املنتهای ترمز دوچرخه که به آن بلوکهای ترمز یا کفشک ترمز نیز گفته میشود، قطعات بسیار مهمی در دوچرخه محسوب می شوند و نقش مهمی در نحوه کارآمدی سیستم ترمز شما به ویژه در شرایط مرطوب دارند. اکثر لنت های ترمز موجود در بازار، به عنوان “consumable component” در نظر گرفته می شوند. به این معنی که به مرور زمان فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند. به مرور لنتهای ترمز قدیمی یا فرسوده به درستی کار نمیکنند، بنابراین ایمنی به خطر میافتد یا حتی ممکن است به دوچرخه تان آسیب برسد، بنابراین، ارزش دارد که از وضعیت لنتهای ترمز خود آگاه باشید و مرتباً آنها را از نظر سایش بررسی کنید.
در این مقاله تلاش داریم با بررسی انواع لنت ترمز و ویژگی های آن ها، اطلاعات کافی برای بررسی وضعیت لنت های دوچرخه به دست آوریم.
انواع اصلی لنت ترمز
در حال حاضر دو نوع اصلی لنت ترمز وجود دارد که منعکس کننده دو دسته اصلی سیستم ترمز است: لنت ترمزهای طوقه و ترمز دیسکی.
لنت ترمز طوقه (Rim brake pads)
ترمزهای طوقه، از لبه چرخان طوقه به عنوان سطح ترمز استفاده می کنند. لنتهای ترمز در انتهای دو بازوی معلق ترمز نصب میشوند و با کشیدن اهرم یا کابل ترمز توسط دسته ترمز، لنتهای ترمز روی دو طرف طوقه فشرده میشوند و سرعت دوچرخه را کاهش میدهند. ترمزهای طوقه به طور گسترده در دوچرخههای BMX، جادهای و شهری مورد استفاده قرار میگیرند و به دلیل وزن سبک و سادگی مکانیزم آن مورد استقبال قرار میگیرند. امروزه انواع مختلفی ترمز وجود دارد که دو نوع اصلی ترمزهای کالیپر و کنسول هستند، بنابراین، باید بر اساس آن لنت مناسب را انتخاب کنید.
لنت ترمز دیسکی (Disc brake pads)
به جای استفاده از طوقه به عنوان سطح ترمز، ترمزهای دیسکی از یک دیسک فلزی مدور نصب شده بر روی توپی چرخ استفاده می کنند. این دیسک از طریق یک کالیپر که شامل لنت های ترمز است می چرخد. با فشردن اهرم ترمز، لنت ها روی روتور اعمال می شود و اصطکاک حاصله باعث کاهش سرعت دوچرخه می شود. ترمزهای دیسکی معمولا در دوچرخه های MTB و همچنین برخی از دوچرخه های جاده ای یافت می شوند.
زمان تعویض لنت های ترمز
هنگامی که لنت ترمز شما از قسمت خاصی ساییده می شود، ممکن است شیارهای ساییدگی یا نشانگرهای دیگری روی لنت ها وجود داشته باشد که به شما نشان دهد که زمان استفاده از آن تمام شده است و وقت آن است که روی یک مجموعه لنت ترمز جدید سرمایه گذاری کنید. اما برای تعویض لنت، باید نوع ترمز مورد استفاده خود و همچنین فاکتورهای اضافی از جمله شرایط دوچرخه سواری، نوع طوقه (در صورت استفاده از ترمز طوقه) و سازنده ترمز را در نظر بگیرید.
همچنین، شایان ذکر است که کاربران ترمز طوقه ای باید به طور دوره ای طوقه های دوچرخه خود را از نظر سایش بررسی کنند، زیرا اثر سایشی لنت ترمز و سنگ ریزه جاده به آرامی سطح فلز را سایش می دهد تا جایی که ممکن است به طوقه ها یا چرخ های جدید نیاز باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف لنت ترمز موجود و یافتن اینکه کدام یک برای ترمزهای شما مناسب هستند، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
لنت ترمز دیسکی MTB (MTB Disc Brake Pads)
لنتهای ترمز دیسکی MTB به صورت جفت فروخته میشوند که در یک کالیپر ترمز قرار میگیرد. معمولاً هر جفت دارای یک فنر نگهدارنده جایگزین است که برای نگهداشتن لنتها در جای خود لازم است. اکثر آنها برای جا دادن کالیپرهای خاص طراحی شده اند، بنابراین باید جفتی بخرید که با مدل و مدل کالیپر و یا سیستم ترمز شما سازگار باشد. حال بعد از آن، انتخاب بین دو نوع اصلی پد – ارگانیک یا متخلخل است.
پدهای آلی (ارگانیک)
پدهای ارگانیک که به آنها پدهای رزینی نیز گفته می شود که مخلوطی از مواد معمولی مانند لاستیک، کربن، شیشه، فایبرگلاس، سرامیک با چگالی بالا و غیره ساخته شده اند و توسط رزین به هم متصل شده اند و دارای ترکیب نرم تری نسبت به پدهای متخلخل (فلزی) هستند. لنت های ارگانیک به طور کلی قدرت توقف بالا و اتلاف گرمای کمتری را ارائه می دهند. به این معنی که گرم شدن آنها کندتر است. بنابراین برای استفاده در سیستم های ترمز با نقطه جوش کم توصیه می شود.
درنظر داشته باشید که پدهای ارگانیک می توانند در شرایط مرطوب و شن و ماسه سریعتر فرسوده شوند. آن ها کم صداتر هستند و چسبندگی اولیه بیشتری دارند و در فرودهای طولانی بیشتر محو می شوند و در شرایط مرطوب فاقد قدرت هستند. این پدها اغلب به عنوان غیرآزبست آلی (NAO) شناخته می شوند. در حالت کلی لنت ترمز 30000 مایل دوام می آورد اما بسته به استفاده و عواملی، می تواند بین 20000 تا 60000 مایل دوام بیاورد .
لنت های متخلخل (فلزی)
لنت های فلزی از ترکیبی با محتوای فلز اضافه شده استفاده می کنند و معمولاً از براده های مسی تولید می شوند. این لنت ها سر و صدای بیشتری داشته دارند و سریعتر گرم شوند. لنت های ترمز متخلخل یا فلزی از مخلوطی از ذرات فلزی که به هم فشرده شده اند، ساخته می شوند. آنها نسبت به پدهای ارگانیک دوام بیشتری دارند زیرا می توانند خاک و شرایط مرطوب را بسیار بهتر تحمل کنند.
به طور کلی، اگر کمتر از 1.5 میلی متر سطح ترمز روی لنت دیسک شما وجود دارد، زمان تعویض فرا رسیده است. تعویض لنت ها معمولاً یک کار بسیار ساده است که می توان آن را در خانه انجام داد. همچنین شایان ذکر است که، لنت های ترمز سرامیکی و ارگانیک، لنت های خوب و قابل اعتمادی برای دوچرخه سایز کوچک تا متوسط هستند. بزرگترین تفاوت آن ها طول عمر و قیمت آنها است. اگر لنتی ارزان برای دوچرخه می خواهید، پس از ارگانیک استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که چه لنت ترمزی برای دوچرخه خود تهیه کنید، به احتمال زیاد، لنت های متخلخل یا فلزی راه حلی مناسب هستند. لنت های ترمز ارگانیک کم صدا هستند و چسبندگی اولیه بیشتری دارند اما در فرودهای طولانی بیشتر محو می شوند و در شرایط مرطوب فاقد قدرت هستند.
نشانه های ساییدگی لنت ترمز چیست؟
- صدای جیغ می شنوید.
- صدای کلیک می شنوید.
- توقف دوچرخه به زمان بیشتری نسبت به قبل نیاز دارد.
- پدال ترمز با فشار دادن می لرزد.
لنت ترمز MTB V
ترمزهای V نوعی از ترمزهای طوقه هستند. آنها در بسیاری از MTB های سطح مبتدی یا قدیمی و همچنین بسیاری از دوچرخه های شهری یا هیبریدی یافت می شوند و شامل بازوهای ترمز جداگانه ای هستند. لنت های ترمز V به طور کلی در دو نوع کارتریجی و غیر کارتریجی تولید می شوند.
لنت های غیر کارتریجی
ساده ترین و ارزان ترین نوع لنت هستند که از یک بلوک لاستیکی ساده، با سطح ترمز و یک پایه فلزی رزوه دار در طرف مقابل تشکیل شده است که به وسیله آن لنت به بازوی ترمز متصل می شود.
لنت های کارتریج
لنت های کارتریج دارای یک “کفشک” فلزی با درج های لاستیکی قابل تعویض هستند که می تواند از طریق یک یا چند پیچ محکم شود. این لنت ها نسبت به لنت های غیر کارتریجی برتری تلقی می شوند زیرا کفشک فلزی مقاوم تر از یک بلوک لاستیکی است و بنابراین قدرت توقف بهتری را ارائه می دهد. آنها یک ارتقاء ساده هستند که می تواند قدرت توقف دوچرخه شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. لنت های کارتریج ممکن است به صورت یک بسته (با کفشک / پایه و لنت) یا فقط درج های لاستیکی فروخته شود. در هنگام تعویض پدهای کارتریج، توجه کنید که آن ها را به درستی تراز کنید. اکثر آنها دارای فلش هایی هستند که نشان دهنده انتهای پد است.
لنت های ترمز جاده ای V-Brake
این مدل لنت ترمز توسط اکثر دوچرخه های جاده استفاده می شود و با عنوان ترمز طوقه یا به عنوان ترمز کالیپر نیز شناخته می شود. ترمز از یک واحد تشکیل شده است و فقط با یک پیچ وصل می شود و بازوهای ترمز از بالای لاستیک به سمت پایین می آیند. کشیدن کابل هر دو بازو را به سمت داخل می چرخاند و لنت ترمز با طوقه تماس پیدا می کند.
همانند لنت ترمز طوقه MTB، لنت های ترمز کالیپر به صورت کارتریجی (کفشک فلزی با درج های لاستیکی قابل تعویض) و غیر کارتریجی (یک بلوک لاستیکی منفرد) در دسترس هستند که اولی مزایای عملکردی قابل توجهی نسبت به دومی دارد. اگر لنت های دوچرخه شما غیر کارتریجی باشد، سرمایه گذاری مناسبی است. لنت های مختلف برای ترکیب های مختلف و شرایط آب و هوایی موجود است.
لنت ترمز دیسکی جاده ای
تنها در سال های اخیر است که ترمزهای دیسکی در دوچرخه های جاده ای استفاده شده است. پس از سالها تلاش از جانب دوچرخه سواران حرفهای، تقریباً همه دوچرخههای حرفهای اکنون ترمزهای دیسکی را به خود اختصاص دادهاند. به مرور زمان با ادامه توسعه، تقریباً تمام دوچرخههای تولید شده در بازار امروزی در حال استفاده از ترمز دیسکی هستند. سه نوع ترکیب اصلی این ترمزها عبارتند از: متخلخل، آلی و نیمه فلزی که اغلب به عنوان با دوام ترین لنت تولید شده با موادی که میتواند دمای بسیار بالا را تحمل کند، نامیده میشود که هنگام استفاده از ترمز تحت فشار بالا ایدهآل است.
باز هم مشابه لنت ترمز دیسکی MTB، اکثریت آن ها به گونه ای طراحی شده اند که با کالیپرهای خاصی مطابقت داشته باشد، بنابراین باید جفتی بخرید که با مدل کالیپر ترمز و یا سیستم شما سازگار باشد.
لنت ترمز BMX
دوچرخه های BMX از ترمزهای طوقه استفاده می کنند. همچنین مدل های مختلفی نیز وجود دارد، از جمله ترمزهای U (همانطور که در بیشتر دوچرخههای جاده ای یافت میشود)، ترمزهای کنسولی (همانطور که در دوچرخههای CX استفاده میشود) و ترمزهای کالیپر (همانطور که در دوچرخه های جاده استفاده می شود). از آنجایی که دوچرخه سواری BMX نیاز کمتری به ترمزها دارد. در واقع، بسیاری از دوچرخه سواران BMX بدون ترمز یا با ترمز عقب ترمز میکنند. اکثر لنتهای ترمز BMX طرحهای ساده و یک تکه (غیر کارتریجی) هستند. با این حال آنها معمولاً ممکن است شامل ویژگی های عملکردی مانند:
- طول طولانی با سطح توقف بیشتر و سایش یکنواخت.
- ترکیبات لاستیکی بهینه شده برای شرایط مختلف، گزینهها ممکن است شامل بلوکهای ترکیبی نرم برای قدرت توقف بیشتر به ازای طول عمر لنت یا بلوکهای دو ترکیبی بهینهشده برای دوچرخه سواری در هوای مرطوب و خشک باشد.
- شیارهای پد برای کمک به دفع آب و نشان دادن سایش
- پدهای شفاف برای حفظ رنگ روی طوقه های آنودایز بهترین انتخاب هستند.
جمع بندی:
انتخاب و تعویض به موقع لنت ترمز دوچرخه، نقش مهمی در ایمنی و عملکرد دوچرخه شما ایفا میکند. دو نوع اصلی لنت ترمز، طوقه و دیسکی، هر یک ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند.
لنتهای ترمز طوقه که معمولاً در دوچرخههای شهری و جادهای استفاده میشوند، سادهتر و سبکتر هستند اما در شرایط مرطوب ممکن است عملکردشان کاهش یابد. لنتهای ترمز دیسکی که در دوچرخههای کوهستان و برخی مدلهای جادهای جدیدتر استفاده میشوند، قدرت ترمزگیری بالاتری دارند و در شرایط مختلف آب و هوایی عملکرد بهتری از خود نشان میدهند.
انواع لنتهای ترمز دیسکی شامل ارگانیک، فلزی و نیمه فلزی است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. لنتهای ارگانیک نرمتر هستند و صدای کمتری تولید میکنند اما در شرایط سخت سریعتر ساییده میشوند. لنتهای فلزی دوام بیشتری دارند اما صدای بیشتری تولید میکنند. اما لنتهای نیمه فلزی ترکیبی از هر دو نوع هستند.
در نهایت، برای اطمینان از ایمنی و عملکرد بهینه دوچرخه خود، توصیه میشود به طور مرتب لنتهای ترمز را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. با انتخاب لنت ترمز مناسب و تعویض به موقع آن، میتوانید از سواری ایمن و لذتبخش خود لذت ببرید.
شما مشتری گرامی می توانید به منظور تهیه و خرید انواع ترمز دوچرخه، سیستم ترمزبندی و لوازم جانبی آن، به بخش خرید ترمز دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه فرمایید.
منبع:
https://hub.chainreactioncycles.com/buying-guides/components/brake-pad-buying-guide/
بدون دیدگاه