در مقالات دوچرخه سواری یا پیاده روی  و دوچرخه سواری یا شنا به مقایسه این فعالیت های ورزشی پرداختیم. در این مقاله تلاش داریم مقایسه ای بین دوچرخه سواری و دویدن انجام دهیم. امیدواریم در پایان این مقاله بتوانید به این سوال که دوچرخه سواری یا دویدن، کدام یک برای شما مناسب تر است پاسخ دهید. کدام یک از این ورزش ها برای سلامتی شما بهتر است؟ کدام یک کالری بیشتری می سوزاند و به کاهش وزن کمک می کند؟

بیایید نگاهی دقیق تر به دوچرخه سواری و دویدن بیندازیم تا سعی کنیم به این سوال پاسخ دهیم که کدام یک بهتر است. لزوماً پاسخ روشنی برای این سؤال وجود ندارد، زیرا اصطلاح «بهتر» نامشخص است. «تمرین بهتر» ممکن است به عنوان تمرینی تعریف شود که برای اکثر افراد سخت‌تر، شدیدتر است و احتمال بیشتری برای تقویت تناسب اندام قلبی عروقی دارد. پاسخ به این سوال، حتما به اهداف شما وابسته است.

دوچرخه سواری و دویدن هر دو شکلی از ورزش های هوازی هستند که به مرور زمان می توانند سلامت و تناسب اندام شما را بهبود بخشند. هر شکلی از ورزش تأثیرات متفاوتی بر بدن شما دارد و ممکن است بر انگیزه شما تأثیر متفاوتی بگذارد. نه تنها می توان این فعالیت ها را به عنوان سرگرمی دنبال کرد، بلکه تاثیر آن ها بر روی سلامت روان نیز شگفت انگیز است. شاید بسیاری از ما این دو فعالیت را در دوران کودکی خود امتحان کرده باشیم.

پارامترهای مقایسه دوچرخه سواری و دویدن

پارامترهای مختلفی برای مقایسه این دو فعالیت ورزشی وجود دارند. در ادامه این پارامترها را یک به یک بررسی می کنیم:

سلامت قلبی عروقی

از نظر سلامت قلب و عروق، دویدن و دوچرخه سواری به یک اندازه مفید هستند.

فعالیت های هوازی به تقویت قلب شما کمک می کنند تا بتواند اکسیژن بیشتری را به بدن شما پمپاژ کند. انجام ورزش‌های قلبی، مانند دویدن و دوچرخه‌سواری، به قلب شما می‌آموزد که در بقیه زمان‌ها حتی بهتر پمپاژ کند.

اگر در حال دویدن یا دوچرخه سواری شدید هستید، ممکن است لازم باشد فعالیت های خود را به بیش از 60 دقیقه در روز محدود کنید. بر اساس یک مرور کلی از چندین مطالعه منبع معتبر، ورزش شدید بیش از 5 ساعت در هفته یا 60 دقیقه در روز، در واقع می تواند تأثیر منفی بر سلامت قلب و عروق شما داشته باشد.

کالری سوزی

تعداد کالری هایی که در هر کدام از تمرینات می سوزانید به شدت و مدت زمان انجام آن بستگی دارد.

بر اساس انتشارات سلامت هاروارد، 30 دقیقه دوچرخه سواری ثابت با شدت متوسط حدود 210 کالری برای یک فرد 57 کیلوگرمی، 252 کالری برای یک فرد 70 کیلوگرمی، و 292 کالری برای یک فرد 84 کیلوگرمی می سوزاند. در حالی که دوچرخه سواری 30 دقیقه ای شدیدتر با دوچرخه ثابت برای یک فرد 57 کیلوگرمی تقریبا 315 کالری، برای یک فرد 70 کیلوگرمی 378 کالری و برای یک فرد 84 کیلوگرمی 441 کالری می سوزاند. دویدن به مدت 30 دقیقه با سرعت 10 کیلومتر در ساعت حدود 295 کالری برای یک فرد 57 کیلوگرمی، 360 کالری برای یک فرد 70 کیلوگرمی و 420 کالری برای یک فرد 84 کیلوگرمی می سوزاند. در حالی که به مدت 30 دقیقه با  12  کیلومتر در ساعت حدود 375 کالری برای یک فرد 57 کیلوگرمی، 450 کالری برای یک فرد 70 کیلوگرمی و 525 کالری برای یک فرد 84 کیلوگرمی می سوزاند.

به طور کلی، دویدن کالری بیشتری نسبت به دوچرخه سواری می سوزاند زیرا از عضلات بیشتری استفاده می کند. با این حال، دوچرخه سواری برای بدن ملایم تر است و ممکن است بتوانید آن را طولانی تر یا سریع تر از دویدن انجام دهید. همچنین در صورت دویدن یا دوچرخه‌سواری در سربالایی برای هر بخشی از ورزش، کالری بیشتری نسبت به زمانی که روی سطح صاف ورزش می‌کردید، می‌سوزانید.

سن، وزن، جنسیت و سایر عوامل تعیین کننده میزان پایه کالری سوزی شما هستند. با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید برای رسیدن به اهداف سلامت شخصی خود چه مقدار کالری باید هنگام ورزش بسوزانید.

عضله سازی

دوچرخه سواری می تواند به شما در ساخت ماهیچه های نیمه پایینی بدن کمک کند. دویدن منجر به افزایش حجم ماهیچه ها  نمی شود، اما می تواند به شما کمک کند تا عضلات قوی تر و مستحکم تری داشته باشید.

هل دادن پدال هنگام دوچرخه‌سواری، تمرین مقاومتی است که عضلات پا را می‌سازد. نیمه بالایی بدن شما نیز درگیر است، اما این ماهیچه ها به اندازه نیمه پایینی درگیر نیستند.

دویدن از همه عضلات به طور همزمان استفاده می کند و آنها را به گونه ای درگیر نمی کند که حجم زیادی ایجاد کند. با این حال، عضلات و استخوان های شما در اثر استفاده و ضربه به زمین قوی تر می شوند.

تقویت ماهیچه

همپوشانی زیادی بین عضلاتی که با دویدن کار می‌کنند و ماهیچه‌هایی که با دوچرخه‌سواری کار می‌کنند وجود دارد، زیرا هر دو فعالیت عمدتاً تمرینات پایین تنه هستند. دوچرخه سواری و دویدن هر دو در درجه اول عضلات سرینی، چهار سر، همسترینگ و ساق پا و همچنین عضلات فلکسور لگن را هدف قرار می دهند.

با دوچرخه‌سواری، تا زمانی که دست‌های شما روی دسته می‌مانند و روی زین می‌نشینید، درگیری عضلانی تمرین اساساً به این عضلات پایین تنه محدود می‌شود. وزن بدن شما توسط صندلی پشتیبانی می شود، بنابراین فعالیت عضلات مرکزی و بالای بدن کمی وجود دارد.

دویدن یک تمرین کل بدن است، بنابراین علاوه بر عضلات سرینی، همسترینگ، چهار سر و ساق پا در قسمت پایین تنه، از تمام عضلات اصلی قسمت مرکزی و بالاتنه استفاده می کنید.

در نهایت، دویدن یا دوچرخه سواری در سربالایی، با افزایش موثر مقاومت، پاها را بیشتر تقویت می کند.

دویدن ممکن است برای تقویت عضلات بهتر باشد، زیرا کل بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد و کالری بیشتری می سوزاند. اگر می خواهید نتایج قابل توجهی داشته باشید، باید مقداری تمرین با وزنه اضافه کنید و به طور بالقوه رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

ظاهر ماهیچه های لاغر و فشرده معمولاً ناشی از تناسب اندام کلی بدن و چربی کم بدن است. شما نمی توانید انتخاب کنید که بدن شما کجا چربی می گیرد یا از دست می دهد، اما می توانید انتخاب کنید که کدام ماهیچه ها را بسازید.

یک مطالعه منبع مطمئن نشان داد که ورزش چهار تا پنج بار در هفته در حفظ توان عضلانی در میان بزرگسالان فعال و مسن موثر است. نکته کلیدی در تقویت عضلات این است که برای مدت طولانی بدون خستگی عضلانی ورزش کنید.

آهسته‌تر دویدن اما برای حرکات کششی طولانی‌تر ممکن است به شما کمک کند ظاهری خوش فرم تر داشته باشید.

کاهش وزن

برای کاهش وزن، باید تعادل صحیح کالری وارد شده (نه خیلی زیاد یا خیلی کم) تا کالری خارج شده (سوخته شده از طریق ورزش و عملکردهای منظم بدن) را پیدا کنید. ممکن است بتوانید با دویدن سریعتر وزن کم کنید. اما اگر برای مدت طولانی دوچرخه سواری کنید، کاهش کالری در نهایت می تواند به میزان دویدن برسد و از آن بیشتر شود.

پتانسیل کاهش وزن با دویدن یا دوچرخه سواری به نحوه شرکت در ورزش و ترکیب آن با تغذیه سالم و سایر عادات بستگی دارد. در حالی که دویدن به طور متوسط کالری بیشتری می سوزاند، دوچرخه سواری برای مفاصل ملایم تر است، که ممکن است به شما اجازه دهد مدت طولانی تری ورزش کنید و در کل کالری بیشتری بسوزانید.

یک مطالعه کوچک منبع معتبر شواهدی پیدا کرده که نشان می‌دهد هم دوچرخه‌سواری و هم دویدن اشتها را در مردان جوان سرکوب می‌کند. اگر می‌خواهید هوس خود را کنترل کنید و وعده‌های غذایی متعادل‌تری بخورید، این فعالیت‌ها می‌توانند مفید باشند.

اگر هدف خاصی برای کاهش وزن دارید، با پزشک و مربی بدنی خود صحبت کنید.

خطر آسیب

صدمات می تواند هم در دویدن و هم دوچرخه سواری رخ دهد.

دویدن یک فعالیت پر فشار است، بنابراین برای استخوان ها و مفاصل بسیار سخت تر است. به این ترتیب، می تواند برای افراد مبتلا به آرتروز ناراحت کننده باشد و برای افراد با تراکم استخوان پایین می تواند ناسالم باشد.

علاوه بر این، افرادی که اضافه وزن دارند یا باردار هستند، گاهی اوقات استرس ناشی از دویدن را ناراحت کننده می دانند، اگرچه بسیاری از افراد با BMI بالا از دویدن هر روز لذت می برند.

با دوچرخه سواری، خطر آسیب کمتر است زیرا دوچرخه سواری یک ورزش کم فشار است، زیرا پای شما همیشه با پدال در تماس است نه اینکه کل وزن شما روی پا قرار بگیرد.

با این اوصاف، دوچرخه سواری در ترافیک یا فضای باز می تواند منجر به صدمات یا حتی مرگ در اثر سقوط شود. استفاده از کلاه ایمنی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای ایمنی ضروری است.

هزینه انجام تمرینات ورزشی

دوچرخه سواری به دلیل سرمایه گذاری اولیه دوچرخه و هزینه نگهداری از دوچرخه در طول زمان، گران تر از دویدن است. شما همچنین به کلاه ایمنی نیاز دارید و ممکن است بخواهید کفش و لباس مخصوص بخرید.

با این حال، یک جفت کفش دویدن با کیفیت نیز می تواند گران باشد. همچنین می‌توانید لباس‌ها و وسایل با تکنولوژی بالا را برای پوشیدن در حین دویدن پیدا کنید. کفش‌های خوب از مفاصل شما محافظت می‌کنند و لباس‌های فعال مخصوص می‌توانند به دفع عرق کمک کنند. این وسیله ممکن است به شما کمک کند تا مسافت های طولانی تری را بدوید.

اگر به دوچرخه سواری علاقه مند هستید، قبل از سرمایه گذاری، وسایل و تجهیزات قرض بگیرید. اگر فقط به دنبال امتحان یک ورزش جدید برای تقویت تمرینات قلبی خود در هر هفته هستید، دویدن گزینه ارزان‌تری است.

انجام تمرینات ورزشی همراه با بیماری

اگر بیماری مزمنی دارید، قبل از شروع یا افزایش ورزش جدید با پزشک خود صحبت کنید.

به طور کلی، دوچرخه سواری برای بدن ملایم تر است، اما می تواند کمردرد را افزایش دهد. آسیب بیشتر در دویدن اتفاق می افتد، اما اگر در حفظ تعادل خود مشکل دارید، دویدن یا پیاده روی سریع ممکن است گزینه ایمن تر از دوچرخه سواری باشد.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده می شود، هم دویدن و هم دوچرخه سواری فواید زیادی دارند. دویدن یک تمرین بسیار کارآمد و برای کل بدن است که کالری زیادی می سوزاند، در حالی که دوچرخه سواری برای مفاصل آسان تر است و به طور بالقوه می تواند برای مبتدیان، سالمندان و کسانی که وزن اضافی زیادی دارند قابل دسترس تر باشد.

نه دوچرخه سواری و نه دویدن گزینه ای به مراتب بهتر از دیگری نیست. برای اطمینان از اینکه از آن لذت خواهید برد و به آن پایبند هستید، هر کدام را که با سبک زندگی شما سازگار است انتخاب کنید. همچنین می توانید برای بهره مندی از مزایای هر فعالیت و جلوگیری از کسالت بین این دو جابجا شوید.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/cycling-vs-running#TOC_TITLE_HDR_1

https://www.livescience.com/cycling-vs-running

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *