لاستیک یا تایر دوچرخه بخشی از دوچرخه است که به وسیله ی آن دوچرخه از مکانی به مکان دیگر به جلو حرکت می کند و همچنین بخشی از دوچرخه است که همیشه در حین دوچرخه سواری با جاده ارتباط برقرار می کند. یک لاستیک خوب باید بادوام باشد تا در طول سفر در برابر دما و فشار شدید مقاومت کند. انتخاب لاستیک مناسب نیز کمی کار دشواری است. زیرا صدها شرکت وجود دارند که برای صدها نوع دوچرخه لاستیک تولید می کنند. بنابراین در این شرایط ممکن است در انتخاب و خرید نوع مناسب انواع لاستیک برای دوچرخه خود با مشکل مواجه شوید. لاستیک ها با در نظر گرفتن اهدافی نظیر استفاده روی شن، برای سطوح صاف یا یخ تولید می شوند.
در این مقاله به بررسی انواع لاستیک دوچرخه بر اساس طراحی و کاربرد می پردازیم.
اصول کار لاستیک دوچرخه
قبل از اینکه به انواع مختلفی از لاستیک بپردازیم، ابتدا توضیح می دهیم که لاستیک دوچرخه چیست و چگونه کار می کند. لاستیک، نقطه تماس دوچرخه با زمین است، بنابراین نقش مهمی در برخورد دوچرخه روی انواع سطوح دارد.
قبل از بررسی انواع لاستیک دوچرخه، واقعاً مهم است که در مورد هدف اصلی یک لاستیک دوچرخه بدانید. لاستیک دوچرخه بخشی از دوچرخه است که در درجه اول در هنگام دوچرخه سواری با زمین تماس دارد. این لاستیک باید فشار زیادی را تحمل کند. زیرا وزن کامل دوچرخه و راکب روی آن سوار می شود و همچنین، باید ضربه تمام سطوحی را که روی آن حرکت می کند نیز تحمل کند.
آج لاستیک
لاستیک دوچرخه به سادگی از مواد لاستیکی ساخته شده است و سطح بیرونی تایر دوچرخه دارای الگوهایی است که به آنها “نقوش آج” می گویند. شکل این الگوها در لاستیک های مختلف بسته به کاربردهایی که دارد، متفاوت است. این الگوها نه تنها لاستیک را جذاب می کنند، بلکه اهدافی را نیز انجام می دهند که برای آن ساخته شده اند. این الگوها گاهی صاف و برخی سخت و خشن هستند. زیرا دوچرخه باید روی سطوح مختلف حرکت کند. این بافت های مختلف به حرکت لاستیک در سطوح مختلف کمک می کند.
سایز لاستیک
لاستیک های دوچرخه از نظر عرض یا قطر با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از لاستیک ها از مواد ضخیم ساخته شده اند و عرض آنها بسیار بیشتر از سایر انواع لاستیک های دوچرخه است. زیرا این لاستیک ها نسبت به سایر لاستیک ها تماس بیشتری با زمین برقرار می کنند و پایداری دوچرخه را حفظ می کنند. برخی از لاستیک ها نیز، از مواد سبک تری ساخته شده اند و قطر آنها نسبت به سایر لاستیک ها کوچکتر است و در نتیجه باریک تر از سایر لاستیک ها هستند. این تفاوت در قطر برخی از اهداف را برآورده می کند مانند استفاده از آنها در مسابقاتی مانند تایم تریل (time trialing) یا مسابقات دوچرخه سواری پیست.
انواع لاستیک های دوچرخه
لاستیک های دوچرخه عمدتاً به 3 نوع مختلف مانند کلینچر، تیوب دار و همچنین بدون تیوب طبقه بندی می شوند. اما میتوان آن ها را به عنوان لاستیکهای دوچرخه کوهستان، شنی و جاده نیز طبقه بندی کرد. در زیر جزئیات هر یک از انواع لاستیک دوچرخه آورده شده است:
لاستیک های کلینچر (Clincher tires)
لاستیکهای کلینچر، محبوبترین و قدیمیترین لاستیک های دوچرخه هستند که در بیشتر دوچرخهها مورد استفاده قرار میگیرند. مقاومت خاصی در برابر سوراخ شدن دارند و همچنین چسبندگی بهتری را روی هر نوع سطحی دارند و نسبت به سایر گزینه های موجود بسیار راحت هستند.
لاستیک کلینچر، دارای یک قالب ریختهگری است که عمدتاً تیوبی را که هوا را نگه میدارد احاطه میکند. این لاستیکها دارای تیوبی هستند که هوا در آن پمپ میشود. لاستیک های کلینچر از مواد سبک تری ساخته شده اند تا وزن سبک تری داشته باشند. زیرا بیشتر در دوچرخه های مسابقه استفاده می شوند.
مزایای لاستیک های کلینچر:
- به طور گسترده در اکثر دوچرخه ها استفاده می شوند.
- نصب لاستیک های کلینچر واقعا آسان است.
- تعمیر آنها بسیار آسان تر است.
- بسیار مقرون به صرفه هستند زیرا بسیار ارزان تر از سایر گزینه ها هستند.
- لاستیک های کلینچر به طور گسترده در اکثر مغازه ها موجود است.
معایب لاستیک های کلینچر:
- لاستیک های کلینچر در مقایسه با لاستیک های تیوبی بادوام نیستند.
- احتمال پنچری در لاستیکهای کلینچر زمانی که فشار باد بسیار پایین باشد، بسیار بیشتر است.
- زمانی که فشار هوا پایین است به سختی می توان آنها را کنترل کرد.
- آنها در برابر پنچر شدن مقاوم نیستند و اگر میخی به سطح لاستیک برخورد کند و وارد تیوب داخلی شود به راحتی پنچر می شوند.
لاستیک های تیوبلس (Tubeless tires)
مهم ترین و پرتقاضاترین انواع لاستیک دوچرخه برای خرید، لاستیک های تیوبلس هستند و روز به روز محبوب تر می شوند. فناوری لاستیک تیوبلس برای دوچرخه ها دقیقاً همان چیزی است که از نام آن پیداست. در این فناوری، تیوپ داخلی لاستیک حذف شده و تقریباً مانند لاستیک یک خودرو کار می کند. آنها برای دوچرخههای کوهستان، دوچرخههای جاده، دوچرخههای سیکلروکراس (cyclocross) و همچنین دوچرخههای هیبریدی، انتخاب شماره یک هستند. لاستیک های تیوبلس، اساساً تایرهای بدون تیوب هستند. اگرچه زمان نصب آنها طولانی است اما نسبت به سایر انواع لاستیک های دوچرخه قابل اعتمادتر هستند. آنها را فقط می توان بر روی رینگ های خاص تیوبلس استفاده کرد.
مهمترین خاصیت لاستیک های تیوبلس این است که در برابر سوراخ شدن بسیار مقاوم هستند. اگر از شیشه یا یک میخ کوچک روی لاستیک های تیوبلس عبور کنید، لاستیک آسیب جدی نمی بیند. با توجه به این خاصیت می توان از آنها بر روی هر سطحی مانند گل و لای، شن و غیره استفاده کرد.
مزایای لاستیک تیوبلس:
- از نظر وزن بسیار سبک هستند.
- آنها را می توان در مورد لاستیک های کم فشار استفاده کرد زیرا کشش بالاتری نسبت به سایر گزینه ها دارند.
- به دلیل تکنولوژی تیوبلس، بیشتر در برابر سوراخ شدن مقاوم هستند.
- آنها روی سطوح ناهموار بسیار بادوام هستند زیرا می توانند با فشار کم کار کنند.
- عدم اصطکاک بین لاستیک و تیوب به دلیل نبودن تیوب داخلی.
- با توجه به درزگیر استفاده شده در لاستیک های تیوبلس، می توانند به راحتی هر گونه پنچری را در عرض چند ثانیه آب بندی کنند.
معایب لاستیک تیوبلس:
- آنها در مقایسه با سایر انواع لاستیک دوچرخه گران تر هستند.
- برداشتن یا قرار دادن لاستیک وقت گیر و دشوار است.
- درزگیر باید بعد از هر شش ماه دوباره پر شود.
- اگر لاستیک ضربه شدید و ناگهانی بخورد، هوا می تواند از دیواره های جانبی خارج شود زیرا برای مدتی رینگ برای چند میلی ثانیه خم می شود که مسیر خروج هوا را باز می کند.
مقاله های مرتبط و مکمل:
لاستیک های تیوبی (Tubular tires)
در لیست خرید انواع لاستیک دوچرخه، لاستیک های تیوبی در رتبه دوم قرار دارند. لاستیک های تیوبی، از جمله لاستیک هایی هستند که در آن تیوب وجود ندارد و لبههای آن با رینگ چرخ ثابت میشود و در نتیجه هوا از آن خارج نمی شود. شکل آنها گردتر از لاستیک های کلینچر است. لاستیک های تیوبی، سبک تر و سریع تر از لاستیک های کلینچر هستند، بنابراین بیشتر توسط مسابقهدهنده ها استفاده می شوند. آنها به دلیل در دسترس نبودن تیوب در لاستیک ها، عمدتاً در برابر پنچر شدن مقاوم هستند.
نصب دقیق لاستیک های تیوبی بسیار مهم است و همچنین در حین نصب نیاز به چسب دارند و در نتیجه برای دوچرخه سوارانی که می خواهند لاستیک خود را در خانه سرویس کنند بسیار دشوار است.
مزایای لاستیک های لوله ای
- آنها سبک تر از لاستیک های کلینچر هستند.
- دوام بالایی دارند.
- آنها بسیار ایمن تر هستند زیرا اگر فشار هوا بسیار پایین باشد می توان از آنها استفاده کرد.
معایب لاستیک های لوله ای
- آنها در مقایسه با لاستیک های کلینچر گران هستند.
- برای تثبیت این نوع روی لبه از نوار یا چسب استفاده می شود که گاهی کار خسته کننده ای است.
- در صورت نیاز به تعویض لاستیک در صورت پنچری، برداشتن چسب یا چسب زدن بسیار دشوار است.
- آنها به راحتی در طول دوچرخه سواری شما قابل تعمیر نیستند و باید برای خدمات آنها به یک فروشگاه دوچرخه مراجعه کنید.
4. لاستیک های دوچرخه شنی یا خاکی (Gravel tires)
همانطور که از نامش مشخص است لاستیک های شنی، برای دوچرخه هایی طراحی شده اند که بیشتر روی شن کار می کنند. لاستیک های شنی، در وسط لاستیک های دوچرخه کوهستان و دوچرخه جاده قرار دارند. آنها بیشتر برای دوچرخه سواری در سطوح ناهموار طراحی شده اند. آنها همچنین بدون تیوب هستند تا در هنگام سواری بر روی سطوح ناهموار راحت تر باشند. آنها باید فشار زیادی را تحمل کنند. بنابراین از مواد با کیفیت بالا ساخته شده اند.
عرض لاستیک های شنی یا خاکی، از 28 تا 50 میلی متر متغیر است. اگرچه این طیف وسیعی از لاستیک ها است. زیرا آنها در هر نوع زمینی قابل استفاده هستند. آنها همچنین در انواع مختلفی وجود دارند و همچنین از آنجایی که بیشتر برای سطوح ناهموار طراحی شده اند، بنابراین دوچرخه سواران مجبورند سالی چند بار لاستیک های دوچرخه خود را تعویض کنند.
آنها همچنین دارای طرح های آج روی سطوح خود برای چسبندگی و کشش هستند. دیوارههای کناری چسبندگی را فراهم میکند. آج های چند وجهی، به لاستیک اجازه می دهد تا بدون لغزش روی هر نوع سطحی در جهت مستقیم حرکت کند. آنها به شدت در برابر سوراخ شدن مقاوم هستند و می توان آنها را به راحتی با استفاده از فشار کم مدیریت کرد.
مزایای لاستیک های شنی
- لاستیک های دوچرخه شنی چسبندگی و کشش بهتری را در طول سفر بر روی سطوح ناهموار فراهم می کنند.
- لاستیک های دوچرخه شنی به گونه ای طراحی شده اند که بهترین عملکرد را در خارج از جاده ارائه دهند، از این رو راحتی بیشتری نسبت به سایرین ارائه می دهند.
- به دلیل کیفیت بهتر، کمتر دچار سوراخ شدن می شوند.
- آنها در مقایسه با سایر انواع لاستیک های دوچرخه به دلیل قابلیت استفاده بر روی هر سطحی، تطبیق پذیری بیشتری دارند.
- آنها در مقایسه با عملکردشان، ارزان تر هستند و ارزش بهتری نسبت به سایرین ارائه می دهند.
معایب لاستیک های شنی
- آنها پهن تر از سایر لاستیک ها هستند و ممکن است در حین متفاوت احساس شوند.
- آنها معمولاً سنگین هستند و درنهایت ممکن است بالا رفتن از تپه را کندتر و دشوارتر کنند.
لاستیک دوچرخه کوهستان
همانطور که از نام آن مشخص است، لاستیک های دوچرخه کوهستان فقط برای دوچرخه های کوهستان طراحی شده اند تا آنها را به سطح فوق العاده ای از عملکرد برسانند. لاستیکهای دوچرخه کوهستان، پهنتر از سایر انواع لاستیکهای دوچرخه هستند که از 1.8 اینچ شروع می شوند. آنها عمدتا دارای آج های دستگیره ای (knobbly treads) هستند و از این رو بیشتر برای مسیرهای خارج از جاده استفاده می شوند.
لاستیک های دوچرخه کوهستان نیز انواع مختلفی دارند که دارای محدوده عرضی متفاوتی هستند. محدوده لاستیک های کراس کانتری، از 2.2 تا 2.4 اینچ، لاستیک های Trail، از 2.4 تا 2.6 اینچ، لاستیک های دوچرخه کوهستان Downhill، همیشه کمتر از 2.5 اینچ هستند. به طور مشابه، لاستیک های سایز بزرگ و قطر 3 اینچ و لاستیک های دوچرخه های فت (fat)، دارای عرض 3.5 تا 5 اینچ هستند.
لاستیکهای دوچرخه کوهستان، برای مسیرهای خارج از جاده طراحی شده اند و باید فشار زیادی را تحمل کنند، بنابراین بیشتر لاستیکهای دوچرخه کوهستان، لاستیکهای بدون تیوب هستند. ویژگی بدون تیوب به دوچرخه های کوهستان درکنار مقاومت در برابر پنچری، خاصیت کشش روی انواع سطوح را هم می دهد. بنابراین کار با آنها در هر نوع زمین مانند سنگ، گل، شن و غیره بسیار آسان تر است.
اصلی ترین متریالی که در ساخت لاستیک های دوچرخه کوهستان استفاده می شود، نوعی ماده است که در فرآیند تولید استفاده می شود. این مواد با کیفیت بالا باعث می شود لاستیک های دوجرخه کوهستان، ضخیم تر و سبک تر از لاستیک های دوچرخه جاده ای شوند. یکی دیگر از ویژگی هایی که لاستیک های دوچرخه کوهستان دارند، نوع آج های موجود در سطح لاستیک های دوچرخه است. این آجها نه تنها لاستیکها را جذاب میکنند، بلکه برای انجام برخی عملیاتها باعث بهبود کشش و افزایش چسبندگی در جاده نیز میشوند.
مقاله های مرتبط و مکمل:
مزایای لاستیک دوچرخه کوهستان:
- لاستیک های دوچرخه کوهستان به دلیل تیوبلس بودن، دوچرخه سواری راحت تری را ارائه می دهند.
- به دلیل استفاده از متریال باکیفیت به کار رفته، احتمال پنچری آن ها کمتر است.
- لاستیک های دوچرخه کوهستان بسیار سبک وزن هستند.
- آنها می توانند وزن زیادی را تحمل کنند و به راحتی می توانند تحت فشار کم هوا کار کنند.
- لاستیک های دوچرخه کوهستان را می توان بر روی هر نوع سطح ناهموار بدون نگرانی در مورد عملکرد استفاده کرد.
معایب لاستیک دوچرخه کوهستان:
- آنها در مقایسه با سایر انواع لاستیک دوچرخه گران تر هستند.
- باید یک تیوب اضافی با خود حمل کنید.
- در حین سرویس از درزگیر استفاده می شود که گاهی اوقات نامرتب و آزار دهنده است.
لاستیک دوچرخه جاده ای
همانطور که از نام آن پیداست لاستیکهای دوچرخه جاده ای، برای حفظ سرعت و تا حد امکان سریع بودن دوچرخه طراحی شدهاند. آنها برای به دست آوردن سرعت در طول سفر، سبک وزن، باریک و صاف هستند. آج طوقه دوچرخه جاده در مقایسه با سایر گزینه ها صاف تر است.
آنها بسیار باریک تر از هر نوع دیگر لاستیک دوچرخه هستند. برای مسابقه آنها از 18 میلی متر تا 23 میلی متر و برای دوچرخه های مورد استفاده برای تمرین از 25 تا 28 میلی متر متغیر است. همانطور که آنها برای سرعت طراحی شده اند، آج های روی لاستیک ها بسیار صاف هستند و گاهی اوقات مشاهده آنها دشوار است. آنها دارای شیارهای میکروسکوپی هستند که به دوچرخه کمک می کند تا به راحتی در جاده ها و پیچ ها در شرایط مرطوب حرکت کند اما به دلیل ضخامتشان در برابر سوراخ شدن مقاوم نیستند.
مزایای لاستیک دوچرخه جاده ای:
- لاستیک های دوچرخه جاده بسیار راحت هستند و بهترین گزینه برای سواری طولانی تر هستند.
- مقاومت بالاتری در برابر صاف شدن دارند.
معایب لاستیک دوچرخه جاده ای:
- آنها معمولاً در سفرهای خارج از جاده استفاده نمی شوند.
- لاستیک های دوچرخه جاده اگر فشار هوا بسیار پایین باشد نمی توانند کارایی داشته باشند.
انواع دیگر لاستیک دوچرخه
ما طیف وسیعی از لاستیکهای دوچرخه معمولی را در بالا پوشش دادیم اما بسیاری از انواع دیگر لاستیک های دوچرخه وجود دارد. به عنوان مثال، دوچرخه های توریستی، اغلب دارای لاستیک هایی هستند که شبیه لاستیک های جاده هستند، اما کمی ضخیم تر و پهن تر هستند که این ویژگی به افزایش راحتی و مقاومت در برابر سوراخ شدن کمک می کند و در عین حال سرعت را در مسیر کار حفظ می کند.
در نهایت، ما لاستیک میخ دار داریم که یک انتخاب ایمن محبوب برای دوچرخه سواری در زمستان است. لاستیک های میخ دار روی دستگیره های ضخیم اطراف آج لاستیک خود میخ های فولادی یا آلومینیومی دارند.
مقاله های مرتبط و مکمل:
- نحوه پنچرگیری لاستیک دوچرخه
- نحوه انتخاب تلمبه دوچرخه
- در هنگام خرید دوچرخه کوهستان به چه نکاتی توجه کنیم؟
- درهنگام خرید دوچرخه جاده ای به چه نکاتی توجه کنیم؟
- در هنگام خرید دوچرخه توریستی به چه نکاتی توجه کنیم؟
نحوه انتخاب لاستیک دوچرخه
بزرگترین بخش انتخاب لاستیک دوچرخه، تعیین دوچرخه ای است که می خواهید سوار شوید و فضایی که می خواهید در آن دوچرخه سواری کنید. اگر در جاده سوار می شوید، یک دوچرخه جاده با لاستیک جاده انتخاب کنید. سوار بر شن؟ یک دوچرخه شنی یا شنی انتخاب کنید. دوچرخه سواری در کوهستان؟ شما جواب این را می دانید.
هنگامی که می دانید کجا می خواهید سوار شوید، وقت آن است که تصمیم بگیرید به چه نوع لاستیکی نیاز دارید: کلینچر، تیوبی یا بدون تیوب. کلینچرها برای تعمیر و نگهداری آسان و تمرین روزانه عالی هستند، در حالی که لاستیک های تیوبی برای مسابقات جاده ای و دوچرخه سواری مناسب هستند. همچنین لاستیک های تیوبلس محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. زیرا همه کاره، راحت و مقاوم در برابر سوراخ شدن هستند.
برای اکثر دوچرخه سواران، لاستیک های تیوبلس بهترین انتخاب می باشد. با این حال، لاستیک های تیوبی، فقط برای مسابقات جاده ای مناسب هستند. کلینچر نیز، ساده ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه برای دوچرخه سواری های عمومی می باشد.
اجزای تشکیل دهنده لاستیک دوچرخه
تصویر بالا اجزای اصلی تشکیل دهنده لاستیک های امروزی دوچرخه را نشان می دهد. تفاوت در نحوه ساخت لاستیک ها کیفیت دوچرخه سواری و محدوده قیمتی لاستیک را تعیین می کند. هر چه ویژگی های بیشتری داشته باشد، ساخت آن دشوار تر می شود. در این بخش، خلاصه ای از ویژگی های رایج یک لاستیک باکیفیت، به همراه نکاتی در مورد نحوه انتخاب آن گردآوری شده است.
مهره ها (Beads)
مهره لاستیک اصطلاحی است برای لبه لاستیک که روی طوقه می نشیند. چرخ های اتومبیل، دوچرخه و غیره با یک شیار کوچک ساخته می شوند که مهره لاستیک در آن قرار می گیرد. هنگامی که لاستیک به درستی روی طوقه قرار می گیرد و باد می شود، فشار هوای داخل لاستیک مهره را در این شیار نگه می دارد. مهره ها قسمت هایی از لاستیک هستند که هنگام باد کردن لاستیک، رینگ را فیکس می کنند تا لاستیک در جای خود بماند.
لاستیک هایی با قیمت مناسب تر با مهره هایی سیم از جنس فولاد عرضه می شوند. هرچه بیشتر هزینه کنید، لاستیک ها دارای مهره های منعطف ساخته شده از مواد مصنوعی مانند کولار هستند، مواد DuPont که در جلیقه های ضد گلوله نیز استفاده می شود. به لاستیکهای دارای مهرههای انعطافپذیر “لاستیکهای تاشو” می گویند، زیرا مهرهها اجازه میدهند تا لاستیک تا شود (لاستیکهای سیمی را فقط می توان تا حدی تا کرد). آنها همچنین “لاستیک مهره های کولار” نیز نامیده می شوند. علاوه بر کاهش وزن، مهره های کولار معمولاً نصب و جدا کردن لاستیکها را نیز کمی آسانتر میکنند.
نحوه انتخاب: اگر بهترین و راحت ترین لاستیک دوچرخه را می خواهید، لاستیکهای تاشو تهیه کنید زیرا سبکتر هستند. اگر یک لاستیک خوب با قیمت مناسب میخواهید، معمولاً میتوانید لاستیک را با قیمتی کمتر و به سادگی با خرید نسخه با مهرههای سیمی دریافت کنید.
پوشش (Casing)
پوشش پارچه ای است که ساختار اصلی تایر را تشکیل می دهد. مواد استفاده شده، تعداد رزوه ها در هر اینچ (TPI) و طراحی روی نحوه حرکت و بدنه لاستیک تأثیر می گذارد.
نحوه انتخاب: به عنوان یک قاعده کلی، هرچه تعداد رزوه ها بیشتر باشد، تایر انعطاف پذیرتر و انعطاف پذیرتر خواهد بود که کیفیت سواری، هندلینگ و کنترل را بهبود می بخشد. همچنین باعث افزایش هزینه می شود. اگر به دنبال محافظت در برابر پنچر شدن لاستیک ها هستید، برخی از لاستیک ها دارای دیواره های جانبی تقویت شده ای هستند که برای جلوگیری از پنچری طراحی شده اند.
زیر آج (Sub-Tread)
اکثر لاستیک ها دارای آج فرعی هستند. آنها یک ویژگی مشترک در لاستیک هستند که با محافظت بیشتر در برابر سوراخ شدن طراحی شده اند. به عنوان مثال، یک لایه کولار یا نایلون اضافی در لاستیک زیر آج قرار داده می شود تا مانع از سوراخ شدن آن توسط اجسام تیز شود.
چه زمانی لاستیک دوچرخه را تعویض کنیم؟
لاستیک دوچرخه دارای دوره مصرف خاصی است و پس از اتمام عمر آن باید تعویض شود. در غیر این صورت ممکن است باعث به خطر انداختن سلامتی شما شود. زمانی که لاستیک ها چرخه عمر خود را کامل کردند، به دلیل فرسودگی و پارگی دیگر قادر به مقاومت در برابر دما و فشار بالا نیستند.
برخی از نشانگرها روی لاستیک وجود دارد که باید به آنها توجه کرد تا بتوانید بدون هیچ دردسری، لاستیک دوچرخه خود را تعویض کنید. در زیر فهرستی از برخی از شاخصها وجود دارد که باید قبل از تعویض لاستیک به آنها توجه کرد.
- اگر لاستیک، هوا را برای مدت طولانی تری نگه نمی دارد.
- آج های لاستیک کاملا از بین رفته است.
- در صورت وجود بریدگی های قابل مشاهده در کناره یا پایه لاستیک.
- لاستیک به دلیل سایش و پارگی به بدنه آسیب می رساند.
- اگر مهره های لاستیک کاملاً آسیب دیده باشد.
- لاستیک در هنگام ترمزگیری نمی تواند خود را متوقف کند.
- لاستیک در باران یا هنگام ترمزگیری میلغزد.
- اگر لاستیک در هنگام سوار شدن بر روی سطح ناهموار خم شده باشد و هوای زیادی از دست بدهد.
- نمی تواند درزگیر را نگه دارد و درزگیر از دیواره های جانبی خارج می شود.
- اگر هوا از سوپاپ خارج می شود، دریچه را عوض کنید و اگر مشکل حل نشد، لاستیک را کاملاً تعویض کنید.
- سوراخ های بیش از حد در لوله داخلی لاستیک وجود داشته باشد.
- اگر لاستیک دوچرخه سواری راحت تری را ارائه نمیدهد و حتی در جادههای هموار بسیار ناهموار است.
این موارد، برخی از شاخصهایی هستند که باید قبل از تعویض لاستیک در نظر گرفته شوند و همچنین مطمئن شوید که لاستیک خود را با لاستیکهای باکیفیت جایگزین کنید تا از دوچرخه سواری ایمن اطمینان حاصل کنید.
جمع بندی
اکنون که تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد انواع لاستیک دوچرخه و حتی اطلاعاتی در مورد مزایا و معایب آنها را دریافت کرده اید، اکنون می توانید به راحتی یک لاستیک دوچرخه مناسب برای دوچرخه خود انتخاب کنید. همیشه مطمئن شوید که از لاستیک هایی با کیفیت بالا استفاده کنید زیرا با انتخاب لاستیک های با کیفیت پایین، زندگی خود را به خطر می اندازید. بنابراین همیشه از دستورالعمل ها پیروی کنید تا از هر گونه شرایط نامطلوب و آسیب جلوگیری کنید.
شما خواننده گرامی می توانید، برای مشاهده و تهیه انواع لاستیک دوچرخه، به بخش تایر و تیوب فروشگاه دوچرخونه مراجعه نمایید.
منبع:
https://www.wheelworld.com/articles/buyers-guide-to-bicycle-tires-pg270.htm
https://simplybiker.com/types-of-bike-tires-size-a-complete-guide-to-get/#Conclusion
بدون دیدگاه