دوچرخه سواری در روزهای گرم

شکی نیست که اکثر دوچرخه سواران هوای گرم را برای بیرون رفتن و دوچرخه سواری در سرما ترجیح می دهند. دوچرخه سواری در فصل گرما در زیر نور خورشید، بسیار لذت بخش است. زیرا مجبور نیستیم لباس های زیادی بپوشیم و همه چیز به سادگی به نظر می رسد. اما دوچرخه سواری در هوای گرم، به خصوص زمانی که دما بسیار بالا است، مشکلات و چالش های زیادی نیز به همراه دارد، به خصوص اگر به این شرایط عادت نداشته باشیم.

اگر در منطقه ای با دمای متوسط زندگی می کنید و تصمیم دارید در یک مسابقه ای شرکت کنید یا در روزهای تعطیل به بیرون بروید، در مکانی که هوا بسیار گرم است، بدن شما به چنین شرایطی عادت نخواهد کرد. در حالت ایده‌آل، شاید بتوانید چند روزی را با محیط سازگار شوید، اما این همیشه ممکن نیست. این وبلاگ به شما کمک می کند که برای دوچرخه سواری و مبارزه با گرما چه اقدامی انجام دهید تا دوچرخه سواری لذت بخشی را تجربه کنید. سواری در گرما ممکن است بسیار جذاب‌تر از بیرون رفتن در روزهای تلخ زمستانی باشد، اما با مجموعه‌ای از چالش‌ها همراه است که باید بر آن‌ها غلبه کنید. زیرا بدن شما با دمای بالا دست و پنجه نرم می‌کند.

ما در این وبلاگ، ۵ نکته ساده را گردآوری کرده‌ایم که باید رعایت کنید تا به شما کمک کند از برخی مشکلات رایج در هنگام دوچرخه سواری در فصل گرما جلوگیری کنید.

  1. لباس مناسب را انتخاب کنید.
  2. حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  3. از بیرون رفتن در ساعات میانی ظهر خودداری کنید.
  4. هیدراته شدن بدن.
  5. کاهش حرارت و دمای بدن.

قبل از پرداختن به این جزئیات، به طور مختصر توضیح دهیم که عملکرد بدن ما در هنگام دوچرخه سواری در فصل گرما چگونه است؟

یکی از اولین چیزهایی که در گرما اتفاق می‌افتد تعریق بدن است: بدن ما در برابر گرما از خود دفاع می‌کند. هنگامی که گرمای بیش از حد را تشخیص می دهد، شروع به تعریق می کند، مشابه سنسور موتور خودرو است. در انسان نیز، بدن شروع به تعریق می کند تا خنک شود. این “تهویه مطبوع” ما است که به عنوان استاندارد ارائه می شود. عرق در اصل فقط آب است، بنابراین گرما را به خوبی هدایت می کند، به همین دلیل است که ما عرق می کنیم تا گرما را از بدن خود خارج کنیم. برای اینکه این مکانیسم به درستی کار کند، باید لباس مناسب بپوشیم، اجازه دهیم بدنمان عرق کند، و به اصطلاح به درستی هیدراته شود و بدنمان را هر طور که می توانیم خنک کنیم (سایه، هوا، آب).

حالا بیایید به نکات زیر درمورد دوچرخه سواری در فصل گرما بپردازیم:

۱. لباس مناسب را انتخاب کنید.

اگر با لباس نامناسب سوار دوچرخه می شدیم، علاوه بر اینکه آب تبخیر می شد، پوستمان نیز خشک می شد و بدنمان برای تنظیم دمایش همچنان عرق می کرد. از طرفی، مشکل این است که اکثرمان برهنگی را نیز ترجیح نمی دهیم، پیراهن‌ها و شورت‌های دوزی می‌پوشیم که می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بر عملکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع بدن ما داشته باشد.

اگر بدن با لباس دوچرخه سواری به اندازه کافی تنفس نداشته باشد و مانع از دفع عرق شود، رطوبت روی پوست، روی لباس ما جمع می‌شود و در نهایت اثر خنک‌کننده‌ای که قرار است روی بدن داشته باشد را از بین می‌ برد.

لباس مناسب را انتخاب کنید.

مهم است که به دنبال لباسی باشید که از شما در برابر آفتاب و گرما محافظت کند و در عین حال تا حد امکان سبک و راحت باشد. در هوای گرم، یک شورت ژاکتی یا پیشانی ساخته شده از پارچه‌های ضخیم، سنگین و غیر قابل تنفس، عرق را جذب می‌کند، اما آن را به طور موثری از بین نمی‌برد و لباس‌ها را سنگین‌تر و ناراحت‌کننده‌تر می‌کند و توانایی بدن ما برای تنظیم دمای خود را مختل می‌کند.

پیراهن دوچرخه سواری Siroko SRX، برای شرایط آب و هوای گرم عالی هستند. آنها به خوبی در برابر آفتاب از بدن شما محافظت می کنند. آنها عرق را جذب می کنند و به سرعت از بین می رود تا پوست را خشک نگه دارند. در روزهای گرم یا زمانی که یک دوچرخه سوار زیاد عرق می کند، دیدن لک های سفید روی پیراهن ها و شورت ها غیر معمول نیست. اینها بقایای نمکهایی هستند که با عرق بیرون می آیند. هنگامی که عرق تبخیر می شود، نمک ها روی پارچه باقی می مانند. نگران نباشید، طبیعی است، پارچه کار خود را انجام می دهد. فقط با پیروی از دستورالعمل های این پست وبلاگ در مورد نحوه مراقبت صحیح از لباس دوچرخه سواری در فصل گرما، لباس های خود را در اسرع وقت بشویید.

با وجود طیف عظیمی از لباس‌های مخصوص دوچرخه سواری، امروزه در بازار طیف وسیعی از قیمت‌ها موجود است و هیچ بهانه‌ای برای پوشیدن پیراهن آستین بلند وجود ندارد. لباس هایی با جنس سبک وزن با خاصیت فتیله به شما کمک می کند خنک شوید و از تجمع عرق جلوگیری کنید.

لباس دوچرخه سواری

دستکش‌های بدون انگشت نیز ایده بهتری نسبت به بدون دستکش یرای دوچرخه سواری هستند، زیرا کف دست‌ های عرق‌کرده، ممکن است هنگام گرفتن فرمان و گریپ دردناک شوند. جوراب های دوچرخه سواری سبک وزن و عرق گیر نیز از لحاظ قیمت بسیار ارزان و به صرفه هستند که می توانید از هر خرده فروش دوچرخه سواری خریداری می شود. همچنین داشتن یک جفت کفش مناسب نیز ضروری است. از عینک آفتابی با لنزهای ۱۰۰% فیلتر UV استفاده کنید تا از آسیب به چشم‌هایتان جلوگیری کنید و از ورود غبار، حشرات و مگس‌ها در چشمتان محافظت کنید.

لباس مخصوص دوچرخه سواری

شما مشتری گرامی، در صورت نیاز برای مشاهده و تهیه گریپ دوچرخه بخش خرید گریپ دوچرخه و همچنین برای خرید لباس، دستکش، عینک، کفش، کلاه و… می توانید به بخش پوشیدنی از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.

۲- حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

در نکته قبل گفتیم که لباس باید از ما در برابر نور خورشید محافظت کند، اما وقتی هوا به شدت گرم است، قسمت های قابل توجهی از پوست ما در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، یعنی ما به کرم ضد آفتاب نیاز داریم. اما چه نوع ضد آفتابی را انتخاب کنیم؟

  • از کرم های ضد آفتاب غلیظ و چرب خودداری کنید زیرا این کرم ها منافذ پوست را می بندند، تعریق را مسدود می کنند و اجازه نمی دهند بدن به خوبی خنک شود.
  • از لوسیون ها یا اسپری هایی با viscosity کم استفاده کنید. زیرا به راحتی جذب بدن می شوند تا پوست شما نفس بکشد.
  • به دنبال ضد آفتاب هایی باشید که محافظت طولانی مدت را ارائه می دهند. به خصوص اگر به گردش های طولانی مدت بروید.
  • از ضد آفتاب های مقاوم در برابر آب را استفاه کنید. نه تنها به خاطر عرق، بلکه به خاطر آبی که قرار است روی خود بریزید تا گرمای بدن کاهش یابد و موتور خنک شود.

در حالی که برخی از دوچرخه سواران به برنزه شدن خود افتخار می کنند، برخی دیگر آن را خجالت آور می دانند که وقتی تاپ خود را در می آورید انگار هنوز یک تی شرت سفید پوشیده اید. علاوه بر آن، آسیب رساندن به آفتاب سوختگی و خطر ابتلا به سرطان پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش یک مشکل اساسی برای سلامتی هستند. از کرم ضد آفتاب روی قسمت‌هایی از بدن که در معرض تابش آفتاب هستند، استفاده کنید. بازوها، پاها، صورت و به‌ویژه پشت گردن و ناحیه جلویی پاهای شما بالای زانو و ساق پا بیش از سایر قسمت های پا در معرض نور خورشید قرار می گیرد.

۳- از بیرون رفتن در ساعات میانی روز خودداری کنید.

یک راه اساسی که از شما در مقابل پرتوهای خورشید محافظت می کند، این است که از گرم ترین تایم های روز برای سفر دوچرخه سواری خود دوری کنید. در ماه‌های تابستان نور روز زیاد است، بنابراین بیرون رفتن زودهنگام یا در پایان روز می‌تواند به این معنی باشد که شما در هوای گرم سوار می‌شوید، اما بدون خطرات زیادی. اما می دانیم که همیشه این مسئله امکان پذیر نیست که ساعات خاصی را برای دوچرخه سواری تعیین کنیم. اما اگر می توانید سعی کنید صبح زود، قبل از اینکه هوا خیلی گرم شود یا اواخر بعد از ظهر که دمای هوا کاهش می یابد، بیرون بروید. آن زمان‌های روز در واقع مزایای بیشتری نظیر ترافیک کمتر را نیز به همراه دارد. سواری در شب نیز می تواند با مجموعه ای از چراغ های مناسب سرگرم کننده باشد.

برای دوچرخه سواری های صبح زود یا بعد از ظهر، فراموش نکنید که چراغ های دوچرخه، یک جلیقه دوچرخه سواری سبک وزن و همچنین یک جفت عینک آفتابی فتوکرومیک را به همراه داشته باشید. اگر هنگام غروب آفتاب هوا سرد شود، قرار دادن یک ضد باد یا جلیقه سبک وزن در کیف پشتی، می تواند ایده خوبی باشد.

نکات مهم برای دوچرخه سواری در ساعات معینی از شبانه روز

۴- هیدراته شدن بدن

یکی از بزرگترین موانع دوچرخه سواری در هوای گرم، حفظ آب کافی است. در این قسمت اطلاعات بیشتری در مورد هیدراته شدن بدن دوچرخه سواران خواهید یافت. اگر زیاد عرق می کنید و قرار است بیش از ۵-۴ ساعت دوچرخه سواری کنید، برای جبران املاح از دست رفته و رفع تشنگی آب بنوشید. سدیم برای افرادی که زیاد عرق می کنند، بسیار نیاز است. زیرا از دست دادن بیش از حد آن می تواند منجر به گرفتگی عضلات و کاهش عملکرد بدن شود. به خاطر داشته باشید که سدیم، کلسیم و پتاسیم برای انقباض عضلات ضروری هستند.

مشکل دماهای بالا این است که آب موجود در بطری با گذشت زمان خیلی سریع گرم می شود. شما را هیدراته می کند اما شما را خنک نگه نمی دارد و تجربه نوشیدن ناخوشایند است. تکه های یخ را داخل آن قرار دهید تا مایع کمی بیشتر سرد بماند. همچنین می توانید یکی از بیدون ها را در فریزر بگذارید و با آب یخ زده دوچرخه سواری کنید و اجازه دهید در حین رفتن آب شود.

 

۵- کاهش حرارت و دمای بدن.

بدن انسان در دماهای بالا، به ویژه در هنگام تلاش های شدید، بیش از حد معمول گرم می شود، بنابراین ریختن آب سرد روی سر، پاها و بازوها  کاملاً طبیعی است و به شدت آن را توصیه می کنیم. دوچرخه سواران حرفه ای در مسابقات از جوراب های یخی (معمولاً جوراب های پر از یخ) استفاده می کنند. آنها را تقریباً تا آخر به پشت می گذارند. شما هم می توانید همین کار را انجام دهید. می‌توانید در وسایلی که در راه به آن نیاز دارید، پر از یخ کنید و به مسیر ادامه دهید. همچنین می توانید از جوراب، ساق، جوراب شلواری یا حتی کیسه های زیپ نیز استفاده کنید. آنها را با آب پر کنید و در فریزر قرار دهید. وقتی بیرون آمدید، آنها را بیرون بیاورید و به پشت، روی ران خود  یا در یکی از جیب های ژاکت خود قرار دهید. تلفن همراه خود و هر چیز دیگری که ممکن است در اثر آب آسیب ببیند، محافظت کنید.

علاوه بر خنک کردن بدن خود از بیرون، می توانید دما را از درون بدن خود نیز پایین بیاورید. آب سرد مناسب ترین گزینه است اما قهوه یخی، نوشیدنی یخی و هر نوع بستنی یا آب نبات چوبی یخی نیز می تواند گزینه های مناسبی هستند.

خنک نگه داشتن بدن

بسیاری از مشکلات پس از گذراندن ساعات طولانی زیر آفتاب سوزان رخ می دهد. آب بنوشید یا میوه ها و سبزیجات زیادی را مصرف کنید تا بدن دوباره هیدراته شود و قدرت و املاح و مواد معدنی از دست رفته در اثر تعریق را جبران گردد. برای کاهش دمای بدن، دوش آب سرد یا حمام گزینه بسیار مناسبی است. همچنین می توانید در استخر، دریا یا رودخانه شنا کنید. حتی اگر از ضدآفتاب استفاده کرده اید، از مقداری کرم یا لوسیون خنک کننده برای مرطوب کردن و تغذیه پوست استفاده کنید.

در پایان یادآور می شویم که حتی اگر باران نمی بارد و جاده خیس نیست باید توجه بیشتری داشته باشید که آسفالت در دمای بالا خطرناک می شود. اگر ذوب شود، ورود به یک منحنی ممکن است خطرناک باشد. همچنین می‌تواند به لاستیک‌ها بچسبد و باعث شود شن یا سنگ در آنها گیر کند و منجر به پنچری شود.

و وقتی به خانه رسیدید…
هنگام بازگشت به خانه در مصرف مایعات توجه ویژه ای داشته باشید  اما فراموش نکنید که مانند معمول بعد از هر دوچرخه سواری غذا بخورید. تهیه یک نوشیدنی ریکاوری قبل از سوار شدن و قرار دادن آن در یخچال، یک نوشیدنی خنک با طراوت و بدون دردسر را برای شما فراهم می کند. حمام یا دوش آب سرد به شما کمک می کند تا خنک شوید.

شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه انواع دوچرخه به قسمت خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید. همچنین، می توانید در صورتی که تجربه ای در زمینه خرید انواع دوچرخه و قطعات آن و دوچرخه سواری در فصل گرما دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://www.siroko.com/blog/c/cycling-in-hot-weather-7-tips-to-keep-you-cool/

https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/hot-weather-cycling-five-tips-to-help-you-keep-your-cool-180053

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.