سیستم تعلیق دوچرخه

در مقاله قبل با عنوان “اصول سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان (۱)” در مورد ویژگی سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان و انواع آن صحبت کردیم. در این بخش نیز، قصد داریم، سیستم تعلیق عقب دوچرخه و نیز شرایط تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان و راه اندازی آن ها را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.  امیدواریم که به شما کمک کند، بهترین سیستم تعلیق را برای خرید یا ارتقاء دوچرخه خود انتخاب کنید. پس همراه ما باشید.

سیستم تعلیق عقب

سیستم تعلیق عقب، فقط در دوچرخه های کوهستانی با سیستم تعلیق کامل یافت می شود و معمولاً به عنوان شوک عقب یا به اختصار “shock” نامیده می شود. شوک دهنده، به چرخ عقب اجازه می دهد تا ضربه ها را جذب کند و به حفظ تماس لاستیک با زمین کمک می کند، کنترل دوچرخه را افزایش می دهد و باعث کاهش خستگی دوچرخه سوار می شود.

مثلث تنه انتهایی دوچرخه که چرخ عقب را نگه می‌دارد، یک یا چند نقطه محوری دارد تا چرخ را حرکت دهد. شوک دهنده در داخل مثلث تنه دوچرخه قرار دارد که یک سر آن به مثلث اصلی و یک سر آن به مثلث عقب متصل است. امروزه مدل ها و پیکربندی‌ های محوری مختلفی در دسترس هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را در مورد تأثیر آن بر کیفیت دوچرخه سواری دارند. همه آنها به خوبی کار می کنند و تفاوت های قابل توجهی در عملکرد سیستم تعلیق ندارند.

فنر سیم پیچ (wound steel coil): مشابه سیستم تعلیق جلو می باشد. شوک دهنده های فنری هوا، بیشتر در دوچرخه های کراس کانتری و تریل رایج است اما شوک دهنده های فنری سیم پیچ، اغلب در دوچرخه های “freeride” و مسیرهای سراشیبی استفاده می شود. در انواع مختلف دوچرخه های کوهستان، سیستم سیم پیچ در وسط تنه قرار دارند و ممکن است هر کدام از این سبک‌ها را داشته باشند.

تنظیمات: مشابه سیستم تعلیق جلو، گزینه های تنظیم به مدل سیستم تعلیق بستگی دارد. در مدل های قدیمی تر، با رکاب زدن دوچرخه سوار، سیستم تعلیق را فعال  و باعث چرخش مداوم می‌شد که کارایی پدال زدن را کاهش می‌داد. این موضوع تا حد زیادی از طریق پیشرفت های طراحی و تنظیم مناسب برای صعود، فرود یا دوچرخه سواری عمومی برطرف شده است.

راه اندازی پایه تعلیقراه اندازی سیستم تعلیق عقب دوچرخه

مطمئن شوید که سیستم تعلیق دوچرخه، به درستی تنظیم شده است. به خاطر داشته باشید که تمام تنظیماتی که در اینجا توضیح داده شده است.

دستورالعمل های عمومی:

 

Recommended Sag Suspension Travel
۱۵ – ۲۵ درصد ۸۰ – ۱۰۰mm XC race
۲۰ – ۳۰ درصد ۱۰۰ – ۱۶۰mm Trail, کوهستان
۲۵ – ۳۵ درصد ۱۶۰ – ۲۰۰mm Freeride and downhill

اصول تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان

هر وسیله ای، نیاز به نگهداری دوره ای و تعمیر دارد. سیستم تعلیق نیز از این قضیه مستثنی نیست.

نکات:

  • برای جلوگیری یا کاهش خراش روی پایه ها که باعث می شود، درزگیر گرد و غبار در حین سر خوردن از بین برود و کارایی و عمر سیستم تعلیق را کاهش یابد.
  • پایه ها را بعد از هر بار دوچرخه سواری، از اطراف لوله و تا مهر و موم بالای قسمت پایین با یک پارچه نرم و محلول تمیز کننده ملایم تمیز کنید.
  • برای هر گونه تعمیر که می تواند توسط مالک انجام شود، دفترچه راهنمای راهنما را بررسی کنید. توصیه می شود که از یک روغن سبک در اطراف درزگیر گرد و غبار در بالای لغزنده ها استفاده کنید.

تعویض قسمت های سیستم تعلیق بسیار گران و وقت گیر است. با انجام سرویس های دوره ای که توسط افراد متخصص انجام می شود، می توان طول عمر سیستم تعلیق را افزایش داد. اگر به طور منظم سوار دوچرخه می شوید، سیستم تعلیق خود را سالانه یا به طور متداول بعد از ۱۰۰ ساعت استفاده از آن، تعمیر کنید. علاوه بر آن، سرویس منظم عمر تنه دوچرخه شما را نیز افزایش می دهد.

هر زمان که موارد زیر را در دوچرخه خود احساس کردید، یک سرویس تعلیق حرفه ای نیاز دارید:

  • اگر روغن بیش از حد به پایه های اطراف بالای لغزنده نشت می کند.
  • یک واحد فنر هوا که هوا را نگه نمی دارد و تمام مسیر حرکت هوا را از دست می دهد.
  • بازی یا ضربه زدن بین پایه ها و لغزنده های پایین.
  • هرگونه فروپاشی غیر معمول یا مقاومت در برابر عملکرد طبیعی.

هم اکنون شما مشتری گرامی، در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه دوچرخه، می توانید به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید. شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان و مقایسه برند آن ها دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/suspension.html

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.