مزایا و معایب ضامن و محور Thru

این روزها استفاده از محورها، به طور فزاینده ای در بین دوچرخه سواران محبوب شده اند. در طول ۱۰ سال گذشته، آنها تقریباً به استاندارد دوچرخه های کوهستان تبدیل شده اند. امروزه، اکثر محصولات دوچرخه های تور و جاده ای در حال تغییر هستند. پس از کمی تحقیق و آزمایش، در این مقاله، مزایا و معایب ضامن و محور Thru را مورد بررسی قرار می دهیم تا به شما کمک کنیم، تصمیم بگیرید کدام سبک محور برای دوچرخه شما مناسب است. درنهایت، تفاوت بین هر دو سیستم و طرح کلی از طریق اندازه محور را مورد بررسی قرار می دهیم. پس با ما همراه باشید.

محورهای Thru چیست؟

محورها، قسمتی از سیستم اتصال چرخ هستند. آنها توپی ها را بین خروجی ها در تنه و دوشاخ محکم می کنند. محورهای Thru، یک پین ضخیم و محکم است که از یک طرف آن رزوه می شود. از کنار چرخ وارد می شود و پس از عبور از یک خروجی و توپی، در انتهای قسمت خروجی دور پیچ می‌ شود. به این ترتیب، چرخ ها، اساساً به تنه و دو شاخ پیچ می شوند. محورهای Thru، با یک اهرم بادامک (cam lever) یا پیچ شش گوش (hex bolt) در انتهای آن محکم می شود و محور را منقبض می کند تا شل نشود. بنابراین، محور باید به طور کامل برداشته شود تا بتوان چرخ را از دوچرخه خارج کرد. محورهای جلو ۱۵ میلی متر و اکسل عقب ۱۲ میلی متر قطر دارند. طول های مختلفی برای تناسب با فاصله توپی در دسترس است. در ادامه، بیشتر در مورد محورهای Thru صحبت خواهیم کرد.

ضامن چیست؟

ضامن ها، سیستم استاندارد اتصال چرخ هستند که در اکثر دوچرخه ها استفاده می شود. آنها به شما این امکان را می دهند که چرخ ها را به سرعت و بدون هیچ ابزاری جدا و تعویض کنید. حتی نیازی به برداشتن محور از توپی ندارید. یک ضامن (Quick release)، از یک میله ی فلزی نازک تشکیل شده است که از میان توپی ها عبور می کند. میله توسط یک مهره در یک طرف و یک اهرم بادامک سریع در سمت دیگر ثابت می شود. دو فنر کوچک در دو طرف توپی قرار دارد. دریچه های روی تنه و دوشاخ ضامن، دارای شیارهای U شکل هستند. چرخ با عبور میله در قسمت های U شکل و کمی سفت کردن مهره و بستن اهرم ضامن به دوچرخه محکم می شود. مکانیزم بادامک محور را درحالت تنش نگه می دارد و چرخ را با اصطکاک، در جای خود نگه می دارد. هنگامی که چرخ را خارج می کنید، محور ضامن در توپی باقی می ماند. بیشتر محورهای ضامن، ۵ میلی متر یا ۹ میلی متر قطر دارند. طول های مختلف متناسب با فاصله توپی مختلف در دسترس است.

تاریخچه Quick release

در نوامبر ۱۹۲۷، دوچرخه‌ سوار ایتالیایی، Tullio Campagnolo، در حالی که در آب و هوای سرد مسابقه می‌ داد، ناگهان توسط یک مهره خروسکی روی محورش سرعتش کاهش یافت. او باید مهره خروسکی (wingnut) را در می آورد تا بتواند چرخ خود را برای تعویض دنده جدا کند. (در آن زمان دوچرخه‌ ها، یک چرخ دنده در دو طرف چرخ عقب داشتند. برای تعویض دنده، چرخ را برمی‌ داشتید و آن را به اطراف می‌ چرخانید). درنهایت، زمان زیادی را صرف کرد که درنهایت به قیمت از دست دادن مسابقه تمام شد.

این یک تجربه الهام بخش برای Tullio شد. این اختراع، به دوچرخه‌ سواران این امکان را می‌ داد که چرخ‌های خود را در چند ثانیه درآورده و تعویض کنند. محور ضامن، در سال ۱۹۳۰ ثبت اختراع شد و برای بیش از ۹۰ سال استاندارد شد. تولیو اختراعات متعدد دوچرخه سواری و غیر دوچرخه سواری را ثبت کرد و شرکت دوچرخه سواری Campagnolo را تأسیس کرد.

تاریخچه محورهای Thru

تا آن زمان، دوچرخه‌ سواران کوهستانی تقاضاهای زیادی داشتند. در طول مسابقات، ضامن ها، شروع به خم شدن و شکستن کردند. خرابی ضامن، به ویژه در دوچرخه های کوهستانی با ترمزهای دیسکی رایج شد. در هنگام ترمز گرفتن، هنگام فشرده شدن سیستم تعلیق، پایه های دو شاخ به طور هماهنگ حرکت نمی کردند. در نهایت این مسئله منجر به تراز ضعیف روتور ترمز، عملکرد ضعیف پیچ ها و درنهایت جدا شدن چرخ ها شد. همانطور که خرابی های محور در دوچرخه کوهستانی رایج شد، به این پی برده شد که این سبک از دوچرخه ها به محور قوی تری نیاز دارند. درنهایت، در اوایل دهه ۲۰۰۰، محورهای Thru ساخته شدند.

امروزه، محور ضخیم‌ تری ساخته شده است تا تحت فشار خم یا شکسته نشود. خروجی ها با سوراخ هایی دوباره طراحی شدند تا چرخ نتواند جدا شود. محورها، پایه‌ های دو شاخ را به هم می‌چسبانند تا پیچش آن ها را ناشی از ترمزگیری کاهش دهند. درنهایت، یک قسمت بسیار محکم تر ایجاد می‌ کند که تعادل و پایداری را بهبود می‌ بخشد. امروزه، در دوچرخه سواری کوهستانی رقابتی، ضامن با محورهای Thru جایگزین شده اند به گونه ای که دوچرخه سواران جاده ای نیز در حال استفاده از این فناوری هستند.

مزایای محورهای Thru

۱. محورهای Thru ایمن تر هستند:

این نوع محورها، احتمالاً بزرگترین مزیت برای دوچرخه سواران عادی است. این نوع محورها، ایمنی را افزایش می دهند تا چرخ جلو در حین حرکت به چرخ‌ های پشت برخورد نکند. خروجی کاملاً محور را احاطه می کند. محور های عبوری نیز به داخل خروجی پیچ می‌شوند و اتصال بسیار ایمن‌ تری ایجاد می‌کنند. این طراحی از خروج ترمزهای دیسکی از محور تحت نیروی ترمز شدید، جلوگیری می کند. از طرفی باعث می‌ شوند که دو شاخ قوی‌ تر شده و احتمال خرابی آن کمتر شود. بعید است که خود محورها بشکنند. زیرا ضخیم و قوی تر هستند. در نهایت، محورها پس از سفت شدن نامناسب، کمتر شل می شوند. همه این ویژگی ها، ایمنی را بهبود می بخشد.

۲. محورهای Thru ساییدگی روتور ترمز را کاهش می‌ دهند و نیروی ترمز را بهبود می‌ بخشند:

هنگامی که به سختی پدال می‌ زنید، دوشاخ می‌ تواند خم شود. گاهی اوقات آنقدر خم می شود که لنت ترمز دیسکی روی روتور ساییده می شود. زیرا لنت های ترمز دیسکی تنها چند میلی متر از روتور فاصله دارند. سایش روتور ترمز، باعث ایجاد کشش می شود و درنهایت، سرعت و کارایی شما را کاهش می دهد. همچنین صدای سایشی که ایجاد می کند، بسیار آزاردهنده است. محورها، با کاهش خمش دوشاخ این مشکل را برطرف می کنند. آنها یک اتصال سفت و سخت بین توپی و پایه های دو شاخ ایجاد می کنند و کل قسمت جلویی را از نظر ساختاری قوی تر می کند. به عنوان یک مزیت اضافی، عملکرد ترمز به طور جزئی بهبود می یابد. زیرا روتور ترمز در کالیپر(کولیس) بهتر تراز می شود.

۳. محورهای Thru تحت فشار شدید خم نمی‌شوند یا نمی‌شکنند:

برخی از رشته‌ های دوچرخه‌ سواری، فشار زیادی به این محورها وارد می‌کنند. این مسئله، در مورد دوچرخه سواری کوهستانی freeride و downhill کوهستان رایج است. محورهایی با ضخامت کم، می توانند در هنگام فرود سخت پس از پرش یا سقوط خم شوند یا بشکنند. این مشکل به ویژه در دوچرخه های دارای دوشاخ تعلیق رایج است. در اثر فشار، محور ها خم می شوند و یا می شکنند. درنهایت، یک محور خم شده می تواند یک توپی را خراب کند. اگر محور بشکند، چرخ می تواند جدا شود. محور های thru که ۳-۴ برابر ضخیم تر هستند، استحکام کششی بسیار بیشتری دارند و تحت فشار نمی شکنند. مواد اضافی استحکام محور را تا حد زیادی افزایش می دهد، ایمنی، تعادل و ترمز را بهبود می بخشد. این مشکل دلیل اختراع محورها در وهله اول است.

۴. محورهای Thru از بیرون راندن ترمزهای دیسکی از چرخ‌ها جلوگیری می‌کنند:

هنگامی که ترمزهای دیسکی در اوایل دهه ۲۰۰۰ در دوچرخه‌ کوهستانی مورد استفاده گسترده قرار گرفت، یک مشکل ایمنی در ضامن آشکار شد. دوچرخه سواران متوجه شدند که نیروی ترمز شدید ایجاد شده توسط ترمزهای دیسکی می تواند یک ضامن را از یک خروجی U شکل خارج کند. این پدیده به این دلیل رخ می دهد که نیروی ترمز ایجاد شده توسط ترمزهای دیسکی، چرخ را به سمت پایین و جلو می راند. به این معنی است که هر بار که شما ترمز می‌ کنید، چرخ می‌ خواهد خودش را از چرخش خارج کند و پس از ترمزهای مکرر، محور QR به آرامی شل می شود. اگر محور به اندازه کافی شل شود، چرخ می تواند از خروجی خارج شود.
دوچرخه سواران، یک راه حل ساده پیشنهاد کردند و آن حرکت دادن کالیپر(کولیس) ترمز به جلوی بازوهای دوشاخ بود. این امر جهت نیروی ترمز را تغییر می دهد تا چرخ ها به بیرون خارج نشوند. در عوض، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند جهت را کمی تغییر دهند تا ریسک خطا را کاهش دهند. محور ها، مشکل پرتاب چرخ ترمز دیسکی را به طور کامل حل می کنند. از آنجایی که دریچه ها، به جای شیارهای U شکل از سوراخ استفاده می کنند، محور نمی تواند به صورت عمودی بیرون بیاید. به همین دلیل، محور ها برای دوچرخه های دارای ترمز دیسکی انتخاب بهتری هستند.

۵. محورهای Thru تعادل و پایداری دوچرخه را با محکم کردن قسمت جلویی دوچرخه بهبود می بخشند:

این مورد مهم ترین بهبود عملکرد دوچرخه است. از طریق محورها هر دو بازوی دو شاخ را به هم بچسبانید. این باعث می شود قسمت جلوی دوچرخه از نظر ساختاری قوی تر شود. خم شدن دو شاخ دوچرخه در اثر پدال زدن یا نیروهای پیچشی قدرتمند ایجاد شده توسط ترمزهای دیسکی، تا حد زیادی کاهش می یابد. محورهای Thru نیز کمی قوی هستند که آنها را قوی تر می کند. وقتی قسمت جلویی دوچرخه محکم باشد، می توانید با دقت بیشتری دوچرخه را هدایت کنید. چرخ جلو نیز در هنگام پیچیدن، زمانی که محکم‌ به دوچرخه متصل است، بهتر حرکت می‌کند. هنگام ترمزگیری نیز می توانید بهتر فرمان دهید و تعادل در کل بهتر است.

محور های Thru همچنین مانع از فشرده شدن ناهموار دوشاخ های تعلیق می شوند. از آنجا که بازوهای دو شاخ از طریق محور به هم متصل می شوند، هر دو بازوی دو شاخ همگام می شوند. سیستم تعلیق، ضربه ها را بهتر جذب می کنند، زیرا به طور یکنواخت فشرده می شوند. این امر ثبات و تعادل خارج از جاده را بهبود می بخشد و به شما این امکان را می دهد در جاده های ناهموار و زمین های سخت، راحت تر حرکت کنید. دوچرخه سواران کوهستان از این طراحی سود می برند.

۶. محورهای Thru از خستگی و از کار افتادن دوشاخ جلوگیری می کنند:

وقتی ترمز دیسکی جلو را فشار می دهید، دو شاخ می خواهد پیچیده و خم شود. دلیل آن این است که کالیپر(کولیس) های ترمز دیسکی و روتورها در یک طرف چرخ نصب می شوند. ترمز یک نیروی پیچشی ایجاد می کند و باعث خم شدن دو شاخ می شود. با گذشت زمان، این خم شدن می تواند باعث خستگی و در نهایت از کار افتادن دو شاخ شود. از طریق محورها، پایه های دو شاخ را به هم می پیچند و این مسئله باعث می شود که دو شاخ Thru در برابر نیروهای پیچشی بسیار مقاوم تر از ضامن باشد.

۷.هماهنگی بیشتر چرخ ها هنگام برداشتن و تعویض چرخ در محورهای Thru:

وقتی ضامن را در قسمت های خروجی U شکل قرار می دهید، آنها هر بار دقیقاً در یک ردیف قرار نمی گیرند. این به این دلیل است که برجستگی‌ های روی ریل سریع به تنه می‌خورند تا توپی را هر بار در موقعیت کمی متفاوت نگه دارند. مقداری حاشیه برای خطا وجود دارد. چرخ شما ممکن است کمی ناهماهنگ باشد. این می تواند منجر به دو مسئله شود. اول، روتور یا لاستیک شما به درستی تراز نشده است. این می تواند باعث ساییدگی لنت ترمز شما شود. ثانیاً، خودرو یا چرخ دوچرخه می‌تواند کج شود، اگر چرخ عقب نامرتب باشد. این مسئله می تواند از عملکرد روان پیشرانه شما جلوگیری کند. برای اینکه چرخ به درستی بنشیند، ممکن است مجبور شوید آن را شل کنید و سپس آن را دوباره سفت کنید.

۸. محورهای Thru صدمات ناشی از خطای کاربر را کاهش می‌دهند:

هنگام تعویض چرخ با یک ضامن، به راحتی می‌ توان آن را خیلی شل وصل کرد. به خصوص اگر تازه وارد هستید. اگر این اتفاق بیفتد، چرخ ممکن است به طور غیرمنتظره ای بیرون بیاید. این اشتباه در طول سالیان متمادی باعث صدمات زیادی در دوچرخه سواری شده است. محورهای Thru احتمال خطای انسانی را تا حد زیادی کاهش می دهند.

۹. محورهای Thru عبوری مدرن‌تر هستند:

این روزها، بیشتر دوچرخه‌ های جاده‌ ای، در تورهای گردشگری و کوهستانی میان‌ رده تا سطح بالا، به‌ جای محور ضامن، از محورهای Thru استفاده می کنند. اگر دوست دارید از جدیدترین و مدرن ترین تجهیزات دوچرخه سواری استفاده کنید، محورها می تواند انتخاب خوبی باشد. تصور می‌کنیم طی ۱۰ سال آینده، اکثر تولیدکنندگان حتی در دوچرخه‌ های رده پایین‌ تر به محورهای Thru روی می‌ آورند.

معایب محورهای Thru

۱. گران بودن محورهای Thru:

حتی اگر محورهای Thru بسیار ساده باشند، قیمت آنها در مقایسه با ضامن بیشتر است. احتمالاً به این دلیل که آنها یک فناوری جدیدتر هستند و بالاترین سطح در نظر گرفته می شوند. هر محور ۳۰ تا ۶۰ دلار هزینه دارد. اما ضامن ها فقط ۱۰ تا ۲۰ دلار برای یک جفت هزینه دارند. تنه و دو شاخ محور نیز که بیشتر از ضامن ها طراحی شده‌ اند، هزینه دارند، زیرا ساخت آن‌ ها پیچیده‌ و زمان‌ بر است. سوراخ‌ های محور در خروجی‌ ها باید کاملاً از یک راستا و هم اندازه باشند تا چرخ‌ ها مستقیماً بچرخند. برای ساخت تنه نیز، دقت بیشتری نیاز است. اگر یک تنه سفارشی ساخته اید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد. ساخت تنه هایی به فرم U شکل برای ضامن ارزان‌تر است. زیرا امکان تنظیم بیشتر در طول ساخت را فراهم می‌کند. همچنین زمان کمتری برای ساخت آنها صرف می شود.

۲. محورهای Thru سنگین‌تر از ضامن ها هستند:

محورهای Thru استاندارد بسته به اندازه، هر کدام ۶۰ تا ۸۰ گرم وزن دارند. ضامن ها، هر کدام حدود ۴۰ تا ۵۰ گرم وزن دارند. محورهای Thru، محورهای سبک وزن و در دسترسی هستند که از آلومینیوم، تیتانیوم یا فیبر کربن ساخته شده اند. وزن آن ها، تقریباً به اندازه ضامن ها است اما قیمت آن ها بسیار بیشتر است. تنه و دو شاخ محور نیز کمی سنگین‌ تر هستند، زیرا برای پیچیده‌ شدن کامل دریچه‌ ها به دور محور، به مواد بیشتری نیاز است. فلز اضافی چند گرم به هر قسمت اضافه می کند. مقدار اضافه وزن به قدری جزئی است که واقعاً فقط برای کسانی که با هدف مسابقات دوچرخه سوار می شوند، مهم است.

۳. در دسترس نبودن قطعات:

محورهای Thru، فقط در دوچرخه های سطح بالاتر رایج هستند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دوچرخه ها و قطعات رده بالا رایج نیستند. اگر یک محورهای Thru را گم کنید یا به یک توپی جدید نیاز داشته باشید، ممکن است هنگام سفر به مکان‌ های دوردست، پیدا کردن یک قطعه دشوار باشد. دوچرخه‌ فروشی‌ های شهرهای کوچک ممکن است این قطعات را نداشته باشند و لازم باشد به نزدیکترین شهر پایتخت سفر کنید یا قطعاتی را برایتان ارسال کنند. به همین دلیل، گردشگران دوچرخه معمولاً از ضامن استفاده می کنند.
با گفتن این موضوع، تولیدکنندگان دوچرخه های توریستی بیشتر و بیشتر به سمت محورها روی می آورند. به عنوان مثال، کامیون دیسک جدید Surly دارای محورهای Thru است. محورها نیز یکی از نادرترین قطعاتی هستند که در حین مسیر خراب می شوند. زیرا بسیار قوی هستند. با دردسترس بودن، حمل و نقل قطعات نیز آسان تر و آسان تر می شود.

۴. تعویض چرخ با محورهای Thru زمان بیشتری می‌برد:

باید محور را باز کرده و کاملاً از دوچرخه جدا کنید. برداشتن چرخ با محورها چند ثانیه بیشتر طول می‌ کشد. همچنین امکان گم شدن محور در حین برداشتن به دلیل عدم ماندن در توپی وجود دارد. این واقعا فقط یک مشکل در مسابقه است. برای حل این مشکل، بسیاری از تیم ها در تور جهانی UCI به جای تعویض چرخ ها در صورت پنچری، استفاده از دوچرخه یدک را آغاز کرده اند. اما برای دوچرخه سواران تفریحی، گذراندن چند ثانیه اضافی برای تعویض چرخ واقعاً مهم نیست.

۵. محورهای Thru با برخی از رک های دوچرخه و استند ها سازگار نیستند:

بسیاری از رک های دوچرخه را با قرار دادن خروجی سریع جلویی در محفظه محکم می‌ کنند. چرخ جلو را جدا می‌کنید، بند بند U شکل را روی یک سنجاق قرار می‌دهید و آن را با نوعی مکانیسم قفل در جای خود قفل می‌کنید. بابا محورهای Thru، این رک ها منسوخ می شوند. دوچرخه‌ های محور Thru به دلیل طراحی دایره‌ ای آن سازگار نیستند. اگر دوچرخه‌تان را روی یکی از این رک حمل می‌کنید، اگر به محور های ضامن بروید، ممکن است نیاز به خرید یک رک جدید داشته باشید. آداپتور برای برخی از مدل ها موجود است.

۶. محورهای Thru برای اکثر دوچرخه سواران افراطی است:

اکثر دوچرخه سواران هرگز نگران شکستن سیخ ضامن یا شل شدن آن نیستند. این نوع مسائل، فقط در دوچرخه مسابقه‌ ای یا دوچرخه‌ کوهستانی اتفاق می‌افتد که استرس زیادی به دوچرخه وارد می‌شود. بهبود عملکرد با این محورها در بهترین حالت حاشیه‌ ای است و ارزش هزینه کردن یا دردسر ارتقاء را برای اکثر دوچرخه سواران ندارد. برخی از دوچرخه سواران، حتی متقاعد نشده اند که محورهای Thru چه مزیتی را ارائه می دهند.

مزایای ضامن (Quick release)

۱. ضامن ها ارزانتر هستند:

ضامن ها، تقریباً هزینه ی زیادی را ندارند. احتمالاً می توانید یک مورد دست دوم را با چند دلار بخرید. یک مجموعه جدید را می توان با ۱۰ دلار داشت. از سوی دیگر، محورهای Thru، به دلیل اینکه قطعه‌ ای ساده هستند، بسیار گران هستند. آنها در اصل فقط یک پیچ بزرگ هستند که قیمت آن بالای ۳۰ تا ۶۰ دلار است.

۲. قطعات ضامن در دسترس تر است :

محورهای ضامن، بیش از ۸۰ سال است که جزء استاندارد دوچرخه بوده اند. میلیون ها دوچرخه در سرتاسر جهان از آنها استفاده می کنند. اگر در حین دوچرخه سواری، ضامن دوچرخه شکست یا خم شد یا توپی از کار افتاد، می توانید حتی در کوچکترین مناطق هم جایگزینی برای آن پیدا کنید. به همین دلیل، ضامن ها همچنان بهترین انتخاب برای تورهای دوچرخه سواری هستند. آنها یک بخش تخصصی هستند که در همه جا در دسترس است.

۳. ضامن باعث می‌شود که چرخ‌ ها سریع‌ تر و راحت‌ تر جدا شوند:

فقط سیخ ضامن را بکشید و خروجی‌ ها را از روی چرخ بلند کنید. تنها چند ثانیه طول می کشد تا چرخ ها را جدا کنید. به همین دلیل است که Tullio Campagnolo آنها را در وهله اول اختراع کرد. هنگامی که چرخ ها جدا می شوند، دیگر لازم نیست نگران گم شدن محور باشید زیرا سیخ ضامن در توپی می ماند. اگر هنگام قفل کردن دوچرخه خود مجبور باشید اغلب چرخ خود را برای اهداف امنیتی جدا کنید، این یک ویژگی عالی است. همچنین یک ویژگی عالی برای مسابقاتی است که هر ثانیه در آن برای یک دوچرخه سوار مهم تلقی می شود.

۴. ضامن ها سبک تر هستند:

به طور متوسط، ضامن ها، حدود ۲۰ گرم کمتر از محورهای Thru وزن دارند. تنه ضامن نیز سبک‌ است. می توان با استفاده از ضامن به جای محورها، ۶۰ تا ۱۰۰ گرم وزن را کمتر کرد.

۵. در ضامن ها می‌توانید از هر رک دوچرخه استفاده کنید:

با قفل کردن قسمت‌ های خروجی جلو دوچرخه به مکانیزمی در رک این اتصال صورت می گیرد. در این موارد نیاز به حذف ضامن U شکل وجود دارد. اما در صورت خرید یک دوچرخه از طریق محور thru، ممکن است مجبور شوید یک رک جدید بخرید. زیرا سبک و با محفظه های قدیمی ناسازگار است. آداپتورها برای برخی از رک ها در دسترس هستند. این یک هزینه اضافی است که باید در نظر گرفته شود. البته سازندگان دوچرخه، رک جدیدتری را برای سازگاری با محورهای thru طراحی کرده اند.

۶. ضامن ها، یک فناوری آزمایش شده و واقعی هستند:

میلیون ها دوچرخه سوار در طول ۹۰ سال گذشته به ضامن ها اعتماد کرده اند. ثابت شده است که این فناوری ساده، بادوام، قابل اعتماد و مقرون به صرفه است. واقعاً هیچ دلیلی برای مهاجرت به محور های thru وجود ندارد، مگر اینکه به دلیل نوع دوچرخه سواری که انجام می‌ دهید، با شکستن یا خم شدن محور ضامن روبرو و دچار مشکل شده باشید. در واقع تفاوت عملکرد بین ضامن و محورهای Thru برای اکثر دوچرخه سواران نامحسوس است.

معایب ضامن (Quick release)

۱. ضامن ها در مقایسه با محورهای Thru خطرناک تر هستند:

تحت شرایط خاص، چرخ می تواند جدا شود. اگر ضامن به مرور زمان شل شود یا در وهله اول به اندازه کافی سفت نشده باشد، خروجی U شکل می تواند به سادگی از روی محور بلند شود. همانطور که می توانید تصور کنید، اگر در حین دوچرخه سواری با سرعت، این اتفاق بیفتد، می تواند منجر به صدمات وحشتناکی شود. در طول سالها، دعواهای قضایی زیادی در مورد این مدل ضامن ها وجود داشته است. بیشتر تصادفات ناشی از خطای انسانی است، اما شرکت های دوچرخه سواری، دوچرخه ها را در موارد متعددی فراخوان کرده اند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵ کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی فراخوانی برای ۱.۵ میلیون دوچرخه به دلیل نقصی که می‌تواند باعث شود اهرم QR به روتور ترمز دیسکی در صورت سفت شدن نامناسب یا باز ماندن آن برخورد کند، فراخوان داد. سازندگان شامل Cannondale، Fuji، Specialized، Giant، Raleigh، GT و غیره بودند. ذکر این نکته ضروری است که این فراخوانی داوطلبانه بود که برای جلوگیری از حوادث احتمالی ناشی از سوء استفاده یا خطای کاربر انجام شد. محور های Thru چرخ‌ها را با ایمنی بیشتری متصل می‌کنند و احتمال اتصال چرخ ناشی از خطای انسانی را کاهش می‌دهند.

۲. ضامن باعث انعطاف بیشتر در قسمت جلویی دوچرخه می‌شوند و به تعادل دوچرخه را کم می کند:

ترمزهای دیسکی می‌توانند باعث خم شدن بازوهای دو شاخ شوند. اگر از دو شاخ سیستم تعلیق استفاده می کنید، بازوها می توانند مستقل از یکدیگر حرکت کنند. این به این دلیل اتفاق می افتد که بازوهای دو شاخ محکم به هم متصل نیستند. ضامن پشتیبانی ساختاری زیادی برای جلوی دوچرخه ایجاد نمی‌کنند و به چرخ اجازه می‌دهند تا منحرف شود. این منجر به ردیابی و مدیریت ضعیف در برخی شرایط می شود.

۳. ضامن ممکن است خم شود یا بشکند:

دوچرخه سواری در سراشیبی کوه فشار زیادی به محورها وارد می کند. سیخ های ضامن باریک، می توانند خم شوند. بنابراین، یک محور خم شده می تواند در طول زمان یک توپی را خراب کند. با نیروی کافی، محور می تواند بشکند. اگر این اتفاق بیفتد، چرخ ممکن است در دوشاخه قرار بگیرد یا به طور کامل جدا شود و باعث تصادف شود. این در حالی است که محور های Thru می توانند نیروی بسیار بیشتری را تحمل کنند.

۴. سایش روتور ترمز به هنگام استفاده از ضامن:

از آنجایی که لنت های ترمز دیسکی بسیار نزدیک به روتورها قرار می گیرند (گاهی اوقات کمتر از ۱ میلی متر)، اگر مقداری انعطاف در دو شاخ وجود داشته باشد، می توانند ساییده شوند. ضامن، به دو شاخ اجازه می‌دهند تا خم شود که باعث می‌ شود ساییدگی ترمز رایج‌ تر شود. این همچنین می تواند باعث کاهش قدرت ترمز شود. زیرا روتور کاملاً تراز نیست.

۵. قدیمی بودن ضامن:

ضامن، یک فناوری قدیمی دوچرخه سواری محسوب می شود که به نظر می رسد در حال از کار افتادن خط تولید آن باشد. امروزه، بیشتر سازندگان دوچرخه به سمت محور های Thru حرکت می کنند و بیشتر دوچرخه‌ های سطح بالا از محور های Thru استفاده می‌ کنند و دوچرخه‌های رده پایین‌تر همچنان با ضامن عرضه می‌شوند.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم، تفاوت بین ضامن و محور Thru را مورد بررسی قرار دهیم تا به شما کمک کنیم، تصمیم بگیرید کدام سبک محور برای دوچرخه شما مناسب است. شما مشتری همیشگی و وفادار دوچرخونه، می توانید در صورت نیاز برای مشاهده و تهیه انواع دوچرخه به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.

شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه نکات مهم و رایج برای خرید انواع محور و کاربردهای آن دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

 

منبع:

https://wheretheroadforks.com/thru-axle-vs-quick-release-pros-and-cons/

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.