تفاوت دوچرخه کوهستان و جاده

تفاوت دوچرخه کوهستان و دوچرخه جاده

دوچرخه های کوهستان و دوچرخه های جاده کاملاً متفاوت هستند و برای اهداف مختلفی در نظر گرفته شده اند. تفاوت‌های آشکاری مانند چرخ‌ها، قاب‌ها و دسته‌ها وجود دارد، اما جزئیات زیادی نیز در تفاوت دوچرخه کوهستان و جاده واضح به نظر نمی‌رسند. دوچرخه های کوهستان و دوچرخه های جاده اهداف کاملا متفاوتی دارند.

تفاوت دوچرخه کوهستان و جاده چیست؟ تفاوت اصلی سرعت و استقامت است. دوچرخه‌های جاده‌ای برای سوار شدن در مسافت‌های طولانی‌تر با سرعت‌های بالاتر طراحی شده‌اند، دوچرخه‌های کوهستان برای رانندگی در خارج از جاده  مناسبند و برای مسافت‌های طولانی خیلی خوب نیستند. هر دو دارای انواع مختلفی از چرخ دنده و قطعات هستند که برای اهداف مختلف طراحی شده‌اند.

دوچرخه های جاده و دوچرخه های کوهستانی هر دو را می توان به انواع مختلفی از دوچرخه ها تقسیم کرد. اگر می خواهید مسافت های طولانی را طی کنید و سرعت خود را حفظ کنید، به دنبال دوچرخه جاده ای بروید. اگر اهل هیجان هستید، به سراغ دوچرخه کوهستان بروید. اگر منصف باشیم، پیدا کردن این تفاوت ها آنقدرها هم ساده نیست. من تصمیم گرفتم که به عمق تفاوت ها بپردازم و متوجه شدم که تفاوت های زیادی وجود دارد.

تفاوت دوچرخه کوهستان و جاده در عملکرد و هدف

دوچرخه های کوهستان برای استفاده در خارج از جاده (مسیرهای کوهستانی، خاکی، برفی و…) طراحی شده اند و در خیابان ها و پیاده‌روها عملکرد خوبی ندارند. با این حال، می‌توانید لاستیک‌ها را تعویض کنید و از نمایه‌ای نرم‌تر استفاده کنید تا عملکرد بیشتری در خیابان‌ها داشته باشید. دوچرخه‌های جاده‌ای برای سرعت و مسافت طولانی ساخته شده‌اند. در دوچرخه‌ سواری کوهستان به سختی می‌توانید دوچرخه‌های جاده‌ای را استفاده کنید.

دوچرخه های جاده سرعت بیشتری دارند و روی آسفالت و پیاده‌روها عملکرد بهتری دارند. دوچرخه‌های جاده‌ای به خوبی در زمین‌های ناهموار هدایت نمی‌شوند و اگر آن‌ها را در مسیر کوهستانی سوار شوید، آسیب بیشتری می‌بینند. 

دوچرخه های جاده ای سبک وزن هستند و (بسته به نوع آن) برای سرعت طراحی شده اند. وضعیت بدن در دوچرخه های جاده ای بسیار متفاوت است، دوچرخه سواران برای بهبود آیرودینامیک در یک موقعیت متمایل به جلو می نشینند. این وضعیت امکان انتقال قدرت بیشتر به رکاب ها را نیز فراهم می کند.

همچنین در وزن این دوچرخه ها نیز تفاوت وجود دارد. بسته به نوع دوچرخه، دوچرخه‌های جاده اغلب سبک‌تر از دوچرخه‌های کوهستان هستند. منظورم دوچرخه‌های کوهستانی با کربن بالا نیست، البته، این دوچرخه‌ها اغلب بسیار سبک وزن هستند، اما با این حال، دوچرخه جاده وزن بسیار کمتری دارد.

تفاوت دوچرخه کوهستان و جاده در سیستم دنده

دنده ها و قطعات مربوط به آن در دو دوچرخه متفاوت است. دوچرخه های کوهستان دارای سیستم تعلیق برای جذب ضربه ها در زمین های ناهموار هستند. دارای لاستیک‌ها پهن‌تر و پروفیل‌های دستگیره‌ای هستند که چسبندگی آن‌ها بر روی سنگ‌ها و خاک را افزایش می‌دهد. دوچرخه های جاده اغلب دارای مشخصات نرم و صافی هستند که آن ها را سریع تر می‌کند. هر دو اهداف کاملاً متفاوتی دارند. اگر چیزی می‌خواهید که برای آفرود مناسب باشد، پیشنهاد می‌کنم دوچرخه‌های کراس کانتری را ببینید.

خودرو چرخ دنده عقب

خودرو عقب معمولاً در دوچرخه های جاده ای در مقایسه با دوچرخه های کوهستانی کمی کوچک تر است. تنها استثنا دوچرخه های جاده ای هستند. خودروهای دوچرخه‌های جاده‌ای دارای دنده‌های مجزای بیشتری هستند، چرخش توپی برای مقابله با نیروهای بیشتر عمیق‌تر است. خودروهای دوچرخه کوهستان دارای چندین گروه دنده  هستند تا نیروها را به طور یکنواخت‌تر توزیع کنند. تولید کنندگان همچنین با کوتاه کردن خطوط در وزن آن نیز صرفه جویی می کنند.

دنده های جلو

دوچرخه‌های کوهستانی مدرن معمولاً فقط ۲ حلقه زنجیر دارند که در مقابل آن دوچرخه‌های جاده اغلب ۳ حلقه دارند. این همچنین به این معنی است که نمی‌توانید طبق قامه دوچرخه ها را با هم عوض کنید. طبق قامه دوچرخه کوهستان روی دوچرخه جاده قرار نمی‌گیرد و بالعکس. حتی امتحان کردن این کار هم قطعاً باعث مشکلاتی در نصب می شود. از آنجایی که دوچرخه های جاده دارای حلقه های زنجیر بیشتری هستند، می توانند دنده های سنگین تری را تغییر دهند تا سرعت بیشتری داشته باشند.

جهت مشاهده و تهیه انواع انواع قطعات مربوط به دنده می توانید به بخش سیستم دنده فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

 

چرخ و لاستیک

چرخ های دوچرخه کوهستان اغلب قطر بیشتری دارند و در مقایسه با دوچرخه های جاده ای قوی تر هستند. آنها همچنین در مقایسه با دوچرخه های جاده بسیار گسترده تر هستند و دارای پروفایل های مختلف تایر هستند. چرخ‌های دوچرخه جاده‌ای به پهنای چرخ‌های کوهستان نیستند که به معنای داشتن اصطکاک سطحی کمتر و سرعت بیشتر با تلاش کمتر است.

انواع چرخ و لاستیک مربوط به دوچرخه را می توانید در بخش تایر و تیوب فروشگاه دوچرخونه مشاهده کنید.

 

دسته فرمان

دسته ها از نظر طراحی و شکل کاملاً متفاوت هستند. دوچرخه های کوهستان دسته های پهن و مسطح و دوچرخه های جاده ای  دسته فرمان دراپ دارند. دسته های تخت کنترل بیشتری را ارائه می دهند و ترمز با استفاده از یک انگشت را آسان تر می کنند. برخی می‌گویند دسته های تخت برای کوهنوردی مناسب‌تر هستند، اما فشار بیشتری روی مچ‌ها وارد می‌کنند. دسته های دراپ پهنای کمتری دارند و باعث می شود که از شکاف های کوچک راحت تر عبور کنند.

دوشاخ

دوشاخ های دوچرخه کوهستان قوی‌ تر و مستحکم تر هستند، زیرا باید با نیروهای زیادی مقابله کنند و یک تکه بمانند. اکثر دوچرخه های کوهستان دارای سیستم تعلیق برای جذب ضربه هستند. اغلب دوچرخه های جاده فاقد این ویژگی هستند، اگرچه دوچرخه های جاده ای موجود هستند که سیستم تعلیق را نیز ارائه می دهند.

رکاب

تفاوت زیادی بین رکاب های دوچرخه کوهستان و رکاب های دوچرخه جاده ای وجود دارد. استفاده از رکاب های دوچرخه کوهستان برای دوچرخه سواران جاده غیر معمول نیست، اما تفاوت هایی وجود دارد. هر دو دارای مکانیزمی هستند که کفش های شما را روی رکاب قفل می کنند. تفاوت در اندازه گیره ای است که به زیره کفش وصل شده است. رکاب های دوچرخه کوهستان دارای گیره های نسبتاً کوچکی هستند که باز کردن قفل آن را آسان تر می کند.

این امر منطقی است زیرا احتمال سقوط از دوچرخه کوهستان در هنگام سواری در مسیرها بیشتر است، اگر نتوانید قفل را باز کنید تجربه بسیار دردناکی خواهد بود. دوچرخه های جاده دارای گیره های بزرگ تری هستند که سطح تماس بین زیره کفش و رکاب ها را افزایش می دهد.

دوچرخه های کوهستان نیز دارای رکاب های تخت هستند (درست مانند دوچرخه های جاده)، این به ترجیحات شما بستگی دارد.

ترمزها

ترمزهای دوچرخه جاده در مقایسه با دوچرخه های کوهستانی کشش کوتاه تری دارند. دوچرخه‌های جاده معمولاً دارای ترمزهای مکانیکی دیسکی و کالیپری هستند که در مقابل آن دوچرخه‌های کوهستان اغلب دارای ترمزهای V یا ترمزهای دیسکی مکانیکی هستند. ترمز زدن هنگام دوچرخه‌سواری در کوهستان رایج‌تر است، اما حتما هم نمی‌خواهید خیلی سریع به یک توقف کامل برسید. اغلب مسئله تنظیم سرعت داردی وقتی به مانعی برخورد می کنید و می خواهید دوباره شتاب بگیرید.

 

انواع دوچرخه های جاده ای و کوهستانی

مقایسه گسترده ای دشوار است زیرا انواع زیادی از دوچرخه های جاده و کوهستان وجود دارد. هر نوع دوچرخه برای شرایط و سبک های مختلف طراحی شده است و حتی در آن زمان هنوز تغییرات ظریفی دارد. برخی از دوچرخه ها بر روی سرعت، گشت و گذار، راحتی تمرکز می کنند. از ذکر جزئیات انواع دوچرخه های جاده ای و کوهستانی خودداری می کنیم، اما اصل آن در اینجا است.

انواع دوچرخه های جاده ای

دوچرخه‌های مسابقه دوچرخه‌های سبک وزنی هستند و برای اینکه تا حد امکان سبک شوند، کاملاً جدا شده‌اند. طراحی آنها آیرودینامیک است و به جای راحتی، روی سرعت تمرکز دارد. تنه ها سفت تر و چرخ ها نازک تر هستند. واقعا برای گردش و زمین های شیب دار خوب نیستند.

دوچرخه‌های Gravel می‌توانند هم زمین‌های خارج از جاده و هم مسیرهای پیاده‌روی را طی کنند و در عین حال توانایی حفظ سرعت را در سواری‌های طولانی‌تر نیز دارند. تنه آن‌ها قوی‌تر است و می‌تواند با زمین‌های ناهموار مقابله کند، در حالی که دوشاخه دارای فاصله بزرگ‌تری است که امکان نصب لاستیک‌های پهن‌تر و ضربه‌گیرتر را می‌دهد.

دوچرخه های استقامتی برای مسافت های طولانی و استقامت در نظر گرفته شده اند. این نوع دوچرخه ای است که در مسابقات دوچرخه سواری دسته جمعی می بینید و هندسه راحتی بیشتری را ارائه می دهد.

دوچرخه‌های تور وقتی می‌خواهید مسافت‌های طولانی را طی کنید، راحتی را ارائه می‌دهند و یک سواری راحت را برایتان فراهم می کنند. برای سرعت یا مسابقه مناسب نیست و ساخت ماندگاری دارد.

در صورتی که تمایل دارید تا در مورد دوچرخه جاده ای بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم تا مقاله زیر از وبلاگ دوچرخونه را دنبال نمایید:

 

انواع دوچرخه کوهستان

کراس کانتری (XC) رایج ترین نوع دوچرخه کوهستان است و برای مسیرهای سواری برای مدت زمان طولانی تر عالی است.

دوچرخه های کوهستانی تریل برای دوچرخه سوارانی که مسیرها و پیست ها را می رانند عالی هستند. آنها در حالت تعلیق تک و کامل عرضه می شوند که در آن حالت اولی بسیار ارزان تر است.

دوچرخه‌های اندرو دوچرخه‌هایی با سیستم تعلیق کامل هستند که معمولاً برای مسیرهای پیاده‌روی طراحی می‌شوند. این ها معمولاً دوچرخه های سطح بالا و گران قیمت هستند.

دوچرخه های کوهستانی دانهیل برای زمین های ناهموار، به ویژه در سراشیبی و سرعت ساخته شده اند. آنها برای کوهنوردی ساخته نشده‌اند، اما قرار است (بدیهی است) در حالی که با مسیرهای ناهموار و موانع چالش برانگیز روبرو هستند، پایین بیایند.

در صورتی که تمایل دارید تا در مورد دوچرخه کوهستان بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم تا مقاله زیر از وبلاگ دوچرخونه را دنبال نمایید:

 

سوالات مرتبط در مورد با تفاوت دوچرخه کوهستان و جاده

دوچرخه جاده چقدر راحت تر از دوچرخه کوهستان است؟ هر دو دوچرخه سواری بسیار متفاوت دارند. احتمالاً با دوچرخه کوهستان راحت‌تر خواهید بود، زیرا دوچرخه‌های جاده‌ای باید در حالت خمیده به جلو بنشینید. این مورد در دوچرخه سواری کوهستان نیز صادق است، اما با شدت کمتر.

آیا دوچرخه جاده سریعتر از دوچرخه کوهستان است؟ دوچرخه های جاده ای برای سفر با سرعت و مسافت طولانی طراحی شده اند. آن‌ها روی پیاده‌رو و آسفالت سریع‌تر عمل می‌کنند، اما نمی‌توانند با دوچرخه کوهستان در خارج از جاده حرکت کنند.

هم اکنون شما مشتری گرامی می توانید جهت مشاهده و خرید انواع دوچرخه به بخش دوچرخه فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

 

 

منبع:

https://www.bikinguniverse.com/differences-between-a-mountain-bike-and-a-road-bike/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.