زین دوچرخه

اگر در نظر دارید یک زین دوچرخه جدید تهیه کنید، احتمالاً به این دلیل است که زین فعلی شما ناراحت کننده است. آسایش و راحتی یک مسئله مهم برای سوارکاران، به ویژه دوچرخه سواران تازه کار است. یک راه حل این است که یک زین جدید تهیه کنید که بیشتر با نوع سواری شما و مکانیک بدن شما مناسب باشد.

از آن جا که گزینه های زیادی برای زین دوچرخه وجود دارد، انتخاب زین جدید ممکن است کار دشواری باشد. راحتی نیز اغلب یک مسئله بسیار ذهنی است. به این معنی که زینی که برای دوست شما راحت و مناسب است، لزوماً برای شما راحت نخواهد بود. این مقاله به شما کمک می کند تا بفهمید که مواردی مانند مواد زین، بالشتک، طراحی و اندازه و همچنین نوع سواری بر انتخاب زین دوچرخه تاثیر می گذارد. اگر برای خرید به مغازه دوچرخه سواری می روید، ببینید آیا می توانید از سواری روی زین مورد نظر برای بررسی راحتی آن استفاده کنید. بسیاری از فروشگاه ها، حتی اگر دقیقاً موردی را که شما می خواهید آزمایش کنید نداشته باشند، چیزی قابل مقایسه خواهند داشت که می توانید امتحان کنید. در حین سواری، موقعیت خود را تغییر دهید. سریع و آهسته رکاب بزنید و روی دست اندازها نیز آن را امتحان کنید.

نوع سواری خود را در نظر بگیرید

زین های دوچرخه اغلب در یکی از این پنج دسته قرار می گیرند:

  • دوچرخه سواری تفریحی: اگر در هنگام رکاب زدن با یک دوچرخه شهری یا مسافری عمودی می نشینید و دوچرخه سواری های کوتاه را ترجیح می دهید، زینی را انتخاب کنید که برای دوچرخه سواری تفریحی طراحی شده است. این زین ها اغلب پهن و دارای بالشتک و حالت فنری هستند و گاهی دماغه کوتاهی دارند.
  • دوچرخه سواری جاده: آیا قصد شرکت در مسابقه دارید؟ یا هنگام سواری مسافت های جاده ای قابل توجهی را طی می کنید؟ زین های دوچرخه سواری جاده ای طولانی و باریک هستند. همچنین کمترین مقدار ممکن بالشتک را دارند تا بهترین انتقال نیرو هنگام رکاب زدن را داشته باشند.
  • دوچرخه سواری کوهستانی: در مسیرهای کوهستانی، متناوباً روی پدال ها می ایستید و می نشینید. گاهی اوقات فقط روی زین خود را معلق می بینید یا حتی روی آن حرکت می کنید یا به سمت جلو خم می شوید. به دلیل این موقعیت های متنوع، شما یک زین مخصوص کوه با بالشتک برای حالت های نشسته، یک پوشش مقاوم و یک شکل ساده که به حرکت شما کمک می کند، نیاز دارید.
  • تور دوچرخه سواری: برای دوچرخه سواری طولانی مدت، زین دوچرخه ای می خواهید که بین زین مخصوص جاده و زین مخصوص کوه باشد. زین های مخصوص تورهای دوچرخه سواری معمولاً نشیمن خوبی برای حالت های نشسته هستند و دماغه نسبتاً بلند و باریکی دارند.
  • رفت و آمد با دوچرخه: زین هایی که برای رفت و آمد با دوچرخه مناسب هستند، مانند زین های دوچرخه سواری در جاده ها و تورهای دوچرخه سواری، لایه ای بالشتک دارند، اما عموما قطر آن زیاد نیست. دوچرخه سوارانی که در باران سواری می کنند، یا دوچرخه خود را در فضای باز نگه می دارند، بهتر است مقاومت کاور زین در برابر آب و هوا را نیز در نظر بگیرند.

برای آشنایی بیشتر با انواع دوچرخه و سبک های سواری، مقاله ما تحت عنوان انواع دوچرخه را مطالعه کنید.

چه نوع بالشتکی می خواهید؟

دو دسته کلی برای زین دوچرخه وجود دارد:

اولین دسته، زین های با کارایی بالا، که دارای کمترین نشیمن و بالشتک هستند و دومین دسته، زین های بالشتک دار هستند. بالشتک زین دوچرخه

  1. زین های با کارایی بالا، معمولاً بلند و باریک هستند و دارای حداقل بالشتک برای حداکثر کردن انتقال قدرت و حداقل کردن سایش هنگام رکاب زدن هستند. آنها معمولاً برای دوچرخه های جاده ای، دوچرخه های کوهستانی و دوچرخه های مسابقه ای مناسب هستند.
  2. زین های بالشتک دار، معمولاً پهن و دارای فنر هستند تا برآمدگی های جاده را دفع کنند. آنها اغلب دماغه کوتاهی دارند. این زین دوچرخه، برای دوچرخه هایی که برای سواری تفریحی و مسافرت طراحی شده اند، مناسب است.

توجه: تصور نکنید که بالشتک بیشتر همیشه بهتر است. در برخی موارد، بالشتک زیاد می تواند باعث ناراحتی و فشار شود زیرا بدن شما در زین فرو می رود.

دو نوع متداول بالشتک، بالشتک های ژل و فوم هستند.

  • زین با بالشتک ژل: به بدن شما قالب می دهد و بیشترین راحتی را ایجاد می کند. اکثر سوارکارهای تفریحی این زین را برای راحتی بیشتر در سواری های معمولی انتخاب می کنند. جنبه منفی آن این است که ژل سریعتر از فوم فشرده می شود.
  • زین با بالشتک فوم: انعطاف پذیری خوبی دارد و سریع به حالت اولیه باز می گردد. دوچرخه سواران جاده، بالشتک فوم را ترجیح می دهند، زیرا در عین راحتی بیشتر نسبت به بالشتک زل، تکیه گاه بهتری هستند. برای سواری های طولانی تر، فوم محکم مناسب تر است. زیرا فوم محکم، به سرعت فوم یا ژل نرم تر فشرده نمی شود.
  • زین بدون بالشتک: برخی از زین های دوچرخه اصلا بالشتک ندارند. این زین ها اغلب دارای روکش چرمی یا پنبه ای هستند. اگرچه ممکن است یک زین بدون بالشتک نو، برای برخی از سواران ناراحت کننده باشد، اما با سواری مکرر فرو می رود و در نهایت به وزن و فرم شما می رسد. یکی دیگر از مزایای زین های بدون بالشتک این است که آنها خنک تر می مانند. این ویژگی، یک مزیت قطعی در سواری های طولانی و در هوای گرم است. اگر تجربه خوبی از زین با بالشتک ندارید و اگر به دنبال ظاهر کلاسیک زین چرمی یا پنبه ای هستید، این گزینه را انتخاب کنید.
  • بالشتک زین: یک ابزار جانبی اختیاری است که می تواند روی هر زین به عنوان بالشتک اضافی قرار بگیرد. با اینکه راحت است، اما روکش آن به خوبی و اندازه زینی که از قبل دارای بالشتک است، نیست. بنابراین ممکن است نشیمن آن به خوبی و آن طور که مطابق میل شماست نباشد. این مسئله برای سواری های تفریحی خیلی مهم نیست. اما می تواند برای سواری های سریع یا مسافت های طولانی تر مسئله مهمی باشد. اگر این سبک ها سبک سواری شماست، یک شلوارک یا لباس زیر دوچرخه دارای بالشتک می تواند انتخاب بهتری باشد.

برای آشنایی بیشتر با شورت و بالشتک دوچرخه، می توانید مقاله هنگام دوچرخه سواری در کوهستان چه بپوشیم؟ را مطالعه نمایید.

جهت خرید لباس های مخصوص دوچرخه سواری، می توانید به بخش پوشیدنی های فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

زین های دارای حفره یا بدون حفره؟

زین دوچرخه حفره دار برخی از زین های دوچرخه طوری طراحی شده اند که از اعصاب و شریان های ناحیه بین استخوان های نشسته شما محافظت می کنند. این زین ها مواد موجود در وسط زین را کاهش داده یا از بین می برند. بنابراین هم فشار را بر روی شریان ها کاهش می دهند و هم جریان هوا و راحتی را در دوچرخه سواری های طولانی ایجاد می کنند.

از آنجایی که آناتومی هرکس متفاوت است، برخی از سواران با زین های دارای حفره، احساس راحتی زیادی دارند. برخی دیگر از زین هایی استفاده می کنند که یا دارای یک فرورفتگی کوچک در زین هستند یا به هیچ وجه هیچ فرورفتگی ندارد. با وجود این که این نوع طراحی برای کاهش فشار، برای اغلب مردان و زنان مفید است، اما کاملا یک ترجیح شخصی است.

جنس مواد زین دوچرخه

زین ها با انواع مختلفی از مواد ساخته شده اند که می توانند بر چیزهایی مانند وزن، انعطاف پذیری، ضد آب بودن و هزینه تاثیر بگذارند. دو قسمت اصلی زین که باید به آنها توجه شود، روکش و ریل است.

روکش زین دوچرخه

روکش زین دوچرخه

  • مصنوعی: بیشتر زین ها کاملاً از مواد مصنوعی ساخته می شوند، از پوسته قالب گرفته تا روکش فوم یا ژل و روکش زین. وزن کمی دارند و تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارند و این امر آنها را برای اکثر سوارکاران محبوب کرده است.
  • چرمی: برخی از زین ها یک روکش چرمی نازک را جایگزین روکش مصنوعی می کنند، اما اجزای دیگر از مواد مشابه زین های مصنوعی هستند. با این حال، سایر زین های چرمی فقط از یک روکش چرمی ساخته شده اند که بین ریل های فلزی کشیده و معلق است. پس از یک مدت سواری در حدود ۳۰۰ کیلومتر، چرم به شکل فرم بدن شما در می آید. مانند یک جفت چکمه چرمی مرغوب، دوره اولیه استفاده ممکن است شامل برخی ناراحتی ها باشد، اما نتیجه نهایی مطلوب است.

یک نقطه ضعف چرم ضد آب نبودن آن است. به این معنی که ممکن است لازم باشد گاهی اوقات به آن روغن مخصوص چرم بزنید. این امر می تواند در برابر رطوبت و در برابر خشک شدن چرم از طریق قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

توجه: قبل از استفاده از روغن یا ضد آب روی زین چرمی، دستورالعمل های مراقبتی سازنده را بررسی کنید.

  • پنبه ای: تعداد انگشت شماری از زین ها از مواد پنبه ای به عنوان روکش استفاده می کنند. روکش های پنبه ای طوری طراحی شده اند که احساس راحتی و کنترل عالی هنگام رکاب زدن به شما می دهند. مزیت دیگر این است که پنبه نسبت به چرم به دوره کوتاه تری نیاز دارد تا فرم بدن شما را بگیرد.

ریل زین

ریل های زین دوچرخه نقاط اتصال به دوچرخه هستند. اکثر زین ها دارای دو ریل موازی هستند که از دماغه زین تا پشت زین طول دارند. پایه زین دوچرخه به ریل متصل می شود. تفاوت در مواد ریل بر مواردی مانند هزینه، وزن، قدرت و انعطاف پذیری تأثیر می گذارد.

  • فولاد: فولاد قوی و قابل اعتماد است، اما بسیار سنگین است. بنابراین اگر وزن زین برایتان مهم است، گزینه های دیگر را در نظر بگیرید.
  • آلیاژ: آلیاژها، به دلیل استحکامی دارند در ریل ها استفاده می شوند. آلیاژها سبک تر از فولاد هستند.
  • تیتانیوم: تیتانیوم بسیار سبک و قوی است و ارتعاشات را به خوبی جذب می کند، اما گران است.
  • کربن: مانند تیتانیوم، وزن بسیار کمی دارد و می تواند طوری طراحی شود که برخی ارتعاشات را جذب کند. اما عموماً فقط در زین های بسیار گران قیمت به کار می رود.

سایز زین دوچرخه را درست انتخاب کنید

زین های دوچرخه در اندازه های مختلف برای سوارکاران با سایزهای مختلف موجود هستند. یافتن زین دوچرخه ای که اندازه مناسب بدن شما باشد، بیشتر به عرض زین و نحوه قرار گیری استخوان های نشیمن روی آن دارد. به طور کلی، شما زینی می خواهید که به اندازه کافی تکیه گاه خوبی باشد، اما نه آنقدر عریض باشد که باعث ساییدگی و سایش شود.

توجه داشته باشید که زین های زنانه و مردانه، بر اساس اندام هریک طوری طراحی شده اند که روی آن احساس راحتی داشته باشند. صرف نظر از اینکه زین مخصوص مردان است یا زنان، گزینه ای را انتخاب کنید که بیشتر به اندام شما می آید.

عرض زین دوچرخه، عرض وسیع ترین نقطه روی زین است. اما تعیین عرض دقیق زین دوچرخه مناسب شما، می تواند کمی مشکل باشد. می توانید عرض استخوان های نشیمن خود را اندازه گیری کرده و با استفاده از این عدد به طور تقریبی سایز زین مناسب خود را پیدا کنید. با این وجود، هیچ چیزی به اندازه نشستن روی زین و امتحان کردن آن مطلوب نیست. بنابراین، اگر هنوز سایز زین مناسبتان را نمی دانید، توصیه می کنیم به یک فروشگاه دوچرخه بروید و چند مورد را امتحان کنید. اگر با دوچرخه خود بروید، حتی ممکن است به شما اجازه دهند که زین را به دوچرخه تان وصل کرده و آن را امتحان کنید.

مطمئن شوید که زین دوچرخه شما به درستی متصل شده است

قبل از خرید زین جدید، زین فعلی خود را به درستی بررسی کنید. شاید با یک تنظیم و تعمیر ساده، دیگر نیازی به هزینه اضافی برای یک زین جدید نداشته باشید.

تنظیم زین دوچرخهارتفاع زین دوچرخه: اگر زین شما خیلی بلند باشد، باعث می شود که مدام روی آن به چپ و راست حرکت کنید. این امر ممکن است موجب ساییدگی یا آسیب به شریان ها و عصب های شما شود.  برای دوچرخه های جاده ای و دوچرخه های هیبریدی، ارتفاع زین مناسب باعث می شود که پای تان فقط زمانی که پای شما در انتهای حرکت پدال قرار دارد، کمی خم شود. برای بررسی این موضوع، از دوستی بخواهید دوچرخه شما را به صورت عمودی در حالی که روی زین سوار شده اید نگه دارد و پای خود را روی پدال ها را قرار دهید.

دوچرخه سواران کوهستانی ممکن است این موقعیت را برای مسیرهای مسطح و صاف انتخاب کنند. اما اگر موانعی بر سر راه یا فرودهای طولانی وجود داشته باشد، اغلب پایین بودن زین را ترجیح می دهند. یک صندلی قابل تنظیم که به شما امکان دهد سریع ارتفاع زین را تنظیم کنید، می تواند سرمایه گذاری خوبی برای دوچرخه سواری کوهستانی باشد.

تنظیم زین دوچرخهوضعیت جلو/عقب زین دوچرخه: وقتی پای راست شما در موقعیت ساعت 3 حرکت پدال است، زانوی شما باید مظابق شکل بالای قسمت جلویی پایتان قرار بگیرد. اگر زانوی شما خیلی جلو یا عقب است، باید موقعیت جلو/عقب زین را تنظیم کنید. به سادگی پیچ اتصال زین را در قسمت بالای صندلی خود و زیر زین خود باز کرده و در صورت نیاز زین را به جلو یا عقب بکشید.

شیب زین دوچرخهشیب زین دوچرخه: در بیشتر موارد، بهتر است زین خود را طوری قرار دهید که با زمین موازی باشد. برای تنظیم شیب زین، کافی است پیچ اتصال دهنده زین را شل کرده و در صورت نیاز تنظیم کنید.

نکاتی برای افزایش راحتی روی زین دوچرخه

حتی با زین مناسب، موانع زیاد مسیر یا روزهای طولانی روی زین بودن، می تواند منجر به آسیب های زیادی به نشیمن شما شود. بنابراین، راحتی روی زین فقط به خود زین بستگی ندارد و بهتر از برخی نکات را هنگام سواری رعایت کنید.

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • هر 10 دقیقه یا چند دقیقه به طور مختصر روی پدال های خود بایستید.
  • هنگام عبور از موانع کمی بایستید و از پاهای خود به عنوان کمک فنر استفاده کنید.
  • یک دوچرخه با سیستم تعلیق کامل (بهترین حالت برای دوچرخه سواری کوهستانی) تهیه کنید.
  • شورت دوچرخه ای بالشتک دار بپوشید. آن ها می توانند اصطکاک، رطوبت اضافی و ضربات حاصل از موانع  را به حداقل برسانند.

برای خرید زین دوچرخه می توانید به فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

منبع:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/bike-saddles.html

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *