راهنمای خرید خودرو دوچرخه

خودرو دوچرخه مجموعه‌ ای از چرخ‌دنده‌ هایی است که در قسمت انتهایی دوچرخه شما قرار گرفته‌اند، روی توپی عقب قرار می‌گیرند و با یک قفل محکم در جای خود ثابت می‌شوند. این مقاله، راهنمای کاملی برای خرید خودرو دوچرخه بوده و هر آنچه را که باید بدانید در اختیار شما قرار می دهد.

خودرو دوچرخه چیست؟

خودرو دوچرخه، مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌هایی است که در قسمت انتهایی دوچرخه شما قرار گرفته‌اند، روی توپی عقب قرار می‌گیرند و با یک قفل محکم در جای خود ثابت می‌شوند. یک خودرو معمولی دوچرخه، می تواند چیزی بین پنج تا 13 چرخ دنده داشته باشد، اگرچه اکثر پیشرانه های دوچرخه مدرن از 9، 10 یا 11 استفاده می کنند. اخیراً خودرو هایی با 12 چرخ دنده یا حتی بیشتر در گروه های رده بالا مانند SRAM AXS، SRAM Eagle و جدیدترین پیشرانه های رکورد و سوپر رکورد کمپاگنولو استفاده می شود.

وظیفه خودرو دوچرخه چیست؟

خودرو ها طیف وسیعی از گزینه های چرخ دنده را برای زنجیر شما فراهم می کنند. محدوده نسبت دنده به شما این امکان را می دهد که سرعت پدال زدن خود را تغییر دهید تا به بازدهی بهینه دست یابید. چرخاندن زنجیر خود بر روی یکی از چرخ دنده های بزرگتر، آنهایی که دندانه های بیشتری دارند، دنده “آسان تری” ایجاد می کند. این امر، گشتاور مورد نیاز برای چرخاندن چرخ عقب را کاهش می دهد که این حالت دوچرخه برای بالا رفتن از تپه ها مناسب است.

چرخاندن زنجیر با پدال زدن بر روی یک چرخ دنده با تعداد دندانه های کمتر، گشتاور را به حداکثر می رساند. این به این معنی است که به پدال زدن کمتر اما سخت تر نیاز است. پدال زدن با تعداد دورهای زیاد، به شما این امکان را می‌دهد که بدون چرخش خودرو در قسمت سراشیبی یا سرعت، به افزایش نیرو از طریق پیشرانه خود ادامه دهید. بنابراین، طیف مناسبی از دنده‌ها روی خودرو دوچرخه به شما امکان می‌دهد تا سطح بهینه گشتاور را در مقابل سرعت پدال انتخاب کنید تا تمام نیروی خود را به مؤثرترین روش به چرخ‌ها منتقل کنید.

چگونه مناسب ترین خودرو را برای دوچرخه خود انتخاب کنیم؟

انتخاب خودرو ها در نگاه اول می تواند بسیار دشوار به نظر برسد. ترکیب های مختلفی از چرخ دنده ها، مطابق با انواع سلیقه ها، زمین ها و رشته های مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، تفاوت قابل توجهی در خودرو دوچرخه های سه گانه در مقایسه با دوچرخه های کوهستانی وجود دارد.

اما نکته اصلی که باید در نظر گرفت این است که گسترش چرخ دنده ها بر روی خودرو است. هرچه اختلاف بیشترین و کمترین تعداد دندانه ها کمتر باشد، پرش بین چرخ دنده ها کمتر است. ازطرفی، تسهیل تعویض دنده نرم تر می باشد. با این حال، داشتن چرخ دنده‌ های نزدیک‌ تر معمولاً اندازه بزرگ‌ترین چرخ دنده روی خودرو را کاهش می‌دهد و نسبت دنده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که ممکن است برای کوهنوردی و زمین‌های سخت مناسب نباشد.

مناسب ترین خودرو برای دوچرخه جاده ای:

مناسب ترین خودرو برای دوچرخه های جاده ای

بزرگترین چرخ دنده در خودرو دوچرخه جاده ای معمولاً کوچکتر از چرخ دنده های دوچرخه های کوهستانی است و جهش های کوچک تری بین دنده ها ایجاد می کند. اکثر خودرو های دوچرخه‌های جاده‌ ای، دارای کوچک‌ترین چرخ‌دنده 11، 12 یا 13 دندانه‌ای هستند. در عین حال، بزرگترین چرخ دنده آن ها بین 21 تا 32 دندانه دارند. اکثریت دوچرخه‌های جاده‌ای با خودرو 12 تا 25 عرضه می‌شوند که برای اکثر زمین‌ های دوچرخه‌سواری در صورت جفت شدن با یک زنجیر یا استاندارد مناسب است.

اگر تپه‌های زیادی سوار می‌شوید یا با تپه‌نوردی مشکل دارید، یک خودرو دوچرخه با بزرگ‌ترین چرخ‌دنده (27 دندانه یا بیشتر) ممکن است مفید باشد که به شما این امکان را می دهد که مدت بیشتری به چرخیدن ادامه دهید.

هنگام انتخاب خودرو برای دوچرخه جاده ای، مطمئن شوید که شانژمان می تواند بزرگترین چرخ دنده را در خود جای دهد. زیرا برای دور زدن تعداد بیشتری از دندان ها، به زنجیره بیشتری نیاز است. اگر از یک شانژمان با محفظه کوچک با یک نوار زنجیر بزرگ استفاده کنید، خطر کشیدگی بیش از حد چرخ دنده را خواهید داشت. همچنین ممکن است ببینید که زنجیر هنگام سوار شدن به چرخ‌دنده‌های کوچک‌تر روی خودرو شل می‌ شود.

برای تپه‌نوردی و زمین‌های کوهستانی، خودرو جاده‌ای مانند خودرو 11-32T SRAM Red 22 XG1190 11 Speed ​​Cassette (A2) یا 11-34T Shimano Ultegra R8000 11 Speed ​​Cassette را توصیه می‌ کنیم.

برای زمین‌های صاف‌تر و آزمایش‌های زمانی، خودرو جاده‌ای مانند خودرو 11-25T SRAM Red 22 XG1190 11 Speed ​​Cassette (A2) یا 11-28T Shimano Ultegra R8000 11 Speed ​​Cassette را توصیه می‌ کنیم.

مناسب ترین خودرو برای دوچرخه کوهستان:

مناسب ترین خودرو برای دوچرخه کوهستان

خودرو دوچرخه کوهستان، به دلیل طیف گسترده‌ای از شیب‌ هایی که در مسیرهای خارج از جاده با آن مواجه می‌شوند، طیف وسیع‌تری از اندازه‌های خودرو را دارند. دوچرخه سواری در یک مسیر جنگلی مسطح و سپس یک صعود فنی شیب دار، نیاز به یک پرش عمده در دنده دارد. برای تطبیق با این موضوع، اندازه‌های چرخ‌دنده در خودرو های دوچرخه کوهستان به شکاف‌های بزرگ‌تری نیاز دارند.

ایجاد خودرو هایی با 11، 12 و اکنون حتی 13 سرعته، پیشرفت قابل توجهی برای دوچرخه های کوهستان است. تعداد بیشتر چرخ دنده ها، به این معنی است که بزرگترین دنده می تواند تعداد زیادی دندانه داشته باشد. این مسئله مقیاس پرش بین هر چرخ دنده را کاهش می دهد. ازطرفی، تکامل به دوچرخه‌سواران کوهستانی اجازه داد تا زنجیرهای سه‌گانه خود را از بین ببرند. در عوض، دوچرخه‌سواران کوهستانی می‌توانند زنجیر چرخ دوتایی یا حتی تکی را اجرا کنند و وزن، بهم ریختگی و تکرار مشکلات مکانیکی را کاهش دهند.

اکنون خودرو دوچرخه کوهستانی 10 سرعته در محدوده‌هایی مانند 11-32، 11-34،11-36 و 11-42 عرضه می‌شوند. پرفروش ترین خودرو دوچرخه کوهستانی 10 سرعته Wiggle، خودرو 10 سرعته Shimano HG81 SLX است.
در همین حال، خودرو های دوچرخه‌های کوهستانی 11 سرعته در محدوده‌های چرخ‌دنده‌ای حتی بزرگ‌تر عرضه می‌شوند و نسبت دنده‌های بیشتری مانند 11-40، 10-42 و حتی 11-46 ارائه می‌دهند. پرفروش ترین خودرو دوچرخه کوهستان 11 سرعته Wiggle، خودرو Shimano Deore XT M8000 (11-46) است. اگر به فکر ارتقاء خودروی دوچرخه خود به یک 12 سرعته هستید، احتمالاً باید توپی عقب دوچرخه خود را تغییر دهید. خودرو های 12 سرعته شیمانو، فقط با بدنه Microspline Freehub خود کار می کنند اما خودرو های 12 سرعته SRAM، با بدنه SC Freehub قابل استفاده هستند.

خرید خودرو دوچرخه و سازگاری بین پیشرانه های مختلف:

در برخی موارد، این امکان وجود دارد که خودرو دوچرخه را با برندی متفاوت از بقیه پیشرانه دوچرخه خود اجرا کنید. خودرو های SRAM و Shimano، در دوچرخه های جاده ای یا کوهستانی، با یکدیگر قابل تعویض هستند زیرا فاصله بین چرخ دنده ها یکسان است. با این حال، خودرو های جاده ای Campagnolo فقط با پیشرانه Campagnolo کار می کنند. شما مشتری گرامی، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوچرخه های جاده ای و کوهستان به مقاله مرتبط زیر از فروشگاه دوچرخونه مراجعه فرمایید:

 

چگونه خودرو را روی دوچرخه نصب کنیم؟

هنگامی که خودرو مناسب برای دوچرخه خود را پیدا کردید، خوشحال باشید. زیرا، فرآیند نصب آن نسبتاً ساده است. شما به یک زنجیر، یک ابزار خاص Shimano یا Campagnolo (به یاد داشته باشید که Shimano و SRAM با یکدیگر سازگار هستند)، یک آچار قابل تنظیم، و شاید چند دستکش نیاز دارید.

بعد از اینکه چرخ عقب خود را جدا کردید، خودرو را با استفاده از chain whip محکم کنید، ابزار جداسازی را وصل کنید و lockring را با استفاده از آچار قابل تنظیم بردارید. خودرو قدیمی را بیرون بیاورید و جایگزین کنید، سپس با استفاده از آچار قفل و chain whip، مجددا lockring را وصل نمایید. شما مشتری گرامی، می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعویض و نصب خودرو دوچرخه به مقاله نحوه تعویض خودرو دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه فرمایید.

در فروشگاه دوچرخونه طیف وسیعی از قطعات دوچرخه وجود دارد، چنانچه قصد تعویض و خرید خودرو دوچرخه را دارید با مراجعه به بخش ” انواع خودروی دوچرخه ” از فروشگاه دوچرخونه محصولات را بررسی و در صورت تمایل ثبت سفارش نمایید. همچنین شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه خرید خودرو دوچرخه دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

 

 

منبع:

https://guides.wiggle.co.uk/cassette-buying-guide

2 دیدگاه

  • با ارز سلام و خسته نباشید
    من ساکن آلمان هستم و می‌خواهم چرخ عقب دوچرخه ام را به صورت کامل عوض کنم در حال حاضر خودرو دوچرخه ام شیمانو مدل CS-HG31 با ۸ عدد چرخ دنده است که کوچکترین ۱۱ دندانه و بزرگترین ۳۰ دندانه دارد.
    آیا می توانم خودرو شیمانو مدل CS-HG200 با ۸ چرخ دنده که کوچکترین ۱۲ دنده و بزرگترین ۳۲ دنده دارد تعویض کنم

    • سلام و وقت بخیر ، بله این دو تا خودرو با هم قابل تعویض هستن ، البته بعد از تعویض نیاز به تنظیم دنده مجدد خواهید داشت که کار ساده ای هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *