در مقاله قبل با عنوان “اصول سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان (۱)” در مورد ویژگی سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان و انواع آن صحبت کردیم. در این بخش نیز، قصد داریم، سیستم تعلیق عقب دوچرخه و نیز شرایط تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان و راه اندازی آن ها را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم. امیدواریم که به شما کمک کند، بهترین سیستم تعلیق را برای خرید یا ارتقاء دوچرخه خود انتخاب کنید. پس همراه ما باشید.
سیستم تعلیق عقب
سیستم تعلیق عقب، فقط در دوچرخه های کوهستانی با سیستم تعلیق کامل یافت می شود و معمولاً به عنوان شوک عقب یا به اختصار “shock” نامیده می شود. شوک دهنده، به چرخ عقب اجازه می دهد تا ضربه ها را جذب کند و به حفظ تماس لاستیک با زمین کمک می کند، کنترل دوچرخه را افزایش می دهد و باعث کاهش خستگی دوچرخه سوار می شود. درواقع، فنر که معمولا با هوای تحت فشار پر میشود، از دوچرخهسوار در برابر ضربهها محافظت میکند. این قطعه به دوچرخه اجازه میدهد که بدون عبور دادن نیرو به دوچرخهسوار پاسخگوی ضربهها باشد.
مثلث انتهایی تنه دوچرخه که چرخ عقب را نگه میدارد، یک یا چند نقطه محوری دارد تا چرخ را حرکت دهد. شوک دهنده در داخل مثلث تنه دوچرخه قرار دارد که یک سر آن به مثلث اصلی و یک سر آن به مثلث عقب متصل است. امروزه مدل ها و پیکربندی های محوری مختلفی در دسترس هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را در مورد تأثیر آن بر کیفیت دوچرخه سواری دارند. همه آنها به خوبی کار می کنند و تفاوت های قابل توجهی در عملکرد سیستم تعلیق ندارند.
فنر سیم پیچ (wound steel coil): مشابه سیستم تعلیق جلو می باشد. شوک دهنده های فنری هوا، بیشتر در دوچرخه های کراس کانتری و تریل رایج است اما شوک دهنده های فنری سیم پیچ، اغلب در دوچرخه های “freeride” و مسیرهای سراشیبی استفاده می شود. در انواع مختلف دوچرخه های کوهستان، سیستم سیم پیچ در وسط تنه قرار دارند و ممکن است هر کدام از این سبکها را داشته باشند.
تنظیمات: مشابه سیستم تعلیق جلو، گزینه های تنظیم به مدل سیستم تعلیق بستگی دارد. در مدل های قدیمی تر، با رکاب زدن دوچرخه سوار، سیستم تعلیق را فعال و باعث چرخش مداوم میشد که کارایی پدال زدن را کاهش میداد. این موضوع تا حد زیادی از طریق پیشرفت های طراحی و تنظیم مناسب برای صعود، فرود یا دوچرخه سواری عمومی برطرف شده است.
راه اندازی پایه تعلیق
دوچرخه
مطمئن شوید که سیستم تعلیق دوچرخه، به درستی تنظیم شده است. همچنین توجه داشته باشید که همه تنظیماتی که در اینجا توضیح داده شده است در همه سیستم های تعلیق موجود نیست. تنظیم افت تعلیق عقب Sag به میزان فشرده سازی سیستم تعلیق تنها با وزن سوار بر دوچرخه اشاره دارد. در واقع Sag مقداری است که حرکت سیستم تعلیق را نشان می دهد که با این واقعیت ساده از قرار دادن وزن ما روی دوچرخه فشرده می شود.
در ابتدا باید همان لباس معمولی دوچرخهسواری خود را به همراه کلاه ایمنی و کوله پشتی بپوشید. همچنین تمامی ابزار و حتی بطری آبی را که همیشه به همراه دارید را نیز در کوله و جیبهای خود قرار دهید. تنظیم صحیح SAG به وزن وابسته است، بنابراین تنظیمات کامل روی یک کوله ۵ کیلوگرمی هیچ فایدهای ندارد.
برای بهینهسازی سیستم تعلیق دوچرخه برقی کوهستان به یک پمپ شوک، یک وسیله اندازهگیری مانند خطکش یا نوار، یک ماشین حساب و یک دوست نیاز دارید. لازم به ذکر است که پمپ شوک دستگاهی متفاوت از پمپ لاستیک معمولی است.
برای راهاندازی SAG دوشاخ به منظور یافتن ناحیهای با فضای زیاد باید از یک دیوار یا تکیهگاه استفاده کنید. پس از قرارگیری دوچرخه در جای مناسب درپوش سوپاپ فنر هوا را از روی دوشاخ تعلیق بردارید و در مکانی امن قرار دهید.
از شخص دیگری بخواهید که هنگام سوار شدن شما با کیت کامل دوچرخهسواری دوچرخه را از جلو حمایت کند. اگر به حمایت بیشتری نیاز دارید، این کار را در کنار دیوار انجام دهید. در حالی که یک ترمز را نگه داشتهاید، ۵ تا ۱۰ بار محکم روی دوچرخه بالا و پایین بپرید. لازم به یادآوری است که نباید هر دو ترمز را بگیرید، زیرا این عمل باعث خوانش نادرست میشود. این اقدامات برای آمادهسازی سیستم تعلیق دوچرخه برقی کوهستان صورت میگیرد.
حالت ایستاده طبیعی خود را روی دوچرخه در نظر بگیرید. سپس دوچرخه را برای چند ثانیه در حالت نشستن قرار دهید. در این لحظه از دوست خود بخواهید که حلقه O رینگ لاستیکی روی پایه دو شاخ را به سمت مهر و موم برف پاککن لاستیکی بفشارد. در نهایت با احتیاط و بدون ایجاد مزاحمت برای O رینگ از روی دوچرخه پیاده شوید و میزان فشرده شده سیستم تعلیق ناشی از وزن بدن خود را ثبت کنید.
دستورالعمل های عمومی تنظیم SAG شوک عقب در یک نگاه:
- لباس دوچرخهسواری خود شامل کلاه ایمنی و کولهپشتی همیشگی خود را بپوشید؛
- اگر کمک فنر عقب دارید، آن را در حالت نزولی قرار دهید؛
- موقعیت نشستن معمولی خود را روی دوچرخه در نظر بگیرید. برای حفظ تعادل به دیوار تکیه کنید یا از کمک یک دوست بهرهمند شوید؛
- هنگامی که در وضعیت مناسب قرار داشتید، از دوست خود بخواهید که حلقه O رینگ را به سمت پایین شفت شوک و به طرف مهر و موم بکشد؛
- از دوچرخه پیاده شوید و درصد شوک ناشی از وزن خود را اندازهگیری کنید؛
- اگر SAG کمتر از ۳۰ درصد مسافت باشد، هوا را از فنر بادی خارج سازید. همچنین اگر این میزان بیشتر از ۳۰ درصد است، هوا را به فنر بادی بیفزایید؛
- زمانی که میزان SAG به ۳۰ درصد رسید، تنظیمات را بنویسید.
با انجام این تنظیمات و هنگامی که دوشاخ را تا ۲۰ درصد و شوک عقب را تا ۳۰ درصد بهینه کردید، آماده دوچرخهسواری هستید.
نوع دوچرخه کوهستان | Suspension Travel | Sag پیشنهادی |
XC race | ۸۰ – ۱۰۰mm | ۱۵ – ۲۵% |
Trail, کوهستان | ۱۰۰ – ۱۶۰mm | ۲۰ – ۳۰% |
Freeride and downhill | ۱۶۰ – ۲۰۰mm | ۲۵ – ۳۵% |
اصول تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان
هر چیزی که حرکت می کند نیاز به نگهداری دوره ای دارد و تعلیق می تواند حرکت زیادی انجام دهد و بنابراین از این قاعده مستثنی نیست.
نکات:
- برای جلوگیری یا کاهش خراش روی پایه ها: اگر اینها از سنگ یا ابزار جدا شوند، لبه ناهموار می تواند درزگیر گرد و غبار و بوش ها را در حین لیز خوردن پاره کند و کارایی و عمر تعلیق را کاهش دهد.
- پایه ها را بعد از هر بار دوچرخه سواری، از اطراف لوله و تا مهر و موم بالای قسمت پایین با یک پارچه نرم و محلول تمیز کننده ملایم تمیز کنید.
- برای هر گونه تعمیر که می تواند توسط مالک انجام شود، دفترچه راهنمای راهنما را بررسی کنید. توصیه می شود که از یک روغن سبک در اطراف درزگیر گرد و غبار در بالای لغزنده ها استفاده کنید.
توجه: تکمیل یک جداسازی/بازرسی/بازسازی معمولاً برای دوچرخه سوار کار آسانی نیست، به خصوص که طراحی سیستم تعلیق به طور فزاینده ای پیچیده شده است.
تعویض قسمت های سیستم تعلیق بسیار گران و وقت گیر است. با انجام سرویس های دوره ای که توسط افراد متخصص انجام می شود، می توان طول عمر سیستم تعلیق را افزایش داد. اگر به طور منظم سوار دوچرخه می شوید، سیستم تعلیق خود را سالانه یا به طور متداول بعد از ۱۰۰ ساعت استفاده از آن، تعمیر کنید. علاوه بر آن، سرویس منظم عمر تنه دوچرخه شما را نیز افزایش می دهد.
هر زمان که موارد زیر را در دوچرخه خود احساس کردید، یک سرویس تعلیق حرفه ای نیاز دارید:
- اگر روغن بیش از حد به پایه های اطراف بالای لغزنده نشت می کند.
- یک واحد فنر هوا که هوا را نگه نمی دارد و تمام مسیر حرکت، هوا را از دست می دهد.
- بازی یا ضربه زدن بین پایه ها و لغزنده های پایین.
- هرگونه فروپاشی غیر معمول یا مقاومت در برابر عملکرد طبیعی.
هم اکنون شما مشتری گرامی، در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه دوچرخه، می توانید به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید. شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان و مقایسه برند آن ها دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.
منبع:
https://www.rei.com/learn/expert-advice/suspension.html
بدون دیدگاه