پنچر شدن لاستیک موضوعی است که ممکن است برای هر دوچرخه سواری اتفاق بیفتند، مهم نیست که چه نوع سواری انجام می دهید. پنچرگیری لاستیک دوچرخه با ابزارهای اولیه، نیازمند کمی دانش و تمرین فراوان می باشد. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، انجام این کار برای شما آسان تر می شود. این مقاله شما را با مراحل تعویض و پنچرگیری لاستیک دوچرخه، همراه با جزئیات مربوط به تعویض لاستیک های جلو و عقب، آشنا می کند.
هنگام دوچرخهسواری، همیشه یک تیوب یدکی، کیت پنچر گیری، تایلیور (تایر لیور)، تلمبه دوچرخه (پمپ باد)، کپسول C02 و چند ابزار همراه داشته باشید و این دستورالعملهای ساده را دنبال کنید تا سریعا مشکل پیش آمده را حل کرده و به جاده برگردید.
در اینجا پنج مرحله اساسی برای پنچرگیری لاستیک دوچرخه وجود دارد:
۱. چرخ را از دوچرخه جدا کنید: ترمز را رها کنید، سپس چرخ را جدا کنید. (ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه چرخ های جلو و عقب را جدا کنید).
۲. تیوب را خارج کنید: باد تیوب را کاملاً خالی کنید و با فشار دادن روی لبه لاستیک یا استفاده از تایر لیور لاستیک را جدا کنید تا بتوانید به تیوب دسترسی پیدا کنید.
۳. علت پنچری را پیدا کنید: چرخ، لاستیک و تیوب را از نظر محل و علل پارگی یا سوراخ شدن بررسی کنید.
۴. وصله یا تعویض تیوب: هنگامی که در حال دوچرخه سواری هستید، ممکن است ترجیح دهید تیوب را با یک تیوب جدید تعویض کنید و بعداً تیوب آسیب دیده را تعمیر کنید.
۵. چرخ را دوباره نصب کنید: ما شما را از طریق مراحل نصب چرخ جلو و عقب راهنمایی می کنیم.
۱. چرخ را از دوچرخه جدا کنید
ابتدا، اگر ترمز لقمه ای دارید، باید ترمزهای خود را خلاص کنید.
اگر ترمز V (ترمز لقمه ای) دارید، بازوهای ترمز را به هم فشار دهید تا کشش کاهش یابد تا بتوانید کابل را آزاد کنید.
توجه داشته باشید اگر روی ترمز ضامن دارید، آن را باز کنید.
اگر دوچرخه شما ضامن دارد، در حالی که پیچ لبه را در جهت مخالف را باز می کنید، اهرم آن را باز کرده و نگه دارید.
برای شل کردن محور پیچ، بوسیله آچار مخصوص، پیچ را شل کنید.
نکته: در این روش استفاده از پایه دوچرخه یا وارونه کردن دوچرخه به ما کمک می کند. به یاد داشته باشید که قبل از شروع کار، کیف و وسابل اضافه متصل به دوچرخه را جدا کنید.
برای درآوردن چرخ عقب، مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. زنجیر خود را روی کوچکترین دنده خودرو عقب قرار دهید.
۲. اگر ترمز لقمه ای دارید، ترمزها را باز کنید تا با برداشتن چرخ لاستیک گیر نکند. (اگر ترمز دیسکی دارید، نیازی به رها کردن ترمز ندارید.)
۳. بسیاری از چرخ ها دارای سیخ ضامن هستند. اهرم آن را بکشید و بچرخانید تا شل شود. ممکن است لازم باشد لبه طرف مقابل را باز کنید.
۴. شانژمان را به عقب فشار دهید تا زنجیر از چرخ دنده بلند شود.
۵. با دست دیگر خود، چرخ را از روی تنه دوچرخه جدا کنید.
نکات تکمیلی:
- اگر دوچرخه شما دارای ترمز دیسکی است، مراقب باشید هنگام باز کردن سیخ ضامن، روتور را لمس نکنید، زیرا ممکن است آنقدر داغ باشد که دست شما را بسوزاند. همچنین از قرار دادن روغن یا سایر آلاینده ها روی ترمزهای دیسکی خود اجتناب کنید.
- تا جایی که امکان دارد جداکردن و نصب کردن چرخ را تمرین کنید. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، زمانی که واقعاً مجبور باشید آن را در کنار جاده انجام دهید، راحتتر خواهید بود.
۲. تیوب را دربیاورید
باد لاستیک دوچرخه خود را کاملا خالی کنید. بسته به نوع والو، این کار را به یکی از دو روش انجام خواهید داد.
اگر والو شرایدر ( امریکایی یا موتوری ) (نوعی که در اکثر لاستیکهای خودرو مشاهده میکنید) است، پین کوچکی را که در مرکز والو تیوب قرار دارد، فشار دهید.
اگر والف پرستا ( فرانسوی یا سوزنی ) دارید، درپوش پلاستیکی گرد و غبار را بردارید، والف کوچک در بالا را در خلاف جهت عقربههای ساعت بچرخانید و فشار دهید تا هوا آزاد شود. سپس لبه لاستیک (لبه لاستیک که زیر طوقه قرار می گیرد) را با استفاده از این مراحل جدا کنید:
۱. انجام این کار بدون تایر لیور دشوارتر است، اما می توانید با فشار دادن لبه لاستیک به سمت مرکز طوقه و چرخاندن طوقه، لبه لاستیک را از جای خود جدا کنید. سپس لبه لاستیک را به سمت بالا و روی لبه بیرونی طوقه حرکت دهید.
۲. اگر تایر لیور دارید، از آن برای اهرم اضافی استفاده کنید. هنگام استفاده از تایر لیور، از قسمتی از لاستیک خود که در مقابل والف است، شروع کنید (برای جلوگیری از آسیب رساندن به ساقه والف). از انتهای بلندتر یک تایر لیور استفاده کنید تا لبه لاستیک را به سمت بالا و روی لبه طوقه بکشید.
۳. اگر فقط با یک اهرم نمی توانید لاستیک را از جای خود جدا کنید، اهرم دوم را حدود دو یا سه پره چرخ در دو طرف اهرم اول قرار دهید. (تایر لیور دارای یک بریدگی دستی هستند که میتوان آن را روی یک پره چرخ محکم کرد و اهرم را در جای خود نگه داشت.)
۴. هنگامی که بخشی از لبه لاستیک آزاد شد، باید بتوانید بقیه لبه لاستیک را با انگشتان خود آزاد کنید. ابتدا با بیرون کشیدن ساقه والف از طریق طوقه، تیوب را از زیر لاستیک خارج کنید. بقیه تیوب در هنگام کشیده شدن باید به راحتی خارج شود. هنگام بیرون کشیدن والف از داخل طوقه مراقب باشید تالبه تیز طوقه به والف آسیب نرسانید.
۳. علت پنچری لاستیک را پیدا کنید
لاستیک و تیوب را به منظور بررسی سوراخ، بریدگی یا پارگی با دقت بررسی کنید. هنگامی که تیوب را خارج کردید، تمامی جزئیات را بررسی کنید تا علت پنچری لاستیک خود را پیدا کرده و اگر قابل تعمیر است، بلافاصله برای تیوبی جایگزین اقدام نکنید.
لاستیک: از بیرون لاستیک شروع کنید و به سمت داخل بروید. لاستیک را با انگشت شست و اشاره خود به طور کامل چک کنید و سعی کنید تا قسمت داخلی آن را لمس کنید. اگر چیزی پیدا کردید، تیوب را در همان مکان تقریبی مورد نظر بررسی کنید تا ببینید آیا آسیبی در آنجا وجود دارد یا خیر.
تیوب: تشخیص آسیب تیوب ممکن است دشوار باشد. اگر هیچ سوراخ یا برآمدگی آشکاری مشاهده نکردید، تیوب را باد کنید تا هوای خارج شده را بررسی کنید. برای پیدا کردن نشتی های بسیار کوچک، تیوب را به صورت خود نزدیک کنید تا هوا را احساس کنید یا به صدای خش خش گوش دهید، یا آن را در آب فرو کنید و به دنبال حباب بگردید.
والو: اگر بدنه یا پایه والو، بریده، ترک خورده یا به شدت فرسوده شده باشد، ممکن است نشتی داشته باشد. در این صورت، کل تیوب باید تعویض شود.
طوقه/دایره: به دنبال انتهای پره های بیرون زده در داخل طوقه باشید یا نواحی ای که ممکن است تیوب به دهانه سوراخ پره چسبیده یا گیر کرده باشد، چک کنید.
نکات تکمیلی:
- لاستیک را تا انتها از چرخ خارج نکنید. هنگامی که آسیب را در جایی شناسایی کردید، می توانید همان مکان را در سراسر لاستیک، طوقه و یا تیوب بررسی کنید تا ببینید آیا می توانید علت مشکل را شناسایی کنید و با کمترین میزان هزینه آن را تعمیر کنید یا خیر.
- یک جفت موچین به کیت تعمیر دوچرخه خود اضافه کنید تا اقلام کوچک را از لاستیک یا تیوب خود خارج کنید.
۴. آیا باید تیوب آسیب دیده را تعویض یا تعمیر کنید؟
چه زمانی تیوب خود را تعویض کنید
برای صرفه جویی در وقت هنگام دوچرخه سواری، بسیاری از دوچرخه سواران ممکن است تعویض را به پنچرگیری لاستیک دوچرخه ترجیح دهند و بعداً تیوب قدیمی را تعمیر کنند. همچنین در مواقعی که آسیب زیاد یا شدید باشد یا والو تیوب آسیب دیده است، وصله کاری نمی تواند موثر باشد، باید به جای وصله کردن، تیوب خود را عوض کنید. جهت دریافت اطلاعات از نحوه انتخاب لاستیک مناسب میتوانید به مقاله “نحوه انتخاب لاستیک دوچرخه “، مراجعه نمایید. همچنین در صورتی که نیاز به تعویض لاستیک دوچرخه خود دارید، می توانید به بخش ” فروش لاستیک “ فروشگاه دوچرخونه، مراجعه کنید.
نحوه تعمیر تیوب آسیب دیده
اکثر کیت های وصله کاری تجاری حاوی همه چیزهایی هستند که برای ایجاد یک وصله کاربردی موثر در این زمینه نیاز دارید.
برای تعمیر تیوب خود مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. ناحیه آسیب دیده را پیدا کنید.
۲. ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک کنید.
۳. سطح ناحیه آسیب دیده را با کاغذ سنباده صاف کنید (برای کمک به چسبیدن چسب).
۴. چسب (مایع ولکانیزه) را پخش کنید و اجازه دهید تا زمانی که چسبناک شود.
۵. چسب تیوب را اعمال کنید و با فشار در جای خود نگه دارید.
هک تعمیر: برای رفع موقت پارگی دیواره جانبی لاستیک، از یک کاغذ تا شده (یا یک لفاف ژلی خالی) استفاده کنید. آن را بین لاستیک و تیوب قرار دهید تا روی شکاف را بپوشاند و از برآمدگی تیوب جلوگیری کند. می توانید از چسب کفش نیز استفاده کنید.
چگونه یک تیوب دوچرخه را در چرخ قرار دهیم
۱. تیوب جدید یا تعمیر شده خود را تا حدی باد کنید تا شکل پیدا کند و مطمئن شوید که هوا را در خود نگه می دارد.
۲. اگر لاستیک خود را به طور کامل از طوقه جدا کرده اید، یک لبه لاستیک را در داخل طوقه فشار دهید.
۳. سپس میله والو را داخل سوراخ والو روی لبه قرار دهید. بررسی کنید که میله والو صاف باشد و زاویه دار نباشد.
۴. سپس بقیه تیوب را داخل لاستیک قرار دهید.
۵. از سمت والو شروع کنید، لبه لاستیک دیگر را داخل طوقه فشار دهید.
۶. به دور چرخ (در هر دو جهت به طور همزمان) ادامه دهید، بیشتر از لبه لاستیک داخل طوقه کار کنید. این کار با ادامه فرآیند سخت تر می شود. دو طرف لاستیک را به سمت مرکز طوقه فشار دهید تا کار آسانتر شود، یا با احتیاط از یک تایر لیور برای تکمیل کار استفاده کنید. هنگام استفاده از تایر لیور احتیاط کنید تا با فشاربه تیوب آسیب نرسانید.
۷. هنگامی که لاستیک و سوپاپ در جای خود قرار گرفتند، لبه های آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تیوب بین طوقه و لبه لاستیک گیر نکرده باشد. این می تواند باعث یک پنچری دیگر شود.
۸. حالا لاستیک خود را به آرامی باد کنید و دو طرف طوقه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که لبه لاستیک محکم می ماند. در حین حرکت والو را دوباره چک کنید تا مطمئن شوید که صاف باقی می ماند. برای اطمینان از اینکه تیوب شما بین لاستیک و طوقه گیر نمی کند، یک بار کل لاستیک را دور زده و دو طرف لاستیک را به داخل فشار دهید.
۹. لاستیک را تا فشار توصیه شده آن باد کنید (چاپ شده روی خود لاستیک یا در دفترچه راهنما). اگر فشارسنج ندارید، از انگشت شست خود به عنوان راهنما استفاده کنید. اگر انگشت شست شما به راحتی فشار می آورد، به پمپاژ کردن ادامه دهید.
۵. چرخ دوچرخه را دوباره نصب کنید
نحوه بازگرداندن چرخ عقب دوچرخه
۱. با چرخاندن دوچرخه، چرخ عقب را طوری قرار دهید که قسمت بالایی زنجیر روی کوچکترین نسبت دنده در خودرو شما قرار گیرد.
۲. محور چرخ را با خروجی های روی تنه دوچرخه ردیف کنید. در حالی که دنده را به عقب می کشید تا از سر راه خارج شود، محور را در جای خود پایین بیاورید. اطمینان حاصل کنید که محور محکم در قسمت های خروجی قرار دارد.
۳. سیخ ضامن را در جای خود نگه دارید، لبه سمت محرک دوچرخه را سفت کنید. اهرم را ببندید. مطمئن شوید که از سر راه خارج شده باشد و به تنه دوچرخه برخورد نکند. اگر اهرم خیلی راحت بسته می شود و در حال لمس تنه است، احتمالاً به اندازه کافی سفت نیست.
۴. به یاد داشته باشید که ترمزهای خود را دوباره وصل کنید (در صورت لزوم) و مطمئن شوید که کار می کنند.
۵. پدال ها را بچرخانید و مطمئن شوید که دنده ها به طور عادی تعویض می شوند.
نحوه بازگرداندن چرخ جلویی دوچرخه
۱. محور چرخ جلو را با خروجی های دوشاخ ردیف کنید و چرخ را در جای خود پایین بیاورید. مطمئن شوید که محور در قسمت های خروجی قرار دارد.
۲. در حالی که لبه را سفت می کنید، سیخ ضامن را در جای خود نگه دارید. وقتی لبه سفت شد، اهرم را ببندید. مطمئن شوید که از سر راه خارج شده باشد و به تنه دوچرخه برخورد نکند. اگر اهرم خیلی راحت بسته می شود و در حال تماس با تنه است، اهرم را باز کرده و لبه را کمی بیشتر سفت کنید.
۳. ترمزها را دوباره وصل کنید (در صورت لزوم) و مطمئن شوید که کار می کنند.
سایر نکات کلی:
- برای غلبه بر ترس از پنچرگیری لاستیک دوچرخه، چندین بار در خانه تمرین کنید تا زمانی که برای شما به یک روال تبدیل شود.
- اگر در مکانی ناامن لاستیک پنچر کردید، خود را از منطقه ناامن دور کنید. دوچرخهتان را تا مکانهای عمومی یا جایی که خطر ضربه خوردن در ترافیک ندارد، ببرید.
جمعبندی
پنچری لاستیک دوچرخه یکی از رایجترین مشکلاتی است که دوچرخهسواران با آن مواجه میشوند. با دانستن روش صحیح تعویض تیوب، میتوانید به سرعت و به راحتی این مشکل را برطرف کرده و به مسیر خود ادامه دهید.
در این مقاله، مراحل کامل تعویض تیوب دوچرخه، از جدا کردن چرخ تا نصب مجدد آن، به همراه نکات مهم و تصاویر گویا شرح داده شده است. با دنبال کردن این راهنما، شما قادر خواهید بود تا:
- چرخ جلو و عقب دوچرخه را به راحتی جدا و نصب کنید.
- علت پنچری لاستیک را شناسایی و برطرف کنید.
- تیوب آسیب دیده را تعمیر یا تعویض کنید.
- لاستیک را به درستی باد کرده و روی چرخ نصب کنید.
نکات کلیدی برای تعویض تیوب دوچرخه:
- همیشه ابزارهای لازم را همراه داشته باشید: تیوب یدکی، کیت پنچرگیری، تایر لیور، پمپ باد، کپسول CO2 و آچار.
- قبل از شروع کار، محل امنی را برای تعمیر دوچرخه انتخاب کنید.
- با دقت و حوصله مراحل را انجام دهید.
- در صورت نیاز به تعویض لاستیک، از لاستیکی با سایز و نوع مناسب استفاده کنید.
- پس از تعویض تیوب، تمامی پیچها و مهرهها را محکم کنید.
با تمرین و تکرار، تعویض تیوب دوچرخه به یک مهارت ساده و ضروری برای هر دوچرخهسوار تبدیل خواهد شد.
منبع:
بدون دیدگاه