در مقاله قبل با عنوان “اصول سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان (1)“ در مورد ویژگی سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان و انواع آن صحبت کردیم. در این بخش نیز، قصد داریم، سیستم تعلیق عقب دوچرخه و نیز شرایط تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان و راه اندازی آن ها را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم. امیدواریم که به شما کمک کند، بهترین سیستم تعلیق را برای خرید یا ارتقاء دوچرخه خود انتخاب کنید. پس همراه ما باشید.
سیستم تعلیق عقب
سیستم تعلیق عقب، فقط در دوچرخه های کوهستانی با سیستم تعلیق کامل یافت می شود و معمولاً شوک عقب یا به اختصار “shock” نامیده می شود. شوک دهنده، به چرخ عقب اجازه می دهد تا ضربه ها را جذب کند و به حفظ تماس لاستیک با زمین کمک می کند، کنترل دوچرخه را افزایش می دهد و باعث کاهش خستگی دوچرخه سوار می شود. درواقع، فنر که معمولا با هوای تحت فشار پر میشود، از دوچرخهسوار در برابر ضربهها محافظت میکند. این قطعه به دوچرخه اجازه میدهد که بدون عبور دادن نیرو به دوچرخهسوار پاسخگوی ضربهها باشد.
مثلث انتهایی تنه دوچرخه که چرخ عقب را نگه میدارد، یک یا چند نقطه محوری دارد تا چرخ را حرکت دهد. شوک دهنده در داخل مثلث تنه دوچرخه قرار دارد که یک سر آن به مثلث اصلی و یک سر آن به مثلث عقب متصل است. امروزه مدل ها و پیکربندی های محوری مختلفی در دسترس هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را در مورد تأثیر آن بر کیفیت دوچرخه سواری دارند. همه آنها به خوبی کار می کنند و تفاوت های قابل توجهی در عملکرد سیستم تعلیق ندارند.
فنر سیم پیچ (wound steel coil)
مشابه سیستم تعلیق جلو می باشد. شوک دهنده های فنری هوا، بیشتر در دوچرخه های کراس کانتری و تریل رایج هستند اما شوک دهنده های فنری سیم پیچ، اغلب در دوچرخه های “freeride” و مسیرهای سراشیبی استفاده می شود. در انواع مختلف دوچرخه های کوهستان، سیستم سیم پیچ در وسط تنه قرار دارند و ممکن است هر کدام از این سبکها را داشته باشند.
تنظیمات
مشابه سیستم تعلیق جلو، گزینه های تنظیم به مدل سیستم تعلیق بستگی دارد. در مدل های قدیمی تر، با رکاب زدن دوچرخه سوار، سیستم تعلیق را فعال و باعث چرخش مداوم میشد که کارایی پدال زدن را کاهش میداد. این موضوع تا حد زیادی از طریق پیشرفت های طراحی و تنظیم مناسب برای صعود، فرود یا دوچرخه سواری عمومی برطرف شده است.
راه اندازی پایه تعلیق دوچرخه
سیستم تعلیق دوچرخه باید به درستی تنظیم شود. توجه داشته باشید که همه تنظیماتی که در اینجا توضیح داده شده است در همه سیستم های تعلیق موجود نیست. تنظیم افت تعلیق عقب Sag به میزان فشرده سازی سیستم تعلیق تنها با وزن سوار بر دوچرخه اشاره دارد.
در ابتدا باید همان لباس معمولی دوچرخهسواری خود را به همراه کلاه ایمنی و کوله پشتی بپوشید. همچنین تمامی ابزار و حتی بطری آبی را که همیشه به همراه دارید را نیز در کوله و جیبهای خود قرار دهید. تنظیم صحیح SAG به وزن وابسته است، بنابراین تنظیمات کامل روی یک کوله 5 کیلوگرمی هیچ فایدهای ندارد.
برای بهینهسازی سیستم تعلیق دوچرخه برقی کوهستان به یک پمپ شوک، یک وسیله اندازهگیری مانند خطکش یا نوار، یک ماشین حساب و یک دوست نیاز دارید.
برای راهاندازی SAG دوشاخ به منظور یافتن ناحیهای با فضای زیاد باید از یک دیوار یا تکیهگاه استفاده کنید. پس از قرارگیری دوچرخه در جای مناسب درپوش سوپاپ فنر هوا را از روی دوشاخ تعلیق بردارید و در مکانی امن قرار دهید.
در حالی که یک ترمز را نگه داشتهاید، ۵ تا ۱۰ بار محکم روی دوچرخه بالا و پایین بپرید. لازم به یادآوری است که نباید هر دو ترمز را بگیرید، زیرا این عمل باعث خوانش نادرست میشود. این اقدامات برای آمادهسازی سیستم تعلیق دوچرخه برقی کوهستان صورت میگیرد.
دستورالعمل های عمومی تنظیم SAG:
- لباس دوچرخهسواری خود شامل کلاه ایمنی و کولهپشتی همیشگی خود را بپوشید.
- اگر کمک فنر عقب دارید، آن را در حالت نزولی قرار دهید.
- موقعیت نشستن معمولی خود را روی دوچرخه در نظر بگیرید. برای حفظ تعادل به دیوار تکیه کنید یا از کمک یک دوست بهرهمند شوید.
- هنگامی که در وضعیت مناسب قرار داشتید، از دوست خود بخواهید که حلقه O رینگ را به سمت پایین شفت شوک و به طرف مهر و موم بکشد.
- از دوچرخه پیاده شوید و درصد شوک ناشی از وزن خود را اندازهگیری کنید.
- اگر SAG کمتر از 30 درصد مسافت باشد، هوا را از فنر بادی خارج سازید. همچنین اگر این میزان بیشتر از 30 درصد است، هوا را به فنر بادی بیفزایید.
- زمانی که میزان SAG به 30 درصد رسید، تنظیمات را بنویسید.
با انجام این تنظیمات و هنگامی که دوشاخ را تا ۲۰ درصد و شوک عقب را تا ۳۰ درصد بهینه کردید، آماده دوچرخهسواری هستید.
نوع دوچرخه کوهستان | Suspension Travel | Sag پیشنهادی |
XC race | 80 – 100mm | 15 – 25% |
Trail, کوهستان | 100 – 160mm | 20 – 30% |
Freeride and downhill | 160 – 200mm | 25 – 35% |
اصول تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان
سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان، همانند هر قطعه مکانیکی دیگری، برای حفظ عملکرد بهینه نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. با انجام اقدامات ساده و منظم، میتوانید عمر مفید سیستم تعلیق خود را افزایش داده و از عملکرد روان و ایمن آن اطمینان حاصل کنید.
نکات کلیدی برای نگهداری از سیستم تعلیق:
- تمیزکاری منظم: پس از هر بار دوچرخهسواری، به خصوص در مسیرهای گلآلود و خاکی، سیستم تعلیق را با آب و مواد شوینده ملایم تمیز کنید. تجمع گل و لای میتواند به اجزای داخلی سیستم آسیب برساند.
- روغنکاری: به طور مرتب درزگیرها و قطعات متحرک را با روغن مخصوص روغنکاری کنید. این کار از خشک شدن و سایش قطعات جلوگیری کرده و عملکرد سیستم را بهبود میبخشد.
- بررسی نشتی روغن: به طور مرتب سیستم تعلیق را از نظر نشتی روغن بررسی کنید. نشتی روغن میتواند باعث کاهش عملکرد سیستم و آسیب به قطعات شود.
- تنظیم فشار هوا: در صورتی که سیستم تعلیق شما از فنر هوا استفاده میکند، به طور مرتب فشار هوا را بررسی کرده و در صورت نیاز تنظیم کنید.
- سرویس دورهای: حداقل سالی یکبار یا پس از هر 100 ساعت استفاده، سیستم تعلیق را توسط یک مکانیک متخصص سرویس کنید. سرویس دورهای شامل تعویض روغن، بررسی و تعمیر قطعات فرسوده و تنظیم مجدد سیستم تعلیق است.
علائم نیاز به سرویس سیستم تعلیق:
- نشت روغن: مشاهده هرگونه نشتی روغن از سیستم تعلیق، نشانهای از نیاز به سرویس است.
- کاهش عملکرد: اگر احساس میکنید که سیستم تعلیق به خوبی ضربات را جذب نمیکند یا دوچرخه شما در هنگام سواری پرش میکند، ممکن است سیستم تعلیق نیاز به سرویس داشته باشد.
- صداهای غیرعادی: شنیدن صداهای غیرعادی مانند تقتق یا جیرجیر از سیستم تعلیق، نشاندهنده وجود مشکل است.
- بازی در قطعات: اگر در قطعات متحرک سیستم تعلیق بازی احساس میکنید، باید سیستم را سرویس کنید.
اهمیت سرویس دورهای:
سرویس دورهای سیستم تعلیق، علاوه بر افزایش عمر مفید سیستم، ایمنی شما را نیز تضمین میکند. یک سیستم تعلیق سالم و روان، کنترل شما بر روی دوچرخه را افزایش داده و از بروز حوادث جلوگیری میکند.
نکات مهم:
- برای انجام هرگونه تعمیرات یا تنظیمات پیچیده در سیستم تعلیق، بهتر است از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید.
- دفترچه راهنمای دوچرخه خود را به دقت مطالعه کنید تا اطلاعات دقیقتری در مورد سرویس و نگهداری سیستم تعلیق به دست آورید.
- از استفاده از روغنهای نامرغوب و غیرمجاز خودداری کنید، زیرا این روغنها میتوانند به سیستم تعلیق آسیب برسانند.
با رعایت این نکات ساده، میتوانید از عملکرد بهینه سیستم تعلیق دوچرخه کوهستانی خود اطمینان حاصل کرده و لذت دوچرخهسواری را دوچندان کنید.
جمع بندی
در این مقاله، به اهمیت نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان پرداختیم. سیستم تعلیق به عنوان قلب تپندهی دوچرخه کوهستانی، نقش بسیار مهمی در عملکرد و ایمنی دوچرخهسوار ایفا میکند. با انجام اقدامات ساده و منظم، میتوانید عمر مفید سیستم تعلیق خود را افزایش داده و از دوچرخهسواری لذتبخشتری بهرهمند شوید.
هم اکنون شما مشتری گرامی، در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه دوچرخه، می توانید به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید. شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه تعمیر و نگهداری سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان و مقایسه برند آن ها دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.
منبع:
بدون دیدگاه