راهنمای جامع دنده دوچرخه کوهستان

در حالی که امروزه دنده های دوچرخه کوهستان طراحی بسیار ساده ای دارند، اما عملکرد مهندسی زیادی پشت آن ها برای به حداکثر رساندن کارایی وجود دارد. این مقاله، یک راهنمای کامل مبتدی در مورد دنده های دوچرخه کوهستان می باشد. از نحوه کار، نحوه استفاده از آنها گرفته تا گزینه های موجود برای تعویض، همه را مورد بررسی قرار خواهیم داد!

پس در ادامه با ما همراه باشید.

دنده های دوچرخه کوهستان چگونه کار می کنند؟

قبل از ادامه دادن، بسیار منطقی است که درک درستی از نحوه عملکرد دنده های دوچرخه کوهستان داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید هنگام ارتقای خودرو یا حتی خرید دوچرخه‌های جدید در آینده تصمیمات آگاهانه بگیرید.

تنظیم دنده دوچرخه کوهستان

دنده های دوچرخه کوهستان

بیایید با بررسی دنده دوچرخه کوهستان شروع کنیم. در قسمت جلویی دنده، از یک تا سه حلقه زنجیر بزرگ خواهید داشت. دوچرخه‌های قدیمی‌ تر احتمالاً سه حلقه زنجیر در جلو دارند، در حالی که دوچرخه‌های مدرن‌ تر و امروزی اغلب یک تا دو حلقه دارند. این حلقه‌ های زنجیر دارای سایز ها و اندازه‌ هایی هستند که با تعداد دندان‌ هایشان مشخص می‌شود. حلقه های بزرگتر دندان های بیشتری دارند. اندازه های رایج دنده ها، ۳۰T یا ۴۲T می باشد اما به این محدود نمی شوند.

در قسمت انتهایی دنده، احتمالاً از هفت تا دوازده دنده خواهید داشت. این گروه بندی دنده های عقب، خودرو دوچرخه کوهستان را تشکیل می دهد. وقتی به مشخصات یک خودرو نگاه می‌ کنید، متوجه می‌شوید که محدوده‌ ای فهرست شده دارد. «۱۱-۴۲T» یا «۱۰-۵۰T» نمونه هایی هستند که این محدوده ها می توانند شبیه باشند.

اولین عدد کوچکتر، به تعداد دندانه هاخودرو اشاره دارد. در حالی که عدد بزرگتر به تعداد دندان های روی بزرگترین دندانه در گروه بندی اشاره دارد. هر دنده میانی، تعداد قابل توجهی دندان‌ خواهد داشت که در این محدوده قرار می‌گیرند.
تعداد دنده‌ های دوچرخه شما، با ضرب کردن تعداد حلقه‌های زنجیر جلو در تعداد چرخ دنده‌های خودرو عقب دوچرخه بدست می آید. بنابراین، دوچرخه ای با دو حلقه زنجیر جلو و ۱۰ چرخ دنده در خودذرو عقب آن، در مجموع ۲۰ دنده خواهد داشت.

نحوه کار دنده های دوچرخه کوهستان

اکنون که دنده‌ های دوچرخه را بررسی کردیم و با ویزگی های آن ها آشنا شدیم، بیایید نحوه کارکرد آن‌ها با هم را بررسی کنیم!

هنگامی که پاهای شما روی پدال ها قرار می گیرد، این باعث می شود بازوهای طبق قامه بچرخند. از آنجایی که طبق قامه به حلقه زنجیر متصل است، درنهایت باعث چرخش زنجیر می شود. همانطور که حلقه زنجیر می چرخد، ​​باعث چرخش دنده عقب نیز می شود. وقتی دنده عقب می چرخد ​​چرخ عقب نیز می چرخد ​​و دوچرخه حرکت می کند. توجه کنید که بدون زنجیر، پدال های شما آزادانه می چرخند و دوچرخه حرکت نمی کند.

کلید سختی پدال زدن به نسبت دنده خلاصه می شود. برای سادگی تعداد دندان‌های حلقه زنجیر جلو در مقایسه با دندان‌های چرخ دنده عقب در نظر بگیرید. اگر هر دو حلقه ۲۰ دندان داشتند، این نسبت یک به یک بین این دو خواهد بود. این بدان معناست که برای هر چرخش حلقه زنجیر جلو، دنده عقب دقیقاً یک دور کامل می‌چرخد.

زمانی که شروع به تغییر این نسبت می کنید، همه چیز جالب می شود. فرض کنید از ۴۰ دندان در جلو و ۲۰ دندان در عقب استفاده می کنید. این نسبت دو به یک (۲:۱) است. به این معنی که برای هر چرخش کامل حلقه زنجیر جلو، دنده عقب دو چرخش کامل انجام می شود. با این حال، بیایید نگاهی به این که هنگام تعویض دنده چه اتفاقی می افتد، بیندازیم. برای ۲۰ دندان جلو و ۴۰ دندان در عقب، نسبت معکوس شده و اکنون یک به دو می شود (۱:۲). این بدان معناست که اکنون دو چرخش کامل زنجیر جلو برای چرخاندن چرخ عقب لازم است.

ضریب دنده

نسبت دنده مهم است. زیرا آنها به عنوان یک افزایش نیرو در دوچرخه عمل می کنند. فرض کنیم یک دوچرخه کوهستانی داریم که تنها یک دنده دارد، یعنی یک دنده در جلو و عقب. امکان دارد با سوار شدن این دوچرخه بر روی زمین صاف احساس خوبی داشته باشید اما بالا رفتن از تپه با هر اندازه ای، ممکن است برای شما بسیار سخت باشد!

از آنجایی که رکاب زدن در سربالایی با یک دنده بسیار مشکل است، شما نمی توانید پدال ها را خیلی سریع بچرخانید. سرعت بسیار کم یا دور در دقیقه (RPM)، می تواند تعادل را در سربالایی های شیب دار بسیار مشکل دار کند. بنابراین حتی اگر قدرت پاهای شما را از بین نبرد، ممکن است تعادل شما بهم بریزد. در مسیرهای سراشیبی، متوجه می‌شوید که  نمی‌توانید آنقدر سریع رکاب بزنید تا دوچرخه را بیشتر شتاب دهید. این مسئله با عنوان “spinning out” شناخته می شود. البته این موضوع فقط در تک سرعت ها وجود دارد.

همه این سناریوها برای یک دوچرخه سواری آرام مشکلی ندارند اما درمورد دوچرخه های کوهستان قضیه فرق می کند. دوچرخه های کوهستان باید مدیریت زیادی شود. شما زمان زیادی را در زمین های مختلف سپری خواهید کرد. از زمین های صاف گرفته تا صعودها و فرودهای شیب دار، همه آن ها به دنده متفاوتی برای عملکرد بهینه نیاز دارند.

بیشتر دوچرخه‌سواران به طور میانگین حدود ۸۰ دور در دقیقه پدال می‌زنند. بنابراین به جای اینکه تلاش خود را بیشتر کنید، باید دنده خود را تغییر دهید! این به شما این امکان را می‌دهد که آهنگ ثابتی برای سرعت داشته باشید و برای صعود بیش از حد تلاش نکنید. البته این یک ایده کلی است. حتی با وجود مزایای دنده نیز، هنوز یک عنصر لازم از تناسب اندام و تکنیک برای بالا و پایین رفتن از شیب وجود دارد.

نسبت دنده در دوچرخه

دوچرخه با دنده کم را به عنوان ابزار ساده در نظر بگیرید. درست مانند رانندگی با یک ماشین گیربکس دستی. این دنده ای است که در زمانی که سرعت شما کمتر است از آن استفاده می کنید. کمترین مقاومت را در برابر چرخاندن پدال ها ایجاد می کند و برای کوهنوردی عالی است.
از آنجایی که می خواهید بتوانید شتاب رکاب زدن خود را حفظ کنید و در چرخاندن پدال ها که به طور فزاینده ای سخت می شود گیر نکنید، باید دنده ها را پایین بیاورید.
“پایین ترین” دنده ترکیبی از کوچکترین حلقه زنجیر جلو و بزرگترین چرخ دنده عقب شما است. از آنجایی که زنجیر جلو برای هر چرخش کامل عقب چندین بار می‌چرخد، ادامه دادن پدال زدن به بالای تپه را آسان‌ تر می کند!

دلیل اینکه دوچرخه سواران با دنده های “پایین” اذیت می شوند این است که از بزرگترین چرخ دنده عقب استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که نسبت چرخ دنده جلو به عقب مهم است. دوچرخه با دنده های بالا معادل با یک چرخ دنده سخت هستند. آنها زمانی استفاده می شوند که دوچرخه با بیشترین سرعت حرکت کند. اگر می‌خواهید سرعت را در یک مسیر مسطح یا سراشیبی افزایش دهید، به دنده‌ های بالاتر تغییر می‌دهید.

جای تعجب نیست که بالاترین دنده، دقیقا برعکس پایین ترین دنده دوچرخه خواهد بود. این ترکیبی از بزرگترین حلقه زنجیر جلو و کوچکترین دنده عقب است. در این حالت، هر چرخش کامل زنجیر جلو باعث چرخش های متعدد چرخ و دنده عقب می شود. این به شما امکان می دهد با هر حرکت پدال، سریع تر حرکت کنید.

اکنون که در مورد دنده دوچرخه کوهستان و ویژگی های آن صحبت کردیم و مشخص کردیم که برای چه مواردی استفاده می‌شوند، در این بخش نیز ماهیت عملی نحوه تغییر دنده دوچرخه و نکات مهم و رایج برای تنظیمات دنده دوچرخه را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

برای توضیح کامل نحوه عملکرد تعویض دنده، ابتدا بیایید تمام اجزای تشکیل دهنده پیشرانه دوچرخه را بررسی کنیم. آن قطعات عبارتند از:

  1. زنجیر
  2. طبق قامه
  3. خودرو عقب دوچرخه
  4. دنده عقب
  5. دسته دنده
  6. دنده جلو

امروزه هر دوچرخه کوهستانی، دارای اجزای ۱ تا ۵ خواهد بود، فقط برخی از دوچرخه‌ ها هستند که یک دنده جلو دارند. در حالت کلی، وظیفه دنده در دوچرخه این است که زنجیر را از یک چرخ دنده به چرخ دنده بعدی منتقل می کند. از آنجایی که بسیاری از دوچرخه های کوهستان، تنها دارای یک زنجیر در جلو هستند، به همین دلیل با دنده جلویی عرضه نمی شوند. هر دوچرخه کوهستانی دارای چندین دنده در خودرو عقب دوچرخه خواهد بود، مگر اینکه از یک دوچرخه تک سرعته استفاده کنید. همانطور که از نام آن پیداست، یک دنده عقب، وظیفه فشرده کردن زنجیر بین دنده های خودرو عقب را بر عهده دارد.

سپس دنده ها توسط کابل به دسته دنده متصل می شوند. در این صورت، هنگامی که دسته دنده را فشار می دهید، باعث می شود که زنجیر به داخل یا خارج چرخ دنده از روی نوار خودرو حرکت کند. از آنجایی که دنده به عنوان راهنمای زنجیر عمل می کند، زنجیر را به چرخ دنده جدید هدایت می کند. هنگامی که زنجیر روی دندان های چرخ دنده جدید قرار می گیرد، یک چرخش کامل صورت می گیرد و تعویض دنده بطور کامل انجام می شود.

نحوه تعویض دنده دوچرخه کوهستان

در حالی که ماهیت عملی تعویض دنده ممکن است به سادگی تغییر دنده به نظر برسد اما چند تکنیک مرتبط با تعویض دنده وجود دارد که رعایت آنها بسیار مهم است. این موارد، با اطمینان از افتادن زنجیر کمتر و کاهش سایش و پارگی پیشرانه کمک می کنند.

تعویض دنده اصلی

هنگامی شرایط رکاب زدن دوچرخه و حرکت آن، خیلی برایتان سخت یا آسان می شود، زمان تعویض دنده فرا رسیده است! تعویض دنده قبل از صعودهای سخت توصیه می شود.

  • در حالی که هنوز رکاب می زنید، کمی حرکت خود را کاهش دهید.
  • برای تعویض دنده، از طریق دسته دنده اقدام کنید.
  • در این حین، همزمان با تعویض دنده، رکاب زدن را ادامه دهید تا کامل شود. هنگامی که زنجیر در حال جابه جایی به دنده جدید است، رکاب زدن را متوقف نکنید یا به شدت فشار نیاورید.
  • ممکن است زمانی که زنجیر در حال انتقال به دنده نزدیک است، کمی صدا بدهند که پس از تکمیل فرایند تعویض دنده ثابت می شوند.
نکات مهم و رایج برای تنظیمات دنده دوچرخه:
  • دسته دنده چپ، حلقه های زنجیر جلوی شما را کنترل می کند. از آن برای پرش های بزرگتر دنده استفاده کنید.
  • دسته دنده سمت راست، خودرو عقب شما را کنترل می کند. از آن برای پرش های کوچک دنده استفاده کنید.
  • در دسته دنده سمت راست، اهرم نزدیک به انگشت شست را به سمت داخل فشار داده می شود تا به یک دنده پایین تر تغییر کند. اهرم دوم نزدیکتر به انگشت اشاره را به سمت داخل فشار دهید تا به دنده بالاتری تعویض شود.
چند نکته اضافی در مورد روش صحیح تعویض دنده
  • توچه کنید که قبل از وارد شدن به پیچ های تند، دنده های دوچرخه را پایین بیاورید تا بتوانید به راحتی از آنها شتاب بگیرید. در مورد صعودهای بزرگ هم همینطور. تمام تلاش خود را بکنید تا قبل از هرگونه آسب احتمالی، از دنده صحیح استفاده کنید!
  • از دنده عقب برای پرش های کوچک در دنده ها و از دنده جلو برای پرش های بزرگتر استفاده کنید.
  • از تعویض همزمان دنده های جلو و عقب خودداری کنید. می توانید یکی و سپس دیگری را جابجا کنید، اما از جابجایی آنها با هم خودداری کنید. اگر یک حلقه زنجیر در جلوی دوچرخه دارید، این موضوع نگران کننده نخواهد بود.
  • یک بار دیگر فقط در رابطه با دوچرخه هایی با چندین حلقه زنجیر جلو دارند، سعی کنید از زنجیره زدن متقاطع خودداری کنید. زنجیره متقاطع زمانی اتفاق می‌افتد که با استفاده از بزرگ‌ترین چرخ‌ دنده‌ های جلو و عقب، بزرگترین زاویه زنجیره را ایجاد کنید. این فشار زیادی را روی زنجیره وارد می کند و می تواند منجر به افتادن زنجیره شود. در عوض، از ترکیب دنده‌ های میانی استفاده کنید تا نسبت دنده یکسانی داشته باشید.

آیا هنگام رکاب زدن دنده ها را تعویض می کنید؟

شما در واقع باید رکاب بزنید تا تنش زنجیر را حفظ کنید و کمک کنید که زنجیر روی چرخ دنده جدید قرار بگیرد. اشتباهی که اکثر مردم مرتکب می شوند این است که سعی می کنند دنده ها را عوض کنند. در حالی که دوچرخه ثابت است و یا به شدت در سربالایی به آن فشار می آورند. تلاش برای اعمال حداکثر نیرو به پدال ها درحالی که زنجیر در حال انتقال به یک دنده جدید است، فقط باعث در رفتن زنجیر می شود!

هنگامی که زنجیر با موفقیت به دنده نزدیک منتقل شد، می توانید رکاب زدن سخت را از سر بگیرید. اگر در حین تعویض دنده صدای تق تق و کوبیدن پیشرانه، شنیده شد، احتمالاً نشانه آن است که نیروی زیادی برای تعویض دنده اعمال می کنید. اگر این نوع صداها را در هر دسته دنده شنیده شد، این نشانه خوبی است که پیشرانه شما نیاز به تنظیم دارد. تمیز نگه داشتن پیشرانه، روغن کاری شده و تنظیم مناسب، برای عملکرد بهینه و به حداقل رساندن سایش بسیار مناسب است.

نکات مهم و رایج برای تنظیمات دنده دوچرخه

متداول ترین تنظیمات چرخ دنده برای دوچرخه های کوهستان، شامل یک یا دو حلقه زنجیر جلو است. دوچرخه‌ هایی با زنجیر های تکی در جلو به‌عنوان «۱x» یا «one-by» شناخته می‌ شوند. در حالی که دوچرخه‌ هایی نیز وجود دارند که دو حلقه زنجیر در جلو به اختصار «۲x» هستند. دوچرخه‌های کوهستانی قدیمی اغلب با سه حلقه زنجیر جلو عرضه می‌ شدند، با این حال، این دوچرخه تا حد زیادی برای راه‌ اندازی‌ های یک و دو طرفه از محبوبیت خارج شده است. نه اینکه سه حلقه زنجیر ایرادی دارد، فقط این که معمولاً برای دوچرخه سواری در کوهستان، زیاده روی است.

گزینه های رایج چرخ دنده:

  • ۱×۱۰، ۱×۱۱، ۱×۱۲
  • ۲×۱۰
  • ۳×۱۰

دوچرخه سواران کوهستان، معمولاً برای تطبیق با شرایط محیطی، به پرش های دنده بزرگتر نیاز دارند و نیازی به پرش های کوچکتر متوسط ندارند. این پرش‌ های کوچک‌، واقعاً در دوچرخه سواری مفید هستند.

انداختن یک یا دو حلقه زنجیر با استفاده از ۱x، می تواند به کاهش وزن کلی دوچرخه کمک کند. انتخاب بین راه اندازی یک یا دو توسط تا حد زیادی یک موضوع اولویت است. در حالی که وان بای ها سبک تر هستند. زیرا حلقه زنجیر و چرخ دنده جلو را از دست می دهند، نیاز به پرش های بزرگتر بین دنده ها دارند. این بدان معناست که یک دوچرخه سوار گزینه های کمتری برای یافتن آهنگ کامل خود دارد. آنها همچنین ممکن است در شرایط خاص کمی سخت‌ تر کار کنند تا از طریق یک صعود با یک دنده غیر بهینه قدرت بگیرند. با این حال، برای دوچرخه سواران قوی تر، ممکن است مشکلی نداشته باشد.

یکی دیگر از مزایای راه اندازی آن، سادگی است. فقط باید نگران کار کردن دنده باشید! این می تواند برای دوچرخه سواران جدید مفید باشد. همچنین، به لطف قطعات متحرک کمتر، اجزای کمتری خواهید داشت که ممکن است از کار بیفتند یا باعث مشکل تعمیر و نگهداری شوند.

نگهداری از چرخ دنده های دوچرخه کوهستان:

تمیز نگه داشتن چرخ دنده های دوچرخه، برای عملکرد آنها بسیار مهم است. پیشرانه، کثیف ترین و آلوده ترین قسمت دوچرخه است! اجازه دهید برای مدت طولانی این ضایعات جمع شود و در اینصورت، متوجه خواهید شد که دنده های شما به همان اندازه هموار و روان نیستند و احتمالاً بیشتر اوقات باعث در رفتن زنجیر شوند. آب گرم و صابون و برس همیشه وسیله های مناسبی برای تمیزکاری هستند. با این حال، در بسیاری از موارد، برای پاک کردن کثیفی از حلقه زنجیر جلویی و خودرو عقب، نیاز به افزودن چربی‌ گیر دارید. حتی ابزارهای خاصی برای کمک به قرار گرفتن بین هر یک از چرخ دنده ها نیز وجود دارد.

تراز دنده

بین تصادفات، حمل و نقل و استفاده عمومی، خارج شدن طبق عوض کن عقب یا جلو ممکن است امری عادی باشد. از آنجایی که دنده‌ ها، مکانیزم اصلی کنترل چرخ دنده‌ ای هستند که زنجیر روی آن قرار دارد، مهم است که به درستی تراز شوند. یکی از نشانه های قطعی تراز نادرست دنده، تعویض دنده ها و صدای بلند پیشرانه است. بنابراین، هنگامی که به درستی تراز شده باشد شبیه یک سوت ساکت است!

تعویض زنجیر

در کنار تمیز نگه داشتن چرخ دنده ها، کلید دیگر برای حفظ عملکرد خوب آنها، تعویض زنجیر دوچرخه خواهد بود. اجزاي داخلي زنجير، شروع به فرسوده شدن نموده و حالتی از كشيدگي را ايجاد مي‌كنند. که گاهی به آن “کشش زنجیره ای” نیز می گویند. اینکه چقدر یک زنجیر فرسوده شده است را می توان با استفاده از ابزار بررسی زنجیر تأیید کرد. در حالی که دنده عقب کمک می کند تا مقداری کشش حفظ شود، یک زنجیر شل به مرور زمان باعث سایش بیش از حد دنده ها می شود. به طور معمول، قبل از اینکه خود چرخ دنده ها فرسوده شوند، ممکن است در این فاصله ۲ الی ۳ زنجیر تعویض کنید. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با نحوه نظافت و نگهداری زنجیر دوچرخه، به مقاله نظافت و نگهداری زنجیر دوچرخه از وبلاگ دوچرخونه را مطالعه فرمایید.

شما مشتری همیشگی و وفادار دوچرخونه، درصورت نیاز برای مشاهده و تهیه انواع سیستم دنده دوچرخه به بخش خرید سیستم دنده از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید. همچنین، می توانید در صورت نیاز برای مشاهده و تهیه انواع دوچرخه به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دسترسی راحت تر، می توانید به مقاله های مرتبط زیر در فروشگاه دوچرخونه، مراجعه فرمایید.

مقالات پیشنهادی و مکمل:

شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه نکات مهم و رایج برای تنظیمات دنده دوچرخه دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

منبع:

https://mountaintreads.com/guide-to-mountain-bike-gears/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.