طوقه های دوچرخه، بدون شک مهمترین بخش دوچرخه شما محسوب می شوند. ارتقاء طوقه های دوچرخه از سطح پایه به طوقه های درجه یک می تواند وزن دوچرخه را کاهش دهد و سرعت حرکت شما را هنگام دوچرخه سواری افزایش دهد. ازطرفی، عملکرد کلی هر دوچرخه را بهبود بخشد. هنگام انتخاب طوقه های دوچرخه، یکی از مهمترین تصمیم هایی که باید بگیرید این است که از چه متریالی برای ساخت آن استفاده شده است. دو متریال مهم که معمولا برای ساخت طوقه بکار می رود آلومینیوم و فیبر کربن است. برای کمک به شما در انتخاب طوقه مناسب برای دوچرخه، ما در این مقاله به این موضوع می پردازیم. با این حال، شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع لاستیک دوچرخه، به مقاله “خرید انواع لاستیک دوچرخه“ از وبلاگ دوچرخونه مراجعه فرمایید.
بیشتر دوچرخه ها با طوقه های آلومینیومی در رده پایین تا متوسط به فروش می رسند که مزیت آن این است که هزینه ی پایینی دارد. با ارتقا به طوقه های فیبرکربنی یا طوقه های آلومینیومی ممتاز، میتوانید عملکرد و کیفیت دوچرخه خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید. طوقه های رده بالاتر سبک تر، سفت تر، آیرودینامیک تر هستند و به شما این امکان را می دهند سریعتر و کارآمدتر دوچرخه سواری کنید. البته همه به طوقه های کربنی گران قیمت نیاز ندارند. همچنین هنگام استفاده از طوقه های فیبر کربنی، مصالحه هایی وجود دارد. آنها معمولاً دوام کمتر اما عمر طولانی دارند. به طورکلی، مسیرهای ناهموار می توانند باعث آسیب به طوقه شوند. بنابراین، بهترین نوع طوقه برای دوچرخه شما به عوامل مختلفی از جمله نوع دوچرخه سواری، زمینی که در آن دوچرخه سواری می کنید، میزان بودجه و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا بهترین طوقه ها را برای سبک سواری خود انتخاب کنید.
1. طوقه کربنی دوچرخه
فیبر کربن متداول ترین متریال مورد استفاده برای ساخت چرخهای دوچرخه کوهستانی و جادهای با کارایی و سطح بالا است. این روزها تقریباً تمام دوچرخه های مسابقه حرفه ای از چرخ ی طوقه های کربنی استفاده می کنند. برای دوچرخه سواران رقابتی، چرخ های کربنی اغلب تنها برای شما هستند. فیبر کربن ماده ای سبک، سفت و محکم است که در ابتدا برای استفاده در صنعت هوافضا ساخته شده است که از الیاف فوق العاده قوی ساخته شده و به صورت ورق بافته شده و با رزین اپوکسی به هم متصل می شوند. به عبارت دیگر پلاستیکی است که با الیاف قوی تقویت شده است که به عنوان کامپوزیت شناخته می شود. فیبر کربن سبک ترین ماده ای است که برای ساخت چرخ دوچرخه استفاده می شود و با پردازش یک پلیمر به رشته های نازک ساخته شده از اتم های کربن ساخته می شود. قطر رشته ها فقط 5-10 میکرون است. هزاران رشته از این رشته ها با هم ترکیب می شوند تا یک بکسل یا روبان را تشکیل دهند. این روبان ها به صورت یک ورق بافته شده و با رزین اپوکسی آغشته می شوند.
ورق های فیبر کربنی به دست آمده با یک دستگاه برش دقیق به اندازه آنها بریده می شوند. سپس قطعات را لایه لایه می کنند و با استفاده از قالب به رینگ های دوچرخه در می آورند. تولیدکنندگان رینگ می توانند از فناوری مدرن مانند مدل سازی کامپیوتری و قالب های چاپ سه بعدی برای شکل دادن به طوقه ها با دقت باورنکردنی استفاده کنند. سپس ورقه های فیبر کربن و قالب در فر گرم می شوند. چرخ ها در یک چرخه گرمایش ویژه به نام سیکل رمپ گرم می شوند. به این ترتیب، گرما از دمای پایین شروع می شود و به مرور زمان افزایش می یابد و سپس خنک می شود. دما و زمان گرمایش دقیقاً کنترل می شود. این فرآیند ذوب می شود و لایه ها را به یک تکه ترکیب می کند و چرخ ها را سخت می کند. وقتی چرخ ها از کوره بیرون می آیند، مرحله ساخت آن تمام می شوند.
همه چرخ های فیبر کربن باهم برابر نیستند. در نحوه ساخت چرخ های کربنی و نحوه ساخت فیبر کربن تفاوت های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، سازندگان می توانند نوع رزین مورد استفاده، جهت الیاف، بافت الیاف، تراکم و نوع الیاف مورد استفاده، درجه فیبر کربن، ضخامت لایه ها، تعداد رشته ها در هر بکسل را تغییر دهند. همه این تغییرات در استحکام، وزن و دوام طوقه های تمام شده نقش دارند و می تواند بر وزن چرخ، حفظ تعادل دوچرخه، ویژگی های دوچرخه سواری و راحتی تأثیر بگذارد. سازندگان دوچرخه، می توانند چرخ های کربنی را برای انواع مختلف دوچرخه بهینه کنند. به عنوان مثال، یک طوقه دوچرخه جاده ای را می توان استحکام آن را بالا برد و انعطاف پذیر کرد.
مزایای چرخ های کربنی دوچرخه:
- وزن سبک تر: چرخ های کربنی به طور متوسط 300 گرم وزن دارند که کمتر از آلومینیوم است.
- هندلینگ بهتر: برای حفظ تعادل دوچرخه، چرخ های کربن گزینه ی مناسبی است.
- سریعتر: طوقه های کربن به علت وزن سبک تر، سریعتر می چرخند.
- کارآمدتر: برای سوار شدن به چرخ های سبکتر و سفتتر، انرژی کمتری نیاز است.
- آیرودینامیک بهتر: رینگهای کربنی را میتوان به شکلهای عمیق هوا قالبگیری کرد.
- کیفیت کلی سواری بهتر: چرخهای کربنی سازش خوبی بین وزن، استحکام، عملکرد و راحتی ایجاد میکنند.
معایب چرخ های کربنی دوچرخه:
-
دوام کمتر: رینگ های کربنی شکننده هستند و یک ضربه احتمالی به رینگ می تواند باعث ترک برداشتن آن شود.
- گرانتر: یک چرخ کربن حدود 1000 دلار بیشتر از یک چرخ آلومینیومی قیمت دارد.
- سواری سخت: برخی از چرخ های کربنی بیش از حد سفت هستند و همین مسئله باعث می شود تا دوچرخه سوار انرژی زیادی مصرف کند.
- غیر قابل تعمیر: اگر رینگ کربنی شما ترک خورد، باید آن را تعویض کنید.
- سازگار کمتر با محیط زیست: فیبر کربن قابل بازیافت نیست.
- گرمای بیش از حد: طوقه های کربنی ممکن است در فرودهای طولانی بیش از حد گرم شوند و از کار بیفتند.
- ماندگاری کمتر: طوقه های کربنی ممکن است ترک بخورند یا بیش از حد گرم شوند و درنهایت زود از کار بیوفتد.
2. طوقه آلومینیومی دوچرخه
آلومینیوم، تا حد زیادی، رایج ترین متریال برای ساخت طوقه دوچرخه است. تقریباً همه دوچرخهها، به غیر از چند مدل برتر، از کارخانه با طوقه های آلومینیومی تولید میشوند. آلومینیوم ماده ای سبک، سفت، بادوام و مقرون به صرفه است منتهی خود آلومینیوم برای ساخت طوقه دوچرخه به اندازه کافی قوی نیست. برای افزایش استحکام و دوام، آلومینیوم با سایر عناصر فلزی مانند منیزیم، روی یا سیلیکون آلیاژ می شود.
آلیاژهای مختلف مشخصات کمی متفاوت دارند. برخی از آلیاژها سخت تر از بقیه هستند. برخی از آنها سبک تر یا انعطاف پذیرتر از بقیه هستند. به طورکلی، آلیاژ نقش مهمی در کیفیت سواری، وزن و دوام رینگ دارد. دو آلیاژ آلومینیومی که برای ساخت رینگ دوچرخه استفاده می شود عبارتند از 6061 و 7005. از این دو، 6061 کمی رایج تر است. زیرا وزن کمتری دارد. یک آلیاژ بالاتر به نام نیوبیوم نیز برای ساخت طوقه های دوچرخه استفاده می شود.
رینگ های آلومینیومی به عنوان یک بلوک فلزی شروع می شوند. این ماده از طریق یک قالب از پیش ساخته شده که به شکل سطح مقطع لبه است، ذوب شده و فشرده می شود. شکل قالب، شکل لبه و ضخامت دیواره را تعیین می کند. این نقش مهمی در وزن و عملکرد چرخ های تمام شده دارد. مواد در یک بخش طولانی، مستقیم از لبه از قالب خارج می شوند. سپس رینگ ها برای قطر چرخ مناسب (700c، 26، 20 اینچ و غیره) به طول بریده می شوند. درنهایت، بخش ها به صورت دایره های کامل خم می شوند. سپس انتهای رینگ ها به هم متصل می شوند. برای این کار می توان از چند روش مختلف استفاده کرد. برای طوقه های بالاتر، یک دستگاه جوش کامپیوتری انتهای رینگ را طوری به هم جوش می دهد که درز تقریباً نامرئی باشد. روش دیگر وصل کردن و پین کردن نام دارد. این مورد در رینگ های میان رده و پایین رده رایج است. در نهایت ساخت طوقه ها تمام می شود. سوراخ و دریچه ها حفر شده است. مسیرهای ترمز در کناره ها ماشین کاری می شوند تا عملکرد ترمز را در چرخ های طراحی شده برای ترمزهای رینگ بهبود بخشند. برخی از رینگ ها برای محافظت بیشتر رنگ شده یا روکش شفافی دارند.
مزایای چرخ های آلومینیومی دوچرخه:
- بادوام تر: چرخ های آلومینیومی می توانند نیروهای ضربه سخت تری را بدون آسیب رساندن به دوچرخه و دوچرخه سوار تحمل کنند.
- ارزانتر: قیمت چرخهای آلومینیومی تقریبا کمتر از نصف قیمت فیبر کربن است.
- قابل تعمیر: چرخ های آلومینیومی دندانه دار اغلب می توانند به شکل دلخواه خمیده شوند.
- راحتی: چرخ های آلومینیومی می توانند برخی ضربه ها و لرزش ها را جذب کنند.
- ایمن تر: آلومینیوم گرما را بهتر دفع می کند. این باعث می شود که طوقه ها دوام بالاتری داشته باشند.
- سازگارتر با محیط زیست: آلومینیوم را می توان بازیافت کرد.
- قابل اطمینان تر: رینگ های آلومینیومی همراه با ترکیب با آلیاژهای مختلف، سختی بالاتری دارند.
- طول عمر: طوقه های آلومینیومی معمولاً به دلیل دوام بالاتر، بیشتر از کربن عمر می کنند.
معایب چرخ آلومینیومی دوچرخه:
-
سنگین تر: طوقه های آلومینیومی متراکم تر هستند و چون با آلیاژ ترکیب شده اند، وزن بیشتری دارند.
- انعطاف پذیرتر: انعطاف پذیری چرخ ها را کمتر به ورودی های دوچرخه سوار پاسخ می دهد.
- آهسته تر: چرخ های سنگین تر کندتر می چرخند.
- آیرودینامیک کمتر: طوقه های آلومینیومی را نمی توان به شکل های عمیق هوا درآورد.
- کارآمدی کمتر: به دلیل وزن و انعطاف بیشتر، سوار شدن طوقه های آلومینیومی انرژی بیشتری می گیرد.
- چرخ های آلومینیومی باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرند: طوقه های انعطاف پذیرتر شکل خود را راحت تر از دست می دهند.
هنگام خرید مجموعه ای جدید از چرخ و طوقه ها، متریال طوقه یکی از مهم ترین انتخاب هایی است که باید انجام دهید. هم از فیبر کربن و هم آلومینیوم می توان برای ساخت طوقه های سبک وزن، سفت و با کارایی بالا استفاده کرد. هر دو ماده دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند که در صورت مراقبت بیشتر می توانند تا سال ها برای شما دوام و کارایی داشته باشند. در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع مدل های طوقه دوچرخه آشنا کنیم. شاید مهمترین نکته ای که باید در نظر گرفت، تعداد سوراخ های توپی و طوقه هنگام تعویض طوقه دوچرخه است. شما مشتری وفادار دوچرخونه ای می توانید، جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه به لینک های زیر مراجعه کنید:
منبع:
https://wheretheroadforks.com/carbon-vs-aluminum-wheels-pros-and-cons/
بدون دیدگاه