افزایش سرعت دوچرخه کوهستان

امروزه مردم در سراسر جهان به دلایل مختلفی از دوچرخه استفاده می کنند. برخی از افراد برای رفت و آمد دوچرخه سواری می کنند و برخی دیگر برای ورزش و برخی صرفا برای تفریح دوچرخه سواری می کنند! اگرچه این قدرت و استقامت شماست که تعیین می‌ کند دوچرخه شما چقدر سریع تر حرکت کند و سرعت بگیرد اما چند ارتقای اجزای آن می تواند سرعت شما را چندین برابر کند. اگر در نظر دارید قطعات دوچرخه کوهستان خود را ارتقا دهید تا سرعت دوچرخه را افزایش دهید، این مقاله از وبلاگ دوچرخونه، به شما اطلاعاتی در مورد افزایش سرعت دوچرخه کوهستان ارائه می دهد که برخی از آن ها کمی به تمرین و حوصله بیشتری نیاز دارند.

در این مقاله، 13 نکته و ترفند وجود دارد که می توانید برای کمک به افزایش سرعت دوچرخه کوهستان خود و سرعت بخشیدن به آن استفاده کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

1- انتخاب لاستیک مناسب (Tire selection)

وقتی صحبت از افزایش سرعت دوچرخه کوهستان می شود، یکی از اولین نکاتی که همیشه توصیه می‌ کنیم به آن توجه کنید، نوع لاستیک‌ های دوچرخه شماست. به طور خاص، آج روی لاستیک، نقش مهمی در افزایش سرعت دوچرخه دارند.
در مقایسه با دوچرخه های جاده ای یا هیبریدی، دوچرخه های کوهستان دارای لاستیک های پهن با آج بسیار تهاجمی هستند که برای به حداکثر رساندن کشش و هندلینگ دوچرخه، فوق العاده مفید است. این را در نظر داشته باشید که آج بیش از حد روی لاستیک می تواند سرعت شما را کاهش دهد. بسیاری از مبتدیان، با لاستیک های بسیار تهاجمی شروع به کار می کنند تا زمانی که برای اولین بار از دوچرخه کوهستان استفاده کنند که حداکثر کشش را داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که لزوماً به لاستیک باریکتر نیاز ندارید، فقط به لاستیک هایی با آج کمتر نیاز دارید تا بتوانید سرعت دوچرخه کوهستان خود را افزایش دهید. عرض لاستیک برای ایجاد سطح کافی برای در تماس ماندن با زمین مهم است!

انتخاب تایر مناسب

2- فشار لاستیک دوچرخه را تنظیم کنید. (Optimize your tire pressure)

در حالی که انتخاب نوع لاستیک مهم است، فشار لاستیک نیز، یکی دیگر از عناصر مهم برای به حداکثر رساندن راندمان دوچرخه سواری شما است. مشابه مفهوم آج، فشار لاستیک در میزان تماس لاستیک با زمین نقش دارد. هرچه تماس بیشتر باشد، در نتیجه فشار موجود در لاستیک کمتر است. وقتی لاستیک به طور مطلوب باد نمی شود، پخش می شود و سطح بیشتری ایجاد می کند که با زمین تماس پیدا می کند. اگرچه این می تواند برای افزایش کشش عالی باشد اما می تواند سرعت شما را نیز کاهش دهد. یک بار دیگر، با آن ole bugger مواجه می شویم که مقاومت غلتشی را افزایش می دهد.

قبل از هر سواری دوچرخه، مطمئن شوید که فشار باد لاستیک شما به طور مناسب تنظیم است. اگر مطمئن نیستید فشار صحیح چقدر است، می توانید به دیواره جانبی لاستیک خود نگاهی بیندازید. معمولاً فشار مناسب برای لاستیک را در آنجا فهرست می کند. به خاطر داشته باشید که فشار ذکر شده توسط سازنده فقط یک توصیه کلی است. شما هنوز هم باید چند فشار تایر کمی متفاوت را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر کار می کند. زمین مسیری که در آن سوار می‌شوید، وزن و سبک سواری شما همگی می‌توانند عاملی در فشار بهینه لاستیک برای شما باشند.

جایی در محدوده 25 تا 35 psi محدوده خوبی برای شروع است. هنگام انجام آزمایش‌های خود، فشارهای کمتر از یک psi را امتحان کنید تا واقعاً تنظیمات عالی را تنظیم کنید. اگرچه ممکن است زیاد به نظر نرسد، این تغییرات جزئی در فشار می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. همیشه یک مینی پمپ یا پمپ کف مناسب همراه خود داشته باشید تا مطمئن شوید که می توانید قبل از هر سواری لاستیک های دوچرخه خود را کاملا باد کنید. اگر قبلاً پمپ ندارید یا به ارتقاء فکر می کنید، من در اینجا توصیه هایی برای پمپ های خوب دارم.

فشار لاستیک دوچرخه را تنظیم کنید

3- از لاستیک تیوپلس کنید. (Switch to a tubeless setup)

یک نکته نهایی در مورد بهینه سازی لاستیک های شما برای سرعت دارم! امروزه، استفاده از لاستیک های تیوبلس در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌ اند. لاستیک‌های تیوبلس دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به لاستیک‌های نسل قبل هستند که این امر باعث شده است تا استفاده از آن‌ ها به‌طور چشمگیری افزایش یابد. در حال حاضر در بسیاری از دووچرخه های کوهستان از لاستیک‌ های تیوبلس استفاده می‌کنند.

داشتن سطح تماس کمتر این نوع لاستیک ها می تواند به شما کمک کند سریع‌تر حرکت کنید! از آنجایی که وزن لاستیک بدون تیوپ سبک تر  از طرح های قدیمی خود است، می تواند راحت تر بچرخد. این مقاومت چرخشی کاهش یافته به شما این امکان می دهد که در پرش ها و صخره ها، شتاپ بیشتری بگیرید. تنها معایب آن داشتن قیمت بالای آن است اما اگر می‌خواهید با سرعت پیش بروید و هنوز از تیوبلس استفاده نمی کنید، این فقط یک دلیل دیگر برای بالابرذدن و سریع کردن دوچرخه است. شما مشتری گرامی، در صورتی که قصد خرید لاستیک دوچرخه را دارید، می توانید به بخشخرید لاستیک دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.

4- پدال های تخت خود را با پدال های بدون گیره تعویض کنید. (Replace your flat pedals with clipless ones)

اگر یک دوچرخه سوار کوهستان (MTB) هستید، اهمیت پدال دوچرخه واضح به نظر می رسد اما اگر در دوچرخه سواری کوهستان تازه کار هستید، این احتمال وجود دارد که همچنان از پدال های تخت استفاده کنید. بیشتر دوچرخه سواران راحت نیستند که در دوچرخه سوار شوند. پدال های بدون گیره (Clipless Pedals) به شما این امکان را می دهند که ضربات قوی و ثابت تری داشته باشید. علت نام گذاری آن برای متمایز کردن با پدال های گیره دار یا قفل شونده می باشد. درنتیجه، هرچه قدرت بیشتر باشد، مسافت طی شده بیشتر و سریعتر خواهد بود. حتی برای مسیرهای سراشیبی‌ نیز، راندمان ضربه ممکن است چندان مهم نباشد، زیرا رکاب زدن کمتر است، اما همچنان از نظر کاهش خستگی پا ارزش دارد.

پدال های بدون گیره از نظر فیزیکی به پای شما کمک می کنند به جای لیز خوردن یا بیرون آمدن، در جای خود باقی بماند که امنیت پا را هنگام دوچرخه سواری تضمین می کند که می توانید تعادل بهتری را حفظ کنید و در صورت نیاز قدرت را به پدال ها اعمال کنید. زیرا، کفش ها به پدال قفل می شوند. به حداکثر رساندن کنترل خود بر دوچرخه کمک می کند تا سریع تر حرکت کنید.

با این حال، اگر تعویض را انجام دادید، فقط پدال های تخت خود را بیرون نیندازید. آنها هنوز هم برای سوار شدن گهگاهی برای دوچرخه سواری عالی هستند. امروزه برخی پدال‌های بدون گیره بسیار سبک تولید می‌شوند که می تواند فرصتی برای شما باشد که هم پدال کارآمدتری داشته باشید و هم از وزن دوچرخه کم کنید. شما مشتری گرامی، قادر خواهید بود به منظور مشاهده انواع پدال و پنجه رکاب و مقایسه این محصولات با یکدیگر به بخش رکاب دوچرخه سواری فروشگاه دوچرخونه مراجعه نموده و در صورتی که قصد خرید قطعات بیشتر از دوچرخه را دارید، می توانید اینجا را کلیک کنید.

خرید پدال دوچرخه

 

5- زنجیر دوچرخه را روغن کاری کنید. (Lubricate your drivetrain)

زنجیری که به خوبی روغن کاری شده باشد، باعث می شود تا کارآمدتر عمل کند. روان کننده و انواع روغن ها به شما این امکان را می دهند تا قطعات به خوبی از کنار یکدیگر عبور کنند. در نهایت، اصطحکاک کم شده و به شما امکان می دهد تا بتوانید مسیر بیشتری را با سرعت بیشتری طی کنید.

علاوه بر اینکه به زنجیر دوچرخه اجازه می‌ دهید تا روان تر کار کند و از ساییدگی و فرسودگی آن نیز جلوگیری می‌ کنید. اصطکاک، مانع سرعت و طول عمر زنجیر شماست! اطمینان حاصل کنید که زنجیر، سینی طبق (chainring)، خودرو و چرخ دنده ها را به خوبی روغن کاری کرده‌اید تا اطمینان حاصل کنید که آنها به خوبی کار می‌ کنند. نکته دیگر در مورد روغن کاری پیشرانه (drivetrain) این است که از یک روغن مناسب برای شرایط سواری خود استفاده کنید. برای شرایط مرطوب، مطمئن شوید که از یک روان کننده مرطوب استفاده کنید. زیرا ماندگاری بیشتری خواهد داشت و عملکرد عالی دارد. از طرف دیگر، مطمئن شوید که از روان کننده خشک برای محیط های خشک استفاده کنید.

آنها در مقایسه با روغن های مرطوب، آلودگی کمتری را جذب می کنند و در نتیجه باعث تجمع کمتری آلودگی می شوند و به زنجیر اجازه می دهند کارآمدتر کار کند. شما می توانید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روغن زنجیر دوچرخه و نحوه تمیزکردن زنجیر دوچرخه به مقاله چگونه زنجیر دوچرخه کوهستان را تمیز کنیم؟ از وبلاگ دوچرخونه مراجعه فرمایید. فروشگاه دوچرخونه دارای طیف وسیعی از روغن زنجیر دوچرخه است، شما مشتری گرامی در صورتی که تمایل به مشاهده و مقایسه سایر روغن های زنجیر دارید میتوانید با مراجعه به بخش خرید روغن زنجیر دوچرخه و بررسی دقیق محصولات، براساس نیاز خود، محصول را انتخاب و خرید خود را نهایی کنید. اگر از قبل روغن زنجبر مناسبی ندارید، به روان کننده خشک و مرطوبی که توصیه می کنم نگاهی بیندازید.

6- زنجیر خود را تعویض کنید. (Replace your chain)

در فرآیند روغن کاری زنجیر، ممکن است پس از بررسی متوجه شوید که زنجیر شما کشیده یا فرسوده شده است. کشش زنجیر زمانی رخ می‌ دهد که اجزای آن فرسوده باشد که به مرور در گذر زمان اتفاق می افتد. اگر دوچرخه شما بیشتر از یازده چرخ دنده در خودرو دارد، پس از اینکه زنجیر 0.5 درصد کشیده شد باید آن را تعویض کنید.  یک زنجیره کشیده به دو دلیل سرعت شما را کاهش می دهد. اول اینکه هر بار که یک زنجیر را رها می کنید، باید متوقف شوید و آن را تعمیر کنید. اگر نگران سرعت و زمان هستید، این ثانیه ها و تلاش های ارزشمندی هستند که بیهوده از دست می روند.

ثانیاً، یک زنجیر کشیده به اندازه کافی نیرو را به چرخ ها منتقل نمی کند. هر بار که پاهای شما شروع به راندن میل لنگ می کنند، قبل از شروع چرخاندن چرخ عقب، باید سستی ناشی از کشش را تحمل کنند. در حالی که ممکن است این یک جنبه جزئی به نظر برسد، ما در مورد تلاش برای به دست آوردن سرعت و کارایی با ایجاد پیشرفت های کوچک در سراسر دوچرخه صحبت می کنیم. این به وضوح یکی از زمینه‌هایی است که در صورت نادیده گرفتن آن هزینه‌هایی را برای شما به همراه خواهد داشت.

از طرف دیگر، یک جزء دوچرخه کوهستان نسبتا ارزان را زنجیر می کند. نه تنها سوار شدن بر روی یک زنجیر تازه احساس شگفت انگیزی می کند، بلکه بقیه پیشرانه شما را نیز از فرسودگی و پارگی غیر ضروری مصون می دارد. این قطعات معمولاً گران‌تر هستند، بنابراین هنگام تعویض زنجیر احتیاط کنید. شما مشتری گرامی، به منظور مشاهده انواع زنجیر و قطعات بیشتر از دوچرخه و بررسی هر کدام، می توانید به ”بخش قطعات فروشگاه دوچرخونه ” و برای بررسی و مشاهده محصولات مربوط به سیستم دنده اینجا را کلیک کنید.

7- شیفترها را بهینه کنید. (Optimize your shifting)

با داشتن یک زنجیر جدید و روغن‌ کاری شده، می توان تا حدودی مطمئن شد که دنده‌ ها و کشش کابل شما به‌ درستی پیکربندی شده‌ اند. از آنجایی که بسیاری از دوچرخه‌ های کوهستانی مدرن از سینی طبق جلو استفاده می‌ کنند، بسیاری از ما فقط باید نگران تنظیم چرخ دنده عقب باشیم. حتی اگر شانژمان جلو داشته باشید، همیشه به نظر می رسد که عقب بیشتر احتمال دارد که از تراز خارج شود.

دوچرخه ای که به راحتی دنده ها را تغییر می دهد، دوچرخه سواری کارآمدتر را برای دوچرخه سوار فراهم می کند. همچنین، لازم نیست نگران افتادن زنجیر باشید. زیرا می‌ تواند به سرعت از بالاترین یا پایین‌ ترین دنده‌ های شما در حین دوچرخه سواری عوض شود. برای شروع تنظیمات، از پیچ های حد H و L روی شانژمان استفاده کنید. اولین کاری که باید انجام دهیم این است که زنجیر را روی کوچکترین چرخ دنده قرار دهید و سپس پیچ چرخ گردان را که کابل را نگه می دارد باز کنید. بعداً استاپ‌های چرخ‌دنده را تنظیم می‌کنید، آنها دو پیچ هستند که با حروف H (مطابق با پینیون کوچک) و L (مطابق با پینیون بزرگ) مشخص شده‌اند. “H” به معنای سرعت زیاد است که با توقف پینیون کوچک مطابقت دارد و “L” به کلمه Low Speed ​​اشاره دارد که در اسپانیایی به معنای سرعت کم است.
این بدان معنی است که پیچ حد H حرکت چرخ دنده ها را در اطراف بالاترین دنده تنظیم می کند، در حالی که پیچ حد L حرکت خود را نزدیک به پایین ترین دنده تنظیم می کند.

8- خودرو دوچرخه را تعویض کنید. (Swap out your cassette)

حتی با یک زنجیر تازه و چرخ دنده های تنظیم شده، نمی توانید با یک خودرو فرسوده عملکرد خوبی را در هنگام دوچرخه سواری داشته باشید. اکثر موتورسواران تا 1000 مایل از خودرو دوچرخه کوهستان استفاده می کنند. با این حال، بسته به نوع دوچرخه سواری خود ممکن است بیشتر یا کمتر دریافت کنید. یک قانون کلی خوب این است که خودرو باید قبل از تعویض دو تا سه زنجیر روی دوچرخه دوام بیاورد. جدای از عملکرد ضعیف تعویض دنده، می توان گفت که خودرو زمانی که دندان های چرخ دنده شبیه باله کوسه به نظر می رسد فرسوده می شود. به جای ظاهر مثلث متقارن، یک لبه به سمت وسط کشیده می شود و یک منحنی به سمت داخل ایجاد می کند.

ممکن است متوجه شوید که همه چرخ‌دنده‌ ها فرسوده نشده‌اند، بلکه فقط پرکاربردترین چرخ دنده‌ها هستند. این امر رایج است زیرا ما بیشتر وقت خود را در آنها می گذرانیم و آنها بیشتر فرسوده می شوند. در حالی که احتمالاً می‌توانید جایگزین‌هایی برای آن دسته از چرخ‌دنده‌ها بیابید، در بیشتر موارد، تعویض کل نوار کاست مقرون به صرفه‌تر و زمان بیشتری است. اگر دندان ها این ظاهر فرسوده را ندارند، می توانید ادامه دهید. اگر به نظر می رسد که پوشیده شده است، می توانید دستورالعمل های مربوط به تعویض نوار کاست را در مقاله من در اینجا دنبال کنید. شما مشتری گرامی، به منظور مشاهده خودرو دوچرخه و بررسی هر کدام، می توانید به بخش خرید خودرو دوچرخه از فروشگاه دوچرخونه و برای بررسی و مشاهده محصولات مربوط به سیستم دنده اینجا را کلیک کنید.

9- ترمزهای دوچرخه را تنظیم کنید. (Align your brakes)

با برطرف کردن تمام ناکارآمدی‌ های بالقوه پیشرانه (drivetrain)، اکنون زمان آن رسیده است که ترمزهای خود را بررسی کنید. اهمیت ترمز در سرعت دوچرخه بسیار واضح است. در صورت وجود مشکل، سرعت شما را کاهش می دهند. نکته کلیدی این است که مطمئن شوید ترمزهای شما وقتی درگیر نیستند، ساییده نمی شوند. این روزها تقریباً همه دوچرخه های کوهستان از ترمزهای دیسکی استفاده می کنند. تنها چیزی که باید بررسی کنید کمی خم شدن روتور ترمز است تا زمانی که ترمزها درگیر نیستند، روی لنت ها ساییده شود. در برخی موارد می توان فهمید که دیسک روتور فقط با صدای آن ساییده می شود.

در برخی موارد، باید به کالیپر نگاه کنید و روتور را بررسی کنید. در حالی که چرخ عقب دوچرخه بالا است، چرخ را به آرامی بچرخانید و به پایین کالیپر نگاه کنید. حتی با کوچکترین خمیدگی نیز، روتور به نظر می رسد که در حین چرخش کمی تکان بخورد. در حالی که کمی خمش خوب است، زمانی که روتور شروع به ساییدن روی لنت های ترمز کند، مشکل ایجاد می شود. برای این مواقع، باید از ابزار ترمز دیسکی، آچار یا به کمک دست آن را به آرامی در موقعیت خود خم کنید تا زمانی که دیگر به لنت های ترمز ساییده نشود. گاهی اوقات ممکن است که روتور واقعاً وضعیت بدی دارد، ممکن است حتی نیاز به تعویض آن داشته باشید. شما مشتری گرامی، به منظور مشاهده روتور دوچرخه و همچنین مشاهده سایر انواع مدل های روتور دیسکی، می توانید به بخش سیستم ترمز ” فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید. همچنین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ترمز و لنت ترمز دوچرخه و انواع آنها به مقاله های مرتبط و مکمل زیر از وبلاگ دوچرخونه مراجعه فرمایید:

در این مقاله، در مورد ترفندها و تکنیک های افزایش سرعت دوچرخه کوهستان صحبت شد که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. شما مشتری گرامی، اگر در زمینه خرید انواع فرمان دوچرخه سوال یا ابهامی دارید، می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت یا در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://mountaintreads.com/how-to-make-your-mountain-bike-faste

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *