مزایای استفاده از گاز نیتروژن در سیستم تعلیق دوچرخه

در این مقاله قصد داریم که اطلاعات مفیدی در مورد نگهداری و استفاده از گاز نیتروژن در سیستم تعلیق دوچرخه ارائه دهیم. به سیستم تعلیق دوچرخه، کمک فنر نیز می گویند. این سیستم به دلیل راحت‌ تر و پایدارتر کردن دوچرخه‌، تجربه ی بهتری را هنگام دوچرخه سواری به وجود می آورند. سیستم تعلیق به صورت گسترده، در انواع مختلف دوچرخه‌ به ویژه دوچرخه ی کوهستان استفاده می شود. این سیستم، از آسیب و ضربه به تنه ی دوچرخه‌، هنگام دوچرخه سواری در جاده‌ های ناهموار سربالایی و کوهستانی جلوگیری می کند. شما دوست عزیز دوچرخونه، پس از مطالعه این مقاله، به درک واضحی از نحوه نگهداری و دلیل استفاده از گاز نیتروژن در سیستم تعلیق دوچرخه، خواهید رسید. همچنین، جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم تعلیق دوچرخه می توانید به مقاله اصول سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان (۱)، از فروشگاه دوچرخونه مراجعه فرمایید.

امروزه، برای پر کردن اجزای سیستم تعلیق یا ساسپنشن (suspension) دوچرخه، از گاز نیتروژن به جای “هوای معمولی” استفاده می شود که در برخی از برندها پیاده سازی شده است. اما سوال بزرگی که اغلب از ما پرسیده می شود این است که دلیل برتری گاز نیتروژن نسبت به هوای معمولی چیست؟ درحالت کلی، چه چیزی باعث می شود که نیتروژن به گاز عالی برای سیستم تعلیق تبدیل شود؟

اما چه چیزی گاز نیتروژن را به چنین گاز عالی برای سیستم تعلیق تبدیل می کند؟

در حالت کلی، هیچ دلیل خاصی برای استفاده آن وجود ندارد. یا به طور دقیق تر، نیتروژن یک گاز “بی اثر” است، به این معنی که یک ماده بدون خاصیت و غیر واکنشی یا است.  بنابراین، چگونه می تواند فایده ای داشته باشد؟

در حالت کلی، نیتروژن در مقایسه با هوای معمولی، مزایای زیادی دارد. هوای معمولی که برای پر کردن دوشاخ، شوک‌ دهنده ها و لاستیک‌ها استفاده می‌کردیم، در حال حاضر ۷۹.۱ درصد نیتروژن دارد. مشکل هوای معمولی و دلیل ضعیف بودن آن این است که حاوی حدود ۲۰ درصد اکسیژن است. همانطور که همه ما می دانیم، اکسیژن برای بقای نسل انسان و تقریبا هر موجود زنده ی دیگری ضروری است. با این حال می تواند برای هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد، مخرب نیز باشد. به عنوان مثال، اکسیداسیون، که به عنوان زنگ زدگی یا خوردگی نیز شناخته می شود، دشمن مطلق آلیاژ، فولاد مانند محفظه IFP شوک دهنده و قوطی هوا، کارتریج هوای دوشاخ است. خوردگی و زنگ زدگی در اجزای سیستم تعلیق، اغلب به دلیل رطوبت ایجاد می شود.

قبل از اینکه در مورد استفاده از گاز نیتروژن در سیستم تعلیق دوچرخه صحبت کنیم، بیایید در مورد اصول نگهداری درست سیستم تعلیق دوچرخه اطلاعاتی را کسب کنیم که باعث عملکرد بیشتر و دوام بهتر و صرفه جویی در هزینه می شود. بطورکلی، برای نگهداری و مراقبت از سیستم تعلیق دوچرخه باید اقداماتی را انجام دهیم که در ادامه این مقاله، نکاتی را به شما یادآوری خواهیم کرد.

این نکات را برای نگهداری از سیستم تعلیق دوچرخه به خاطر بسپارید:

  1. بدون میرایی: شاید فکر می‌کردید که حتی غیرمکانیک‌ ترین دوچرخه سواران هم متوجه این موضوع می‌شوند، اما همیشه اینطور نیست. در واقع اگر کمی احساس می کنید که دوچرخه شما از کنترل خارج شده یا متوجه شده اید که بیش از حد معمول در حین دوچرخه سواری در حال پرش غیر ارادی دوچرخه هستید، ممکن است دلیل آن عملکرد نادرست سیستم تعلیق دوچرخه باشد، نه طرز دوچرخه سواری شما. بطور کامل بررسی کنید که آیا تنظیمات تعلیق و فشرده سازی همچنان همانطور که باید کار می کنند یا خیر. اگر نیاز به تعمیر دارد، آن ها را تعمیر کنید.
  2. نشت روغن: اولین مسئله ای که باید در نظر داشت، این است که روغن از درزگیرها یا تنظیم کننده های اصلی هوا نشت می کند و معمولاً مدت کوتاهی بعد به عدم میرایی تبدیل می شود. از آنجا که روغن کثیفی را جذب می‌کند، بیشتر به چشم می آید و ظاهر نامناسبی به دوچرخه تان می دهد، زیرا ضایعات مشکی نامطلوب در اطراف انتهای سیستم تعلیق جمع می‌ شوند.
  3. تنظیم کننده ها به درستی کار نمی کنند: تنظیم کننده ها ممکن است بخش مهمی به نظر نرسند، اما این نشانه آن است که اتفاقی ناخوشایند در داخل شوک دهنده رخ می دهد. به طور خاص، وقتی تنظیم‌کننده روی برخی از شوک‌ دهنده ها شروع به چرخیدن می‌کند، قطعا زمان آن فرا رسیده است که به آن نگاهی بیندازیم.
  4. نشت هوا: گاهی حتی نشت آهسته هوا نشانه آن است که قسمتی دچار مشکل است. شوک‌ دهنده های هوا می‌توانند برای مدت طولانی بدون از دست دادن فشار ادامه داشته باشند، بنابراین اگر مجبور هستید قبل از هر بار استفاده از دوچرخه، شوک دهنده خود را شارژ کنید تا در مسیر با مشکل تخلیه کامل هوا مواجه نشوید.
  5. صداهای خفه کننده: به عنوان یک قاعده، شوک دهنده دوچرخه شما باید در حین کار تقریباً بی صدا باشد. اگر شروع به ایجاد سر و صدای بیشتر از حد معمول کند، قطعاً ایراد دارد و خوب نیست. صدای خفه کننده در هنگام تراکم و برگشت معمولاً نشانه آن است که مهر و موم جدا کننده روغن میرایی از بار نیتروژن تحت فشار از کار افتاده است. مخلوط کردن روغن با گاز، دستوری برای کنترل میرایی نیست و نیاز به رفع مشکل در اسرع وقت دارد. صدای تق تق حتی جدی تر است زیرا در داخل شوک دهنده چیزی در حال برخورد است که قطعاً نباید همچین مسئله ای باشد. با وجود چنین شرایطی، حتما دوچرخه سواری را متوقف کنید وگرنه آسیب جدی به همراه دارد.

استفاده از گاز نیتروژن در سیستم تعلیق دوچرخه:

در واقع، نیتروژن به صورت یک گاز، نافلز، دو اتمی بی اثر، بی‌رنگ، بی‌مزه و بی‌بو است که ۷۸٪ جو زمین را دربر گرفته و عنصر اصلی در بافت‌های زنده است. به این معنی که یک ماده بدون خاصیت است که واکنش زیادی ندارد. مهم‌ترین کاربرد اقتصادی نیتروژن برای ساخت فلزات ضدزنگ استفاده می‌شود. نیتروژن همچنین به صورت ماده خنک‌کننده کاربرد دارد. با این حال، استفاده از گاز نیتروژن در سیستم تعلیق دوچرخه چه فایده ای دارد؟

در این بخش، دلایل فنی برای استفاده از آن وجود دارد:

  • دلیل ۱: به خوردگی نه بگویید! از آنجایی که نیتروژن یک گاز بی اثر و بدون اکسیژن است، اکسیداسیون یا زنگ زدگی با آن غیرممکن است. بدون حضور اکسیژن، آب یا تراکم نمی تواند باعث زنگ زدگی در داخل دوشاخ یا شوک دهنده دوچرخه شود، بنابراین یک محفظه هوای بدون زنگ زدگی یا اکسیداسیون وجود دارد. از طرفی در صورت از بین رفتن نیتروژٰن، امکان شارژ شدن مجدد آن نیز وجود دارد.
  • دلیل ۲: نیتروژن به اورینگ های لاستیکی، شانس بیشتری برای دوام طولانی با آلودگی کمتر ناشی از بخار آب موجود در «هوای معمولی» دارد. این بخارهای آب در واقع به عنوان یک کاتالیزور عمل می کنند و زنگ زدگی، خوردگی و اکسیداسیون را کاهش می دهند. هنگامی که اورینگ، اکسید یا تجزیه می شوند، به مرور زمان، توانایی انجام کار خود را از دست می دهند. در این صورت می توانند بر عملکرد دوشاخ یا شوک دهنده نیز تأثیر بگذارند و همین باعث خطرات جدی می شود. اساساً گاز نیتروژن، بدون بخار آب است و این مسئله خوبی است!
  • دلیل ۳: بخار آب، گرما را جذب و نگه می دارد. هنگامی که آب از مایع به بخار تبدیل می شود، حجم آب نیز به شدت افزایش می یابد. بنابراین، وقتی شوک دهنده با “هوای معمولی” پر می شود، در مقایسه با زمانی که با نیتروژن پر می شود، گرما تولید می کند. زیرا نیتروژن خشک کننده است.
  • دلیل ۴: نیتروژن حفظ فشار به مراتب بهتری نسبت به هوای معمولی دارد. مضرترین خاصیت اکسیژن در واقع ساختار مولکولی کوچک آن است. یک مولکول اکسیژن، که حدود ۲۰ درصد هوای معمولی را تشکیل می دهد، تقریباً ۱/۴ اندازه یک مولکول نیتروژن است.
  • دلیل ۵: نیتروژن غیر قابل احتراق است، بنابراین، ممکن است به دلیل ایجاد گرمای بیش از حد، دوشاخ یا شوک دهنده آتش بگیرد که می توان با استفاده از نیتروژن از این خطر جلوگیری کرد.

امروزه اکثر دوچرخه‌های میان رده موجود در بازار، به شوک دهنده مجهز هستند. زیرا برای رفع نیازهای دوچرخه‌سواری بسیاری از افراد کافی است. امیدوارم به وسیله این مقاله و به درک واضحی از نحوه نگهداری و دلیل استفاده از گاز نیتروژن در سیستم تعلیق دوچرخه، رسیده باشید. همچنین، از گاز نیتروژن استفاده های متعد دیگری نیز می شود که یکی از آن کاربردها، استفاده از گاز نیتروژن در تنظیم باد لاستیک دوچرخه است. شما مشتری گرامی، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مزایای استفاده از گاز نیتروژن به جای هوای معمولی در لاستیک دوچرخه چیست؟ از فروشگاه دوچرخونه مراجعه فرمایید.

هم اکنون شما مشتری گرامی، در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه دوچرخه، می توانید به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید. شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه خرید انواع سیستم تعلیق و اطلاعاتی در مورد گاز نیتروژن دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

منبع:

https://cyclinic.com.au/blogs/suspension/nitrogen-in-your-suspension

https://off.road.cc/content/feature/5-ways-to-tell-your-shock-needs-a-service-772

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.