیم صحیح باد لاستیک این است که هنگام حرکت و عبور از پیچ ها، انعطاف پذیری سطح آج و دیواره لاستیک، باقی میماند و از انعطاف و خم شدن بیش از حد دیواره لاستیک و انعطاف بین سطح آج و بافت زیر آج جلوگیری می شود. در این مقاله به طور کامل، مزایا و معایب استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک دوچرخه را مورد بررسی قرار می دهیم.
با این حال، کمبود فشار باد لاستیک باعث می شود لاستیک دوچرخه هنگام حرکت، بیشتر خم شود و تکان بخورد که باعث افزایش اصطکاک جنبشی میشود. در این حالت، افت قابل توجه دقت فرمان و تعادل دوچرخه هنگام پیچیدن را تجربه می کنید که این تغییر می تواند منجر به تصادف و حتی مرگ شود. لاستیک هایی که فشار باد بالاتر از حالت عادی دارند، نمیتوانند ناهمواری ها را بهخوبی جذب کنند و باعث افت واکنش فرمان و تعادل دوچرخه هنگام پیچیدن می شوند. فشار نامناسب باد لاستیک باعث از بین رفتن استحکام لاستیک شده و واکنش، چسبندگی و هندلینگ دوچرخه را کاهش می دهد.
چرا نیتروژن؟
لاستیک ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که مدت زمان طولانی، خدمات عالی را ارائه می دهند اما باید به درستی از آن ها نگهداری شوند. عنصر کلیدی نگهداری مناسب لاستیک، حفظ فشار باد لاستیک است. توصیه می شود که دوچرخه سوار، فشار باد لاستیک دوچرخه خود را، در فواصل منظم حداقل یک بار در ماه و قبل از هر سفر طولانی یا دو بار در ماه بسته به شرایط بررسی کند. در حال حاضر، همه گازها هنگام گرم شدن منبسط می شوند و هنگام سرد شدن منقبض می شوند.
فشار باد لاستیک می تواند با تغییر دمای محیط حدود یک psi (پوند بر اینچ مربع) به ازای هر ۱۲ درجه سانتی گراد افزایش یا کاهش یابد. بنابراین، توصیه می شود قبل از اینکه گرمای خورشید یا گرمای لاستیک در اثر حرکت طولانی، باعث افزایش فشار باد لاستیک شود، فشار لاستیک ها را در زمان مناسبی معمولا صبح زود چک کنید. اینجاست که صحبت از گاز نیتروژن می شود. گاز نیتروژن باعث افزایش طول عمر لاستیک می شود. همچنین با استفاده از این گاز تغییرات فشار کمتری در لاستیک وجود دارد و هندلینگ حتی با تغییر دما ثابت می ماند. نیتروژن به عنوان جایگزینی برای هوا، برای پر کردن باد لاستیک ارائه می شود.
استفاده از نیتروژن در لاستیک ها
نیتروژن در شکل خالص خود، عمدتاً به این دلیل استفاده شده است که رطوبت یا احتراق را پشتیبانی نمی کند. در واقع نیتروژن یک گاز بی اثر و غیر قابل اشتعال است که اساساً چیزی بیش از هوای خشک با حذف اکسیژن نیست. در حالت کلی، هوای محیط دارای حدود 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد گاز متفرقه است. به دلیل خواص بی اثر نیتروژن، اغلب در کاربردهای بسیار تخصصی خدمات لاستیک و یا محیط های سخت استفاده می شود.
از کاربردهای خدمات نیتروژن معمولاً در لاستیک هواپیما، در معدن، و استفاده تجاری و سنگین است. همچنین از نیتروژن، در مسابقات اتومبیل رانی حرفه ای که در آن سرعت های شدید خودرو دخالت دارد استفاده می شود. در این رابطه از نیتروژن خشک برای کمک به کاهش تغییرات فشار لاستیک ها استفاده می شود، جایی که حتی تفاوت های کوچک فشار می تواند بر هندلینگ دوچرخه در محدودیت های شدید عملکرد تأثیر بگذارد. اما وقتی صحبت از دوچرخه سواری به میان میآید، تقاضا برای نیتروژن در لاستیک های دوچرخه بسیار ناچیز است.
آیا نیتروژن مناسب است؟
استفاده از باد نیتروژن برای دوچرخه معمولی ضروری نیست. هوای معمولی هم کار را راه میاندازد. نیتروژن هم به لاستیک آسیبی نمیزند و ممکن است کمی دیرتر بادش خالی شود، اما نمیتواند از پنچری یا مشکلات دیگر جلوگیری کند. مهمترین کار این است که همیشه فشار باد لاستیکتان را چک کنید، چه با هوا پر شده باشد چه با نیتروژن.
مزایا و معایب استفاده از نیتروژن نسبت به هوا در لاستیک دوچرخه
وقتی صحبت از جایگزینی هوا در لاستیک ها با نیتروژن است، شایان ذکر است که هوا در حال حاضر از 78٪ نیتروژن تشکیل شده است. بنابراین، ما واقعاً به دنبال جایگزینی چیزی با نیتروژن با حتی بیشتر هستیم. اگرچه ممکن است تفاوت آن ها کوچک به نظر برسد، اما کافی است تا یه سفر هیجان انگیز را داشته باشید. اما چگونه نیتروژن بهتر از هوا است؟
مزایای استفاده از نیتروژن در لاستیک دوچرخه :
باد پایدارتر
- اعتقاد بر این است که نیتروژن، فشار لاستیک ها را ثابت نگه می دارد. فرض بر این است که گاز محدوده فشار پایدارتری را در ارتباط با دمای لاستیک فراهم می کند. با این حال، این فاکتور در مواقع بار سنگیی و شرایط سرعت بالا قابل استفاده است.
- لاستیک ها، به دلیل متخلخل بودن در طبیعت مستعد کاهش فشار هستند. به دلیل ساختار شیمیایی، نیتروژن در مقایسه با هوای فشرده به کندی نشت می کند. بنابراین، سرعت افت فشار را کاهش می دهد.
- با گذشت زمان، هوای معمولی از دیواره لاستیک عبور می کند که منجر به کاهش فشار هوا می شود اما نیتروژن تمایل دارد برای مدت طولانی تری در لاستیک باقی بماند.
خنکتر ماندن لاستیک:
- نیتروژن دمای کارکرد لاستیک را کاهش می دهد و رطوبت نیتروژن باعث می شود تا لاستیک خنکتر شود. این مسئله هنگامی که دوچرخه با حداکثر ظرفیت بار و سرعت کار میکند، یسیار سودمند است.
طول عمر بیشتر لاستیک
- نیتروژن موجود در لاستیک ها، کیفیت دوچرخه سواری را بهبود می بخشد. این گاز بسیار سبک تر از هوا است و بنابراین، از نظر وزن برای لاستیک ها مفید است. چون مولکول های نیتروژن از مولکول های اکسیژن بزرگتر است، این کار از افت فشار جلوگیری می کند. نیتروژن برعکس هوا باعث خوردگی نمی شود و انبساط گرمایی نیتروژن از هوا کمتر و عملکرد آن بیشتر است.
- فرض بر این است که نیتروژن عمر لاستیک را افزایش می دهد و دمای لاستیک را در زمان حرکت و سرعت کاهش می دهد و در نتیجه عمر لاستیک را افزایش می دهد. بسیاری از مردم تمایل دارند تا زمانی که لاستیک تحت فشار قرار نگیرد، با فشار کم لاستیک سوار شوند. این امر باعث کاهش عمر لاستیک می شود زیرا قسمت بیرونی آج سریعتر فرسوده می شود اما نیتروژن نسبت به هوای معمولی برتری دارد. زیرا لاستیک های دارای نیتروژن فشار خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند.
- اکسیژن با مواد لاستیک و طوقه واکنش می دهد و باعث اکسیداسیون یا تشکیل زنگ در قطعات فلزی می شود اما نیتروژن، به عنوان یک گاز بی اثر، با مواد لاستیک و طوقه واکنش نمی دهد. هوای معمولی حاوی بخار آب است که روی طوقه ها می نشیند. درنهایت به طوقه های فولادی آسیب می رساند و باعث خوردگی می شود اما گاز نیتروژن خالص و فاقد ذرات آب است. برای بررسی ذرات آب در لاستیک، شیر را با انگشت شست خود فشار دهید و مقداری هوا آزاد کنید. اگر انگشت شست شما خیس شد، ذرات آب در لاستیک وجود دارد.
معایب استفاده از نیتروژن در لاستیک دوچرخه :
- در حالت کلی، باد کردن لاستیک با نیتروژن نسبت به اکسیژن بسیار پر هزینه است.
- پرکردن لاستیک ها با نیتروژن به نگهداری بیشتری در مقایسه با گاز فشرده دارد.
- در دسترس بودن گاز نیتروژن، بزرگترین نقطه ضعف باد کردن لاستیک ها است، زیرا به راحتی در دسترس نیست و معمولاً فقط توسط فروشندگان متخصص لاستیک یافت می شود.
هزینه نیتروژن
در حالی که استفاده از نیتروژن هزینه هنگفتی ندارد، می تواند به دلیل تعدد دفعات استفاده از آن، هزینه آن افزایش یابد، به خصوص اگر پنچری های معمولی داشته باشید. وقتی لاستیک های دوچرخه خود را باد می کنید، اگر محتوای نیتروژن به اندازه کافی زیاد نباشد، می تواند باعث افزایش فشار در مقایسه با هوا شود. گزارشهایی وجود دارد که نشان میدهد بسیاری از دوچرخه سواران دریافته اند که نیتروژنی که استفاده کرده اند کمتر از هوا مؤثر بوده است. همچنین بحث هایی در مورد اینکه آیا نیتروژن لاستیک ها کندتر از هوا تجزیه می شود وجود دارد. اگر اینطور باشد، می تواند به معنای صرفه جویی بالقوه در لاستیک ها باشد و احتمالاً صرفه جویی حداقلی است که برای اکثر مردم ارزش زیادی دارد.
اگر وسوسه می شوید که نیتروژن را برای لاستیکهای دوچرخه تان امتحان کنید، تنها مزیتی که ممکن است داشته باشد این است که لاستیک هایتان را کمتر پر کنید. با توجه به مدت زمان رفتن و هزینه، منطقی تر است که پمپ خود را بگیرید و هر از چند گاهی خودتان لاستیک را پر کنید. این ایده خوبی است که لاستیک های خود را به طور منظم چک کنید و آنها را پر کنید، مهم نیست که آنها را با چه چیزی باد می کنید.
جمع بندی
استفاده از نیتروژن در لاستیک دوچرخه، میتواند به شما کمک کند تا از سواری ایمنتر و لذتبخشتری بهرهمند شوید. نیتروژن باعث میشود لاستیک شما باد خود را بهتر حفظ کند و کمتر داغ شود. اما اگر به دنبال صرفهجویی در هزینه هستید، هوای معمولی هم کارتان را راه میاندازد. مهمترین نکته این است که به طور مرتب فشار باد لاستیک خود را چک کنید و از لاستیک باکیفیت استفاده کنید. با این کار، میتوانید از سواری ایمن و لذتبخشی لذت ببرید.
هم اکنون شما مشتری گرامی، می توانید جهت مشاهده و خرید انواع لاستیک دوچرخه و هچنین خرید انواع تیوب، به بخش خرید تایر و تیوب از فروشگاه دوچرخونه مراجعه فرمایید. همچنین در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه دوچرخه، می توانید به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.
منبع:
https://continentaltire.com/learn/nitrogen-vs-air-what-right-my-tire
https://ebikepursuits.com/is-filling-bicycle-tires-with-nitrogen-worth-it/
سلام ممنون از راهنمایی خوب تان