هر دوچرخه صرف نظر از مدل و برند آن، دارای دو مدل توپی است که مدل اول به عنوان توپی چرخ ها بوده و مدل دوم به عنوان توپی تنه می باشد. در این مقاله، ما به بررسی راهنمای خرید مناسب ترین توپی تنه برای دوچرخه می پردازیم. با این حال، نوع توپی تنه دوچرخه، متریال ساخت آن، طول و غیره مواردی هستند که نقش اساسی در کیفیت، عملکرد انواع دوچرخه ایفا میکند. بنابراین مهم است که با دقت انتخاب شوند. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با یکی دیگر از قطعات پرکاربرد و اصلی در دوچرخه آشنا کرده و بگوییم چگونه متناسب با نیازتان، بهترین توپی تنه دوچرخه را خریداری نمایید. بنابراین تا انتهای معرفی بهترین توپی دوچرخه همراه ما باشید.
وظیفه توپی های دوچرخه این است که به راحت تر چرخیدن چرخ های دوچرخه کمک کنند، در واقع توپی های چرخ، در مرکز چرخ ها قرار گرفته و چرخ را به دوشاخ دوچرخه متصل میکند که هر دوچرخه 2 عدد توپی چرخ دارد که برای عقب و جلو مناسب است، لازم است بدانید که توپی چرخ های عقب و جلو با یک دیگر متفاوت بوده و در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید که قصد خرید توپی برای چرخ عقب را دارید و یا جلو. توپی تنه دوچرخه نیز، یکی از بخش های مهم از اجزای محرکه دوچرخه است. توپی تنه از یک پوسته خارجی و دو ست بلبرینگ و یا ساچمه و میل لنگ داخلی که آزادانه امکان چرخش آن فراهم باشد، تشکیل شده است. توپی تنه، طبق قامه و چرخدندههای جلو دوچرخه را به تنه دوچرخه متصل میکند و با حرکت طبق قامه و چرخ دندههای جلو و انتقال قدرت به وسیله زنجیر دوچرخه به خودرو و یا همان خودرو باعث حرکت دوچرخه می شود. توپی تنه دوچرخه دارای چندین استاندارد در قطر و همچنین در طول آن است. فروشگاه دوچرخونه، به عنوان برترین فروشگاه لوازم و تجهیزات دوچرخه است و انواع توپی های عقب و جلو دوچرخه را به بهترین قیمت و از بهترین برند های دنیا برای شما عزیران عرضه کرده است که می توانید به صورت اینترنتی و حضوری از آن خرید کنید.
توپی تنه دوچرخه چیست؟
همانطور که گفته شد توپی دوچرخه یا درواقع توپی تنه دوچرخه، قطعهای به شکل استوانه است که رکابهای دوچرخه یا طبق قامه دوچرخه در وسط تنه دوچرخه به آن متصل میشود. توپیهای تنه دوچرخه متناسب با نوع و رده دوچرخه طراحیشده و در بازار موجود هستند.
توپی تنه دوچرخه، وسیله ای استوانه ای است که در وسط دوچرخه قرار میگیرد و به وسیله آن رکاب و طبق دوچرخه به این قسمت متصل می شود. انواع توپی تنه دوچرخه را می توانید در انواع دوچرخه ها مشاهده کنید که معروفترین آنها توپی تنه دوچرخه شیمانو است که بسیار از کیفیت بالایی برخوردار است و می توانید از فروشگاه دوچرخونه با بالاترین کیفیت خریداری کنید. اکثر تعمیرکاران با مشکل خرابی توپ تنه دوچرخه مواجه هستند. زیرا، این قسمت فشار زیادی را تحمل میکند و برای تعویض توپی تنه دوچرخه و تعمیر آن، می بایست هزینه زیادی را باید انجام داد و زمان زیادی را صرف کرد. در ادامه با سایت دوچرخونه همراه باشید. اگر شما هم ترس این رو دارید که توپی تنه دوچرخه شما خراب است یا نه، کافیست به صدای توپی تنه دوچرخه گوش دهید. زیرا، این صدا گویای تمامی مشکلات و خرابیهای احتمالی دوچرخه شماست. برای تعویض بلبرینگ توپی تنه دوچرخه و سرویس آن، حتما این نکته را به خاطر بسپارید که اینکار حساس را به فردی که شرایط لازم را دارد و در کارش متخصص است بسپارید تا بهترین کار را تحویل شما دهد تا در اینده درگیر مشکل صدای توپی تنه دوچرخه و تعویض ساچمه توپی تنه دوچرخه نشوید.
توپی های چرخ جلو و عقب دوچرخه چیست؟
همانطور که دوچرخه ها دارای چرخ های جلو و عقب هستند، هر کدام نیز دارای توپی های مخصوص جلو و عقب هستند. توپی جلو به سادگی طراحی شده است تا چرخ را به حرکت در آورند، در حالی که توپی عقب کمی پیچیده تر است. زیرا بخشی از گیربکس دوچرخه را نیز تشکیل می دهد. خودرو یا چرخ دنده ای که چرخ عقب را به حرکت در می آورد به توپی عقب متصل است. توپی مرکز چرخ دوچرخه شما است. در هر چرخ یک توپی وجود دارد. توپی ها بسته به نوع دوچرخه ای که دارید می توانند کمی متفاوت باشند، اما معمولاً از اجزای یکسانی تشکیل شده اند. هر دوچرخه جدا از مدل و برندی که دارد، دارای 2 مدل توپی است که مدل اول به عنوان توپی چرخ ها بوده و مدل دوم به عنوان توپی تنه است که در ادامه، درمورد انواع توپی دوچرخه که برای چرخ های دوچرخه هستند صحبت خواهیم کرد.
1. توپی چرخ جلو (Front hubs)
توپی های جلو، از یک بدنه لوله ای معمولا از جنس فلز با مجموعه ای از بابرینگ ها در هر انتها تشکیل شده است. بلبرینگ های ساچمه ای که در یک مجموعه بسته بندی شده و از طریق مهره های قفلی محکم می شوند یا بلبرینگ هایی از نوع کارتریج هستند که به صورت یک واحد فشار می آورند. محور چرخ از بدنه عبور می کند و روی این بلبرینگ ها می چرخد. بسته به نوع دوچرخه و توپی، اکسل ممکن است با استفاده از پیچ و مهره یا گیرههای سریع به دوشاخ یا تنه محکم شود. توپی معمولا دارای یک لبه برآمده در دو انتها است که با سوراخ هایی برای پره ها سوراخ می شودو باز هم تعداد سوراخ ها و پره های توپی بسته به نوع چرخ تعین و انتخاب می شود. بسیاری از MTB و برخی از توپی های جادهای دارای پایههای دیسکی برای روتورهای ترمز دیسکی هستند.
توپی جلو، همانطور که از نامش پیداست، در جلوی دوچرخه شما قرار دارد و به طور معمول بسیار ساده تر از توپی عقب است. زیرا زنجیر را در خود جای نمی دهد و بنابراین نیروی زیادی را محتمل نمی شود. توپی جلوی دوچرخه، در مرکز چرخی است که هدایت می کند، نه چرخی که دوچرخه شما را به حرکت در می آورد. مانند هر توپی دوچرخه، توپی جلویی شامل بلبرینگ هایی است که به آن اجازه می دهد آزادانه بچرخد و با کمترین مقاومت تا حد امکان سریع حرکت کند. بلبرینگ ها در داخل محفظه ای قرار دارند که امکان جداسازی و تعویض بلبرینگ ها را فراهم می کند. بلبرینگ ها یا از طریق مهره های قفلی یا از طریق یاتاقان های نوع کارتریجی که در یک واحد با هم قرار می گیرند، قابل دسترسی هستند.
توپی ها دارای لبه های برآمده در دو انتها هستند که به آنها فلنج (flanges) می گویند که با سوراخ هایی برای بستن پره ها مشخص می شوند. تعداد سوراخهای روی توپیها، تعداد پرهها را تعیین میکند و این بسته به نوع دوچرخهای که سوار میشوید، متفاوت خواهد بود. توپی های جلو، اغلب مجهز به پایه های ترمز دیسکی هستند تا بتوان ترمزها را نصب کرد. همه دوچرخهها دارای ترمز در جلو و عقب چرخها نیستند اما بسیاری از دوچرخههای جادهای مجهز به پایههای ترمز دیسکی هستند. توپی های جلو، به اندازه همتایان عقب خود کار نمی کنند. زیرا فقط فرمان را کنترل می کنند اما جزء ضروری هر دوچرخه هستند.
2. توپی چرخ عقب (Rear hubs)
اکثر توپی های عقب دوچرخه های جاده ای، MTB و BMX دارای یک چرخ آزاد در سمت درایو توپی هستند که یک لوله فلزی (آلومینیوم یا فولادی) است که خودرو روی آن میلغزد و شامل پنجههای فنری است و مسئول ایجاد صدای کلیکی است که هنگام حرکت روی دوچرخه میشنوید. توپی عقب، به دلیل اینکه قدرت دوچرخه را کنترل میکند، یک فناوری درگیرتر است. در دوچرخههای دنده ثابت، قدرت فقط از سختی پدال زدن دوچرخهسوار ناشی میشود. اما در یک دوچرخه چند دنده، توپی عقب نیز وظیفه انتقال دوچرخه را بر عهده خواهد داشت. یعنی گیربکسی که سرعت و گشتاور را تنظیم می کند بین دوچرخه سوار و چرخ متعادل است.
دوچرخه های دنده دار، دارای یک چرخ آزاد هستند که به توپی عقب متصل شده است که امکان تغییر سرعت را فراهم می کند. داخل توپی عقب، چیزی به نام مکانیسم جغجغه و پنجه وجود دارد. این مکانیزم یک چرخ دنده دندانه دار است که به دوچرخه سوار این امکان را می دهد تا در هنگام حرکت در مسیر بین چرخ آزاد سوئیچ کند و در صورت نیاز گیربکس را درگیر کند. به همین دلیل، توپی های عقب بسیار پیچیده تر از همتایان جلویی خود هستند. تعداد دندانه های جغجغه در توپی عقب شما تعیین کننده نوع دوچرخه سواری است که می توانید انجام دهید. دوچرخهسواران BMX و کسانی که گشتاور بیشتری میخواهند اغلب دندانهای کمتر و بزرگتری روی جغجغههای خود دارند، در حالی که دوچرخهسواران جاده اغلب دندانه های بیشتری برای تعویض سریعتر و بدون درز دنده دارند. توپی عقب یک عنصر حیاتی برای هر دوچرخه ای است، صرف نظر از اینکه روی دوچرخه BMX باشد یا دوچرخه سواری. تمام نیرویی که تولید می کنید باید از توپی عقب عبور کند. بنابراین آن را به یکی از مهم ترین عناصر دوچرخه شما تبدیل می کند. اگر توپی عقب شما به خوبی کار نمی کند، درنهایت سواری خوبی به شما ارائه نمی دهد.
آیا توپی، دوچرخه شما را سریعتر می کنند؟
چرخ های شما از طریق توپی ها به دوچرخه شما متصل می شوند. حرکت سریع تر دوچرخه، به معنای چرخش سریعتر و در نتیجه باعث حرکت سریع تر توپی می شود. توپی ها، به محورهای دوچرخه متصل می شوند و با سرعتی که دوچرخه سوار می تواند رکاب بزند، در شرایط مناسب می چرخند. اگر بلبرینگ های توپی کشش اضافی ایجاد می کنند، چرخ ها با سرعت نمی چرخند و دوچرخه شما به سرعت حرکت نمی کند. بنابراین، توپی های مناسب مطمئناً دوچرخه شما را سریعتر می کند.
البته هر دوچرخه ای برای سرعت ساخته نشده است. فرض کنید در حال دوچرخه سواری هستید و باید مطمئن شوید که حداقل تلاش را انجام داده تا چرخهای خود را در سریعترین زمان ممکن بچرخانید. قدرت شما از پدالهایتان به زنجیر و توپی عقب میرود اما این بدان معنا نیست که توپی جلویی، کشش اضافی را وارد معادله نمیکند. دوچرخه یک ماشین است و هر قطعه باید به درستی روغن کاری شود تا به خوبی کار کند. در مورد توپی عقب، جایی است که بیشتر فکر می کنند تمام سرعت به دست آمده یا از دست رفته است که این دیدگاه درست نیست! توپیها برای انتقال سرعت و قدرت بین چرخها و دوچرخه بسیار مهم هستند، اما میزان نیرویی که میتوان روی دوچرخه وارد کرد در دراز مدت حداقل است. این بدان معنا نیست که داشتن مجموعه ای عالی از توپی برای داشتن یک دوچرخه سریع و قابل اعتماد حیاتی نیست اما به این معنی است که توپی آنقدر که تصور می شود، قدرت خود را از دست نمی دهند. یکی از عواملی که اغلب در توپی دوچرخه در نظر گرفته نمی شود، وزن است. بسیاری فکر می کنند که سرعت چرخش یک توپی به چرخ ها تنها عامل سرعت حرکت آنهاست. درست نیست! توپی های مناسب میتوانند وزن دوچرخه را خصوصا در مسافت های طولانی کاهش دهند.
توپی برای انواع دوچرخه:
چندین نوع مختلف از توپی وجود دارد که اغلب بر اساس نوع دوچرخه شما تعیین می شود. با این حال، بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند و غیر معمول نیست که نوع دیگری از دوچرخه را با نوع متفاوتی از توپی جفت کنیم. رایج ترین انواع توپی دوچرخه عبارتند از:
توپی های دوچرخه کوهستان:
توپی های دوچرخه کوهستان یا MTB، معمولا از آلومینیوم سبک ساخته می شوند. در مدلهای بالاتر، توپیهای MTB، اغلب از فیبر کربن نیز ساخته میشوند تا سبکترین وزن را همراه با قویترین مواد ارائه دهند. برای توپی های MTB با کارایی بالاتر، چرخ آزاد اغلب از فولاد ضد زنگ ساخته می شود تا از حداکثر دوام اطمینان حاصل شود. این دوام به ویژه در مورد دوچرخه های پرش، با توجه به نیاز به فرودهای سخت، مورد نیاز است. توپی MTB، برای دوچرخه سوارانی که به دوام بیشتری نیاز دارند عالی است.
توپی های دوچرخه جاده ای:
توپی های دوچرخه جاده ای، اغلب دارای سوراخ های کمتری نسبت به همتایان MTB و BMX خود هستند. این توپی ها، اغلب دارای فضایی برای 24 پره، در مقابل 32 یا 36 پره هستند. مانند هر قطعه در دوچرخه جاده، وزن مهم است! هنگامی که شما در 50 مایل دوچرخه سواری کنید، حتی چندین گرم نیز می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. مانند برخی از دوچرخه های MTB، توپی های جاده ای، گاهی دارای پایه ای برای ترمزهای دیسکی در هاب جلو هستند که این امکان را به دوچرخه سوار می دهد تا دو ترمز روی دوچرخه نصب شود. یکی در جلو و دیگری در عقب. محورهای جادهای برای دوچرخهسوارانی که به سبکی تا حد امکان نیاز دارند و به پرههای کمتری برای چرخهای خود نیاز دارند، مناسب هستند.
جمع بندی خرید بهترین توپی دوچرخه:
در این مقاله، به معرفی انواع توپی های دوچرخه و کاربرد آنها پرداختیم تا اگر قصد خرید این قطعه ی کاربردی برای دوچرخه تان را دارید، راحتر تصمیم بگیرید. و آخرین نکته برای خرید بهترین توپی دوچرخه این است که توپی چرخ عقب با توپی چرخ جلو دوچرخه فرق دارد معمولا توپی های جلو به نسبت توپی های عقب کوچک تر هستند زیرا بر روی توپی عقب خودرو دوچرخه نصب میشود، که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. همچنین اگر قصد دارید از موجودی مدل های مختلف توپی دوچرخه در فروشگاه دوچرخونه را دارید، تنها کافیست از طریق لینک “خرید توپی دوچرخه” از طریق فروشگاه دوچرخونه اقدام به خرید کنید.
منبع:
https://hub.chainreactioncycles.com/buying-guides/wheels-and-tyres/hubs-buying-guide/
https://www.siroko.com/blog/c/sunglass-lens-tint-and-color-guide/
بدون دیدگاه