دوچرخه توریستی

در قسمت قبلی مقاله در مورد ویژگی‌های دوچرخه توریستی صحبت کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم، به یکی از مهم ترین اجزای دوچرخه یعنی چرخ و لاستیک دوچرخه های توریستی بپردازیم. امیدواریم که به شما کمک کند، بهترین دوچرخه را برای خرید انتخاب کنید. پس همراه ما باشید.

لاستیک و چرخ: قلب تپنده دوچرخه‌های توریستی

لاستیک و چرخ‌ها، به عنوان نقاط تماس دوچرخه با زمین، نقش بسیار مهمی در عملکرد و ایمنی یک دوچرخه توریستی ایفا می‌کنند. انتخاب لاستیک و چرخ مناسب، می‌تواند به طور مستقیم بر راحتی، سرعت، پایداری و طول عمر دوچرخه شما تأثیر بگذارد. لاستیک‌های دوچرخه‌های توریستی باید به گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند وزن زیاد بار، انواع مختلف مسیرها از جمله آسفالت، شن، سنگ و گل را تحمل کنند و در عین حال، چسبندگی و کنترل کافی را در شرایط مختلف آب و هوایی فراهم آورند. همچنین، چرخ‌ها باید از مواد باکیفیت و بادوام ساخته شده باشند تا بتوانند در برابر سایش و ضربه مقاوم باشند. در بخش بعدی، به بررسی دقیق‌تر انواع لاستیک و چرخ مناسب برای دوچرخه‌های توریستی و نکات مهم در انتخاب آن‌ها خواهیم پرداخت.

اندازه چرخ برای دوچرخه های توریستی:

مدل 26 اينچي

  • مزایا:
    • مناسب برای صعودهای با شیب تند.
    • شتاب گیری بالا.
    • داشتن بالاترین سطح پاسخ به شوک های Pumping the Trail
    • داشتن حس سبکی به هنگام دوچرخه سواری.
  • معایب:
    • دشواری در پایین آمدن از شیب های تند.
    • تمرکز به داشتن نگاه رو به جلو به دلیل قرار گیری در وضعیت پایین تر.
    • دشوار بودن پیمودن مسیر های سنگلاخی و ناهموار نسبت به سایر سایزها.

لاستیک 27.5 اينچي

  • مزایا:
    • بسیار نزدیک به سایز 26 از لحاظ چابکی.
    • داشتن سطح مناسب در پاسخ به شوک های Pumping the Trail
    • داشتن حس تعادل مناسب در سراشیبی ها.
    • مناسب برای عبور از مسیر های ناهموار و سنگلاخی.
  • معایب:
    • به اندازه سایز 26 سریع نبوده و به اندازه سایز 29 انعطاف پذیر و راحت برای عبور از مسیر های سنگلاخی نمی باشد.

مدل 29 اينچي

  • مزایا:
    • مناسب براي پايين‌آمدن از سراشيبي‌ها.
    • مناسب برای استفاده در زمین های ناهموار و سنگلاخ.
    • تعادل و انرژی خوب پس از رسیدن به سرعت.
  • معایب:
    • صعود با شیب های تند کمی دشوار.
    • میزان شتاب گیری پایین تر به نسب سایر سایز ها.
    • رسیدن به سرعت با گشت زنی بالا.

استحکام چرخ و تعداد پره

با تمام وزن اضافی که دوچرخه در طول سفر حمل می کند، قدرت چرخ ها نیز تقریباً به اندازه سایز چرخ، مهم است. قدرت چرخ، بر اساس تعداد پره ها، الگوی پره، کیفیت اجزای چرخ و کیفیت ساخت تعیین می شود. برای سفر، چرخ های 36 پره ایده آل هستند. پره های اضافی به چرخ های شما این قدرت را می دهند تا وزن اضافی تمام وسایل شما را تحمل کنند. آنها همچنین به شما این امکان را می دهند که با زمین های ناهموار تر با حالت مطلوبی برخورد کنید. همچنین با چرخ های 36 پره کمتر دچار شکستگی یا ترک خوردگی طوقه خواهید شد. حداقل، چرخ های دوچرخه توریستی، باید 32 پره داشته باشد.

علاوه بر آن، کیفیت طوقه ها و پره های شما نیز نقش مهمی در استحکام چرخ های شما دارد. درواقع همیشه به دنبال طوقه های دو جداره، پره های فولادی و توپی با کیفیت ساخته شده توسط تولید کنندگان مطرح باشید.

شما همچنین باید مطمئن شوید که چرخ های شما به درستی ساخته شده اند. اگر الگوی نصب پره ها اشتباه باشد، دچار شکستگی خواهند شد. قبل از شروع سفر، پره های دوچرخه را بررسی کنید. اگر چرخ‌های جدیدی می‌خرید، مطمئن شوید که توسط یک تولید کننده معتبر ساخته شده‌اند.

انتخاب لاستیک مناسب برای دوچرخه های توریستی

تایر دوچرخه توریستی

لاستیک ها یکی از مهم ترین اجزای دوچرخه هستند. به هر حال، آنها تنها قسمت دوچرخه هستند که با زمین تماس پیدا می کنند. لاستیک ها، بر روی تعادل و کیفیت دوچرخه سواری دوچرخه، تأثیر زیادی می گذارد. هنگام انتخاب لاستیک برای دوچرخه توریستی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

پهنای لاستیک

پهنای لاستیک ایده آل برای دوچرخه توریستی، به انواع سطوحی که قصد دارید در آن مسیر دوچرخه سواری کنید، بستگی دارد. لاستیک های پهن تر در خارج از جاده بهتر عمل می کنند. کشش بهتری دارند و ضربه ها و ارتعاشات را به راحتی جذب می کنند. اما لاستیک های باریک، برای سفرهای جاده ای ترجیح داده می شوند، زیرا مقاومت کمتری دارند و به شما این امکان را می دهند تا سریعتر و کارآمدتر دوچرخه سواری کنید. برای تورهای جاده ای، حداقل اندازه توصیه شده برای پهنای لاستیک، 28 میلی متر است. بسیاری از دوچرخه سواران، لاستیک‌هایی با عرض 35 تا 40 میلی‌متر را انتخاب می‌کنند، زیرا آن‌ها به اندازه کافی پهن هستند و می‌توانند برخی از جاده‌های شنی عبور کنند. برای دوچرخه‌سواری یا سفرهای خارج از جاده، اکثر دوچرخه سواران، لاستیک‌های پهن ۲ تا ۳ اینچی را ترجیح می‌دهند.

محافظت در برابر پنچری

برخی از لاستیک ها، با نواری از کولار (Kevlar) یا مواد بادوام مشابه که در داخل ساخته شده اند و احتمال پنچری را کاهش می دهد، پوشیده شده اند. در واقع منگنه‌ها، میخ‌ها، چسب‌ها و سایر مواد زائد می‌توانند وارد لاستیک شوند، اما به آن آسیب جدی وارد نمی کند و یا حتی اگر با یک تکه قطعه به اندازه کافی بزرگ برخورد کنید، همچنان می توانید به مسیر خود ادامه دهید. محافظت در برابر پنچری وزن لاستیک را افزایش می دهد اما شما را از توقف و معطلی نجات می دهد.

دوام

دوام لاستیک با موادی که از آن ساخته شده است، تعیین می شود. لاستیک های ساخته شده از ترکیبات سخت تر، عمر طولانی تری دارند. همچنین، مواد نرم تر معمولاً سریعتر فرسوده می شوند. به طور کلی، لاستیک های سخت تر به اندازه لاستیک های نرم تر، کشش زیادی ندارند.۰

طرح آج

الگوی آج در کشش لاستیک نقش دارد. لاستیک‌هایی با آج عمیق، کشش را روی شن، گل و خاک حفظ می‌کنند. آنها برای دوچرخه سواری خارج از جاده و ایده آل مناسب هستند. لاستیک های جاده صاف و برای رانندگی در جاده کارآمدتر هستند اما می توانند کشش را در برخی سطوح از دست بدهند. بیشتر گردشگران دوچرخه از لاستیک هایی با طرح آج ساده استفاده می کنند که می تواند استحکام را روی سطوح مختلف فراهم کنند.

Tube یا Tubeless

برخی از لاستیک ها برای استفاده بدون تیوب طراحی شده اند. درواقع از طوقه های مخصوص و یک درزگیر داخلی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود هوا در آنها نفوذ نکند، بنابراین نیازی به لوله‌ ای برای نگه داشتن هوا در داخل آن ها نیست. مزیت اصلی این نوع لاستیک ها این است که هنگام پنچر شدن، وصله می شوند و سوراخ، با یک درزگیر مخصوص در حین نصب در لاستیک اسپری می شود و آن را مهر و موم می کنند.ز

تنه و ترمز

حداکثر عرض لاستیک که می توانید استفاده کنید با ترمزهای تنه و طوقه شما تعیین می شود. اگر لاستیک‌های شما خیلی پهن هستند، می‌ توانند روی دو شاخ، زنجیر یا زین ها ساییده شوند. همچنین ممکن است بازوهای ترمز طوقه شما بیش از حد عریض باشند و نتوانند به اطرافشان برسند. در این صورت لاستیک ها ساییده می شوند. گلگیرها همچنین می توانند عرض لاستیک شما را محدود کنند. قبل از خرید لاستیک های پهن باید حداکثر فاصله را اندازه بگیرید.

تاشو یا غیر تاشو

برخی از لاستیک‌های دوچرخه های تور، می‌توانند جمع شوند که حمل آن‌ها به عنوان لاستیک زاپاس آسان می‌کند. برخی از لاستیک ها دارای یک مهره سیم در داخل هستند که قابل تا شدن نیست. وقتی لاستیک ها نصب می شوند، مهم نیست که می توانند تا شوند یا نه. این مساله فقط برای لاستیک‌های یدکی که حمل می‌کنید اهمیت دارد.

بررسی قیمت

لاستیک تورهای سطح بالا گران هستند. اما با توجه به بودجه و هدف دوچرخه سواری می توانید بهترین لاستیک را انتخاب کنید.

شما مشتری گرامی می توانید جهت خرید انواع لاستیک، به بخش خرید لاستیک دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه کنید.

قسمت سوم این مقاله با عنواندر هنگام خرید دوچرخه توریستی، به چه نکاتی توجه کنیم؟ (3) از وبلاگ دوچرخونه، به ادامه بررسی دیگر اجزای دوچرخه های توریستی خواهیم پرداخت. در صورت تمایل با ما همراه باشید. همچنین در صورت نیاز، برای مشاهده و تهیه دوچرخه به بخش خرید دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دسترسی راحت تر، می توانید به مقاله های مرتبط زیر در فروشگاه دوچرخونه، مراجعه فرمایید.

مقالات پیشنهادی و مکمل:

شما دوست عزیز و وفادار دوچرخونه ای، در صورتی که تجربه ای در زمینه خرید دوچرخه توریستی دارید، در بخش نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://wheretheroadforks.com/how-to-choose-a-touring-bike/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *