انتخاب درست محور چرخ، یکی از تصمیمات مهم در هنگام خرید یا ارتقای دوچرخه است. دو سیستم اصلی برای اتصال چرخ به قاب دوچرخه وجود دارد: سیستم ضامن (Quick Release) و سیستم محور Thru. هر یک از این سیستمها مزایا و معایبی دارند که انتخاب بهترین گزینه را برای دوچرخهسواران پیچیده میکند. در این مقاله، به بررسی دقیق مزایا و معایب سیستمهای ضامن و محور Thru میپردازیم. با درک تفاوتهای این دو سیستم، میتوانید انتخاب آگاهانهای داشته باشید و سیستمی را انتخاب کنید که بیشترین تطابق را با سبک سواری و نیازهای شما دارد.
در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
- سیستم ضامن و محور Thru چیست و چگونه کار میکنند؟
- مزایای اصلی هر یک از این سیستمها کدامند؟
- معایب هر یک از این سیستمها کدامند؟
- چه عواملی در انتخاب بین این دو سیستم موثر هستند؟
با مطالعه این مقاله، میتوانید اطلاعات جامعی در مورد سیستمهای اتصال چرخ به دست آورید و بهترین تصمیم را برای دوچرخه خود بگیرید.
محور Thru چیست؟
محورها، قسمتی از سیستم اتصال چرخ هستند. آنها توپی ها را بین خروجی ها در تنه و دوشاخ محکم می کنند. محور Thru، یک پین ضخیم و محکم است که از یک طرف آن رزوه می شود. از کنار چرخ وارد می شود و پس از عبور از یک خروجی و توپی، در انتهای قسمت خروجی دور پیچ می شود. به این ترتیب، چرخ ها، اساساً به تنه و دو شاخ پیچ می شوند. محورهای Thru، با یک اهرم بادامک (cam lever) یا پیچ شش گوش (hex bolt) در انتهای آن محکم می شود و محور را منقبض می کند تا شل نشود. بنابراین، محور باید به طور کامل برداشته شود تا بتوان چرخ را از دوچرخه خارج کرد. محورهای جلو 15 میلی متر و عقب 12 میلی متر قطر دارند. طول های مختلفی برای تناسب با فاصله توپی در دسترس است.
ضامن چیست؟
ضامن ها، سیستم استاندارد اتصال چرخ هستند که در اکثر دوچرخه ها استفاده می شود. آنها به شما این امکان را می دهند که چرخ ها را به سرعت و بدون هیچ ابزاری جدا و تعویض کنید. حتی نیازی به برداشتن محور از توپی ندارید. یک ضامن (Quick release)، از یک میله ی فلزی نازک تشکیل شده است که از میان توپی ها عبور می کند. میله توسط یک مهره در یک طرف و یک اهرم بادامک سریع در سمت دیگر ثابت می شود. دو فنر کوچک در دو طرف توپی قرار دارد. دریچه های روی تنه و دوشاخ ضامن، دارای شیارهای U شکل هستند. چرخ با عبور میله در قسمت های U شکل و کمی سفت کردن مهره و بستن اهرم ضامن به دوچرخه محکم می شود.
مکانیزم بادامک محور را درحالت تنش نگه می دارد و چرخ را با اصطکاک، در جای خود نگه می دارد. هنگامی که چرخ را خارج می کنید، محور ضامن در توپی باقی می ماند. بیشتر محورهای ضامن، 5 میلی متر یا 9 میلی متر قطر دارند. طول های مختلف متناسب با فاصله توپی مختلف در دسترس است.
مزایای محورهای Thru
محورهای Thru ایمن تر هستند
ایمنی این نوع محورها، احتمالاً بزرگترین مزیت برای دوچرخه سواران عادی است. این نوع محورها، ایمنی را افزایش می دهند تا چرخ جلو در حین حرکت به چرخ های پشت برخورد نکند. خروجی کاملاً محور را احاطه می کند. محور های عبوری نیز به داخل خروجی پیچ میشوند و اتصال بسیار ایمن تری ایجاد میکنند. این طراحی از خروج ترمزهای دیسکی از محور تحت نیروی ترمز شدید، جلوگیری می کند. از طرفی باعث می شوند که دو شاخ قوی تر شده و احتمال خرابی آن کمتر شود. بعید است که خود محورها بشکنند. زیرا ضخیم و قوی هستند. همه این ویژگی ها، ایمنی را بهبود می بخشد.
کاهش ساییدگی روتور ترمز و بهبود نیروی ترمز
هنگامی که به سختی پدال می زنید، دوشاخ می تواند خم شود. گاهی اوقات آنقدر خم می شود که لنت ترمز دیسکی روی روتور ساییده می شود. زیرا لنت های ترمز دیسکی تنها چند میلی متر از روتور فاصله دارند. سایش روتور ترمز، باعث ایجاد کشش می شود و درنهایت، سرعت و کارایی شما را کاهش می دهد. همچنین صدای سایشی که ایجاد می کند، بسیار آزاردهنده است. محورها، با کاهش خمش دوشاخ این مشکل را برطرف می کنند. آنها یک اتصال سفت و سخت بین توپی و پایه های دو شاخ ایجاد می کنند و کل قسمت جلویی را از نظر ساختاری قوی تر می کنند. به عنوان یک مزیت اضافی، عملکرد ترمز به طور جزئی بهبود می یابد. زیرا روتور ترمز در کالیپر(کولیس) بهتر تراز می شود.
محورهای Thru تحت فشار شدید خم نمیشوند یا نمیشکنند
برخی از رشته های دوچرخه سواری، فشار زیادی به این محورها وارد میکنند. این مسئله، در مورد دوچرخه سواری کوهستانی freeride و downhill کوهستان رایج است. محورهایی با ضخامت کم، می توانند در هنگام فرود سخت پس از پرش یا سقوط خم شوند یا بشکنند. این مشکل به ویژه در دوچرخه های دارای دوشاخ تعلیق رایج است. در اثر فشار، محور ها خم می شوند و یا می شکنند. درنهایت، یک محور خم شده می تواند یک توپی را خراب کند. اگر محور بشکند، امکان دارد چرخ جدا شود. محور های Thru که 3-4 برابر ضخیم تر هستند، استحکام کششی بسیار بیشتری دارند و تحت فشار نمی شکنند. مواد اضافی استحکام محور را تا حد زیادی افزایش می دهد، ایمنی، تعادل و ترمز را بهبود می بخشد.
محورهای Thru از بیرون راندن ترمزهای دیسکی از چرخها جلوگیری میکنند
هنگامی که ترمزهای دیسکی در اوایل دهه 2000 در دوچرخه کوهستانی مورد استفاده گسترده قرار گرفت، یک مشکل ایمنی در ضامن آشکار شد. دوچرخه سواران متوجه شدند که نیروی ترمز شدید ایجاد شده توسط ترمزهای دیسکی می تواند یک ضامن را از یک خروجی U شکل خارج کند. این پدیده به این دلیل رخ می دهد که نیروی ترمز ایجاد شده توسط ترمزهای دیسکی، چرخ را به سمت پایین و جلو می راند. به این معنی است که هر بار که شما ترمز می کنید، چرخ می خواهد خودش را از چرخش خارج کند و پس از ترمزهای مکرر، محور QR به آرامی شل می شود.
دوچرخه سواران، یک راه حل ساده پیشنهاد کردند و آن حرکت دادن کالیپر(کولیس) ترمز به جلوی بازوهای دوشاخ بود. این امر جهت نیروی ترمز را تغییر می دهد تا چرخ ها به بیرون خارج نشوند. در عوض، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند جهت را کمی تغییر دهند تا ریسک خطا را کاهش دهند. محور ها، مشکل پرتاب چرخ ترمز دیسکی را به طور کامل حل می کنند. از آنجایی که دریچه ها، به جای شیارهای U شکل از سوراخ استفاده می کنند، محور نمی تواند به صورت عمودی بیرون بیاید. به همین دلیل، محور ها برای دوچرخه های دارای ترمز دیسکی انتخاب بهتری هستند.
5. بهبود در تعادل و پایداری دوچرخه را با محکم کردن قسمت جلویی دوچرخه
این مورد مهم ترین بهبود عملکرد دوچرخه است. از طریق محورها هر دو بازوی دو شاخ را به هم بچسبانید. این باعث می شود قسمت جلوی دوچرخه از نظر ساختاری قوی تر شود. خم شدن دو شاخ دوچرخه در اثر پدال زدن یا نیروهای پیچشی قدرتمند ایجاد شده توسط ترمزهای دیسکی، تا حد زیادی کاهش می یابد. محورهای Thru نیز کمی قوی هستند که آنها را قوی تر می کند. وقتی قسمت جلویی دوچرخه محکم باشد، می توانید با دقت بیشتری دوچرخه را هدایت کنید. چرخ جلو نیز در هنگام پیچیدن، زمانی که محکم به دوچرخه متصل است، بهتر حرکت میکند. هنگام ترمزگیری نیز می توانید بهتر فرمان دهید و تعادل در کل بهتر است.
محور های Thru همچنین مانع از فشرده شدن ناهموار دوشاخ های تعلیق می شوند. از آنجا که بازوهای دو شاخ از طریق محور به هم متصل می شوند، هر دو بازوی دو شاخ همگام می شوند. سیستم تعلیق، ضربه ها را بهتر جذب می کند، زیرا به طور یکنواخت فشرده می شود. این امر ثبات و تعادل خارج از جاده را بهبود می بخشد و به شما این امکان را می دهد در جاده های ناهموار و زمین های سخت، راحت تر حرکت کنید. دوچرخه سواران کوهستان از این طراحی سود می برند.
جلوگیری از فرسودگی و از کار افتادن دوشاخ
وقتی ترمز دیسکی جلو را فشار می دهید، دو شاخ می خواهد خم شود. دلیل آن این است که کالیپر(کولیس) های ترمز دیسکی و روتورها در یک طرف چرخ نصب می شوند. ترمز یک نیروی پیچشی ایجاد می کند و باعث خم شدن دو شاخ می شود. با گذشت زمان، این خم شدن می تواند باعث فرسودگی و در نهایت از کار افتادن دو شاخ شود. از طریق محورها، پایه های دو شاخ را به هم می پیچند و این مسئله باعث می شود که دو شاخ Thru در برابر نیروهای پیچشی بسیار مقاوم تر از ضامن باشد.
مدرنتر
این روزها، بیشتر دوچرخه های جاده ای، در تورهای گردشگری و کوهستانی میان رده تا سطح بالا، به جای محور ضامن، از محورهای Thru استفاده می کنند. اگر دوست دارید از جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات دوچرخه سواری استفاده کنید، محورها می توانند انتخاب خوبی باشند. تصور میکنیم طی 10 سال آینده، اکثر تولیدکنندگان حتی در دوچرخه های رده پایین تر به محورهای Thru روی می آورند.
معایب محورهای Thru
گران بودن
حتی اگر محورهای Thru بسیار ساده باشند، قیمت آنها در مقایسه با ضامن بیشتر است. احتمالاً به این دلیل که آنها یک فناوری جدیدتر هستند. تنه و دو شاخ مخصوص محور نیز که بیشتر از ضامن ها طراحی شده اند، هزینه دارند، زیرا ساخت آن ها پیچیده و زمان بر است. سوراخ های محور در خروجی ها باید کاملاً از یک راستا و هم اندازه باشند تا چرخ ها مستقیماً بچرخند. برای ساخت تنه نیز، دقت بیشتری نیاز است. ساخت تنه هایی به فرم U شکل برای ضامن ارزانتر است. زیرا امکان تنظیم بیشتر در طول ساخت را فراهم میکند. همچنین زمان کمتری برای ساخت آنها صرف می شود.
محورهای Thru سنگینتر از ضامن ها هستند
محورهای Thru استاندارد بسته به اندازه، هر کدام 60 تا 80 گرم وزن دارند. ضامن ها، هر کدام حدود 40 تا 50 گرم وزن دارند. محورهای Thru، محورهای سبک وزن و در دسترسی هستند که از آلومینیوم، تیتانیوم یا فیبر کربن ساخته شده اند. وزن آن ها، تقریباً به اندازه ضامن ها است اما قیمت آن ها بسیار بیشتر است. تنه و دو شاخ مخصوص محور نیز کمی سنگین تر هستند، زیرا برای پیچیده شدن کامل دریچه ها به دور محور، به مواد بیشتری نیاز است. فلز اضافی چند گرم به هر قسمت اضافه می کند.
در دسترس نبودن قطعات
محورهای Thru، فقط در دوچرخه های سطح بالاتر رایج هستند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دوچرخه ها و قطعات رده بالا رایج نیستند. اگر یک محورهای Thru را گم کنید یا به یک توپی جدید نیاز داشته باشید، ممکن است هنگام سفر به مکان های دوردست، پیدا کردن یک قطعه دشوار باشد. دوچرخه فروشی های شهرهای کوچک ممکن است این قطعات را نداشته باشند و لازم باشد به نزدیکترین شهر پایتخت سفر کنید یا قطعاتی را برایتان ارسال کنند. به همین دلیل، گردشگران دوچرخه معمولاً از ضامن استفاده می کنند.
زمان بیشتر تعویض چرخ
باید محور را باز کرده و کاملاً از دوچرخه جدا کنید. برداشتن چرخ با محورها چند ثانیه بیشتر طول می کشد. همچنین امکان گم شدن محور در حین برداشتن به دلیل عدم ماندن در توپی وجود دارد. این واقعا فقط یک مشکل در مسابقه است. اما برای دوچرخه سواران تفریحی، گذراندن چند ثانیه اضافی برای تعویض چرخ واقعاً مهم نیست.
برای اکثر دوچرخه سواران افراطی است
اکثر دوچرخه سواران هرگز نگران شکستن سیخ ضامن یا شل شدن آن نیستند. این نوع مسائل، فقط در دوچرخه مسابقه ای یا دوچرخه کوهستانی اتفاق میافتد که فشار زیادی به دوچرخه وارد میشود. بهبود عملکرد با این محورها در بهترین حالت حاشیه ای است و ارزش هزینه کردن یا دردسر ارتقاء را برای اکثر دوچرخه سواران ندارد.
مزایای ضامن (Quick release)
ضامن ها ارزانتر هستند
ضامن ها، تقریباً هزینه ی زیادی را ندارند. از سوی دیگر، محورهای Thru، به دلیل اینکه قطعه ای ساده هستند، بسیار گران هستند.
دسترسی بهتر قطعات ضامن
محورهای ضامن، بیش از 80 سال است که جزء استاندارد دوچرخه بوده اند. میلیون ها دوچرخه در سرتاسر جهان از آنها استفاده می کنند. اگر در حین دوچرخه سواری، ضامن دوچرخه شکست یا خم شد یا توپی از کار افتاد، می توانید حتی در کوچکترین مناطق هم جایگزینی برای آن پیدا کنید. به همین دلیل، ضامن ها بهترین انتخاب برای تورهای دوچرخه سواری هستند.
ضامن باعث میشود که چرخ ها سریع تر و راحت تر جدا شوند
فقط سیخ ضامن را بکشید و خروجی ها را از روی چرخ بلند کنید. تنها چند ثانیه طول می کشد تا چرخ ها را جدا کنید. هنگامی که چرخ ها جدا می شوند، دیگر لازم نیست نگران گم شدن محور باشید زیرا سیخ ضامن در توپی می ماند. اگر هنگام قفل کردن دوچرخه خود مجبور باشید اغلب چرخ خود را برای اهداف امنیتی جدا کنید، این یک ویژگی عالی است.
ضامن ها سبک تر هستند
به طور متوسط، ضامن ها، حدود 20 گرم کمتر از محورهای Thru وزن دارند. تنه ضامن نیز سبک است. می توان با استفاده از ضامن به جای محورها، 60 تا 100 گرم وزن را کمتر کرد.
ضامن ها، یک فناوری آزمایش شده و واقعی هستند
میلیون ها دوچرخه سوار در طول 90 سال گذشته به ضامن ها اعتماد کرده اند. ثابت شده است که این فناوری ساده، بادوام، قابل اعتماد و مقرون به صرفه است. واقعاً هیچ دلیلی برای مهاجرت به محور های Thru وجود ندارد، مگر اینکه به دلیل نوع دوچرخه سواری که انجام می دهید، با شکستن یا خم شدن محور ضامن روبرو و دچار مشکل شده باشید. در واقع تفاوت عملکرد بین ضامن و محورهای Thru برای اکثر دوچرخه سواران نامحسوس است.
معایب ضامن (Quick release)
ضامن ها در مقایسه با محورهای Thru نا امن تر هستند
تحت شرایط خاص، چرخ می تواند جدا شود. اگر ضامن به مرور زمان شل شود یا در وهله اول به اندازه کافی سفت نشده باشد، خروجی U شکل می تواند به سادگی از روی محور بلند شود. همانطور که می توانید تصور کنید، اگر در حین دوچرخه سواری با سرعت، این اتفاق بیفتد، می تواند منجر به صدمات وحشتناکی شود. در طول سالها، دعواهای قضایی زیادی در مورد این مدل ضامن ها وجود داشته است.
ضامن باعث انعطاف بیشتر در قسمت جلویی دوچرخه میشوند و به تعادل دوچرخه را کم می کند
ترمزهای دیسکی میتوانند باعث خم شدن بازوهای دو شاخ شوند. اگر از سیستم تعلیق استفاده می کنید، بازوها می توانند مستقل از یکدیگر حرکت کنند. این به این دلیل اتفاق می افتد که بازوهای دو شاخ محکم به هم متصل نیستند. ضامن پشتیبانی ساختاری زیادی برای جلوی دوچرخه ایجاد نمیکنند و به چرخ اجازه میدهند تا منحرف شود. این منجر به مدیریت ضعیف در برخی شرایط می شود.
سایش روتور ترمز به هنگام استفاده از ضامن
از آنجایی که لنت های ترمز دیسکی بسیار نزدیک به روتورها قرار می گیرند (گاهی اوقات کمتر از 1 میلی متر)، اگر مقداری انعطاف در دو شاخ وجود داشته باشد، می توانند ساییده شوند. ضامن، به دو شاخ اجازه میدهد تا خم شود که باعث می شود ساییدگی ترمز رایج تر شود. این همچنین می تواند باعث کاهش قدرت ترمز شود. زیرا روتور کاملاً تراز نیست.
قدیمی بودن ضامن
ضامن، یک فناوری قدیمی دوچرخه سواری محسوب می شود که به نظر می رسد در حال از کار افتادن خط تولید آن باشد. امروزه، بیشتر سازندگان دوچرخه به سمت محور های Thru حرکت می کنند و بیشتر دوچرخه های سطح بالا از محور های Thru استفاده می کنند و دوچرخههای رده پایینتر همچنان با ضامن عرضه میشوند.
جمع بندی
انتخاب بین سیستم ضامن (Quick Release) و محور Thru (Thru Axle) برای دوچرخهسواران، به خصوص هنگام ارتقاء یا خرید دوچرخه جدید، میتواند چالشبرانگیز باشد. هر دو سیستم مزایا و معایب خاص خود را دارند.
محور Thru به دلیل استحکام بیشتر، ایمنی بالاتر و عملکرد بهتر در شرایط سخت، به ویژه در دوچرخهسواری کوهستان، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. با این حال، هزینه بالاتر، وزن بیشتر و در دسترس نبودن آسان قطعات یدکی از معایب آن محسوب میشوند.
از سوی دیگر، سیستم ضامن به دلیل سادگی، قیمت پایین و دسترسی آسان به قطعات یدکی، همچنان در بسیاری از دوچرخهها استفاده میشود. با این حال، ایمنی کمتر، انعطافپذیری بیشتر در قسمت جلوی دوچرخه و احتمال سایش روتور ترمز از جمله معایب آن هستند.
در نهایت، انتخاب بین این دو سیستم به عوامل مختلفی از جمله:
- سبک سواری: دوچرخهسواران کوهستانی و کسانی که به دنبال عملکرد بالا هستند، معمولاً محور Thru را ترجیح میدهند.
- بودجه: اگر بودجه محدودی دارید، سیستم ضامن گزینه مناسبتری است.
- دسترسی به قطعات: در مناطقی که دسترسی به قطعات محور Thru محدود است، سیستم ضامن انتخاب بهتری است.
- اولویتها: اگر ایمنی و عملکرد برای شما در اولویت است، محور Thru را انتخاب کنید. اگر سادگی و هزینه برای شما مهمتر است، سیستم ضامن گزینه مناسبتری است.
به طور خلاصه، محور Thru برای دوچرخهسوارانی که به دنبال حداکثر عملکرد و ایمنی هستند، انتخاب ایدهآلی است. در حالی که سیستم ضامن برای دوچرخهسواران تفریحی و کسانی که به دنبال یک سیستم ساده و مقرونبهصرفه هستند، مناسبتر است.
توصیه میشود قبل از تصمیمگیری، به طور کامل به مزایا و معایب هر دو سیستم توجه کرده و با توجه به نیازها و بودجه خود، بهترین انتخاب را انجام دهید.
شما مشتری همیشگی و وفادار دوچرخونه، می توانید در صورت نیاز برای مشاهده و تهیه انواع دوچرخه به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.
شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه نکات مهم و رایج برای خرید انواع محور و کاربردهای آن دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.
منبع:
https://wheretheroadforks.com/thru-axle-vs-quick-release-pros-and-cons/
بدون دیدگاه